Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1467/12/KB
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 28 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymania oraz wydatkowania środków uzyskanych na podstawie umowy darowizny – jest prawidłowe,
  • przesłanek (podstawy prawnej), na których(ej) oparto stanowisko Wnioskodawczyni – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania oraz wydatkowania środków uzyskanych na podstawie umowy. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-1467/12/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 13 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zwróciła się do fundacji z prośbą o darowiznę, która została następnie przeznaczona na zakup strojów dla polskich parlamentarzystów. Kwota darowizny wyniosła 18.000 zł i została w całości przeznaczona na zakup strojów dla reprezentacji. Wnioskodawczyni jedynie pośredniczyła w zakupie i przekazała stroje reprezentacji.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 06 lutego 2013 r. wskazano, iż:

  • Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przeważający rodzaj działalności to stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z),
  • dochody z tej działalności opodatkowuje tzw. podatkiem liniowym,
  • dla celów działalności prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów,
  • opisane we wniosku przedsięwzięcie realizowane było w ramach ww. działalności gospodarczej,
  • zakup strojów realizowany był na podstawie listu intencyjnego Sejmu RP,
  • z tytułu realizacji opisanego przedsięwzięcia Wnioskodawczyni nie uzyskała przychodów, w szczególności nie otrzymała z tego tytułu wynagrodzenia; kwota otrzymanej darowizny była równa kwocie przeznaczonej na wydatki na zakup strojów,
  • stroje, o których mowa we wniosku zostały nabyte na rachunek Wnioskodawczyni a następnie przekazane parlamentarzystom,
  • pomiędzy Wnioskodawczynią a Sejmem nie została zawarta żadna umowa darowizny, był jedynie list intencyjny z Sejmu,
  • wskazane we wniosku środki zostały otrzymane przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy darowizny, o której mowa w art. 888 i następne Kodeksu cywilnego, a najpierw na wniosek do Fundacji,
  • nabycie ww. środków podlegało przepisom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, jednak przedmiotowa darowizna korzysta ze zwolnienia w tym podatku, gdyż nie została przekroczona kwota 4.902 zł na jedną obdarowaną osobę (kwota wolna od podatku dla III grupy podatkowej),
  • na ww. strojach znajdowało się logo firmy, do której należy Fundacja, która przekazała darowiznę, darczyńcy została także przedstawiona faktura zakupu strojów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota otrzymanej darowizny stanowi dla Wnioskodawczyni przychód w rozumieniu art. 10 ust. 3 (winno być art. 10 ust. 1 pkt 3) i art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wydatki na zakup strojów stanowią dla Wnioskodawczyni koszty uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedmiotowa kwota darowizny nie będzie stanowić dla Niej przychodu. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Jej zdaniem, w opisanym stanie faktycznym, należy stosować ww. art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, ponieważ jedynie pośredniczyła w zakupie strojów i przekazała je drużynie, dlatego też doszło do zwrotu wydatków, które nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kwoty 18.000 zł Wnioskodawczyni nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Z kolei ze względu na sytuację, iż Wnioskodawczyni jedynie pośredniczy w zakupie strojów a następnie je przekazuje, należy stosować art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy. W związku z powyższym kwota przekazana Wnioskodawczyni na zakup strojów nie będzie stanowiła dla Niej przychodu. Odnośnie zaliczenia przedmiotowej kwoty do kosztów uzyskania przychodów należy stosować art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W związku z powyższym kwota ta nie będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Co do zasady, przychodem podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą są wszelkiego rodzaju korzyści (przysporzenia) majątkowe uzyskane w związku z tym źródłem przychodu, poza wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Zauważyć jednakże należy, iż w myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. Stosownie natomiast do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2009 r., Nr 93, poz. 768 ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Darowizna jest jedną z tzw. umów nazwanych, uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotą umowy darowizny jest zatem jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie oczekuje od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w przypadku otrzymania przez podatnika darowizny podlegającej przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, do przychodu uzyskanego z tytułu otrzymania tej darowizny nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet jeśli związana jest ona z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Powyższe oznacza, iż wartość tej darowizny nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i nie wpływa na wysokość podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach tej działalności, w związku z listem intencyjnym Sejmu RP, otrzymała od fundacji, na podstawie umowy darowizny, środki pieniężne na zakup strojów dla polskich parlamentarzystów. Stroje te zostały następnie nieodpłatnie przekazane ww. parlamentarzystom na podstawie ww. listu. Z tytułu realizacji ww. przedsięwzięcia Wnioskodawczynie nie uzyskała żadnego przychodu (w szczególności żadnego wynagrodzenia). Nabycie przez Wnioskodawczynię ww. środków pieniężnych podlegało przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie w świetle odrębnych przepisów Wnioskodawczyni nabyła ww. środki pieniężne w drodze umowy darowizny (do opodatkowania której nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), to czynność ta nie generuje przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczania przez Wnioskodawczynię wartości nabytych i przekazanych parlamentarzystom strojów do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez Nią pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazać należy, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, co oznacza, iż podatnik musi ponieść ekonomiczny ciężar tego wydatku,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Stosownie natomiast do art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni nie poniosła ciężaru ekonomicznego kosztów nabycia wskazanych we wniosku strojów (środki na ten cel otrzymała od darczyńcy). Ponadto w związku z przeprowadzonym przedsięwzięciem nie uzyskała żadnego przychodu, a następnie przekazała nabyte stroje nieodpłatnie parlamentarzystom.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż brak jest podstaw prawnych do zaliczania przez Wnioskodawczynię wydatków na nabycie wskazanych we wniosku strojów do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez Nią pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatki poniesione na ten cel nie spełniają bowiem przesłanek umożliwiających zaliczenie ich do ww. kosztów, wymienionych w cyt. art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymania oraz wydatkowania środków uzyskanych na podstawie umowy darowizny, jest prawidłowe,
  • przesłanek (podstawy prawnej), na których(ej) oparto stanowisko Wnioskodawczyni, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić przy tym należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia skutków podatkowych otrzymania oraz wydatkowania przez Wnioskodawczynię środków uzyskanych na podstawie umowy darowizny. Nie była przedmiotem interpretacji kwestia zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn otrzymanych przez Nią środków pieniężnych.

Ponadto zauważyć należy, iż do wniosku oraz jego uzupełnienia dołączono pliki dokumentów. Wskazać jednakże należy, iż postępowanie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest postępowaniem szczególnym, odrębnym od innych postępowań podatkowych. W postępowaniu tym nie przeprowadza się postępowania dowodowego. W związku z tym wydając ww. interpretację Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie jest zobowiązany, ani upoważniony do badania załączonych do wniosku dokumentów źródłowych, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę oraz jego stanowiskiem. Z tej też przyczyny, przy rozpatrywaniu przedmiotowego wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie był upoważniony do analizowania załączonych przez Wnioskodawczynię ww. dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj