Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-136/13-2/MG
z 15 kwietnia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-136/13-2/MG
Data
2013.04.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
koszt
lekarze
sponsoring
świadczenia
Istota interpretacji
Zakres obowiązków wynikających z uczestnictwa lekarzy w sponsorowanych przez Wnioskodawcę konferencjach / kongresach o charakterze naukowym.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 13.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wynikających z uczestnictwa lekarzy w sponsorowanych przez Wnioskodawcę konferencjach / kongresach o charakterze naukowym – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wynikających z uczestnictwa lekarzy w sponsorowanych przez Wnioskodawcę konferencjach / kongresach o charakterze naukowym. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka E. (E. lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w Austrii w zakresie m.in. sprzedaży leków. W Polsce E. założyła przedstawicielstwo zgodnie z przepisami ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.) (Przedstawicielstwo lub Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych zgodnie z art. 96 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zaświadczenie w załączeniu do niniejszego wniosku. Wnioskodawca na terytorium Polski prowadzi działalność reklamową i promocyjną produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę. Działalność reklamowa Wnioskodawcy jest realizowana w różnych formach. Jedną z takich form jest poszerzanie wiedzy personelu medycznego w zakresie określonych schorzeń oraz wypracowywanie wśród lekarzy wykonujących zawód w Polsce świadomości o rozwoju najnowocześniejszych metod leczenia przy zastosowaniu produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę oraz o rozwoju sposobów prowadzenia terapii jednostek chorobowych, do leczenia których przeznaczone są produkty lecznicze oferowane przez Spółkę. W tym celu Wnioskodawca sponsoruje określonym lekarzom uczestnictwo w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym, które odbywają się w Polsce lub zagranicą. Sponsoring obejmuje pokrycie kosztów uczestnictwa w kongresie / konferencji. Koszty uczestnictwa w kongresie / konferencji obejmują wydatki na pokrycie kosztów:
W zamian za sponsoring lekarz zgadza się na informowanie, że Wnioskodawca / E. jest sponsorem jego udziału w wydarzeniu, jednakże lekarz nie zobowiązuje się do wykonywania żadnych świadczeń na rzecz Wnioskodawcy / E. Sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi jest formą reklamy produktu leczniczego wskazaną w art. 52 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271) (Prawo farmaceutyczne). Przepisy Prawa farmaceutycznego nie określają precyzyjnie zakresu udzielanego lekarzom wsparcia, jakie może otrzymać w ramach sponsorowania przez Wnioskodawcę jego udziału w konferencji / kongresie. Wskazówką w tym zakresie mogą być przepisy Dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. U. L 311 z 28.11.2001) (Dyrektywa 2001/83/WE). Zgodnie z art. 86 Dyrektywy reklamą produktów leczniczych jest sponsorowanie kongresów naukowych z udziałem osób uprawnionych do przepisywania lub dostarczania produktów leczniczych, w szczególności pokrywanie związanych z tym kosztów podróży i zakwaterowania. Na gruncie Dyrektywy zatem sponsorowanie uczestnictwa w kongresach (oraz zakwaterowania i wyżywienia) jest uważane wprost za formę reklamy produktów leczniczych. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane przez lekarza świadczenia w postaci pokrycia kosztów uczestnictwa w kongresie / konferencji stanowią przychód danego lekarza podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PDOF). W ocenie Wnioskodawcy przychód ten może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania PDOF, w części, w jakiej wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę nie przekraczają kwot określonych w:
W zakresie w jakim wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku ze sponsorowaniem udziału lekarzy w konferencji / kongresie przekraczają kwoty wskazane w Rozporządzeniach, Wnioskodawca uznaje, iż lekarz, w zakresie kwot przekraczających wartości wskazane w Rozporządzeniach osiąga przychód podlegający opodatkowaniu PDOF i sporządza w terminie wskazanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych informację PIT-8C o wysokości przychodów. Wnioskodawca jak również sponsorowany lekarz nie zaliczają ponoszonych wydatków w związku z udziałem w konferencji / kongresie do kosztów uzyskania przychodu. Niemniej ponoszone przez Wnioskodawcę koszty sponsoringu stanowią wydatki reklamowe i wiążą się z uzyskiwaniem przychodu przez Spółkę. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie pytania Nr 1 wniosku. W odniesieniu do pytania Nr 2 została wydana odrębna interpretacja indywidualna. Zdaniem Wnioskodawcy, Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane przez lekarza od Wnioskodawcy świadczenia związane z pokryciem kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym, takie jak koszt noclegu, wyżywienia, podróży powodują powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu po stronie lekarza. Przychód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z ust. 13 updof - do wysokości określonej w przepisach Rozporządzeń, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca ani lekarz nie zaliczają tych wydatków do kosztów podatkowych, a wydatki te służą osiąganiu przychodów przez Spółkę. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C dla lekarzy z tytułu pokrywania kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym. W ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie powyższego zwolnienia z opodatkowania PDOF będzie również aktualne do wysokości określonych w przepisach Nowego Rozporządzenia w sprawie diet obowiązującego od 1 marca 2013 r. Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof opodatkowaniu PDOF podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ust. 1 updof określony został katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia się m.in. inne źródła (pkt 9). W myśl art. 20 ust. 1 updof za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, uważa się w szczególności m.in. nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 updof. W ocenie Wnioskodawcy, wskazane przepisy należy rozumieć w ten sposób, iż do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 updof należy zaliczyć każdy przychód, którego nie można zakwalifikować do pozostałych źródeł przychodu. Jednocześnie, fakt użycia w przepisie art. 20 ust. 1 updof sformułowania „w szczególności” dowodzi, że zawarta w tym przepisie definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i może obejmować również inne rodzaje przychodów niż wyraźnie tam wymienione. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów uczestnictwa określonych lekarzy w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku powoduje powstanie po stronie lekarza przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Pokrycie kosztów uczestnictwa w kongresie / konferencji oznacza bowiem wymierne i konkretne przysporzenie majątkowe dla lekarza. Jednocześnie, przychód ten nie stanowi przychodu z tytułów, o których mowa w art. 12-14 i 17 u.p.d.o.f. w szczególności, nie jest to przychód ze stosunku pracy - ponieważ lekarze nie są pracownikami Wnioskodawcy, jak również ich uczestnictwo w konferencji / kongresie nie wynika z działalności wykonywanej osobiście (a zwłaszcza nie jest to przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło; Wnioskodawcy i lekarza nie łączy umowa o wykonywanie usług /zlecenia / o dzieło). W konsekwencji, przychód ten powinien być traktowany jako przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 20 ust. 1 updof. Niemniej jednak, przychód uzyskiwany przez lekarza będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania PDOF, w zakresie wskazanym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i Rozporządzeniach. W art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof ustawodawca przewidział, iż zwolnione z opodatkowania PDOF są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Pod pojęciem odrębnych przepisów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tiret pierwsze należy rozumieć:
Z przepisu art. 21 ust. 13 updof wynika, iż art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych i zostały poniesione:
Z analizy treści powyższych przepisów wynika, że możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z art. 21 ust. 13 updof wiąże się z łącznym spełnieniem następujących warunków:
Ad. a). Świadczenia pokrywane przez Wnioskodawcę w ramach sponsoringu wiążą się z odbyciem przez lekarza podróży. Ustawodawca, w treści art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b posłużył się pojęciem podróży bez określenia, iż ma to być podróż służbowa, dlatego zakres rozumienia pojęcia podróży jest szerszy i umożliwia stosowanie zwolnienia z PDOF do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem spełnienia dodatkowych kryteriów (Przykładowo, taki pogląd podzielił również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 16 października 2011 r. (sygn. IPPB2/415-23/10/11-9/S/MK). Tym samym, warunek ten należy uznać za spełniony w przedstawionym stanie faktycznym. Ad. b). Przepisy Rozporządzeń są odrębnymi przepisami w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tiret pierwsze updof. Tym samym, skoro Wnioskodawca ponosić będzie określone wydatki w związku z podróżą lekarza (osoby niebędącej pracownikiem) na wybrane kongresy / konferencje o charakterze naukowym spełnione będą warunki do zastosowania przepisów Rozporządzeń. Kwoty jakie będą mogły zostać objęte zwolnieniem PDOF zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof zostały szczegółowo określone w tych przepisach w zależności od rodzaju ponoszonego wydatku oraz miejsca odbywania podróży. Przekroczenie kwot określonych w przepisach Rozporządzeń lub zwrot nieobjętych tymi przepisami wydatków, będzie wiązać się po stronie lekarza z uzyskaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 20 ust. 1 updof za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Taką kwalifikację przychodów potwierdzają również organy podatkowe: interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 16.09.2011 r. nr IPPB2/415-23/10/11-9/S/MK). W konsekwencji, Wnioskodawca w przypadku, gdy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę przekroczą kwoty określone w Rozporządzeniach będzie zobowiązany w zakresie kwoty przekroczenia do zastosowania art. 42a updof. Zgodnie z treścią art. 42a updof podmiot, który dokonuje wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem m.in. dochodów (przychodów) zwolnionych na podstawie art. 21, będzie obowiązany sporządzić informację PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (lekarza). Ad. c). Rozporządzenia wskazują, iż z tytułu odbywania podróży przysługuje dieta na pokrycie kosztów wyżywienia oraz zwrot kosztów przejazdów, noclegów i innych udokumentowanych wydatków uzasadnionych potrzebami. W ramach sponsoringu udzielanego przez Wnioskodawcę lekarzom pokrywane są następujące koszty:
W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, koszty uczestnictwa lekarza w konferencji / kongresie obejmujące podróż, wyżywienie i nocleg mieszczą się bez wątpienia w zakresie wydatków, o których mowa w przepisach Rozporządzeń, do których mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof. Dlatego też, do wysokości określonej w Rozporządzeniach mogą korzystać ze zwolnienia z PDOF, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania informacji PIT-8C. Ad. d). Z przepisu art. 21 ust. 13 updof wynika, iż możliwość zastosowania zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych. W przytoczonym przepisie updof mowa jest o „otrzymanych świadczeniach”. Otrzymującym świadczenie w stanie faktycznym przedstawionym powyżej jest lekarz uczestniczący w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym. Stąd też niezaliczenie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę powinno być oceniane, zdaniem Wnioskodawcy, z perspektywy lekarza. Lekarz otrzymujący od Wnioskodawcy świadczenia w postaci zwrotu kosztów podróży, noclegu, wyżywienia w związku z uczestnictwem w konferencji / kongresie nie zalicza tych świadczeń do kosztów podatkowych. Jednakże, nawet jeżeli zdaniem organu przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z ust. 13 updof powinien być rozumiany w ten sposób, że możliwość zwolnienia z PDOF otrzymanego zwrotu kosztów podróży uzależniona jest od niezaliczenia tych wydatków do kosztów podatkowych przez podmiot pokrywający faktycznie te koszty, czyli w przedmiotowym przypadku - Wnioskodawcę - zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie nadal będzie mieć zastosowanie. Wnioskodawca bowiem nie zalicza wskazanych wydatków do kosztów podatkowych. Sponsorowanie lekarzom uczestnictwa w wydarzeniach naukowych jest jedną z podstawowych form reklamy produktów leczniczych, czego odzwierciedleniem są przepisy Prawa farmaceutycznego oraz przepisy Dyrektywy 2001/83/WE i co potwierdzają interpretacje organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 lutego 2010 r., IPPB5/423-767/09-3/A). Taka forma reklamy ma na celu zwiększenie przychodów uzyskiwanych przez Spółkę, której Przedstawicielstwem w Polsce jest Wnioskodawca. Wnioskodawca nie zalicza wydatków poniesionych na pokrycie kosztów uczestnictwa lekarzy w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym do kosztów podatkowych. Wnioskodawca nie jest bowiem podatnikiem PDOF nie jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (PDOP). Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność w zakresie reklamy i promocji produktów leczniczych oferowanych przez Spółkę i w tym zakresie ponosi określone wydatki. Wnioskodawca jest płatnikiem PDOF m.in. ze względu na konieczność obliczania i odprowadzania podatku od wynagrodzeń pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę. Ad. e). Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach sponsorowania udziału lekarza w wybranych konferencjach o charakterze naukowym mają na celu umożliwienie lekarzom poszerzania wiedzy medycznej oraz poznawanie najnowocześniejszych metod leczenia jednostek chorobowych w związku, z leczeniem których Spółka oferuje wytwarzane przez siebie. Sponsorowanie uczestnictwa w wydarzeniach naukowych dla lekarzy jest jedną z podstawowych form reklamy leków, czego odzwierciedleniem są przepisy Prawa farmaceutycznego oraz Dyrektywy 2001/83/WE. Taka forma reklamy ma na celu zwiększenie przychodów uzyskiwanych przez Spółkę. Na generalny związek wydatków ponoszonych w ramach sponsoringu uczestnictwa lekarzy w konferencjach naukowych z przychodem wskazują również poglądy organów podatkowych przykładowo w interpretacji indywidualnej z 23 października 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-1294/08-2/AS) stwierdził, co następuje: „(...) należy stwierdzić, iż koszty opłaty zjazdowej, zakwaterowania czy też dojazdu lekarzy, którzy uczestniczą w konferencjach i kongresach naukowych, podczas których zapewniony jest pobyt i wyżywienie, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. (a zatem - pozostają w związku z przychodem). Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 października 2009 r. (syng. ILPB3/423-541/09-2/KS) podzielił w całości pogląd podatnika, zgodnie z którym: „(...) koszty opłaty zjazdowej, zakwaterowania czy też dojazdu lekarzy, którzy uczestniczą w konferencjach i kongresach naukowych, podczas których zapewniony jest pobyt i wyżywienie, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. (czyli pozostają w związku z przychodem, gdyż spełnienie tej przesłanki jest podstawowym warunkiem zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych). Z powyższych orzeczeń wynika, zatem, iż wydatki takie jak opisane w stanie faktycznym obejmujące koszty podróży, noclegu, wyżywania są związanymi z uzyskaniem przychodu. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z 2 sierpnia 2012 r. (sygn. II FSK 41/11) przesłankami uznania kosztu za koszt podatkowy: „(...) jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu.” Podobnie podejście prezentuje P. M. i A. M.: „Podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).” (P. M., M. M., CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz, wyd. III, komentarz dostępny w Systemie Informacji Prawnej Lex Omega). Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę przedstawione w stanie faktycznym mimo, iż nie są kwalifikowane przez Wnioskodawcę jako koszty podatkowe, są ponoszone w celu uzyskania przychodu przez Spółkę sensu largo. W rezultacie, spełniony jest warunek związku ponoszonego wydatku z przychodem, który w stanie faktycznym przedstawionym powyżej uprawnia Wnioskodawcę do objęcia zwolnieniem z PDOF przychodów uzyskiwanych przez lekarzy w wyniku pokrycia kosztów uczestnictwa lekarza w konferencji / kongresie. W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku pokrycia przez Wnioskodawcę kosztów uczestnictwa lekarzy w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym spełnione są wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania PDOF przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tj.:
Tym samym, w stanie faktycznym przedstawionym powyżej zastosowanie ma zwolnienie z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof w związku z ust. 13 w odniesieniu do przychodu uzyskiwanego przez lekarza z tytułu pokrycia kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach /kongresach o charakterze naukowym obejmujących koszt noclegu, wyżywienia oraz podróży do wysokości określonej w Rozporządzeniach. Wobec powyższego, w przypadku zastosowania zwolnienia do całej kwoty osiąganego przychodu, Wnioskodawca nie jest zobligowany do sporządzenia informacji PIT-8C. Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy, stanowisko zgodnie z którym Wnioskodawca może stosować zwolnienie z opodatkowania PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof w związku z ust. 13 w odniesieniu do pokrycia kosztów uczestnictwa lekarza w związku z udziałem w konferencji / kongresie w zakresie kosztów noclegu, wyżywienia, podróży będzie również aktualne w oparciu o przepisy Nowego Rozporządzenia w sprawie diet obowiązującego od 1 marca 2013 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Ponadto organ podatkowy zauważa, że Wnioskodawca we wniosku z dnia 13.02.2013 r. dotyczącym stanu faktycznego w treści opisu stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku odwołał się do odrębnych przepisów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którymi - na dzień złożenia wniosku były:
Jednakże, jak słusznie Wnioskodawca wskazał w złożonym wniosku w dniu 5 lutego 2013 r. ogłoszone zostało obowiązujące od dnia 1 marca 2013 r. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), co nie miało wpływu na wydane rozstrzygnięcie. Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.