Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-665a/12/MK
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzeń przyszłych.


Wnioskodawca – Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) w oparciu o:


  • Zezwolenie nr 61/2005 z dnia 16 lutego 2005 r. (dalej: Zezwolenie I),

  • Zezwolenie nr 93/2008 z dnia 7 lipca 2008 r. zmienione następnie Decyzją nr 164/IW/09 z dnia 24 września 2009 r. (dalej: Zezwolenie II),

  • Zezwolenie nr 113/2010 z dnia 24 grudnia 2010 r. (dalej: Zezwolenie III).


Zezwolenia uzyskane przez Spółkę określają rodzaje prowadzonej przez Spółkę działalności objętej zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT), jak również warunki uprawniające Spółkę do korzystania ze zwolnienia.

Zezwolenie I określa rodzaj działalności, która może być prowadzona na terenie SSE jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE określona w następujących kategoriach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2004 (dalej: PKWiU):


  • opony i dętki z gumy, nowe i używane (PKWiU 25.11); opony bieżnikowane z gumy (PKWiU 25.12); wyroby z gumy, pozostałe (PKWiU 25.13);

  • wyroby włókiennicze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane z zastrzeżeniem § 2 pkt 9, 10, 11 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 215 poz. 2184 ze zm.), (PKWiU 17.54);

  • wyroby metalowe gotowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 28.75).


Zezwolenie udzielone zostało na okres do dnia 15 listopada 2017 r.

Zezwolenie II określa rodzaje działalności gospodarczej objętej zwolnieniem podatkowym, jako działalność] produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określoną w następujących pozycjach PKWiU 2004:


  • wyroby włókiennicze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane z zastrzeżeniem § 2 pkt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 26 poz. 170 ze zm.), (PKWiU 17.54);
  • opony i dętki z gumy, nowe i używane (PKWiU 25.11), oraz
  • odpady produkcyjne i złom powstałe w wyniku prowadzenia ww. działalności gospodarczej.


Zezwolenie udzielone zostało na okres do dnia 15 listopada 2017 r.

Zezwolenie III określa rodzaj działalności, która może być prowadzona na terenie SSE jako działalność] produkcyjna, usługowa i handlowa określona w następujących kategoriach PKWiU 2008:


  • opony i dętki z gumy; bieżnikowane i regenerowane opony z gumy (PKWiU 22.11) oraz
  • w zakresie sprzedaży odpadów poprodukcyjnych powstałych w wyniku prowadzenia ww. działalności gospodarczej, określonych w kategorii odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyclingu (PKWiU 38.11.5).


Z uwagi na fakt, iż w Zezwoleniu III nie wskazano terminu, do którego zezwolenie to zostało udzielone przyjmuje się, że jest to okres do końca funkcjonowania SSE.

Przedmiotem faktycznej działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE w ramach posiadanych Zezwoleń jest produkcja różnych typów opon w trzech zakładach produktowych (Zakład Opon Osobowych i Dostawczych, Zakład Opon Ciężarowych, Zakład Opon Rolniczych) oraz produkcja komponentów tj. kordów, form i półfabrykatów, czyli tzw. mieszanek (dalej: Działalność Podstawowa).

Spółka podkreśla, że przedmiot działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie posiadanych Zezwoleń jest spójny pod względem organizacyjnym. Zezwolenia zaś wydane zostały w związku z rozwojem Spółki, rozszerzeniem asortymentu produktów oraz zwiększeniem wolumenu produkcji.

Spółka nie wyklucza, że w przyszłości może ubiegać się o kolejne zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Przedmiot działalności wskazany na takim przyszłym zezwoleniu obejmowałby co najmniej Działalność Podstawową.

Oprócz dochodów z działalności objętej Zezwoleniami, Spółka osiąga również dochody z działalności nieobjętej zwolnieniem podatkowym na podstawie Zezwoleń.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o CIT) w związku z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: Ustawa o SSE), Spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku.

W związku z prowadzeniem działalności na podstawie Zezwoleń, Spółka prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego Zezwolenia. Ewidencja umożliwia zatem wyodrębnienie środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z projektami inwestycyjnymi objętymi Zezwoleniami I, II i III. Ewidencja umożliwia rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu ulgi podatkowej.

W zakresie wykorzystania dostępnej Spółce pomocy publicznej, obecnie Spółka korzysta z limitu pomocy wynikającego z Zezwolenia I.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych przyszłych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?
  2. W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na Pytanie 1, czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu


-limit wynikający chronologicznie z zezwolenia II, zezwolenia III oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka posiada trzy Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z powyższym przepisem, wszelkie dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w zakresie określonym w zezwoleniu, objęte są zwolnieniem z opodatkowania. Zdaniem Spółki, w powiązaniu ze spełnieniem warunków określonych w każdym z posiadanych Zezwoleń, Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu. Kwota tego zwolnienia odpowiadać będzie sumie iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania. Obliczona zgodnie z powyższymi zasadami pula pomocy przysługująca Spółce będzie konsumowana przez dochód wolny od podatku, osiągany w zakresie określonym w Zezwoleniach. Spółka prowadzi odpowiednią ewidencję umożliwiającą bieżące monitorowanie wykorzystania dostępnej puli pomocy, co w konsekwencji pozwala zagwarantować, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy nie zostanie przekroczony.

Z uwagi na to, że uprawnienia wynikające z Zezwolenia I są wcześniejsze, pierwotne w stosunku do pozostałych Zezwoleń, w ocenie Spółki, należy przyjąć, że do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej na podstawie tego Zezwolenia, jednak nie dłużej niż do 15 listopada 2017 r., tj. do momentu jego wygaśnięcia, Spółka będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z inwestycji, w związku z którą udzielone zostało Zezwolenie I.

Wraz z wygaśnięciem Zezwolenia I, lub po wykorzystaniu puli pomocy publicznej wynikającej z tego Zezwolenia, Spółka będzie mogła w ramach prowadzonej Działalności Podstawowej nadal korzystać z puli zwolnienia podatkowego dostępnej na podstawie Zezwolenia II, Zezwolenia III oraz ewentualnych przyszłych zezwoleń. Tak określona pula zwolnienia będzie dostępna jednak nie dłużej niż do momentu ich wygaśnięcia, tj. do końca okresu funkcjonowanie w SSE w przypadku Zezwolenia III oraz ewentualnych przyszłych zezwoleń.

W konsekwencji, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z Zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z całej Działalności Podstawowej (jako prowadzonej na terenie SSE w ramach wszystkich posiadanych Zezwoleń). Oznacza to, że przez cały okres prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności na terenie SSE (wynikający łącznie ze wszystkich Zezwoleń), Spółka będzie prowadzić dwie odrębne ewidencje dochodów: jedną dla działalności opodatkowanej oraz jedną dla działalności zwolnionej z CIT. Na poparcie przedstawionych powyżej argumentów Wnioskodawca pragnie wskazać, że podejście Spółki znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w:


  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 czerwca 2012 r. znak IPTPB3/423-127/12-3/KJ,
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 lutego 2012 r. znak IBPBI/2/423-20/12/SD,
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 listopada 2010 r. znak ILPB3/423-664/10-2/GC,
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2008 r. znak ITPB3/423-414/08/MK.


Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych bądź przytoczonych we wniosku interpretacji indywidualnych Dyrektorów Izb Skarbowych, podkreślić należy, że w określonym stanie faktycznym bądź zdarzeniu przyszłym, a więc tylko do nich się odnoszą. Nie mają zatem charakteru powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa podatkowego - tym samym nie są wiążące w przedmiotowej sprawie.

Natomiast postępowanie o udzielenie interpretacji indywidualnej ma zaś na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, do którego można wydać interpretację indywidualną. Co do zasady bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego, nie zaś np. ocena danego postępowania, dokonanych czy też planowanych czynności (ocena stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, w sytuacji, gdy wniosek dotyczy zagadnienia unormowanego przepisami prawa podatkowego, którego rozwiązania nie może dostarczyć interpretacja indywidualna – wydanie interpretacji indywidualnej wymagałoby w istocie poddania ocenie, zinterpretowania stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a nie przepisu prawa podatkowego). Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego i takich postępowań nie zastępuje.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj