Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-968/12/ASz
z 5 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 02 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 06 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dziecka - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dziecka.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych po rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawczyni z dnia 05 lipca 2011 r., wykonując wyrok sądu z dnia 20 czerwca 2012 r., przyznał jej pełnoletniemu synowi, urodzonemu w 1984 r. rentę socjalną. Renta socjalna została przyznana od 03 sierpnia 2011 r. do 03 sierpnia 2012 r., natomiast jej wypłata nastąpiła w miesiącu wrześniu 2012 r. z wyrównaniem za rok.

Następnie lekarz orzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w dniu 19 września 2012 r. uznał całkowitą niezdolność do pracy syna Wnioskodawczyni do dnia 31 sierpnia 2013 r. Świadczenia renty socjalnej Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił w miesiącu październiku 2012 r. z wyrównaniem za 3 miesiące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do korekty zeznania podatkowego za 2011 r. i odliczenia ulgi na wychowanie syna za miesiące od sierpnia 2011 r. do grudnia 2011 r.?

Za jakie miesiące Wnioskodawczyni może odliczyć ulgę w 2012 r.?

Wnioskodawczyni wskazała, że z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ulga przysługuje na pełnoletnie dziecko otrzymujące rentę socjalną. Syn Wnioskodawczyni nie otrzymywał na bieżąco płatności renty socjalnej nie z jego winy, tylko z winy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wypłata zaległej renty socjalnej nastąpiła w całości - za rok - w dniu 07 września 2012 r.

Dlatego, zdaniem Wnioskodawczyni, ma ona prawo do odliczenia ulgi za 2011 r. od sierpnia do grudnia 2011 r.

Wnioskodawczyni uważa, że za 2012 r. będzie jej przysługiwała ulga za 12 miesięcy, ponieważ procedury w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych od postępowań przed komisją lekarską do momentu wypłaty trwają 4 miesiące. W maju 2012 r. złożyła wniosek o otrzymanie renty socjalnej dla syna a wypłata nastąpiła w październiku 2012 r. z wyrównaniem za 3 miesiące.

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwość odliczenia ulgi prorodzinnej nie powinna być uzależniona od momentu wypłaty świadczeń ale od momentu ich przyznania. Ulga prorodzinna powstała, żeby pomóc rodzicom chorych dzieci w zapewnieniu im godnych warunków życia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady korzystania z tzw. ulgi prorodzinnej określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.; od 03 kwietnia 2012 r. – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1.

Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Według art. 27f ust. 5 cyt. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.

Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 powołanej ustawy).

Dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, to dzieci:

  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Zatem aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ww. ustawy należy m.in.:

  • osiągnąć dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27f ww. ustawy,
  • utrzymywać pełnoletnie dziecko w związku z wykonywaniem przez siebie ciążącego na danej osobie obowiązku alimentacyjnego lub w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej,
  • wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Przy czym warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:

  • art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,
  • ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych po rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawczyni z dnia 05 lipca 2011 r., wykonując wyrok sądu z dnia 20 czerwca 2012 r., przyznał jej pełnoletniemu synowi rentę socjalną. Renta socjalna została przyznana od 03 sierpnia 2011 r. do 03 sierpnia 2012 r., natomiast jej wypłata nastąpiła w miesiącu wrześniu 2012 r., z wyrównaniem za rok. Natomiast w dniu 19 września 2012 r. uznano całkowitą niezdolność do pracy syna Wnioskodawczyni do dnia 31 sierpnia 2013 r. Świadczenia tytułem renty socjalnej Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił w miesiącu październiku 2012 r. z wyrównaniem za 3 miesiące.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny należy stwierdzić, iż skorzystanie z ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Chodzi tutaj zarówno o warunki, jakie musi spełniać podatnik, chcący skorzystać z możliwości odliczenia ulgi, jak i jego dziecko. W przypadku dorosłych dzieci warunkiem tym jest pobieranie przez nie zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej, przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami.

Obowiązujące przepisy wprowadzają obowiązek odliczania ulgi za miesiące, w których spełnione są warunki do jej odliczenia. Zatem skoro synowi Wnioskodawczyni przyznano rentę socjalną od 03 sierpnia 2011 r. do 03 sierpnia 2012 r., natomiast jej wypłata nastąpiła we wrześniu 2012 r., to należy uznać, że w miesiącach od sierpnia do grudnia 2011 r. spełniał on warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2. Tym samym Wnioskodawczyni może odliczyć ulgę z tytułu wychowywania syna tylko za te miesiące 2011 r., za które na podstawie odrębnych przepisów przyznano mu rentę socjalną.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści art. 81 § 1 cyt. ustawy wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

Korekta deklaracji zeznania ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.

Reasumując, jeżeli Wnioskodawczyni utrzymuje pełnoletniego syna w związku z ciążącym na niej obowiązkiem alimentacyjnym, to może skorzystać z określonej w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulgi z tytułu wychowywania dzieci za rok podatkowy 2011 za miesiące od sierpnia do grudnia, pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych (wyżej wskazanych) przesłanek określonych ustawą, uprawniających do zastosowania ulgi. Tym samym Wnioskodawczyni może złożyć korektę zeznania za 2011 r.

Natomiast, jeżeli istotnie synowi Wnioskodawczyni przysługuje renta socjalna za każdy miesiąc 2012 r., to wówczas Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć ulgę z tytułu wychowywania dziecka za cały 2012 rok.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj