Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1545/12/ESZ
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 05 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach VII Ramowego Programu Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach VII Ramowego Programu Unii Europejskiej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 lutego 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-1545/12/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 05 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca od 01 grudnia 1987 r. działalność gospodarczą, rozpoczyna realizację projektu w ramach VII Programu Ramowego Unii Europejskiej. Jest ona równocześnie ekspertem Research Executive Agency, Cordis Expert Menagement Module (EMM). Projekt realizowany jest w ramach międzynarodowego konsorcjum 9 firm (z Hiszpanii, Niemiec, Szwecji i Polski) i finansowany ze środków VII Programu Ramowego Unii Europejskiej. Środki finansowe są bezzwrotne. Beneficjentem i liderem tego projektu jest Wnioskodawczyni. Projekt realizowany będzie przez okres 24 miesięcy. Budżet projektu wynosi 2.090.392,70 euro (w tym na firmę Wnioskodawczyni przypada 428.680 euro), a finansowanie UE w ramach VII Projektu Ramowego wynosi 1.642.000 euro (w tym na firmę Wnioskodawczyni przypada 329.860 euro).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 05 marca 2013 r. wskazano m.in. iż:

Wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio i osobiście cele programu, jest jego beneficjentem, a środki finansowe są pochodzenia zagranicznego (UE) i są bezzwrotne. Wnioskodawczyni jest jedną z inicjatorów powstania projektu, o którym mowa we wniosku, mającego na celu stworzenie funkcjonalnych środków spożywczych zawierających naturalne składniki aktywne korzystne dla organizmu człowieka, pochodzące z białek mleka i błonnika ziemniaczanego. Efektem spotkań, które odbyły się w dniach: 19-21 lipca 2011 r. w Kopenhadze, 29-31 maja 2012 r. w Brukseli, 28-30 listopada 2012 r. w Madrycie, których współinicjatorem była Wnioskodawczyni było powołanie Konsorcjum 9 firm, które opracują receptury i technologię suplementowanych środków spożywczych, które zostaną następnie przebadane przez odpowiednich członków Konsorcjum. Wyniki prac badawczych i wdrożeniowych rozpowszechnione zostaną w Europie. Projekt obejmuje prace badawcze w zakresie receptury i technologii produkcji pieczywa WT3 (którymi zajmuje się Wnioskodawczyni), wyroby ciastkarskie i soki owocowe wykonywane przez członków konsorcjum w Hiszpanii i Niemczech. Skład Konsorcjum tworzy 9 beneficjentów pochodzących z: Hiszpanii (koordynator Konsorcjum oraz MSP uczestnik), Hiszpanii (uczestnik MSP), Polski (uczestnik MSP – Wnioskodawczyni), Niemiec (uczestnik MSP), Hiszpanii (jednostka B + R), Hiszpanii (jednostka B + R), Hiszpanii (jednostka B + R), Niemiec (jednostka B + R), Szwecji (jednostka B +R).

Jako lider WT3 Wnioskodawczyni opracuje receptury i technologie produkcji pieczywa żytniego i graham z dodatkiem włókna ziemniaka i białek mleka, zorganizuje zespół wdrożeniowy i będzie sprawować nadzór nad produkcją pieczywa do badań na zwierzętach oraz cech fizykochemicznych wyrobów oraz nadzór nad prawidłowością dokumentacji projektu. Organizować będzie logistykę na potrzeby projektu oraz koordynować prace projektowe nad nowymi produktami piekarniczymi z partnerami zagranicznymi (Szwecja, Hiszpania, Niemcy). Uczestniczyć też będzie w pracach upowszechniania wyników prac badawczych i ochrony własności z partnerami zagranicznymi.

Podstawę prawną realizacji projektu stanowią:

  • Rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013);
  • Decyzja nr 1982/2006 (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013);
  • Grant Agreement Nr ...;
  • Consortium Agreement z dnia 12 października 2012 r.

Projekt finansuje bezpośrednio Komisja Europejska na podstawie umowy Grant Agreement Nr ... Consortium Agreement z dnia 12 października 2012 r. Środki finansowe przekazywane są przez Komisję Europejską zgodnie z umową o Grant na podstawie harmonogramu finansowego zawartego w Grant Agreement Nr ...

Wnioskodawczyni realizuje bezpośrednio cel 7 Programu Ramowego i wskazana jest z imienia i nazwiska jako osoba odpowiedzialna za prace jeszcze przed dokonaniem przelewu środków z Komisji Europejskiej i nie występuje tu zjawisko włączenia środków unijnych do budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody uzyskane przez podatnika pochodzące ze środków VII Programu Ramowego UE (w tym wynagrodzenia związane z bezpośrednią realizacją celu programu oraz eksperckie) są wolne od podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody uzyskane przez Nią, pochodzące z realizacji VII Programu Ramowego, są wolne od podatku dochodowego albowiem spełniają wszystkie przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 46, tj.:

  • pochodzą z bezzwrotnej pomocy VII Ramowego Programu badań UE oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowanie otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowi co do zasady przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dofinansowania przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jednocześnie ustawodawca w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazał niektóre rodzaje dofinansowań, które po spełnieniu określonych warunków korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

I tak stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zatem uzależnione od łącznego (kumulatywnego) spełnienia obu przesłanek wymienionych w tym przepisie, a mianowicie:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w cytowanym przepisie (w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy) i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawczyni jest jednym z partnerów konsorcjum zawartego w celu realizacji projektu w ramach VII Programu Ramowego Unii Europejskiej – umowa grantowa (Grant Agreement).

VII Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013). O fundusze z tego Programu mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymuje środki finansowe bezpośrednio z Komisji Europejskiej w euro. Jak wskazała „nie występuje tu zjawisko włączenia środków unijnych do budżetu państwa”.

Mając na uwadze tak przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy w chwili otrzymania środków będą one pochodziły ze środków VII Programu Ramowego - przekazanych przez Komisję Europejską to wówczas zostaje spełniona przesłanka zwolnienia przedmiotowego określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić jednak należy, iż konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. W rozpatrywanym przypadku beneficjentem, a więc i zarazem wykonawcą projektu, na realizację którego przyznane zostały środki pomocowe, jest osobiście Wnioskodawczyni, jako jeden z partnerów konsorcjum, który przystąpił do realizacji projektu w ramach VII Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Wobec powyższego, o ile w chwili otrzymania środków finansowych, pochodziły one bezpośrednio ze środków unijnych, to wówczas środki te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże pod warunkiem, że osoba która je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Reasumując, wynagrodzenie Wnioskodawczyni, która realizuje projekt, o którym mowa we wniosku, korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że środki te w istocie pochodzą ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej (bezpośrednio z tych środków) i Wnioskodawczyni bezpośrednio będzie realizować cel programu objętego pomocą. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż ww. środki, jeżeli zostaną przeznaczone na cele inwestycyjne (nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przychodu podatkowego, co jednocześnie oznacza, iż nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj