Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-19a/13/JK
z 27 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 8 marca 2013 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży cygar - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 stycznia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony dnia 8 marca 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży cygar.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka - zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług - zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na skupowaniu cygar, które mają postać tytoniu zrolowanego o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu. Cygara nadają się do palenia w stanie niezmienionym. Spółka zamierza zakupione cygara sprzedawać bez ingerencji w ich substancję i właściwości. Od nabytych cygar będzie odprowadzać podatek akcyzowy w wysokości wskazanej w art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Planuje w miejscu prowadzenia sprzedaży powyższych produktów udostępniać swoim klientom nieodpłatnie maszynę do mielenia sprzedawanych cygar. Poprzez proces mielenia cygara zmienią swoją postać na tytoń nadający się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego. Maszyna do mielenia będzie obsługiwana samodzielnie przez klientów, którzy podejmą decyzję o zmianie substancji cygar nadających się do palenia w tytoń nadający się do palenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2013 r. wskazano, że Spółka zamierza nabywać cygara od producenta zarówno w kraju, jak i wewnątrzwspólnotowo. Przedmiotowe wyroby nie będą nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w tak przedstawionym zdarzeniu Spółka zobowiązana będzie do zapłaty podatku akcyzowego od tytoniu nadającego się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego, w który mogą zostać przerobione sprzedawane cygara?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W przedstawionej sytuacji po stronie Spółki nie powstaje obowiązek zapłaty podatku za tytoń do palenia, a jedynie za sprzedawane cygara.

Spółka wskazuje przy tym, że zgodnie z art. 2 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Niniejszy załącznik w pozycji 42 do wyrobów tytoniowych zalicza: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki. Ustawodawca w art. 98 powyższej ustawy określa, jakie produkty uznaje się za papierosy, jakie za cygara lub cygaretki, a także jakie za tytoń do palenia. Ustawodawca poprzez wyczerpujące wskazanie w powyższym przepisie wymagań, jakie muszą spełniać poszczególne produkty ustalił, iż bez względu na kod CN jeśli dany produkt spełnia te warunki musi być kwalifikowany jak papierosy, cygara, cygaretki, czy też tytoń do palenia. W zależności od warunków jakie spełnia produkt ustawodawca ustalił inną wysokość akcyzy. Zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 3 wskazanej powyżej ustawy, stawka akcyzy na cygara i cygaretki wynosi 266,90 zł za każde 1.000 sztuk. Ustawodawca określił w przepisie art. 8 ust. l ustawy o podatku akcyzowym, jakie zachowania związane z produktami akcyzowymi podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wskazując, iż przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. Dokładną definicję produkcji wyrobów tytoniowych ustawodawca umieścił w art. 99 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w którym wskazał, iż produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie oraz pakowanie. Ustawodawca nie zdefiniował co rozumie przez czynności wytwarzania, przetwarzania oraz pakowania. Z uwagi na powyższe uznać należy, iż czynności te należy kwalifikować zgodnie z ich definicją powszechnie przyjętą w języku polskim, zgodnie z którą przez słowo „wytwarzać” rozumie się zrobienie, wyprodukowanie czegoś, wywołanie czegoś; przez słowo „przetwarzanie” rozumie się przekształcić coś, twórczo zmienić coś nadając inny kształt wygląd, opracować zebrane dane, informacje; a przez pod słowem „pakować” rozumie się układać rzeczy w paczkę lub wkładać je do walizki, skrzyni, itp., owijać coś w papier, folię, itp. (Słownik Języka Polskiego PWN). W niniejszym stanie faktycznym Spółka nie będzie wykonywać żadnego z powyższych działań mogących spowodować zmianę substancji cygar na tytoń. Ewentualne przetworzenie sprzedawanego produktu i uzyskanie w ten sposób tytoniu nadającego się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego, będzie odbywać się bez ingerencji Spółki i będzie samodzielnym działaniem konsumenta. Biorąc pod uwagę, iż w niniejszym stanie faktycznym Spółka sprzedaje jedynie cygara i nie dokonuje żadnych czynności służących zmianie substancji cygar i powstaniu tytoniu, zatem brak podstaw do obciążania Jej obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego od wytworzonego przez klienta tytoniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Od 1 stycznia 2013 r., zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią poz. 42 załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do wyrobów akcyzowych zalicza się papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1–5, art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1 i 2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa - art. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


W myśl ust. 2 cyt. artykułu przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:


  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:


    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;


  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy - art. 8 ust. 5 ustawy.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 10 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Wskazać także należy, iż co do zasady, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe. W opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca występuje jako podatnik akcyzy w związku z obrotem cygarami. Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż w przypadku zapłaty należnego podatku akcyzowego od przedmiotowych cygar, a następnie w związku z ich sprzedażą, nie będzie ponownie zobowiązana do zapłaty tego podatku.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie, iż przedmiotem obrotu Spółki są wyroby tytoniowe - cygara, co oznacza że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła skutków prawnych w tym zakresie.

Ponadto, należy wskazać, że zgodnie z treścią art. 199a ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w toku postępowania podatkowego, właściwy organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności.

Rozstrzygnięcie dotyczące wątpliwości Spółki w pozostałym zakresie zawarto w postanowieniu o sygn. akt ITPP3/443-19b/13/JK.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj