Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-156/13/DM
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) uzupełnionym w dniu 9 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia opakowań w związku z zaniechaniem produkcji - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 9 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia opakowań w związku z zaniechaniem produkcji.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W miesiącu grudniu 2012 r. Spółka oddała firmie zajmującej się recyklingiem materiały (opakowania) znajdujące się „na magazynie” Spółki, które stały się nieprzydatne, gdyż dotyczą działalności zaniechanej. Spółka z tytułu oddania do recyklingu opakowań poniosła koszt. Były to opakowania do produkcji kaw mielonych, które utraciły swoją przydatność dla Spółki, gdyż w roku 2011 zarząd podjął decyzję o zaprzestaniu działalności produkcyjnej dotyczącej produkcji kawy. Spółka zmieniła całkowicie profil działalności, zajmuje się produkcją rolną oraz prowadzi ośrodek szkoleniowo-wypoczynkowy. Opakowania stały się nieprzydatne dla Spółki, jak również nie mogły zostać odsprzedane innej firmie, gdyż były ściśle oznaczone logiem firmy, adresem wskazującym na podmiot gospodarczy oraz wyróżniały się rozpoznawalną na rynku szatą graficzną. Użycie ich przez inny podmiot nie byłoby możliwe. Przy zakupie materiałów odliczono podatek naliczony w 100%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że opakowania zostały nabyte do działalności opodatkowanej. Zakład produkcji kawy istniał na rynku i produkował kawę od ponad 20 lat. Początkowo „był to podmiot – osoba fizyczna”, natomiast w 2001 r. powstała spółka akcyjna. Zaprzestanie produkcji kawy było związane z różnymi czynnikami zewnętrznymi niezależnymi od Zarządu Spółki. Jednak podstawową przyczyną była rezygnacja ze współpracy z dwoma największymi odbiorcami kawy. W negocjacjach kontraktów dyktowane były warunki cenowe, które z założenia musiały być przyjęte jako deficytowa produkcja.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z oddaniem do recyklingu opakowań (materiałów do produkcji dotyczących działalności zaniechanej) nastąpiła zmiana przeznaczenia i Spółka powinna dokonać korekty podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, przywołującego brzmienie art. 91 ust. 7d ustawy o podatku od towarów i usług, oddając opakowania do recyklingu, które utraciły swoją przydatność dla Spółki w związku z decyzją o zaprzestaniu produkcji, nastąpiła zmiana przeznaczenia tych materiałów. Przy ich zakupie odliczono podatek naliczony w 100%. Zmiana przeznaczenia materiałów spowodowała konieczność dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji za okres grudzień 2012 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w miesiącu grudniu 2012 r. Spółka oddała do recyklingu materiały (opakowania do produkcji kaw mielonych), dotyczące działalności zaniechanej. Opakowania zostały nabyte do działalności opodatkowanej, a Spółka odliczyła podatek naliczony w 100%. W związku z podjęciem decyzji o zaprzestaniu działalności produkcyjnej, opakowania te utraciły swoją przydatność dla Spółki. Opakowania nie mogły zostać odsprzedane innej firmie, gdyż były ściśle oznaczone logiem firmy, adresem wskazującym na podmiot gospodarczy oraz wyróżniały się rozpoznawalną na rynku szatą graficzną. Zaprzestanie produkcji kawy związane było z różnymi czynnikami zewnętrznymi niezależnymi od Spółki. Jednak podstawową przyczyną była rezygnacja ze współpracy z dwoma największymi odbiorcami kawy. W negocjacjach kontraktów dyktowane były warunki cenowe, które z założenia musiały być przyjęte jako deficytowa produkcja.

W związku z powyższym, Spółka ma wątpliwości czy w związku z podjęciem decyzji o zaniechaniu produkcji i dokonaniem zmiany profilu działalności, Spółka ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego z tytułu nabycia opakowań.

Odnosząc się do powyższego jeszcze raz należy podkreślić, iż dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia. W przedmiotowej sprawie opakowania zostały zakupione z zamiarem wykorzystania w działalności opodatkowanej.

A zatem, uwzględniając powołane regulacje należy stwierdzić, iż w rozpatrywanej sprawie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższe wynika z faktu, iż założeniem Spółki było przeznaczenie opakowań do wykonywania działalności, która podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług .

Zasady dotyczące sposobu oraz terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 cyt. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 cyt. ustawy).

Przepis art. 91 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:


  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.


Z kolei zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania (art. 91 ust. 8 ustawy).

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionego opisu zdarzenia stwierdzić należy, iż wbrew opinii Spółki w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem na moment ponoszenia wydatków Spółka zamierzała wykorzystać nabyte opakowania do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i tym samym odliczała podatek naliczony, natomiast z powodów od niej niezależnych nie zostały one wykorzystane – sytuacja taka nie powoduje jednak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia zostaje zachowane.

Reasumując, w związku z podjęciem przez Spółkę decyzji o zaniechaniu produkcji kawy, Spółka nie miała obowiązku dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego dotyczącego nabycia opakowań, tj. „materiałów do produkcji dotyczących działalności zaniechanej”.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj