Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-564/12-2/KOM
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-564/12-2/KOM
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dane
faktura korygująca
faktura VAT
osoby fizyczne
treść faktury


Istota interpretacji
sposób skorygowania błędu w otrzymanej fakturze w nazwie i numerze NIP nabywcy



Wniosek ORD-IN 470 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.06.2012 r. (data wpływu 18.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu skorygowania błędu w otrzymanej fakturze w nazwie i numerze NIP nabywcy- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu skorygowania błędu w otrzymanej fakturze w nazwie i numerze NIP nabywcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 czerwca 2011 r. przed notariuszem podpisany został Akt Założycielski (umowa spółki) D.W. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca). Czynność powyższa udokumentowana została aktem notarialnym umieszczonym w Repertorium A nr…….. Zawiązując ww. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością W. objęła wszystkie 534.072 udziały i pokryła je wkładem pieniężnym w wysokości 243,79 zł oraz wkładem niepieniężnym w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa o wartości 534.071.756,21 zł.

Do Wnioskodawcy wniesiono aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa - Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostały wniesione aktywa trwałe, aktywa obrotowe oraz zobowiązania. Dotychczasowi kontrahenci Ośrodka zostali poinformowani o zmianie nazwy firmy oraz o zmianie numeru identyfikacji podatkowej.

Po dniu 1 lipca 2011 r. kontrahenci wystawiali faktury VAT dokumentujące dokonane dostawy oraz wyświadczone usługi na rzecz Wnioskodawcy, jednakże na przedmiotowych fakturach, jako nabywcę wskazywali nadal Ośrodek i jego numer identyfikacji podatkowej.

Pomimo prowadzonej korespondencji, w której Wnioskodawca poinformował kontrahentów o wystawianiu faktur zawierających błędne oznaczenie nabywcy oraz jego numeru NIP, kontrahenci nie podjęli się wystawienia faktur korygujących VAT, które zawierałyby prawidłowe oznaczenie nabywcy, tj. nazwę Wnioskodawcy oraz prawidłowego numeru NIP.

Jako, że nabyte towary oraz usługi były Wnioskodawcy niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej (podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), zobowiązania wynikające z tych faktur zostały przez Wnioskodawcę uregulowane pomimo błędnego oznaczenia nabywcy towaru lub usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo wystawić noty korygujące w przypadku faktur dokumentujących nabycie przez Niego towarów i usług wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, które to faktury zawierają nieprawidłowe dane identyfikacyjne wiążące się z nabywcą (są wystawione na Ośrodek), podczas gdy podmiotem dokonującym zakupu towarów i usług był Wnioskodawca...
  2. Czy w wyniku wystawionej noty korygującej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze skorygowanych notą korygującą faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych w celu wykonywania czynności opodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym możliwe będzie wystawienie not korygujących do faktur wystawionych pierwotnie z błędnym oznaczeniem nabywcy, tj. faktur zawierających nieprawidłową nazwę nabywcy oraz nieprawidłowy numeru NIP.

W myśl § 15 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 68, poz. 360), zwanego dalej „Rozporządzeniem”, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji związanej zwłaszcza z nabywcą, ma prawo do wystawienia faktury nazywanej notą korygującą.

Uprawnienie dotyczące możliwości dokonania noty korygującej zostało wyłączone w przypadku wystąpienia pomyłek w pozycjach faktur ujętych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 Rozporządzenia, tj. w przypadku, gdy przedmiotem pomyłki jest:

  • miara i ilość sprzedawanych towarów lub zakres wykonywanych usług;
  • cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);
  • wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  • stawki podatku;
  • suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  • kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Należy pokreślić, iż w niniejszej sprawie błędne oznaczenia zawarte w fakturach nie dotyczą żadnego z elementów ujętych w katalogu pomyłek wyłączających prawo do dokonania noty korygującej.

Ponieważ - w związku ze zmianą formy organizacyjnej prowadzonego przedsiębiorstwa (utworzeniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w miejsce gospodarstwa pomocniczego- jednostki budżetowej) zmianie uległa firma oraz numer identyfikacji podatkowej nabywcy towarów i usług, i kwestia ta nie została odnotowana przez niektórych dostawców, niektóre spośród faktur zawierają błędne oznaczenie nabywcy towaru lub usługi oraz nieprawidłowy numer NIP.

W związku z powyższym, w świetle normy prawnej wywiedzionej z § 15 Rozporządzenia, Wnioskodawcy - w stosunku do faktur zawierających wyżej wskazane pomyłki - przysługuje prawo do wystawienia faktury nazywanej notą korygującą.

Stanowisko to zostało potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2008 r. I FSK 818/07, w którym Sąd stwierdził, iż w trybie noty korygującej można usunąć pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza z nabywcą, do których zaliczono m.in. pomyłki dotyczące nazwy nabywcy oraz jego numeru identyfikacji podatkowej. Zdaniem Sądu, wynika to expressis verbis z przepisów Rozporządzenia. W ocenie Sądu, odmienne przyjęcie prowadziłoby do sytuacji, w której podatnik będący faktycznym nabywcą towaru, nie mógłby skorzystać z możliwości odliczenia podatku naliczonego wyłącznie z powodu błędnego określenia nabywcy przez zbywcę wystawiającego fakturę.

Mając powyższe na uwadze, nie powinna budzić wątpliwości możliwość wystawienia przez Wnioskodawcę not korygujących do faktur zawierających błędne oznaczenie nabywcy oraz jego numeru identyfikacji podatkowej.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z możliwością dokonania noty korygującej faktur zawierających błędne oznaczenie nabywcy oraz nieprawidłowy numer NIP, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego ze skorygowanych faktur. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary oraz usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych - podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwota podatku naliczonego jest sumą kwot podatku ujętych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług.

W przedmiotowej sytuacji nie ulega wątpliwości, iż Wnioskodawca wykorzystywał towary/usługi do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego też nie powinien być pozbawiony możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ujętego w fakturach skorygowanych w drodze noty korygującej. Stanowisko to zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wskazanego powyżej wyroku.

Nie ulega wątpliwości, iż pozbawienie podatnika - faktycznego nabywcy towaru lub usługi - prawa do odliczenia podatku VAT, z powodu błędnego określenia przez zbywcę osoby nabywcy oraz jego numeru NIP, stanowiłoby rażące naruszenie prawa.

W treści art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług został ujęty katalog sytuacji, w których wystawione faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sytuacji nie zachodzi żadna z przesłanek wymienionych w art. 88 ust. 3a. Możliwość odliczenia podatku naliczonego jest elementarnym prawem podatnika i stanowi fundamentalną podstawę konstrukcji systemu podatku od towarów i usług. Regulacja prawna ujęta w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter przepisu szczególnego, gdyż wprowadza istotne ograniczenie podstawowego prawa przysługującego podatnikowi, tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego. Szczególny charakter tego przepisu powoduje, że musi być on interpretowany ściśle i niemożliwa jest jego jakakolwiek wykładnia rozszerzająca.

Mając na uwadze, iż w sytuacji dotyczącej Wnioskodawcy nie zachodzi żadna z okoliczności wyłączających prawo do dokonania odliczenia podatku VAT, należy uznać, że będzie miał możliwość do odliczenia podatku VAT. W związku z powyższym, wątpliwości nie powinien budzić fakt, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do prowadzenia opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności gospodarczej, po wystawieniu do tych spośród takich faktur, które zawierają błędne oznaczenie nabywcy w zakresie danych identyfikujących, not korygujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011r. rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących i not korygujących.

Uregulowania zawarte w § 13 i 14 ww. rozporządzenia określają przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej, natomiast § 15 określa przypadki wystawiania faktury nazywanej notą korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 1 przywołanego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktury korygujące powinny zwierać co najmniej dane wskazane w przepisach ww. rozporządzenia - odpowiednio w § 13 ust. 2 (faktura korygująca dot. rabatów, o których mowa w art. 29 ust.4 ustawy) oraz w § 14 ust. 2 (faktura korygująca dot. podwyższenia ceny lub stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub innej pozycji faktury).

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Natomiast § 15 ust. 1 powołanego rozporządzenia wskazuje, iż nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Nota korygująca jest dokumentem, którego podstawą wystawienia są pomyłki w jakiejkolwiek informacji dotyczącej głównie sprzedawcy albo nabywcy lub oznaczenia towaru czy usługi. W szczególności są to: błędnie wpisany adres, numer NIP, nazwa którejś ze stron, pomyłka w określeniu daty sprzedaży, daty wystawienia i numeru kolejnego faktury albo numeru z klasyfikacji statystycznej. Notą korygującą poprawia się zatem jedynie treści formalne faktury, czyli te, które nie wiążą się z prawem do rozliczenia podatku od towarów i usług. Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży.

Zgodnie z § 15 ust. 2 rozporządzenia, nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią.

Nota korygująca powinna zawierać co najmniej dane wymienione w § 15 ust. 3 rozporządzenia.

W myśl natomiast § 15 ust. 5 rozp. noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA".

Podmiot sporządzający notę korygującą przesyła ją wystawcy faktury (faktury korygującej) wraz z kopią. Jeżeli wystawca faktury (faktury korygującej) zaakceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktury, a kopię odsyła wystawcy noty.

Zaznaczyć należy, iż na mocy ww. uregulowań nota korygująca jest dokumentem, do wystawienia którego uprawniony jest nabywca towaru lub usługi, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, że konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej. Podkreślić należy, że prawidłowe oznaczenie tych treści faktury VAT jest istotne, bowiem posługiwanie się błędnie wystawioną fakturą rodzi określone konsekwencje prawno-podatkowe.

W praktyce, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług, zdarzają się pomyłki. W celu ich korekty ustawodawca przewidział dokumenty faktur korygujących oraz not korygujących, przy czym nabywca może dokonać korekty faktury wyłącznie poprzez wystawienie noty korygującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako podmiot gospodarczy, został powołany do istnienia w dniu 30.06.2011r. Do Wnioskodawcy wniesiono aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa - Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy. Dotychczasowi kontrahenci Ośrodka zostali poinformowani o zmianie nazwy firmy oraz o zmianie numeru identyfikacji podatkowej, jednak po dniu 1 lipca 2011 r. wystawiali faktury VAT dokumentujące dokonane dostawy oraz wyświadczone usługi na rzecz Wnioskodawcy, jednakże na przedmiotowych fakturach, jako nabywcę wskazywali nadal Ośrodek i jego numer identyfikacji podatkowej.

Wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do tego, czy on sam może skorygować błędy na fakturach za pomocą noty korygującej i czy jeśli tego dokona, to czy będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze skorygowanych notą korygującą faktur.

W powołanych wyżej przepisach wskazano, iż dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek (…) w jakiejkolwiek pozycji faktury”, przy czym nie dokonano żadnych zastrzeżeń, co do charakteru tych pomyłek. Mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki.

Za interpretacją taką przemawia również wykładnia językowa analizowanego przepisu. Według „Słownika Współczesnego Języka Polskiego” (Wilga, W-wa 1996 r., str. 801), wyraz „pomyłka” oznacza nieświadome odejście od jakiś zasad, reguł, błędne rozpoznanie sytuacji, nieudane posunięcie, niewłaściwa ocena kogoś lub czegoś itp.

Natomiast, wyraz „jakikolwiek” to zaimek zastępujący przymiotniki bez bliższego precyzowania ich treści: wskazuje na nieokreśloną cechę, której bliższe określenie jest dla mówiącego nieistotne; jakiś, byle jaki, jaki bądź obojętnie jaki (str. 336).

Z uwagi na nieokreślenie przez normodawcę istoty pomyłek, należy przyjąć, że mogą one polegać na zmianie np.: adresu, czy danych odbiorcy faktury. Jednocześnie należy podkreślić, iż celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług.

Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można uznać za prawidłową faktury, gdy wskazuje ona, co prawda zaistniałe zdarzenie gospodarcze, ale które wystąpiło między innymi podmiotami. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku wskazać należy, iż dla dokonania korekty faktury VAT ustawodawca przewidział jedynie formę faktury korygującej, którą może wystawić sprzedawca albo noty korygującej, do wystawienia której uprawniony jest nabywca towaru lub usługi.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż nie można poprzez wystawienie noty korygującej zmieniać podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku bowiem, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy towaru lub usługi wskazane na fakturach (a tak jest w przedmiotowym przypadku), wówczas nie jest dopuszczalne ich korygowanie przez nabywcę notą korygującą. Faktury wystawione na inny podmiot niż nabywca nie dokumentują rzeczywistej transakcji.

Reasumując, nie można podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że błędnie wpisane przez kontrahentów na wystawionych przez nich fakturach dane, tj. nazwa i NIP Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego zamiast nazwy i numeru NIP Wnioskodawcy, może On skorygować samodzielnie poprzez wystawienie noty korygującej, bowiem nie można w drodze noty całkowicie zmieniać danych faktycznego nabywcy towaru.

W przedmiotowej sprawie podmiot (Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy), którego dane umieszczone zostały na przedmiotowych fakturach, nie był w rzeczywistości nabywcą towarów i usług, których zakup faktury te dokumentują. Tak więc skorygowanie błędu nazwy i numeru NIP nabywcy towaru, polegającego na wpisaniu innego podmiotu gospodarczego istniejącego na rynku na fakturze VAT, winno być dokonane przez kontrahenta (jako wystawcę faktury) za pomocą faktury korygującej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, należało uznać je za nieprawidłowe.

Wobec uznania, że Wnioskodawca nie ma prawa do skorygowania błędów w nazwie i numerze NIP na otrzymanych fakturach za pomocą noty korygującej, odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj