Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-486/12-2/JL
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-486/12-2/JL
Data
2012.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
infrastruktura towarzysząca
usługi budowlane


Istota interpretacji
Usługa związana z wybudowaniem budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB, dotycząca budynku jako całości, zatem Zainteresowany, będzie mógł do wszystkich usług budowlanych związanych z budową przedmiotowego budynku zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.



Wniosek ORD-IN 526 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.06.2012 r. (data wpływu 11.06.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla kompleksowej usługi budowy budynku mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.06.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla kompleksowej usługi budowy budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży okien, drzwi, klamek, parapetów (zakup od producentów), a także usługową w zakresie usług budowlano-montażowych. Spółka podpisała umowę z Inwestorem na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażami podziemnymi wraz z zagospodarowaniem terenu nieruchomości oraz terenów przyległych w zakresie niezbędnym do przyłączenia obiektu do miejskiej infrastruktury technicznej (w szczególności zjazdy i sieci). Przedmiotem tej umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku jako całości, od podstaw, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali. Obecny etap - teren budowy ogrodzony, wyrównany po wyburzonych budynkach.

Z umowy zawartej z Inwestorem wynika, że budowa dotyczy całości budynku. W szczególności z umów nie wynika wprost, że prace wykonane przez Spółkę dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni nie przekraczającej 150 m2. Celem ekonomicznym Inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu całości budynku.

Część prac wynikających z powyższej umowy może być zlecana podwykonawcom. Według pozwolenia na budowę wznoszony budynek został zakwalifikowany do kategorii XIII jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania w dziale 11. Pozwolenie na budowę: Decyzja nr x i decyzja y z dnia wydane przez Prezydenta Miasta. W budynku oprócz lokali mieszkalnych znajdują się klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia techniczne, pomieszczenia usługowe oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

Powierzchnia całkowita budynku: 6.640,0 m².

Powierzchnia całkowita parkingu: 1.793,3 m².

Powierzchnia użytkowa usług: 335,4 m².

Powierzchnia pomieszczeń technicznych: 278,4 m².

Powierzchnia komunikacji: 447,0 m².

Powierzchnia 48 mieszkań: 2.860,0 m².

Nieruchomość składa się z 48 lokali mieszkalnych, 3 lokali usługowych i 70 miejsc parkingowych.

Do części lokali mieszkalnych przynależne są tarasy i ogródki zimowe.

Tarasy i ogródki zimowe przynależne do lokali mieszkalnych będą sprzedawane ze stawką VAT w wysokości 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 roku kompleksowa usługa budowy budynku od podstaw podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy budynki mieszkalne wielorodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 11, grupa 112, klasa 1122.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami od dnia 1 stycznia 2011 roku art. 41 ust. 2 i 12a, art. 146a ustawy o VAT, preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% będzie miała zastosowanie do całości wykonanych robót budowlanych polegających na wybudowaniu całego budynku mieszkalno-usługowego, gdzie ponad połowa powierzchni użytkowej będzie wykorzystana na cele mieszkaniowe (w tym także tych zleconych podwykonawcom Spółki).

Zgodnie z ustawą podatku dochodowego od osób prawnych i podatku VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W sytuacji, w której usługa ma charakter złożony (tj. gdy składa się z zespołu świadczeń, tak jak ma to miejsce w przypadku usług budowlanych) może być ona dla celów VAT klasyfikowana jako:

  • jedna kompleksowa usługa, albo:
  • usługa główna wraz z usługami pomocniczymi (klasyfikowanymi dla celów VAT jako usługa główna),
  • albo szereg „równorzędnych” odrębnych usług (klasyfikowanych dla celów VAT odrębnie).

W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości budynku. Należy zatem uznać, że świadczenia wchodzące w skład tej usługi są ze sobą tak ściśle i nierozerwalnie związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie gospodarcze, którego rozdzielnie dla celów VAT miałoby sztuczny charakter.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług na infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (drogi, chodniki, podjazdy) Wnioskodawca zastosuje stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Usługi związane z zagospodarowaniem terenu zieleni sklasyfikowane zgodnie z PKWiU 2008r. pod symbolem 81.30.10.0 – korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod pozycją 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniony został symbol PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Art. 146a pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Z treści art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Nadmienić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa i remont, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ww. ustawy Prawo budowlane przez:

  • budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
  • roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowę z Inwestorem na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażami podziemnymi wraz z zagospodarowaniem terenu nieruchomości oraz terenów przyległych w zakresie niezbędnym do przyłączenia obiektu do miejskiej infrastruktury technicznej (w szczególności zjazdy i sieci).

Przedmiotem tej umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku jako całości, od podstaw, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali. Z umowy zawartej z Inwestorem wynika, że budowa dotyczy całości budynku. Celem ekonomicznym Inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu całości budynku. Część prac wynikających z powyższej umowy może być zlecana podwykonawcom. Według pozwolenia na budowę wznoszony budynek został zakwalifikowany do kategorii XIII jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania w dziale 11. W budynku oprócz lokali mieszkalnych znajdują się klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia techniczne, pomieszczenia usługowe oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

Zauważyć więc należy, iż przedmiotem zamówienia w analizowanym przypadku Spółki są roboty budowlane w zakresie budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, a umowa zawarta jest na realizację robót budowlanych dotyczących budynku jako całości.

Zatem obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót, związanych również z częścią usługową oraz garażami podziemnymi znajdującymi się wyłącznie w bryle budynku. Przy realizacji całego zadania inwestycyjnego w odniesieniu do budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego bez znaczenia pozostaje struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim lokali mieszkalnych i użytkowych, istotnym jest bowiem sklasyfikowanie budynku według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania. Należy zaznaczyć, iż na etapie budowy obiektu jako całości trudno mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych.

W analizowanej sprawie, przedmiotem umowy jest kompleksowa usługa związana z wybudowaniem budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB, dotycząca budynku jako całości, zatem Zainteresowany, będzie mógł do wszystkich usług budowlanych związanych z budową przedmiotowego budynku zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika ponadto, iż Wnioskodawca w ramach zawartej umowy zobowiązany jest wykonać usługi związane z zagospodarowaniem terenu nieruchomości. Zauważyć należy, iż taka usługa, sklasyfikowana zgodnie z PKWiU 2008 pod symbolem 81.30.10.0, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, korzysta z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania podatkiem VAT robót wykonywanych poza bryłą budynku, tj. prac związanych z wybudowaniem infrastruktury towarzyszącej (dróg, chodników, podjazdów), należy wskazać, iż nie zostały one wymienione jako korzystające z preferencyjnej stawki podatku, w związku z czym prace te należy opodatkować podatkiem VAT w wysokości 23%. W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż prace te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Stanowisko Spółki należało zatem uznać za prawidłowe.

Tut. Organ podkreśla ponadto, że przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania statystycznego, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W związku z powyższym interpretacji udzielono w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację PKOB budynku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj