Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-130/13/AW
z 27 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 21 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 tej ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 tej ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca od 2008 roku realizuje projekt pod nazwą „…”. Przewiduję się, iż zakończenie realizacji inwestycji nastąpi w 2014 roku. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach projektu realizowane są trzy niezależne zadania:


  1. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej wraz z przebudową istniejącego kolektora tłocznego. Zadanie to polega na budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenach pozbawionych zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.
  2. Budowa kanalizacji sanitarnej w obrębie ulic: S., K., D., M., P., U., Ś., M., B., J., Si., Sk., Po., Sie., Mi. i W. Zadanie polega na budowie kanalizacji sanitarnej w powyżej wymienionych ulicach, które do tej pory pozbawione były zbiorowego systemu odprowadzania ścieków.
  3. Przebudowa z rozbudową miejskiej oczyszczalni ścieków. Zadanie polega na przebudowie i modernizacji linii technologicznych związanych zarówno z samym oczyszczaniem ścieków i przeróbką osadów powstałych w wyniku ich oczyszczania oraz na zwiększeniu przepustowości oczyszczalni w związku z rozbudową sieci i przyłączeniem nowych odbiorców.


Gmina w 2012 roku, zakończyła realizację zadań określonych, powyżej w punkcie 2 oraz w punkcie 3, zadanie określone w punkcie 1 nadal jest realizowane.

Gmina P. w związku z realizacją całego projektu dokonuje pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących realizację prac budowlanych.

Ponieważ w 2012 roku zakończono realizację dwóch spośród trzech objętych projektem zadań inwestycyjnych, Gmina ma zamiar w 2013 roku przekazać wytworzone składniki majątku w formie aportu, P. Sp. z o.o. P. Sp. z o.o. przekazane składniki majątku będzie wykorzystywało w całości do czynności opodatkowanych, tj. dostawy wody, odbioru i neutralizacji ścieków, z tego tytułu będzie miało prawo do pomniejszenia podatku należnego o naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Gminę potwierdzającej transakcję wniesienia aportu.


W związku z powyżej określonym zamiarem przekazania aportu, Gmina rozpatruje następujący schemat postępowania oraz jego skutki publiczno prawne:


  • Gmina określi wartość aportu wnoszonego do Spółki w postaci składników majątku wytworzonych w trakcie realizacji poszczególnych zadań, na poziomie ich wartości wytworzenia netto (bez podatku VAT), tak ustalona wartość będzie odpowiadała w tym przypadku również wartości rynkowej składników majątku będących przedmiotem aportu.
  • W kolejnym punkcie przewiduje się zawarcie pomiędzy Gminą a P. Sp. z o. o., stosownej umowy wniesienia aportu, która będzie określała wartość aportu w wysokości netto, tj. bez podatku VAT, oraz precyzowała, iż w zamian za aport Gmina otrzyma udziały w Spółce odpowiadające wartości netto wnoszonego aportu. Umowa będzie zawierała również zapisy dotyczące rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu transakcji wniesienia aportu.
  • P. Sp. z o.o. zobowiąże się do zwrotu w określonym terminie Gminie, całej kwoty podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia aportu.


Zatem, Gmina przyjmie, iż podstawą opodatkowania aportu (wkładu niepieniężnego) będzie wartość netto wytworzonych składników majątku, równa sumie wszystkich faktur dokumentującym realizacje poszczególnych zadań inwestycyjnych bez uwzględnienia naliczonego podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, postawą opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia przez Gminę aportu do P. Sp. z o.o. będzie wartość netto wytworzonych składników majątku określona w umowie wniesienia aportu?
  2. Czy kwotę zwróconego Gminie przez P. Sp. z o.o. podatku VAT należnego, w związku z transakcją wniesienia aportu należy zaliczyć do przychodów, z których dochody są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?


Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych). W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 (podatku od towarów i usług) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 – kwota zwróconego Gminie przez P. Sp. z o. o. podatku VAT należnego w związku z transakcją wniesienia aportu będzie stanowiła przychód Gminy. Natomiast dochód powstały z tego przychodu będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z postanowieniami art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 roku, Nr 74, poz. 397, ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W przedmiotowej sprawie Wnioskodawcą jest Gmina, która – stosownie do art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.) – jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego. Stosownie do art. 165 ust. 1 tej ustawy, jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe. Zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne (art. 166 ust. 1 Konstytucji).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.), opodatkowanie dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji podlega uregulowaniom tej ustawy.

Jednocześnie, mocą art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy ustawodawca zwolnił od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526, ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego – rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ust. 1). Z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika z kolei, iż źródłami dochodów własnych gminy są dochody z jej majątku.

Przy czym dochodami z majątku – w rozumieniu niniejszego unormowania – są dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa własności i innych praw majątkowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1 - 3 powołanej ustawy). Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można jednak stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż – co do zasady – otrzymanie środków pieniężnych stanowiących równowartość VAT należnego w związku z transakcją wniesienia aportu skutkuje rozpoznaniem przychodu. Jednakże – w analizowanej sprawie – z uwagi na zwolnienie określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Gmina zwolniona będzie od podatku w zakresie dochodu z tego tytułu.

Innymi słowy, biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o jednostkach samorządu terytorialnego, z którego wynika, iż źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy, stwierdzić należy, iż otrzymanie środków w związku z wniesieniem aportu stanowić będzie dochód z majątku Gminy, która w powyższym zakresie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż stosownie do art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749, ze zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Otrzymane przez Gminę środki pieniężne w wysokości równowartości należnego podatku od towarów i usług wynikającego z faktury VAT potwierdzającej wniesienie aportu nie są podatkiem. Dlatego też – w przedmiotowej sprawie – nie można mówić o zwrocie podatku należnego przez spółkę otrzymującą aport. Niniejsze nie ma jednakże wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo wyjaśnić należy, iż – z uwagi na zakres wniosku, a w szczególności treść postawionego pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz charakter instytucji interpretacji indywidualnej – niniejsza interpretacja dotyczy kwalifikacji podatkowej przychodu z tytułu otrzymania środków w wartości odpowiadającej kwocie VAT związanego z aportem. Nie rozstrzyga natomiast o prawidłowości „schematu postępowania” w związku z wniesieniem aportu do spółki.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj