Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1241/12-4/MW
z 13 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2012 r. (data wpływu 21.12.2012r.) oraz w piśmie z dnia 27.02.2013r. (data nadania 27.02.2013r., data wpływu 05.03.2013r.) uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie Nr IPPB5/423-1241/12-2/MW z dnia 20.02.2013r. (data nadania 20.02.2013r., data doręczenia 25.02.2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


E Sp. z o.o. (dalej „Wnioskodawca”) należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i sprzedażą produktów elektrotechnicznych (m.in. bezpieczników, wyłączników, styczników, itp.). Wnioskodawca prowadzi produkcję oraz dystrybucję tychże produktów na terenie Polski. Poza tym oferuje także wsparcie techniczne i serwis sprzedawanych produktów. W 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął procedurę wdrażania nowego oprogramowania do zarządzania procesami przedsiębiorstwa, która kończy się w 2012 r. W ramach tej procedury Wnioskodawca podpisał z czterema podmiotami umowy na nabycie licencji i wdrożenie czterech rodzajów oprogramowania komputerowego, w stosunku do których rozważa skorzystanie z tzw. ulgi na nowe technologie. Poniżej przedstawiono krótką charakterystykę tych programów, posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty, rodzaje i okresy ponoszonych w związku z ich wdrożeniem wydatków, jak również daty ich wdrożenia.


1. INFOR ERP LN

I to kompleksowy system zarządzania przedsiębiorstwem typu ERP (Enterprise Resource Planning). ERP jest klasą systemów informatycznych, których celem jest wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem, a w szczególności jego zasobami (ludzkimi, finansowymi, operacyjnymi, itp.). Tego rodzaju systemy, integrując za pomocą wspólnej bazy danych różne moduły oprogramowania odpowiadające za zarządzanie poszczególnymi procesami w firmie (m.in. informowanie kierownictwa, zarządzanie łańcuchem dostaw, planowanie zasobów, kontrola i nadzór produkcji, itd.) pozwalają ułożyć porządek prawno - organizacyjny w przedsiębiorstwie i zautomatyzować proces zarządzania przedsiębiorstwem na różnych szczeblach i etapach. Dzięki wdrożeniu oprogramowania ERP przedsiębiorstwo może m.in. szybciej mierzyć wskaźniki biznesowe, lepiej definiować i określać procesy gospodarcze, szybciej reagować na potrzeby rynku a w rezultacie oferować odbiorcom udoskonalone produkty i usługi. Systemy ERP pozwalają na elastyczne zarządzanie oraz ciągłe doskonalenie procesów wytwarzania dając w efekcie podstawy do innowacyjnego rozwoju wyrobów podążających za oczekiwaniami rynku.

Oprogramowanie INFOR jest u Wnioskodawcy wdrażane w ramach wieloetapowej procedury, trwającej od 2010 r. do 2012 r., na podstawie umowy zawartej ze spółką S d.d., z siedzibą, w Słowenii. Spółka S jest jednocześnie podmiotem uprawnionym do udzielenia licencji na oprogramowanie. W procedurze wdrażania oprogramowania biorą także udział pracownicy spółki matki Wnioskodawcy, to jest spółki ETI d.d., z siedzibą w Słowenii. Wynika to z faktu, iż systemy informatyczne funkcjonujące w poszczególnych spółkach z Grupy muszą być ze sobą ściśle zintegrowane.


    1. wydatki na zakup licencji oraz wydatki związane z implementacją systemu, wynikające z faktur wystawionych przez S d.d., w tym:

  • cztery faktury wystawione w 2010 r., z których trzy zostały opłacone również w 2010 r., a ostatnia została zapłacona w lutym 2011 r.
  • dwie faktury wystawione i zapłacone w 2012 r.


    2. wydatki związane z implementacją systemu (modułów dotyczących produkcji i logistyki) wynikające z faktury wystawionej przez ETI d.d. w 2012 r. i w tym samym roku zapłaconej.

    3. wydatki na zakup usług zakwaterowania, tłumaczeń, biletów lotniczych, wynikające z faktur wystawionych przez ETI d.d. oraz podmioty trzecie, tj. hotele, biuro tłumaczeń i przewoźników, w tym:

  • osiem faktur wystawionych w 2010 r., z czego siedem zostało zapłaconych w 2010 r., a ostatnia została zapłacona w styczniu 2011 r.
  • dwanaście faktur wystawionych i zapłaconych w 2011 r.
  • cztery faktury wystawione i zapłacone w 2012 r.


Wnioskodawca posiada w odniesieniu do wdrożonego programu INFOR opinię z dnia 27 listopada 2012 r., sporządzoną przez Politechnikę stwierdzającą, że oprogramowanie INFOR stanowi nową technologię w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z ww. opinii oraz posiadanego przez spółkę pisemnego oświadczenia licencjodawcy, oprogramowanie to jest stosowane na świecie od grudnia 2010 r., tj. nie dłużej niż 5 lat.

Wprowadzenie omawianego oprogramowania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy nastąpi w grudniu 2012 r.


2. LN HR

Oprogramowanie LN HR jest opracowanym we własnym zakresie przez polską firmę D Sp. z o.o. modułem do systemu INFOR obsługującym kadry i płace. LN HR w pełni integruje się z systemem INFOR. Stanowi jednak odrębny program (odrębną technologię), a co za tym idzie, odrębną wartość niematerialną i prawną. LN HR jest oprogramowaniem klasy HRM (ang. Human Resource Management - Zarządzanie Zasobami Ludzkimi). Ma charakter kompleksowy i bardzo szeroką funkcjonalność. Obejmuje m.in. wspomaganie naboru pracowników, wartościowanie stanowisk poprzez zarządzanie kryteriami, cechami, siatką punktową i opisami pracy, obsługę szkoleń i kompetencji pracowników oraz wartościowanie pracowników. Dzięki swoim szerokim funkcjom, oprogramowanie LN HR pozwala znacznie zwiększyć efektywność procesów rekrutacji, szkoleń i oceny pracowników, co w konsekwencji przekłada się na poprawę oferowanych przez przedsiębiorstwo produktów i usług.

Oprogramowanie LN HR jest u Wnioskodawcy wdrażane na podstawie umowy podpisanej ze spółką D Sp. z o.o. - producentem oprogramowania. Umowa przewidywała udzielenie licencji na oprogramowanie a także jego instalację, przystosowanie do wymagań Wnioskodawcy oraz obsługę serwisową w okresie gwarancji. Wdrożenie nastąpiło w drodze kilkuetapowej procedury rozpoczętej w 2011 r., a która zakończy się w 2012 r.

Do chwili złożenia wniosku, Wnioskodawca poniósł w związku z wdrożeniem oprogramowania LN HR następujące wydatki:


  1. Wydatki na zakup licencji, wynikające z jednej faktury wystawionej przez D Sp. z o.o. (faktura wystawiona i zapłacona w 2012 r.)
  2. Wydatki na zakup usług wdrożeniowych, związanych z migracją danych płacowych, wynikające z dwóch faktur wystawionych przez firmę O (jedna wystawiona i zapłacona w 2011 r., druga wystawiona i zapłacona w 2012 r.).

Wnioskodawca posiada w odniesieniu do wdrożonego programu LN HR opinię z dnia 27 listopada 2012 r., sporządzoną przez Politechnikę stwierdzającą, że oprogramowanie L firmy D Sp. z o.o. stanowi nową technologię w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z ww. opinii, oprogramowanie to jest stosowane na świecie nie wcześniej niż od lipca 2008 r., tj. nie dłużej niż 5 lat.

Wprowadzenie omawianego oprogramowania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy nastąpi w grudniu 2012 r.


3. 3KIT Document Cycle

Oprogramowanie 3K Document Cycle jest przeznaczone do zarządzania procesami biznesowymi oraz obiegiem dokumentów. Korzystanie z tego oprogramowania poprawia efektywność i przejrzystość działalności gospodarczej w takich sferach, jak przetwarzanie faktur, zarządzanie pisemnymi kontraktami, help desk, zamówienia podróży, skargi, dziennik podawczy itp. Elastyczność i modułowa konstrukcja zapewniają, że może być ono stosowane zgodnie z potrzebami danego klienta. Jedną z głównych funkcjonalności 3K Document Cycle jest możliwość definiowania procesów biznesowych. Każdy proces składa się z kroków, które definiują aktywności dostępne dla poszczególnych użytkowników. Ustawiając warunki i reguły możliwe jest bardzo precyzyjne zdefiniowanie ograniczeń dla poszczególnych akcji użytkowników. Można ustawić także automatyczne transakcje i notyfikacje dla akcji. Oprogramowanie to integruje się z już stosowanymi w firmie rozwiązaniami IT, zwiększając ich funkcjonalność. Integrację można wykonać na wielu poziomach i dotyczy systemów klasy ERP, systemów pocztowych, pakietów biurowych, czy systemów archiwizacji.

Oprogramowanie 3K Document Cycle zostało u Wnioskodawcy wdrożone na podstawie umowy zawartej w październiku 2011 r. ze spółką 3K IT z siedzibą w Słowenii. Umowa przewidywała zakup licencji oraz implementacje oprogramowania. Implementacja zakończyła się w 2012 r.

Wnioskodawca poniósł w związku z wdrożeniem oprogramowania 3K Document Cycle następujące wydatki:


  1. Wydatki na zakup licencji na oprogramowanie 3K Document Cycle oraz na prace wdrożeniowe, wynikające z czterech faktur wystawionych przez 3K IT (w tym jedna faktura wystawiona i zapłacona w 2011 r., jedna wystawiona w 2011 r. i zapłacona w 2012 r. oraz dwie faktury wystawione i zapłacone w 2012 r.)
  2. Wydatki na zakup usług oprogramowania Windows Server 2008, wynikające z faktury wystawionej przez firmę Q (faktura wystawiona i zapłacona w 2011 r.)
  3. Wydatki na zakup biletów dla osób ze Słowenii, prowadzących prace wdrożeniowe, wynikające z faktury wystawionej przez K (faktura wystawiona i zapłacona w 2011 r.).

Wnioskodawca posiada w odniesieniu do wdrożonego programu 3KIT Document Cycle opinię z dnia 27 listopada 2012 r., sporządzoną przez Politechnikę stwierdzającą, że oprogramowanie IFOR stanowi nową technologię w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z ww. opinii oraz posiadanego przez spółkę pisemnego oświadczenia licencjodawcy, oprogramowanie to zostało wprowadzone na rynek w listopadzie 2008 r., a zatem jest stosowane na świecie nie dłużej niż 5 lat.

Wprowadzenie omawianego oprogramowania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy nastąpiło w maju 2012 r.


4. TrackIT WMS

TrackIT WMS jest oprogramowaniem należącym do klasy magazynowych systemów zarządzania, czyli WMS (ang. Warehouse Management System), służących do zarządzania ruchem produktów w magazynach o dużej ilości i znaczącej różnorodności magazynowanego asortymentu. Systemy te wspierają działanie systemów zarządzania przedsiębiorstwem ERP, będąc kluczowymi w sferze zarządzania łańcuchem dostaw. Program T, we wdrażanej u Wnioskodawcy wersji 3.5., jest skonstruowany z czterech modułów: modułu stanów magazynowych, przetwarzania zamówień i wydawania przesyłek, modułu do inwentaryzacji, modułu optymalizacji szlaków transportu oraz modułu komunikacji między magazynem a działem transportu. T posiada takie funkcjonalności, jak: zarządzanie stanami magazynowymi, zarządzanie zamówieniami, w pełni elektroniczna inwentaryzacja magazynu, zarządzanie wysyłkami i organizacja dokumentów przewozowych, ręczne i automatyczne zarządzanie trasami dostaw, produkowanie etykiet, interfejs webowy oraz możliwość integracji z systemami ERP.

Oprogramowanie TrackIT WMS jest wdrażane u Wnioskodawcy na podstawie umowy zawartej z producentem oprogramowania, firmą I d.o.o, obejmującej zakup licencji i implementację oprogramowania. Procedura wdrażania rozpoczęła się w 2011 r. i zakończy się w 2012 r.

Do chwili złożenia wniosku, Wnioskodawca poniósł w związku z wdrożeniem oprogramowania T następujące wydatki:


  1. Wydatki na zakup oprogramowania SQL 2008R2 Server i SQL SrvrCal, wynikające z faktury wystawionej przez Qv (faktura wystawiona w 2011 r.)
  2. Wydatki na zakup oprogramowania, wynikające z faktury wystawionej przez V (faktura wystawiona w 2011 r.)
  3. Wydatki na zakup infrastruktury informatycznej (sprzętu), wynikające z faktur wystawionych przez C i C (faktury wystawione w 2011 r.)
  4. Wydatki na zakup oprogramowania i implementację T, wynikające z dwóch faktur wystawionych przez I (obydwie faktury wystawione i zapłacone w 2012 r.).

Wnioskodawca posiada w odniesieniu do wdrożonego programu INFOR opinię z dnia 27 listopada 2012 r., sporządzoną przez Politechnikę stwierdzającą, że oprogramowanie IFOR stanowi nową technologię w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z ww. opinii oraz posiadanego przez spółkę pisemnego oświadczenia licencjodawcy, oprogramowanie to jest stosowane na świecie od 2009 r., tj. nie dłużej niż 5 lat.

Wprowadzenie omawianego oprogramowania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nastąpi w grudniu 2012 r.

Wnioskodawca nadmienia, że nie prowadził w roku poprzedzającym i nie prowadzi obecnie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wnioskodawca nie udzielił też w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do przedmiotowych technologii. Wnioskodawca nie znajduje się także w stanie upadłości ani likwidacji. Nie otrzymał też zwrotu wydatków na przedmiotowe technologie w jakiejkolwiek formie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy wszystkie cztery rodzaje oprogramowania opisane w stanie faktycznym stanowią tzw. nowe technologie w rozumieniu art. l8b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy i w którym okresie Spółka ma prawo skorzystać w odniesieniu do ww. programów z ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  3. W jaki sposób Spółka powinna obliczyć podstawę odliczenia w ramach ulgi na nowe technologie w odniesieniu do każdego z opisanych programów, a w szczególności, które z opisanych wydatków mogą zostać uwzględnione w tej podstawie?

Ad. 1


W przekonaniu Wnioskodawcy wszystkie cztery rodzaje oprogramowania opisane w stanie faktycznym stanowią nowe technologie w rozumieniu art. l8b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „updop”).

Za nowe technologie, w rozumieniu art. 18 ust. 1 updop, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak wynika z powyższego przepisu, za nową technologię może zostać uznana wyłącznie wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowymi technologiami mogą być zatem jedynie składniki majątkowe natomiast enumeratywnie wymienione w art. 16b updop, czyli m.in. licencje, prawa własności przemysłowej lub know-how.

Drugim istotnym atrybutem pozwalającym uznać daną wartość niematerialną i prawną za nową technologię jest jej innowacyjność, która powinna wyrażać się w dwóch aspektach: a) technologia musi umożliwiać wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów lub usług, oraz b) nie może być wykorzystywana na świecie dłużej niż przez ostatnie 5 lat,

- co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, cztery rodzaje oprogramowania nabytego przez Wnioskodawcę, spełniają ww. warunki. Wnioskodawca nabył prawo do użytkowania ww. programów w formie licencji, które stanowią wartości niematerialne i prawne. Szeroko przedstawiona w opisie stanu faktycznego funkcjonalność tych programów znacząco usprawnia funkcjonowanie każdego działu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, od produkcji, magazynowania i logistyki, poprzez kadry, płace i obieg dokumentów, aż po zarządzanie, nadzór i kontrolę działalności. W konsekwencji umożliwia Wnioskodawcy oferowanie udoskonalonych produktów i usług. Żaden z omawianych programów nie jest też stosowany na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

Wnioskodawca posiada także, w odniesieniu do każdego z przedmiotowych programów, opinię wydaną przez Politechnikę (będącą jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki) potwierdzająca ich innowacyjność. Wszystkie opinie zostały wydane 27 listopada 2012 r. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że jego stanowisko jest w pełni uzasadnione.


Ad.2.


Zgodnie z art. l8b ust. 2a updop, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. W myśl art. l8b ust. 3 updop prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 5 updop). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji. (art. l8b ust. 5 updop).

Na podstawie art. 18b ust. 6 updop odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Podatnik, na podstawie art. l8b ust. 8, traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:


  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Jak już wskazano, Wnioskodawca nabył prawa do nowych technologii w drodze umów o korzystanie z tych praw, tj. umów licencyjnych. Wnioskodawca nie prowadził w roku poprzedzającym i nie prowadzi obecnie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wnioskodawca nie udzielił też ani nie planuje udzielenia w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do przedmiotowych technologii. Wnioskodawca nie znajduje się także w stanie upadłości ani likwidacji. Nie otrzymał też zwrotu wydatków na przedmiotowe technologie w jakiejkolwiek formie. W przekonaniu Wnioskodawcy nie ma zatem przeszkód, aby skorzystał on z ulgi na nowe technologie w odniesieniu do czterech przedmiotowych programów.

Odnosząc się do kwestii momentu skorzystania z ulgi na nowe technologie, to Wnioskodawca uważa, że może z niej skorzystać w zeznaniach za lata podatkowe, w których faktycznie poniósł uwzględnione w wartości początkowej wydatki na te technologie. Biorąc pod uwagę, że jeden z przedmiotowych programów został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w maju 2012 r., a pozostałe trzy programy zostaną do tej ewidencji wprowadzone do końca grudnia 2012 r., to Wnioskodawca, na podstawie art. 18b ust. 4, ust. 5 i ust. 6, może w zeznaniu podatkowym za 2012 r. dokonać odliczenia uwzględnionych w wartości początkowej wydatków, które zostały zapłacone w 2011 r. i w 2012 r. Ponadto Wnioskodawca może w tym samym zeznaniu składanym za 2012 r. dokonać także odliczenia wydatków, które faktycznie zapłaci w 2013 r., jeśli poniesie je (tj. zaksięguje na podstawie otrzymanej faktury) do czasu wprowadzenia programów do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i wydatki te będą mogły być uwzględnione w wartości początkowej programów.


Ad.3

Z cytowanych wyżej art. l8b ust. 4 i ust. 5 updop wynika, że prawo do odliczenia przysługuje tylko w odniesieniu do tych wydatków, które zostały poniesione w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zakres czasowy poniesienia wydatków został dodatkowo rozszerzony, w art. 18 ust. 5, na rok poprzedzający rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Z powyższych przepisów wynika, że w ramach podstawy odliczenia wydatków na nowe technologie można uwzględniać jedynie kwoty wydatków, które zostały zapłacone w roku wprowadzenia danej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w roku poprzedzającym ten rok oraz w roku następującym po tym roku.

Dodatkowym warunkiem jest, aby dane wydatki zostały uwzględnione w wartości początkowej danej nowej technologii. Ostateczną podstawę odliczenia wydatków należy natomiast ustalić z zastosowaniem art. 18b ust. 7, zgodnie z którym odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Stosownie do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 3 updop uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 14 niniejszej ustawy, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Odnosząc powyższe przepisy do przedmiotowego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że wdrożenie oprogramowania do zarządzania poszczególnymi działami przedsiębiorstwa stanowi wieloetapowy proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby Wnioskodawcy. W przypadku programu INFOR LN rozpoczął on się w 2010 r., natomiast w przypadku trzech pozostałych programów, w 2011 r. W przypadku wszystkich czterech programów zakończył się on lub dopiero zakończy w 2012 r. Na proces ten składają się wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb Wnioskodawcy, migrację danych z wcześniej używanych systemów, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę udzielającą licencji na użytkowanie systemu. Dopiero jego zakończenie spowoduje, iż Wnioskodawca uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności. W konsekwencji, do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, jaką jest licencja na program komputerowy zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania. Zatem, kwota należna sprzedającemu licencję, jak również wydatki związane z wdrożeniem nowej technologii są elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie co do zasady podstawą podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji.

Do podstawy odliczenia wejdą zatem, jako przedpłaty, wydatki związane z etapami procesu wdrożenia programów mającymi miejsce przed rokiem wprowadzenia tych programów do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Z podstawy odliczenia wyłączyć jednakże należy wydatki, które co prawda powiększają wartość początkową ale zostały lub zostaną zapłacone w innym okresie niż rok wprowadzenia programów do ewidencji, rok go poprzedzający i rok następujący po tym roku.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca jest zdania, iż podstawę odliczenia wydatków na nowe technologie może obliczyć, w odniesieniu do poszczególnych programów, w poniższy sposób:


a) INFOR ERP LN

W podstawie odliczenia wydatków na nowe technologie, związanych z programem INFOR Wnioskodawca:


  • nie może uwzględnić wydatków wynikających z trzech faktur wystawionych przez S d.d. w 2010 r. i zapłaconych w 2010 r.;
  • może uwzględnić wydatki wynikające z faktury wystawionej przez S d.d. w 2010 r., ale zapłaconej w 2011 r.;
  • może uwzględnić wydatki wynikające z dwóch faktur wystawionych przez S d.d. w 2012 r. i zapłaconych w 2012 r.;
  • może uwzględnić wydatki związane z implementacją systemu (modułów dotyczących produkcji i logistyki) wynikające z faktury wystawionej przez E d.d. w 2012 r. i w tym samym roku zapłaconej.

Wnioskodawca uważa, że wydatki te powiększają wartość początkową programu i nie ma tu znaczenia, że zostały one poniesione na rzecz podmiotu innego niż licencjodawca; - może uwzględnić wydatki na zakup usług zakwaterowania, tłumaczeń, biletów lotniczych, wynikające z siedemnastu faktur wystawionych przez E d.d. oraz podmioty trzecie, tj. hotele, biuro tłumaczeń i przewoźników, które zostały zapłacone w 2011 r. i 2012 r. (nie będzie podlegało odliczeniu siedem faktur zapłaconych w 2010 r.). Wnioskodawca uważa, że wydatki te powiększają wartość początkową programu i nie ma tu znaczenia, że zostały one poniesione na rzecz podmiotów innych niż licencjodawca;

  • może uwzględnić wydatki, które poniesie do czasu wprowadzenia programu do ewidencji i które powiększą jego wartość początkową a które zostaną zapłacone w 2013 r.;

b) LN HR


W podstawie odliczenia wydatków na nowe technologie, związanych z programem LN HR Wnioskodawca: - może uwzględnić wydatki na zakup licencji, wynikające z jednej faktury wystawionej przez D Sp. z o.o. (faktura wystawiona i zapłacona w 2012 r.)


  • może uwzględnić wydatki na zakup usług wdrożeniowych, związanych z migracją danych płacowych, wynikające z dwóch faktur wystawionych przez firmę O (jedna wystawiona i zapłacona w 2011 r., druga wystawiona i zapłacona w 2012 r.). Wnioskodawca uważa, że wydatki te, jako ściśle związane z implementacją programu powiększają jego wartość początkową i nie ma tu znaczenia, że zostały one poniesione na rzecz podmiotu innego niż licencjodawca;
  • może uwzględnić wydatki, które poniesie do czasu wprowadzenia programu do ewidencji i które powiększą jego wartość początkową, a które zostaną zapłacone w 2013 r.


c) 3K Document Cycle

W podstawie odliczenia wydatków na nowe technologie, związanych z programem 3K Document Cycle, Wnioskodawca:


  • może uwzględnić wydatki na zakup licencji na oprogramowanie 3K Document Cycle oraz na prace wdrożeniowe, wynikające z czterech faktur wystawionych przez 3K IT (w tym jedna faktura wystawiona i zapłacona w 2011 r., jedna wystawiona w 2011 r. i zapłacona w 2012 r. oraz dwie faktury wystawione i zapłacone w 2012 r.)
  • nie może uwzględnić wydatków na zakup usług oprogramowania Windows Server 2008, wynikających z faktury wystawionej przez firmę Q (faktura wystawiona i zapłacona w 2011 r.). Wydatki te, według Wnioskodawcy, są związane z innym oprogramowaniem, mającym charakter systemu operacyjnego i jako takie mogą zwiększać wartość początkową zestawu komputerowego. Jeżeli natomiast oprogramowanie to jest instalowane na używanym wcześniej zestawie komputerowym, to wydatki te mogą zwiększać jego wartość początkową na skutek ulepszenia, chyba, że kwota wydatków nie przekracza 3,5 tys. zł. (wtedy mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów).
  • może uwzględnić wydatki na zakup biletów dla osób ze Słowenii, prowadzących prace wdrożeniowe, wynikające z faktury wystawionej przez K (faktura wystawiona i zapłacona w 2011 r.). Wnioskodawca uważa, że wydatki te, jako ściśle związane z implementacją programu powiększają jego wartość początkową i nie ma tu znaczenia, że zostały one poniesione na rzecz podmiotu innego niż licencjodawca


d) TrackIT WMS

W podstawie odliczenia wydatków na nowe technologie, związanych z programem T Wnioskodawca:


  • nie może uwzględnić wydatków na zakup oprogramowania SQL 2008R2 Server i SQL SrvrCal, wynikających z faktury wystawionej przez Qt (faktura wystawiona w 2011 r.) z opisanych przy okazji wydatków na 3K Document Cycle powodów (odrębne oprogramowanie systemowe); - nie może uwzględnić wydatków na zakup oprogramowania, wynikających z faktury wystawionej przez V (faktura wystawiona w 2011 r.) z opisanych wyżej powodów (odrębne oprogramowanie systemowe)
  • nie może uwzględnić wydatków na zakup infrastruktury informatycznej (sprzętu), wynikających z faktur wystawionych przez C i Ci (faktury wystawione w 2011 r.). Sprzęt komputerowy stanowi bowiem odrębny środek trwały i nie jest objęty zakresem ulgi na nowe technologie;
  • może uwzględnić wydatki na zakup oprogramowania i implementację T, wynikające z dwóch faktur wystawionych przez I (obydwie faktury wystawione i zapłacone w 2012 r.);
  • może uwzględnić wydatki, które poniesie do czasu wprowadzenia programu do ewidencji i które powiększą jego wartość początkową a które zostaną zapłacone w 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj