Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-136/13-2/MG
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-136/13-2/MG
Data
2013.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
koszt
lekarze
sponsoring
świadczenia


Istota interpretacji
Zakres obowiązków wynikających z uczestnictwa lekarzy w sponsorowanych przez Wnioskodawcę konferencjach / kongresach o charakterze naukowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 13.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wynikających z uczestnictwa lekarzy w sponsorowanych przez Wnioskodawcę konferencjach / kongresach o charakterze naukowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wynikających z uczestnictwa lekarzy w sponsorowanych przez Wnioskodawcę konferencjach / kongresach o charakterze naukowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka E. (E. lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w Austrii w zakresie m.in. sprzedaży leków. W Polsce E. założyła przedstawicielstwo zgodnie z przepisami ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.) (Przedstawicielstwo lub Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych zgodnie z art. 96 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zaświadczenie w załączeniu do niniejszego wniosku.

Wnioskodawca na terytorium Polski prowadzi działalność reklamową i promocyjną produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę. Działalność reklamowa Wnioskodawcy jest realizowana w różnych formach. Jedną z takich form jest poszerzanie wiedzy personelu medycznego w zakresie określonych schorzeń oraz wypracowywanie wśród lekarzy wykonujących zawód w Polsce świadomości o rozwoju najnowocześniejszych metod leczenia przy zastosowaniu produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę oraz o rozwoju sposobów prowadzenia terapii jednostek chorobowych, do leczenia których przeznaczone są produkty lecznicze oferowane przez Spółkę. W tym celu Wnioskodawca sponsoruje określonym lekarzom uczestnictwo w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym, które odbywają się w Polsce lub zagranicą. Sponsoring obejmuje pokrycie kosztów uczestnictwa w kongresie / konferencji. Koszty uczestnictwa w kongresie / konferencji obejmują wydatki na pokrycie kosztów:

  • noclegu,
  • wyżywienia,
  • podróży,
  • opłaty rejestracyjnej za udział w konferencji / kongresie,
  • inne.

W zamian za sponsoring lekarz zgadza się na informowanie, że Wnioskodawca / E. jest sponsorem jego udziału w wydarzeniu, jednakże lekarz nie zobowiązuje się do wykonywania żadnych świadczeń na rzecz Wnioskodawcy / E.

Sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi jest formą reklamy produktu leczniczego wskazaną w art. 52 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271) (Prawo farmaceutyczne).

Przepisy Prawa farmaceutycznego nie określają precyzyjnie zakresu udzielanego lekarzom wsparcia, jakie może otrzymać w ramach sponsorowania przez Wnioskodawcę jego udziału w konferencji / kongresie. Wskazówką w tym zakresie mogą być przepisy Dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. U. L 311 z 28.11.2001) (Dyrektywa 2001/83/WE). Zgodnie z art. 86 Dyrektywy reklamą produktów leczniczych jest sponsorowanie kongresów naukowych z udziałem osób uprawnionych do przepisywania lub dostarczania produktów leczniczych, w szczególności pokrywanie związanych z tym kosztów podróży i zakwaterowania. Na gruncie Dyrektywy zatem sponsorowanie uczestnictwa w kongresach (oraz zakwaterowania i wyżywienia) jest uważane wprost za formę reklamy produktów leczniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane przez lekarza świadczenia w postaci pokrycia kosztów uczestnictwa w kongresie / konferencji stanowią przychód danego lekarza podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PDOF). W ocenie Wnioskodawcy przychód ten może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania PDOF, w części, w jakiej wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę nie przekraczają kwot określonych w:

  • Rozporządzeniu o dietach zagranicznych
  • Rozporządzeniu o dietach krajowych oraz
  • Nowym Rozporządzeniu o dietach (łącznie zwane dalej „Rozporządzeniami”).

W zakresie w jakim wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku ze sponsorowaniem udziału lekarzy w konferencji / kongresie przekraczają kwoty wskazane w Rozporządzeniach, Wnioskodawca uznaje, iż lekarz, w zakresie kwot przekraczających wartości wskazane w Rozporządzeniach osiąga przychód podlegający opodatkowaniu PDOF i sporządza w terminie wskazanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych informację PIT-8C o wysokości przychodów.

Wnioskodawca jak również sponsorowany lekarz nie zaliczają ponoszonych wydatków w związku z udziałem w konferencji / kongresie do kosztów uzyskania przychodu. Niemniej ponoszone przez Wnioskodawcę koszty sponsoringu stanowią wydatki reklamowe i wiążą się z uzyskiwaniem przychodu przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w stanie faktycznym przedstawionym powyżej otrzymywane przez lekarza od Wnioskodawcy świadczenia w postaci pokrycia kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym takie jak: koszt noclegu, wyżywienia, podróży stanowią przychód lekarza, który podlega zwolnieniu z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof w związku z ust. 13 do wysokości określonej w przepisach Rozporządzeń, skoro Wnioskodawca ani lekarz nie zaliczają tych wydatków do kosztów podatkowych, a wydatki te służą osiąganiu przychodów Spółki... Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C dla lekarzy z tytułu pokrywania kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym takich jak: koszt noclegu, wyżywienia, podróży do wysokości określonej w przepisach Rozporządzeń...
  2. Czy „inną należnością” o której mowa w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof jest opłata rejestracyjna za udział w konferencji / kongresie ponoszona przez Wnioskodawcę... Czy z tego względu wartość przychodu z tytułu pokrycia opłaty rejestracyjnej podlega zwolnieniu z PDOF na mocy wskazanego przepisu w sytuacji, gdy Wnioskodawca ani lekarz nie zaliczają tych wydatków do kosztów podatkowych a wydatki te służą osiąganiu przychodów Spółki... Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C dla lekarzy z tytułu pokrywania kosztu opłaty rejestracyjnej...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie pytania Nr 1 wniosku. W odniesieniu do pytania Nr 2 została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane przez lekarza od Wnioskodawcy świadczenia związane z pokryciem kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym, takie jak koszt noclegu, wyżywienia, podróży powodują powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu po stronie lekarza. Przychód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z ust. 13 updof - do wysokości określonej w przepisach Rozporządzeń, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca ani lekarz nie zaliczają tych wydatków do kosztów podatkowych, a wydatki te służą osiąganiu przychodów przez Spółkę. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C dla lekarzy z tytułu pokrywania kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym. W ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie powyższego zwolnienia z opodatkowania PDOF będzie również aktualne do wysokości określonych w przepisach Nowego Rozporządzenia w sprawie diet obowiązującego od 1 marca 2013 r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof opodatkowaniu PDOF podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 updof określony został katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia się m.in. inne źródła (pkt 9). W myśl art. 20 ust. 1 updof za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, uważa się w szczególności m.in. nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 updof.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane przepisy należy rozumieć w ten sposób, iż do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 updof należy zaliczyć każdy przychód, którego nie można zakwalifikować do pozostałych źródeł przychodu. Jednocześnie, fakt użycia w przepisie art. 20 ust. 1 updof sformułowania „w szczególności” dowodzi, że zawarta w tym przepisie definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i może obejmować również inne rodzaje przychodów niż wyraźnie tam wymienione.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów uczestnictwa określonych lekarzy w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku powoduje powstanie po stronie lekarza przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Pokrycie kosztów uczestnictwa w kongresie / konferencji oznacza bowiem wymierne i konkretne przysporzenie majątkowe dla lekarza.

Jednocześnie, przychód ten nie stanowi przychodu z tytułów, o których mowa w art. 12-14 i 17 u.p.d.o.f. w szczególności, nie jest to przychód ze stosunku pracy - ponieważ lekarze nie są pracownikami Wnioskodawcy, jak również ich uczestnictwo w konferencji / kongresie nie wynika z działalności wykonywanej osobiście (a zwłaszcza nie jest to przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; Wnioskodawcy i lekarza nie łączy umowa o wykonywanie usług /zlecenia / o dzieło). W konsekwencji, przychód ten powinien być traktowany jako przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 20 ust. 1 updof.

Niemniej jednak, przychód uzyskiwany przez lekarza będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania PDOF, w zakresie wskazanym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i Rozporządzeniach.

W art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof ustawodawca przewidział, iż zwolnione z opodatkowania PDOF są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Pod pojęciem odrębnych przepisów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tiret pierwsze należy rozumieć:

  • Rozporządzenie o dietach zagranicznych;
  • Rozporządzenie o dietach krajowych, które obowiązują do 28 lutego 2013 r.;
  • Nowe Rozporządzenie o dietach (obowiązujące od 1 marca 2013 r.).

Z przepisu art. 21 ust. 13 updof wynika, iż art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Z analizy treści powyższych przepisów wynika, że możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z art. 21 ust. 13 updof wiąże się z łącznym spełnieniem następujących warunków:

  1. diety i inne należności muszą dotyczyć podróży służbowej pracownika lub podróży osoby niebędącej pracownikiem;
  2. wysokość diet i innych należności nie może przekroczyć kwot określonych w przepisach Rozporządzeń;
  3. diety i inne należności zgodnie z przepisami Rozporządzeń obejmują koszty wyżywienia, przejazdu, noclegu i inne udokumentowane wydatki w zależności od uzasadnionych potrzeb;
  4. otrzymane diety i inne należności nie są zaliczane do kosztów podatkowych;
  5. ponoszenie wydatków na diety i inne należności ma związek z przychodem (ustawodawca w art. 21 ust. 13 pkt 1-4 updof posłużył się spójnikiem „lub” co oznacza, że aby móc zastosować dyspozycję przepisu wystarczy spełnić tylko jeden z warunków określonych w pkt 1-4 tego przepisu).

Ad. a).

Świadczenia pokrywane przez Wnioskodawcę w ramach sponsoringu wiążą się z odbyciem przez lekarza podróży. Ustawodawca, w treści art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b posłużył się pojęciem podróży bez określenia, iż ma to być podróż służbowa, dlatego zakres rozumienia pojęcia podróży jest szerszy i umożliwia stosowanie zwolnienia z PDOF do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem spełnienia dodatkowych kryteriów (Przykładowo, taki pogląd podzielił również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 16 października 2011 r. (sygn. IPPB2/415-23/10/11-9/S/MK).

Tym samym, warunek ten należy uznać za spełniony w przedstawionym stanie faktycznym.

Ad. b).

Przepisy Rozporządzeń są odrębnymi przepisami w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tiret pierwsze updof.

Tym samym, skoro Wnioskodawca ponosić będzie określone wydatki w związku z podróżą lekarza (osoby niebędącej pracownikiem) na wybrane kongresy / konferencje o charakterze naukowym spełnione będą warunki do zastosowania przepisów Rozporządzeń. Kwoty jakie będą mogły zostać objęte zwolnieniem PDOF zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof zostały szczegółowo określone w tych przepisach w zależności od rodzaju ponoszonego wydatku oraz miejsca odbywania podróży.

Przekroczenie kwot określonych w przepisach Rozporządzeń lub zwrot nieobjętych tymi przepisami wydatków, będzie wiązać się po stronie lekarza z uzyskaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 20 ust. 1 updof za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Taką kwalifikację przychodów potwierdzają również organy podatkowe: interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 16.09.2011 r. nr IPPB2/415-23/10/11-9/S/MK).

W konsekwencji, Wnioskodawca w przypadku, gdy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę przekroczą kwoty określone w Rozporządzeniach będzie zobowiązany w zakresie kwoty przekroczenia do zastosowania art. 42a updof. Zgodnie z treścią art. 42a updof podmiot, który dokonuje wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem m.in. dochodów (przychodów) zwolnionych na podstawie art. 21, będzie obowiązany sporządzić informację PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (lekarza).

Ad. c).

Rozporządzenia wskazują, iż z tytułu odbywania podróży przysługuje dieta na pokrycie kosztów wyżywienia oraz zwrot kosztów przejazdów, noclegów i innych udokumentowanych wydatków uzasadnionych potrzebami.

W ramach sponsoringu udzielanego przez Wnioskodawcę lekarzom pokrywane są następujące koszty:

  • podróży do miejsca w którym odbywa się kongres / konferencja;
  • wyżywienia,
  • noclegu,
  • inne związane z udziałem w konferencji np. opłata rejestracyjna.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, koszty uczestnictwa lekarza w konferencji / kongresie obejmujące podróż, wyżywienie i nocleg mieszczą się bez wątpienia w zakresie wydatków, o których mowa w przepisach Rozporządzeń, do których mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof. Dlatego też, do wysokości określonej w Rozporządzeniach mogą korzystać ze zwolnienia z PDOF, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C.

Ad. d).

Z przepisu art. 21 ust. 13 updof wynika, iż możliwość zastosowania zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

W przytoczonym przepisie updof mowa jest o „otrzymanych świadczeniach”. Otrzymującym świadczenie w stanie faktycznym przedstawionym powyżej jest lekarz uczestniczący w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym. Stąd też niezaliczenie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę powinno być oceniane, zdaniem Wnioskodawcy, z perspektywy lekarza.

Lekarz otrzymujący od Wnioskodawcy świadczenia w postaci zwrotu kosztów podróży, noclegu, wyżywienia w związku z uczestnictwem w konferencji / kongresie nie zalicza tych świadczeń do kosztów podatkowych. Jednakże, nawet jeżeli zdaniem organu przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z ust. 13 updof powinien być rozumiany w ten sposób, że możliwość zwolnienia z PDOF otrzymanego zwrotu kosztów podróży uzależniona jest od niezaliczenia tych wydatków do kosztów podatkowych przez podmiot pokrywający faktycznie te koszty, czyli w przedmiotowym przypadku - Wnioskodawcę - zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie nadal będzie mieć zastosowanie. Wnioskodawca bowiem nie zalicza wskazanych wydatków do kosztów podatkowych.

Sponsorowanie lekarzom uczestnictwa w wydarzeniach naukowych jest jedną z podstawowych form reklamy produktów leczniczych, czego odzwierciedleniem są przepisy Prawa farmaceutycznego oraz przepisy Dyrektywy 2001/83/WE i co potwierdzają interpretacje organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 lutego 2010 r., IPPB5/423-767/09-3/A). Taka forma reklamy ma na celu zwiększenie przychodów uzyskiwanych przez Spółkę, której Przedstawicielstwem w Polsce jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca nie zalicza wydatków poniesionych na pokrycie kosztów uczestnictwa lekarzy w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym do kosztów podatkowych. Wnioskodawca nie jest bowiem podatnikiem PDOF nie jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (PDOP). Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność w zakresie reklamy i promocji produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę i w tym zakresie ponosi określone wydatki. Wnioskodawca jest płatnikiem PDOF m.in. ze względu na konieczność obliczania i odprowadzania podatku od wynagrodzeń pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę.

Ad. e).

Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach sponsorowania udziału lekarza w wybranych konferencjach o charakterze naukowym mają na celu umożliwienie lekarzom poszerzania wiedzy medycznej oraz poznawanie najnowocześniejszych metod leczenia jednostek chorobowych w związku, z leczeniem których Spółka oferuje wytwarzane przez siebie.

Sponsorowanie uczestnictwa w wydarzeniach naukowych dla lekarzy jest jedną z podstawowych form reklamy leków, czego odzwierciedleniem są przepisy Prawa farmaceutycznego oraz Dyrektywy 2001/83/WE. Taka forma reklamy ma na celu zwiększenie przychodów uzyskiwanych przez Spółkę.

Na generalny związek wydatków ponoszonych w ramach sponsoringu uczestnictwa lekarzy w konferencjach naukowych z przychodem wskazują również poglądy organów podatkowych przykładowo w interpretacji indywidualnej z 23 października 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-1294/08-2/AS) stwierdził, co następuje:

„(...) należy stwierdzić, iż koszty opłaty zjazdowej, zakwaterowania czy też dojazdu lekarzy, którzy uczestniczą w konferencjach i kongresach naukowych, podczas których zapewniony jest pobyt i wyżywienie, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. (a zatem - pozostają w związku z przychodem).

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 października 2009 r. (syng. ILPB3/423-541/09-2/KS) podzielił w całości pogląd podatnika, zgodnie z którym:

„(...) koszty opłaty zjazdowej, zakwaterowania czy też dojazdu lekarzy, którzy uczestniczą w konferencjach i kongresach naukowych, podczas których zapewniony jest pobyt i wyżywienie, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. (czyli pozostają w związku z przychodem, gdyż spełnienie tej przesłanki jest podstawowym warunkiem zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych).

Z powyższych orzeczeń wynika, zatem, iż wydatki takie jak opisane w stanie faktycznym obejmujące koszty podróży, noclegu, wyżywania są związanymi z uzyskaniem przychodu.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z 2 sierpnia 2012 r. (sygn. II FSK 41/11) przesłankami uznania kosztu za koszt podatkowy: „(...) jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu.”

Podobnie podejście prezentuje P. M. i A. M.: „Podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).” (P. M., M. M., CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz, wyd. III, komentarz dostępny w Systemie Informacji Prawnej Lex Omega).

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę przedstawione w stanie faktycznym mimo, iż nie są kwalifikowane przez Wnioskodawcę jako koszty podatkowe, są ponoszone w celu uzyskania przychodu przez Spółkę sensu largo.

W rezultacie, spełniony jest warunek związku ponoszonego wydatku z przychodem, który w stanie faktycznym przedstawionym powyżej uprawnia Wnioskodawcę do objęcia zwolnieniem z PDOF przychodów uzyskiwanych przez lekarzy w wyniku pokrycia kosztów uczestnictwa lekarza w konferencji / kongresie.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku pokrycia przez Wnioskodawcę kosztów uczestnictwa lekarzy w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym spełnione są wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania PDOF przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tj.:

  • Wnioskodawca pokrywa koszty związane z podróżą lekarza (osoba niebędąca pracownikiem);
  • otrzymywane przez lekarza świadczenia nie przekraczają kwot określonych w Rozporządzeniach (jeżeli kwoty określone w Rozporządzeniach zostaną przekroczone to Wnioskodawca w tym zakresie dokona ich opodatkowania PDOF z tytułu uzyskania przez lekarza przychodu z nieodpłatnych świadczeń oraz sporządzi PIT-8C);
  • koszty pokrywane przez Wnioskodawcę obejmują - koszt przejazdu, wyżywienia, noclegu lekarza, co zgodnie z przepisami Rozporządzeń umożliwia objęcie tych wydatków zwolnieniem z PDOF;
  • zarówno Wnioskodawca jak i lekarz nie kwalifikuje wypłaconych / otrzymanych świadczeń jako koszty podatkowe;
  • ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki w zakresie sponsoringu udziału lekarzy w konferencjach / kongresach wiążą się z uzyskaniem przychodu przez Spółkę.

Tym samym, w stanie faktycznym przedstawionym powyżej zastosowanie ma zwolnienie z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof w związku z ust. 13 w odniesieniu do przychodu uzyskiwanego przez lekarza z tytułu pokrycia kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach /kongresach o charakterze naukowym obejmujących koszt noclegu, wyżywienia oraz podróży do wysokości określonej w Rozporządzeniach.

Wobec powyższego, w przypadku zastosowania zwolnienia do całej kwoty osiąganego przychodu, Wnioskodawca nie jest zobligowany do sporządzenia informacji PIT-8C.

Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy, stanowisko zgodnie z którym Wnioskodawca może stosować zwolnienie z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof w związku z ust. 13 w odniesieniu do pokrycia kosztów uczestnictwa lekarza w związku z udziałem w konferencji / kongresie w zakresie kosztów noclegu, wyżywienia, podróży będzie również aktualne w oparciu o przepisy Nowego Rozporządzenia w sprawie diet obowiązującego od 1 marca 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że Wnioskodawca we wniosku z dnia 13.02.2013 r. dotyczącym stanu faktycznego w treści opisu stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku odwołał się do odrębnych przepisów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którymi - na dzień złożenia wniosku były:

  • w odniesieniu do podróży odbywanych na terytorium Polski - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm. - „Rozporządzenie Krajowe”);
  • w odniesieniu do podróży odbywanych poza granicami kraju - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm. - „Rozporządzenie Zagraniczne”).

Jednakże, jak słusznie Wnioskodawca wskazał w złożonym wniosku w dniu 5 lutego 2013 r. ogłoszone zostało obowiązujące od dnia 1 marca 2013 r. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), co nie miało wpływu na wydane rozstrzygnięcie.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj