Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-91/13/PK
z 12 kwietnia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2013r. (data wpływu 26 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu „...” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu „ ...”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2013r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządowym stowarzyszeniom miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce, skupiającym w swoich szeregach 46046 członków wg stanu na dzień 31.12.2012r.
Celem Związku jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarstwa.
Cele Związku realizowane są poprzez:
- reprezentowanie interesów Związku w kraju i za granica,
- współpracę z krajowymi, międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami wędkarskimi,
- współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi,
- współdziała nie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczania kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym,
- współdziałanie z ośrodkami naukowo badawczymi, między innymi w zakresie ochrony ginących gatunków ryb i ich restytucji,
- nabywanie i użytkowanie wód, prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej,
- prowadzenie ośrodków zarybieniowych,
- prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodów na działalność statutowa,
- prowadzenie schronisk i przystani oraz innych obiektów służących uprawianiu wędkarstwa i rekreacji,
- upowszechnianiu sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju i za granicą.
- organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich,
- organizowanie współzawodnictwa sportowego opartego o zasady obowiązujące w polskich z wiązkach sportowych,
- wyłanianie kadry narodowej w dyscyplinach kwalifikowanego sportu wędkarskiego,
- popularyzowanie idei wędkarstwa i działalności PZW wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzenie pracy oświatowo-wychowawczej w tym z a kresie
- edukację wędkarską i turystykę,
- resocjalizację, zwalczanie nałogów i patologii społecznych oraz pracę ze środowiskami zagrożonymi wychowawczo,
- prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską
- prowadzenie działalności wydawniczej,
- działanie na rzecz osób niepełnosprawnych,
- podejmowanie innych przedsięwzięć i pozyskiwanie środków służących do realizacji celów Związku.
Podstawą działania Związku jest:
- Ustawa z dn. 7 kwietnia 1989r.- Prawo o stowarzyszeniach
- Ustawa z dn. 29 lipca 2006r. o sporcie kwalifikowanym
- Ustawa z dn. 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej
- Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
- Statut Polskiego Związku Wędkarskiego.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.
Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną tzn. prowadzi sprzedaż opodatkowaną czyli uprawniającą do odliczenia VAT oraz sprzedaż zwolnioną, czyli nieuprawniającą do takiego odliczenia w związku z czym prowadzi szczególną ewidencję.
Proporcja sprzedaży ustalana jest zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie. Działalność Wnioskodawcy zgodnie ze statutem oraz z wpisem do KRS kwalifikowana jest jako „Działalność organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana” (symbol PKD 2007 zgodnie z numerem REGON to 9499 Z).
Wnioskodawca realizuje projekt „ ....”
Celem przedsięwzięcia będzie stworzenie szkółki wędkarskiej dla młodzieży. ... Koło nr ... działa od 1956 roku. Od wielu lat dba nie tylko o organizowanie czasu wolnego mieszkańcom, przede wszystkim w ramach zawodów wędkarskich i udostępniania wód do połowów, ale też promuje wędkarstwo jako sport i formę wypoczynku, edukuje młodzież, kształci ją zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej i uczy szacunku do przyrody. W strukturach Koła funkcjonuje specjalna komisja opiekująca się młodzieżą, którą tworzą osoby wykwalifikowane, posiadające zaświadczenia o odbyciu odpowiednich szkoleń.
W budynku znajduje się siedziba Koła nr 7. Pomieszczenia, które miałyby być zagospodarowane w ramach przedsięwzięcia, na chwile obecna są zrujnowane, gdyż od czasu wymeldowania lokatorów w latach 80-tych nikt z nich nie korzystał.
Wymiana instalacji CO obejmie cały budynek, wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej obejmie parter; a remont będzie prowadzony na klatce schodowej (parter, piętro) i w dwóch pomieszczeniach na parterze.
W ramach szkółki wędkarskiej Kolo planują organizować warsztaty, prelekcje, pokazy i wyjazdy w teren, które zaopatrzą młodzież w niezbędna wiedzę i umiejętności praktyczna, pozwolą jej rozwijać swoje zainteresowania, dadzą jej możliwość realizowania się w wędkarstwie, wprowadza ją w sport i zainteresują nim. W budynku będą odbywały się zajęcia teoretyczne z wykorzystaniom materiałów wyświetlanych na sprzęcie audiowizualnym. Zajęcia poświecone będą przede wszystkim temu co, gdzie i w jaki sposób łowić, a zatem rodzajom łowisk, metodom łowienia, budowie zestawu wędkarskiego, ale też skupiać się będą na takich elementach jak etyka wędkarska i ochrona środowiska. Dbanie o czystość wód i brzegów rzek to bardzo istotny element działalności. Zajęcia będą się odbywały w siedzibie Koła nr 7, dwa razy w tygodniu w godzinach od 17 do 19. W sezonie wędkarskim zajęcia będą prowadzona w terenie na łowiskach i będą miały przede wszystkim charakter praktyczny. Szkółkę będą prowadzili instruktorzy, którzy posiadają kwalifikacje do prowadzenia szkoleń dla młodzieży. Instruktorzy będą prowadzili zajęcia w ramach pracy społecznej. Pomieszczenia zaadoptowane na szkółkę Koło nr ... chce wzbogacić o biblioteczkę oraz o Izbę Pamięci Wędkarskiej i Muzeum Wędkarstwa, biblioteczka zawierałaby książki, czasopisma i płyty dvd poświęcone wędkarstwu, z których młodzież skupiona w szkółce mogłaby korzystać. Muzeum gromadziłoby dawny sprzęt wędkarski wraz z opisami jego wykorzystania, zdjęcia, np. prezentujące dawne metody połowów, książki. W Izbie prezentowano by materiały dotyczące historii Koła nr 7: kronikę zbierająca doświadczenia i osiągnięcia, zdjęcia z zawodów, zdjęcia rekordów, zdjęcia za spotkań integracyjnych, rodzaje odznaczeń przyznawanych przez PZW oraz nagrody. Jakie udało się zdobyć kołu podczas wieloletniego udziału w zawodach różnych szczebli.
Aby szkółka wraz z biblioteką i Izbą Pamięci Wędkarskiej mogły funkcjonować konieczna jest przeprowadzenia w budynku odpowiednich prac remontowych i doposażenie zaadoptowanych pomieszczeń. W ramach przedsięwzięcia Wnioskodawca chce zrealizować następujące prace:
- wykonać instalację centralnego ogrzewania,
- wykonać instalację wodno - kanalizacyjną
- wyremontować klatkę schodową
- wyremontować pomieszczania na parterze i je zaadaptować pod Szkółkę Wędkarską dla młodzieży, Muzeum Wędkarstwa i Izbę Pamięci Koła PZW nr 7
- wyposażyć pomieszczania (mebla, telewizor 42’, odtwarzacz DVD, projektor, ekran projekcyjny, materiały szkoleniowe czyli książki, czasopisma, płyty).
Zarówno szkółka jak i Izba oraz Muzeum będą ogólnodostępne. Udział w zajęciach szkółki, wstęp do Izby Pamięci i Muzeum będzie bezpłatny. Działalnością muzeum będą się zajmowali członkowie zarządu Koła nr 7 w ramach działalności społecznej. Wymagane 15% wkładu własnego finansowane będzie z budżetu Okręgu PZW w Katowicach ze składek członkowskich.
Środki na bieżące utrzymanie obiektu będą pochodziły ze składek członkowskich. Efekt ww. projektu nie będzie generował dla Okręgu PZW w Katowicach sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi, które zostaną zakupione w celu wykonania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano pytanie:
Czy wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), dalej zwana ustawą,, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jak wynika z Wniosku zarówno szkółka jak i Izba oraz Muzeum, które powstaną w ramach realizacji projektu, będą ogólnodostępne. Udział w zajęciach szkółki, wstęp do Izby Pamięci i Muzeum będzie bezpłatny.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – realizowany projekt nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Informuje się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie było ocenianie czy towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej albowiem przyjęto, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, że towary i usługi, które zostaną zakupione w celu wykonania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.