Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-509/12-3/KS
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-509/12-3/KS
Data
2013.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
były pracownik
członkowie rady nadzorczej
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
poczęstunki
pracownik
rada nadzorcza
śmierć
upominki
wydatek


Istota interpretacji
1. Czy od zakupu artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur, które będą zużywane jako drobne poczęstunki przez klientów odwiedzających powstałą Spółkę a także przez pracowników podczas zebrań i narad, jednostka będzie mogła odliczać podatek naliczony przy nabywaniu przedmiotowych towarów oraz czy powinna wystawiać fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku należnego od przedmiotowego zużycia artykułów. Czy kwoty netto z faktur zakupu takich artykułów oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych stanowić będzie koszt uzyskania przychodów?
2. Czy nabywając drobne upominki (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy z tymi osobami a także wieńce pogrzebowe dla osób które będą pracownikami Spółki bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia ze Spółki, Spółka będzie mogła odliczyć naliczony podatek VAT z otrzymanych faktur, naliczając następnie podatek należny poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. Czy kwoty netto z faktur zakupu takich artykułów oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych stanowić będą koszt uzyskania przychodów?
3. Czy od zakupu artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki, będzie Ona mogła odliczać podatek naliczony przy nabywaniu przedmiotowych towarów oraz czy powinna wystawiać fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku należnego od przedmiotowego zużycia artykułów. Czy kwoty netto z faktur zakupu takich artykułów oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych stanowić będzie koszt uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 565 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Zakładu Komunikacji., przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur zużywanych jako drobny poczęstunek przez klientów (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3) – jest nieprawidłowe,
  • wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur zużywanych jako drobny poczęstunek przez pracowników (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3) – jest prawidłowe,
  • wydatków związanych z zakupem drobnych upominków (kwiaty, książki, itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4) – jest prawidłowe,
  • wydatków związanych z zakupem wieńców pogrzebowych dla osób które były pracownikami Zakładu bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia z Zakładu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4) – jest prawidłowe,
  • wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki – jest prawidłowe,
  • podatku należnego od ww. zakupów – jest bezprzedmiotowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur Zakładu zużywanych jako drobny poczęstunek przez klientów oraz pracowników (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1),
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem drobnych upominków (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę po rozwiązaniu stosunku pracy oraz zakupem wieńców pogrzebowych dla osób które były pracownikami Zakładu bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia z Zakładu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2),
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur powstałej Spółki zużywanych jako drobny poczęstunek przez klientów oraz pracowników (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3),
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem drobnych upominków (kwiaty, książki, itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę po rozwiązaniu stosunku pracy oraz zakupem wieńców pogrzebowych dla osób które będą pracownikami powstałej Spółki bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia z Zakładu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4),
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5),
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od ww. zakupów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Miejski Zakład Komunikacji jest samorządowym zakładem budżetowym, dla którego głównym przedmiotem działalności, wynikającym ze statutu jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

  1. Zakład ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur. Artykuły te są zużywane jako drobne poczęstunki przez klientów odwiedzających Zakład, a także przez pracowników podczas zebrań i narad. Jednostka odlicza podatek naliczony przy nabywaniu przedmiotowych towarów oraz wystawia fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku należnego. Kwoty netto z faktur zakupu oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
  2. Zakład nabywa drobne upominki (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę. Zakład zakupuje ponadto wieńce pogrzebowe dla osób, które były pracownikami Zakładu oraz emerytami bądź rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia z Miejskiego Zakładu Komunikacji. Zakupu i przekazania dokonuje się po rozwiązaniu stosunku pracy z tymi osobami. Podatek VAT z otrzymanych faktur zostaje odliczany, a następnie naliczany poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. Kwoty netto z faktur zakupu oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Uchwałą Rady Miasta z dnia 30 maja 2012 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego Miejski Zakład Komunikacji poprzez likwidację w celu utworzenia spółki Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, nastąpi przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z o.o.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „f” i lit. „h” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 6 ust. 1, art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) w związku z art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), Rada Miasta uchwaliła co następuje:

1. Likwiduje się zakład budżetowy Miejski Zakład Komunikacji w celu przekształcenia w spółkę Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Dniem przekształcenia jest dzień wpisu spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym (planowany dzień rozpoczęcia działalności przez spółkę to 01.01.2013 r.)

  1. Z dniem przekształcenia zakładu budżetowego nastąpi jego likwidacja.
  2. Spółka powstała w celu realizacji zadania własnego Miasta polegającego na zapewnieniu przewozów komunikacją miejską oraz w gminach, z którymi zawarte jest „Porozumienie Komunalne” z dnia 28.12.1992 r. w sprawie powierzenia zadania publicznego w zakresie zbiorowego transportu osobowego środkami komunikacji miejskiej na terenie gmin (…).
  3. Składniki mienia przekształconego Zakładu stają się majątkiem Spółki i stanowią pokrycie kapitału.
  4. Należności i zobowiązania Zakładu przejmuje utworzona Spółka.
  5. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu.

Pracownicy Zakładu budżetowego stają się pracownikami Spółki w trybie określonym w art. 231 Kodeksu pracy. Gmina jest jedynym założycielem i jedynym wspólnikiem Spółki - ma 100% udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy od zakupu artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur, które będą zużywane jako drobne poczęstunki przez klientów odwiedzających powstałą Spółkę, a także przez pracowników podczas zebrań i narad, jednostka będzie mogła odliczać podatek naliczony przy nabywaniu przedmiotowych towarów oraz czy powinna wystawiać fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku należnego od przedmiotowego zużycia artykułów... Czy kwoty netto z faktur zakupu takich artykułów oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych stanowić będzie koszt uzyskania przychodów...
  2. Czy nabywając drobne upominki (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy z tymi osobami, a także wieńce pogrzebowe dla osób które będą pracownikami Spółki bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia ze Spółki, Spółka będzie mogła odliczyć naliczony podatek VAT z otrzymanych faktur, naliczając następnie podatek należny poprzez wystawienie faktury wewnętrznej... Czy kwoty netto z faktur zakupu takich artykułów oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych stanowić będą koszt uzyskania przychodów...
  3. Czy od zakupu artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki, będzie Ona mogła odliczać podatek naliczony przy nabywaniu przedmiotowych towarów oraz czy powinna wystawiać fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku należnego od przedmiotowego zużycia artykułów... Czy kwoty netto z faktur zakupu takich artykułów oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych stanowić będzie koszt uzyskania przychodów...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku jako nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, mówiącym o prawie do odliczania podatku naliczonego w zakresie, w jakim wykonywane czynności są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka będzie mogła odliczać podatek naliczony od zakupów artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur, które są zużywane jako drobne poczęstunki przez klientów odwiedzających Spółkę, a także przez pracowników podczas zebrań i narad. Prawo do odliczenia występuje z uwagi na pośrednie wykorzystanie nabytych artykułów w działalności opodatkowanej.

Wnioskodawca uważa, iż Spółka nie będzie miała obowiązku wykazywania podatku należnego, tym samym wystawiania faktury wewnętrznej. Zużycie towarów, może być bowiem opodatkowane jedynie wówczas gdy następuje ono na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, byłych pracowników itd. (art. 7 ust. 2 pkt 1 Ustawy). W przypadku omawianym przez przyszłą spółkę mowa jest o kontrahentach, którzy pracownikami nie będą. Zużycie na rzecz pracowników w czasie narad i zebrań, tj. w trakcie wykonywania pracy, nie należy natomiast traktować jako zużycia na cele osobiste. Cel osobisty realizowany byłby wówczas, gdyby artykułami spożywczymi pracownicy mogliby dysponować poza miejscem wykonywania pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na rzecz pracowników i kontrahentów, w zakresie zakupu artykułów spożywczych nie noszą znamion reprezentacji (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), są zwyczajowo przyjęte i nie mają charakteru okazałości, a ich zakup będzie miał związek z osiąganymi przychodami. W związku z powyższym, będą mogły zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów, przy jednoczesnym odliczeniu podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 4).

Zdaniem pytającego, wiedząc w momencie zakupu o przeznaczeniu upominku, tj. przekazaniu dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy z tymi osobami oraz zakup wieńców pogrzebowych, z uwagi na brak związku wydatku ze sprzedażą opodatkowaną, nie powinno się odliczać naliczonego podatku VAT z otrzymanych faktur. Jednocześnie nie ma konieczności naliczania podatku należnego poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W związku z faktem, iż przedmiotowe zakupy nie będą ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub jego zabezpieczenia (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), kwotę netto oraz podatek VAT z faktur Spółka powinna uznawać za koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 (oznaczonego we wniosku jako nr 5).

Zdaniem Wnioskodawcy, od zakupu artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej, Spółka będzie mogła odliczać podatek naliczony od tych zakupów. Prawo do odliczenia wystąpi z uwagi na ich pośrednie wykorzystanie w działalności opodatkowanej. Pytający uważa, iż nie będzie tym samym obowiązku wykazywania podatku należnego oraz wystawiania faktury wewnętrznej.

Wnioskodawca uważa również, iż wydatki na zakup artykułów spożywczych na przygotowanie posiedzeń Rady Nadzorczej Spółka będzie mogła zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu, nie będą bowiem miały charakteru wydatków osobowych na rzecz członków Rady Nadzorczej. Ich zaliczenie do kosztów jest uwarunkowane spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji są kwestie dot. podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur zużywanych jako drobny poczęstunek przez klientów (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3),
  • prawidłowe – w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur zużywanych jako drobny poczęstunek przez pracowników (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3),
  • prawidłowe – w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem drobnych upominków (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4),
  • prawidłowe – w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem wieńców pogrzebowych dla osób które były pracownikami Spółki bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia ze Spółki (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4),
  • prawidłowe – w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5),
  • bezprzedmiotowe – w części dot. zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od ww. wydatków.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f i h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

  • tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
  • tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

Art. 9 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Na mocy art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W oparciu o art. 2 powołanej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno - prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

Art. 23 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki.

Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego (art. 23 ust. 3 powołanej ustawy).

Analiza językowa art. 22 ust.1 ustawy o gospodarce komunalnej prowadzi do wniosku, że mamy tu do czynienia z całkowitą likwidacją zakładu budżetowego, a następnie (już po jej zakończeniu) z pokryciem kapitału spółki przez wkład w postaci mienia pozostałego po zlikwidowanym zakładzie budżetowym. Natomiast w art. 23 ust. 1 cyt. ustawy ustawodawca przyjął, że składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Zakładając racjonalność ustawodawcy (a w szczególności, że treść i zakres regulacji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej nie jest sprzeczna z postanowieniami art. 23 ust. 1 tej ustawy) należy uznać, że art. 22 ust. 1 ustawy wcale nie oznacza (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego.

Przy transformacji zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego, występują zatem takie okoliczności jak:

  • likwidacja zakładu budżetowego,
  • wniesienie jako wkładu na pokrycie kapitału spółki mienia pozostałego po likwidacji zakładu, składniki którego stają się majątkiem spółki,
  • sukcesja pod tytułem ogólnym,
  • powstanie nowej spółki w formie kapitałowej,

– wszystkie te okoliczności składają się na formułę przekształcenia.

W doktrynie opisującej różne formy przekształceń można natomiast wyróżnić:

  • przekształcenia dokonywane przez formalną likwidację dotychczasowego podmiotu gospodarczego i przeniesienie w drodze sukcesji pod tytułem szczególnym majątku na inny podmiot prawny,
  • przekształcenia bez formalnej likwidacji dotychczasowego podmiotu, dokonywane w drodze sukcesji uniwersalnej, w ramach tych przekształceń przeniesienie majątku może mieć miejsce na już istniejący podmiot prawny, albo na nowo tworzony podmiot prawny.

Przekształcanie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego jest specyficzną formą transformacji, bowiem w tym przypadku ma miejsce likwidacja podmiotu przekształcanego (zakładu budżetowego) przy sukcesji pod tytułem ogólnym.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Art. 93 § 2 ww. ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak wynika z art. 93a § 1 powołanej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W świetle art. 93a § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do treści art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę.

Tym samym, powyższe przekształcenie wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym, dla którego głównym przedmiotem działalności, wynikającym ze statutu jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Zakład ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur. Artykuły te są zużywane jako drobne poczęstunki przez klientów odwiedzających Zakład, a także przez pracowników podczas zebrań i narad. Jednostka odlicza podatek naliczony przy nabywaniu przedmiotowych towarów oraz wystawia fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku należnego. Kwoty netto z faktur zakupu oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Zakład nabywa drobne upominki (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę, bądź rentę. Zakład zakupuje ponadto wieńce pogrzebowe dla osób, które były pracownikami Zakładu oraz emerytami bądź rencistami odchodzącymi na ww. świadczenia z Zakładu. Zakupu i przekazania dokonuje się po rozwiązaniu stosunku pracy z tymi osobami.

Podatek VAT z otrzymanych faktur zostaje odliczany, a następnie naliczany poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. Kwoty netto z faktur zakupu oraz podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Uchwałą Rady Miasta z dnia 30 maja 2012 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego Miejski Zakład Komunikacji poprzez likwidację w celu utworzenia spółki Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, nastąpi przekształcenie zakładu budżetowego w Spółkę z o.o.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), należy wskazać, iż w myśl art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka ponosić będzie wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur. Artykuły te będą zużywane jako drobne poczęstunki przez klientów odwiedzających Spółkę, a także przez pracowników podczas zebrań i narad.

Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Wydatki na rzecz pracowników co do zasady są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskanymi przychodami i nie są wymienione w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów.

Podnieść należy, iż powyższe odnosi się wyłącznie do obecnych pracowników z którymi łączy podatnika – pracodawcę - stosunek pracy, nie zaś do byłych pracowników, co do których ten stosunek już dawno nie istnieje (wygasł).

W tym miejscu należy podkreślić, iż to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

Należy także pamiętać o wyłączeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

W konsekwencji, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki zarówno bezpośrednio wynikające z zatrudnienia jak i pośrednio związane z zatrudnieniem, ponoszone przez pracodawców na rzecz swoich pracowników. O kwalifikacji wydatków na rzecz pracowników powinny decydować przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 16 ust. 1 tej ustawy. Pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko te wydatki na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przykładowo art. 16 ust. 1 pkt 45 tej ustawy).

Odnosząc się zatem do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wydatki, które Spółka będzie ponosić na zakup art. spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na poczęstunek dla pracowników podczas zebrań i narad, jako wydatki niewymienione w negatywnym katalogu kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów w Spółce, na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów zalicza się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji ustawa podatkowa nie definiuje terminu „reprezentacja” ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu.

Występujący w obrocie prawnym termin „reprezentacja” wyrażający się w sposobie jego stosowania i rozumienia przez ustawodawcę, a także przez naukę i praktykę prawa, prowadzi jednak do wniosku, że termin ten w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako „przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu”, a nie „wystawność, okazałość, wytworność”. Dlatego też termin „reprezentacja” użyty w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno się definiować jako „przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz”.

Powyższe rozumienie pojęcia reprezentacji, zdaniem tut. Organu, należy uzupełnić o stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 maja 1998 r. – sygn. akt SA/Sz 1412/97, stwierdził, że „reprezentacja nie musi odnosić się do „okazałości, wystawności”, a odnosi się do „dobrego reprezentowania firmy”, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów”.

Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki na zakup art. spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na poczęstunek dla kontrahentów, jako wydatki związane z reprezentacją (art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy) nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż norma art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera żadnych wyjątków, tak odnoszących się do miejsca, w którym obowiązki przedstawicielstwa są realizowane, jak i do wystawności lub braku wystawności w zakresie nabywania usług gastronomicznych, zakupu żywności lub napojów. Należy zatem stwierdzić, że wydatki na wszelkiego tego typu usługi i artykuły, wiążące się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów – niezależnie od tego, czy usługi te i zakupione artykuły były wykorzystywane w kontaktach z kontrahentami w siedzibie przedsiębiorstwa (zakładu), czy też poza nią (por. wyrok NSA z 25 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1445/10).

W konsekwencji powyższego wskazać należy, iż podniesiona przez Wnioskodawcę kwestia, że wydatki na rzecz kontrahentów, w zakresie zakupu artykułów spożywczych nie mają charakteru okazałości i są zwyczajowo przyjęte w ogóle nie stanowi kryterium kwalifikowania wydatków jako reprezentacji, gdyż o takim charakterze decyduje związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu podatnika, a nie okazałość lub wystawność sprawowania takiego przedstawicielstwa.

Reasumując:

  • wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur zużywanych jako drobny poczęstunek przez pracowników stanowić mogą koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby sekretariatu i biur zużywanych jako drobny poczęstunek przez klientów stanowić będą koszty reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jako takie nie będą mogły zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na rozstrzygnięcie zawarte w interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług z dnia 28 lutego 2013 r. nr ILPP2/443-1210/12-3/MR, zagadnienie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od wydatków na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda), stało się – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – bezprzedmiotowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika również, iż w kosztach Spółki znajdować się będą wydatki na zakup drobnych upominków (kwiaty, ksiązki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy. Wnioskodawca ponadto będzie zakupywał wieńce pogrzebowe dla osób, które były pracownikami oraz emerytami bądź rencistami odchodzącymi na ww. świadczenie ze Spółki.

Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy należy podkreślić, iż do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć – co do zasady – wydatki ponoszone na rzecz pracowników ze środków obrotowych. Podkreślenia jednakże wymaga, iż dotyczy to wyłącznie pracowników mających związek z istniejącym obecnie stosunkiem pracy.

Odnosząc się zatem do wydatków na zakup drobnych upominków (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy, a także wieńców pogrzebowych w związku ze śmiercią osób które były pracownikami Spółki bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na te świadczenia ze Spółki należy zauważyć, iż przez sformułowanie „w celu” zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości” jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo – skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód). Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Mając na uwadze powyższe podnieść należy, że ww. wydatki nie będą wiązały się z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i oceniając charakter omawianych wydatków nie będzie można wykazać związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskanym przez Wnioskodawcę przychodem. Skoro ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z określonym celem, to musi być on widoczny. Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę przeznaczenie wydatku (jego celowość) oraz potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu, względnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

W opinii tut. Organu w odniesieniu do powyższych wydatków brak będzie podstaw do uznania, iż mamy do czynienia z dążeniem do osiągnięcia przychodu (zachowania albo zabezpieczenia jego źródła), a więc o tych, o których stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, wydatki które będą ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup drobnych upominków (kwiaty, książki itp.) dla osób odchodzących na emeryturę bądź rentę, po rozwiązaniu stosunku pracy, a także wieńców pogrzebowych w związku ze śmiercią osób, które były pracownikami Spółki bądź emerytami lub rencistami odchodzącymi na te świadczenia ze Spółki, jako nie spełniające ogólnych przesłanek, wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na rozstrzygnięcie zawarte w interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług z dnia 28 lutego 2013 r. nr ILPP2/443-1210/12-3/MR, zagadnienie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od wydatków na zakup drobnych upominków (kwiatów, książek itp.) oraz wieńców pogrzebowych stało się – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – bezprzedmiotowe.

W odniesieniu do wydatków na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki wskazać należy przepis art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl którego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców (akcjonariuszy) lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego.

Ponadto, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Treść tego artykułu zawiera bezwzględny nakaz wyłączenia z kosztów wszelkich wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z jednym tylko wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Istnienie organu nadzoru, jakim jest rada nadzorcza nie wiąże się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez Spółkę przychodu, jednakże ustawodawca określił, iż wynagrodzenie wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członków rady nadzorczej stanowi koszt uzyskania przychodów.

Jednocześnie z treści art. 16 ust. 1 pkt 38a cyt. ustawy, nie wynika wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi rady nadzorczej, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki, a nie poszczególnych jego członków. Wydatki te nie dotyczą bezpośrednio indywidualnych osób wchodzących w skład rady nadzorczej. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 powyższej ustawy.

Odnosząc powyższe do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej Spółki, jako związane z działalnością rady nadzorczej, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów, stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Innymi słowy, wydatki związane z działalnością rady nadzorczej, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko i wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru.

Reasumując, wydatki na zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na rozstrzygnięcie zawarte w interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług z dnia 28 lutego 2013 r. nr ILPP2/443-1210/12-3/MR, zagadnienie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego od wydatków na zakup art. spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda) na potrzeby związane z organizowaniem posiedzeń rady nadzorczej, stało się – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – bezprzedmiotowe.

Nadmienia się również, iż wniosek w zakresie stanu faktycznego w części dot. pytań oznaczonych we wniosku numerami 1-2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 28.02.2013 r. sygn. ILPB3/423-509/12-2/KS.

Ponadto informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj