Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-389/13/MK
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (wpływ do Organu – 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania na zasadach ogólnych przychodu z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania zagranicznym podmiotom gospodarczym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania na zasadach ogólnych przychodu z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania zagranicznym podmiotom gospodarczym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest twórcą oprogramowania, które jest przydatne dla niektórych podmiotów gospodarczych polskich i zagranicznych. Obecnie Wnioskodawca udziela firmom, odpłatnie, licencji na jego używanie. Przychody z praw autorskich stanowią przychody z praw majątkowych. Przy ustalaniu dochodu Wnioskodawca stosuje zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z firmą, dla której będzie świadczył, między innymi usługi związane z oprogramowaniem. Będzie to oprogramowanie na zamówienie firmy, wg przedstawionych przez nią specyfikacji, nie będące odrębnym produktem, ale fragmentem większego systemu. W tym celu Wnioskodawca założy działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przychody uzyskiwane z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania, które zostało stworzone przed założeniem działalności gospodarczej, będą przychodami z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej związanej z oprogramowaniem, czy też przychody te będą przychodami określonymi w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które będą opodatkowane na zasadach ogólnych, podatkiem dochodowym według skali podatkowej?
  2. Czy przychody uzyskane z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania, które zostało stworzone przed założeniem działalności gospodarczej, jednak podlegające niewielkim, ciągłym zmianom, będą przychodami z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej związanej z oprogramowaniem, czy też przychody te będą przychodami określonymi w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, które będą opodatkowane na zasadach ogólnych, podatkiem dochodowym według skali podatkowej?
  3. Czy dochody z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania podmiotom gospodarczym zagranicznym, niebędącego przedmiotem działalności gospodarczej, Wnioskodawca ma prawo opodatkowywać łącznie z pozostałymi dochodami w zeznaniu rocznym, na zasadach ogólnych, określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Ad. 1.

Oprogramowanie wykonane przed założeniem działalności gospodarczej, nie będzie wchodzić w zakres nowoutworzonej działalności gospodarczej. Czynności związane z wykonaniem dzieła, zostały wykonane wcześniej. Ponadto z przepisu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychody z praw autorskich (udzielania licencji na używanie oprogramowania komputerowego) stanowią przychody z praw majątkowych, które są zaliczane do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy - kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Natomiast przedmiotem prowadzonej działalności będzie „działalność związana z oprogramowaniem” PKD 62.01.Z. Tak więc różne będą źródła przychodów dla obu zdarzeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są:

  • określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy - przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy - prawa majątkowe.

Art. 18 za przychód z praw majątkowych uważa przychody z praw autorskich, do których zalicza się sprzedaż licencji na oprogramowanie.

Ad. 2.

Nawet jeśli oprogramowanie podlegać będzie modyfikacjom w trakcie trwania działalności gospodarczej, nadal oba te zdarzenia różnić będą źródła przychodów.

Ad. 3.

Dochód z tytułu udzielanych licencji na rzecz zagranicznych podmiotów gospodarczych, będzie opodatkowany, łącznie z pozostałymi dochodami w zeznaniu rocznym, na formularzu PIT-36, na zasadach ogólnych, określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania na zasadach ogólnych przychodu z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania zagranicznym podmiotom gospodarczym.

W zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów przychodu z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania oraz zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów przychodu z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używanie oprogramowania, stworzonego przed założeniem działalności gospodarczej i modyfikowanego po założeniu działalności, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z przepisu art. 3 ust. 1a ww. ustawy wynika, iż za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast przepis art. 3 ust. 1b ww. ustawy stanowi, iż za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest twórcą oprogramowania, które jest przydatne dla niektórych podmiotów gospodarczych polskich i zagranicznych. Obecnie Wnioskodawca udziela firmom, odpłatnie, licencji na jego używanie. Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z firmą, dla której będzie świadczył, między innymi usługi związane z oprogramowaniem. Będzie to oprogramowanie na zamówienie firmy, wg przedstawionych przez nią specyfikacji, nie będące odrębnym produktem, ale fragmentem większego systemu. W tym celu Wnioskodawca założy działalność gospodarczą.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi czy dochody z odpłatnego udzielania zagranicznym podmiotom gospodarczym licencji na używanie oprogramowania podlegają opodatkowaniu w zeznaniu rocznym, na zasadach ogólnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż z wniosku nie wynika, aby centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) Wnioskodawcy znajdowało się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, aby przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej krócej niż 183 dni w roku podatkowym. Zatem Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7).

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w ww. art. 18 są m.in. przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Co do zasady, twórcom utworów, objętych ochroną prawa autorskiego przysługuje wyłączność do tychże praw. Twórca może jednak umożliwić korzystanie podmiotom trzecim ze swojego utworu m.in. poprzez udzielenie im licencji. Istotą umowy licencyjnej jest zezwolenie na korzystanie z dzieła będącego przedmiotem prawa autorskiego. Na jej podstawie podmiot, któremu przysługuje dobro o charakterze niematerialnym, nie przenosi na inną osobę swoich praw, lecz jedynie udziela jej upoważnienia do korzystania z tego dobra w określony sposób, w określonym czasie za stosownym wynagrodzeniem (tzw. opłata licencyjna) lub nieodpłatnie.

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki:

  • po pierwsze konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu,
  • po drugie zaś osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich albo rozporządzaniem nimi (np. poprzez udzielenie licencji).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż opłaty z tytułu udzielenia licencji do korzystania z praw autorskich są przychodem z tych praw. Konsekwencją powyższego jest to, iż przychody uzyskane z ww. tytułu zaliczane są do źródła przychodów, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są bowiem przychodem z praw autorskich. Zatem uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z tytułu udzielanych licencji będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z praw majątkowych, o którym stanowią przepisy art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowany będzie na tzw. ogólnych zasadach, czyli według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Przy czym należy podkreślić, iż w zależności od tego z jakiego państwa Wnioskodawca uzyska dochód z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używane oprogramowania zagranicznym podmiotom gospodarczym, zastosowanie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy tym krajem a Rzeczpospolitą Polską.

Jeżeli z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania będzie wynikało, że ww. dochód z tytułu odpłatnego udzielania licencji na używane oprogramowania zagranicznym podmiotom gospodarczym może być opodatkowany tylko w państwie zamieszkania osoby uzyskującej dochód z tego tytułu (Wnioskodawcy), wówczas dochód ten podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu w Polsce. Oznacza to, że do jego opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Jeżeli natomiast z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania będzie wynikało, że ww. dochód będzie podlegał opodatkowaniu zarówno w Polsce jak i w drugim państwie, w takim przypadku w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Metody te wynikają z treści art. 27 ust. 8 i ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu art. 27 ust. 8 ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 9 ww. ustawy jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W świetle powyższego, uzyskany przez Wnioskodawcę przychód podlegał będzie – w roku uzyskania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z praw majątkowych, o którym stanowią przepisy art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 45 ust. 1 ww. ustawy, winien być wykazany w zeznaniu rocznym (PIT-36) składanym za określony rok podatkowy (rok uzyskania dochodu) jako przychód z praw autorskich i innych praw, o których mowa w art. 18 ww. ustawy.

Dochód ten podlega co do zasady opodatkowaniu - łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi przez Wnioskodawcę - wg skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym Wnioskodawca dokonując obliczenia należnego za rok zobowiązania winien więc wziąć pod uwagę skumulowane dochody, uwzględniając kwotę wolną od podatku oraz właściwą metodę eliminacji podwójnego opodatkowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj