Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-632/12-2/JS
z 7 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-632/12-2/JS
Data
2012.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 282 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 18 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się o udzielenie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony i Środowiska i Gospodarski Wodnej na realizację inwestycji pn. „…”, Wnioskodawca uprzejmie prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

W ramach realizacji ww. zadania Gmina przeprowadza wszystkie procedury związane z przygotowaniem inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej objętej projektem, tj. przygotowuje projekt techniczny, przeprowadza procedury przetargowe na wykonawstwo inwestycji, a także będzie nadzorować jej realizację oraz ponosić koszty inwestycyjne wybudowania sieci wodociągowej, które będą udokumentowane przez wykonawcę fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Infrastruktura wybudowana w ramach inwestycji stanie się własnością Gminy – będzie stanowić część jej majątku. Po zakończeniu prac budowlanych, odbiorze inwestycji oraz przekazaniu obiektu do użytku Gmina na podstawie uchwały Rady Gminy przekaże wybudowaną infrastrukturę wodociągową w nieodpłatne użytkowanie Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o., na którym spoczywa obowiązek utrzymania prawidłowego funkcjonowania tejże infrastruktury. Wszelkie nakłady inwestycyjne nawet w przypadku już istniejących środków trwałych, w zakresie modernizacji, przebudowy, rozbudowy itp. poniesie Gmina. Natomiast Przedsiębiorstwo Komunalne będzie pobierać opłaty za dostarczenie wody dla ludności.

W przypadku ww. inwestycji wszystkie prace budowlane będą realizowane na terenie należącym do Gminy. Koszty eksploatacji wybudowanej sieci będzie ponosić Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Powstałe w wyniku inwestycji mienie będzie na mocy uchwały organu stanowiącego gminy przekazane Przedsiębiorstwu Komunalnemu w nieodpłatne użytkowanie. Spółka ta jest powołana m.in. do realizacji obowiązków Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.

Spółka powstała w dniu 26 lutego 1998 r., kiedy to Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka ta została zawiązana z dniem 1 kwietnia 1998 r. Wg Aktu założycielskiego Spółki założycielem Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. jest Gmina, która posiada wszystkie udziały w kapitale zakładowym – udziały są niepodzielne. Czas trwania spółki jest nieograniczony. Spółka działa w oparciu o zapisy Kodeksu Spółek Handlowych oraz Ustawy o gospodarce komunalnej. Spółka może prowadzić działalność wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Wszystkie udziały w kapitale zakładowym pokryła Gmina w formie aportu i wkładu pieniężnego. Władzami Spółki są: Zarząd Spółki, Rada Nadzorcza, Zgromadzenie Wspólników. W skład Zarządu Spółki wchodzą dwie osoby, w tym Prezes, zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Do Zarządu Spółki należą wszelkie sprawy, których Kodeks Spółek Handlowych, ustawa lub spółka nie zastrzega dla innych organów. Do wykonywania czynności prawnych w imieniu Spółki, w tym oświadczeń i podpisywania, upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu Spółki. Rada Nadzorcza składa się z trzech członków, Zgromadzenie Wspólników wybiera członków Rady Nadzorczej.

Rada Nadzorcza wybiera ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy:

  1. sprawowanie stałej kontroli nad działalnością spółki we wszystkich gałęziach jej przedsiębiorstwa,
  2. coroczne badanie sprawozdania Zarządu Spółki, bilansu oraz rachunku zysku i pokrycia strat,
  3. rozpatrywanie i opiniowanie wniosków Zgromadzenia Wspólników corocznego pisemnego sprawozdania wyników z badania rachunków oraz przeprowadzonych kontroli,
  4. stawianie wniosków na Zgromadzeniu Wspólników o udzielenie Zarządowi Spółki pokwitowania,
  5. rozpatrywanie sporów między wspólnikami związanymi z wykonaniem umowy spółki oraz sporów między Zarządem Spółki a wspólnikami. Wspólnicy zachowują indywidualne prawo kontroli spółki.

Funkcję Zgromadzenia Wspólników wykonuje w imieniu jedynego wspólnika, tj. Gminy, Wójt Gminy – organ wykonawczy Gminy. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników zwołuje Zarząd Spółki w terminie 6 miesięcy po upływie każdego roku obrachunkowego.

Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników zwołuje Zarząd Spółki z własnej inicjatywy albo na żądanie Rady Nadzorczej. Zgromadzenie Wspólników odbywa się w siedzibie Spółki lub w innym miejscu wskazanym przez Zarząd Spółki. Do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia Wspólników należy:

  1. rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu Spółki, bilansu oraz rachunków zysków i strat za ubiegły rok obrachunkowy,
  2. podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku lub o sposobie pokrycia strat,
  3. udzielenie władzom spółki pokwitowania z wykonania przez nie obowiązków,
  4. wybór i odwołanie członków Rady Nadzorczej,
  5. decydowanie o przystąpieniu do innej spółki, organizacji gospodarczej lub organizacji społecznej oraz o wystąpieniu z niej,
  6. zatwierdzenie regulaminu przedsiębiorstwa spółki oraz zatwierdzenie regulaminu Zarządu Spółki i uchylenie regulaminu Rady Nadzorczej i regulaminu Zarządzenia Wspólników, II emisji obligacji,
  7. postanowienie co do dalszego istnienia spółki w przypadku, gdy straty przewyższyły sumę kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego,
  8. tworzenie funduszy celowych,
  9. zbycie lub nabycie nieruchomości,
  10. określenie zasad wynagrodzenia członków Zarządu Spółki oraz Rady Nadzorczej,
  11. zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa oraz ustanowienie na nim prawa użytkowania,
  12. podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego,
  13. każda zmiana umowy spółki,
  14. połączenie lub rozwiązanie spółki oraz utworzenie nowej spółki,
  15. nawiązywanie stosunków pracy z członkami Zarządu Spółki. Zgromadzenie Wspólników może także rozpatrywać inne sprawy wniesione przez Zarząd Spółki, Radę Nadzorczą lub wspólnika.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie samodzielnie ustalonych planów wieloletnich i rocznych. Rok obrachunkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, również pierwszy rok obrachunkowy zakończył się 31 grudnia. Zarząd Spółki w ciągu od trzech miesięcy od chwili zakończenia roku obrachunkowego sporządza bilans, rachunek zysków i strat oraz pisemne sprawozdania. Dokumenty te Zarząd Spółki przedkłada Radzie Nadzorczej oraz udostępnia wspólnikom. Spółka tworzy z zysku kapitał zapasowy przeznaczony na pokrycie strat bilansowych. Spółka może tworzyć z zysku kapitały rezerwowe i inne fundusze celowe. Część zysku Spółki, pozostałą po opłaceniu podatków i innych świadczeń publiczno-prawych oraz zasileniu funduszy Spółki, dzieli się między wspólników, chyba że uchwała Zgromadzenia Wspólników postanowi inaczej. Wypłata podzielonego zysku wspólników następuje w terminie oznaczonym uchwałą Zgromadzenia Wspólników nie później niż przed upływem trzech miesięcy od podjęcia uchwały o podziale zysków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, na którą będą wystawiane faktury, będzie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z planowaną inwestycją polegającą na budowie sieci wodociągowej, która to infrastruktura zostanie przekazana na mocy uchwały Rady Gminy w bezpłatne użytkowanie Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o., będącemu w 100% własnością Gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania ze względu na fakt, iż nie wystąpią po stronie Gminy jako podatnika VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura wodociągowa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań tych należą sprawy dotyczące m.in. wodociągów (art. 7 ust. 1 pkt 3). W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane usługi związane z realizacją zadania opisanego w przedmiotowym wniosku nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę jako podatnikowi VAT, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy nabyciach związanych z realizacją zadania.

Dodatkowo rozpatrując przepis art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 roku Nr 74 poz. 397 j.t. z późn. zm.) Gmina nie ma również możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów celem skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ponieważ jest to kwestia o zasadniczym znaczeniu zarówno dla rozliczeń podatkowych Gminy, jak i prawidłowości korzystania z funduszy pomocowych, stąd Gmina za konieczne uważa złożenie przedmiotowego wniosku. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W zakresie przedmiotowego zadania inwestycyjnego ta druga przesłanka z art. 86 ust. 1 nie zachodzi. Gmina nie jest również zobowiązana do opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania eksploatatorowi, na podstawie umowy, wykonywania usług dostarczania wody dla ludności – zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i usług. Gmina nie wykonuje więc żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie pobiera żadnych opłat zarówno od ostatecznych odbiorców usług, jak i od eksploatatora, w związku z czym czynności te nie mają charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania ich za opodatkowane. Wobec powyższego Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego i określonego w otrzymanych fakturach VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), w tym wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o udzielenie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony i Środowiska i Gospodarski Wodnej na realizację inwestycji pn. „…”. W ramach realizacji ww. zadania Gmina przeprowadza wszystkie procedury związane z przygotowaniem inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej objętej projektem, tj. przygotowuje projekt techniczny, przeprowadza procedury przetargowe na wykonawstwo inwestycji, a także będzie nadzorować jej realizację oraz ponosić koszty inwestycyjne wybudowania sieci wodociągowej, które będą udokumentowane przez wykonawcę fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Nabywane usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę jako podatnikowi VAT.

Infrastruktura wybudowana w ramach inwestycji stanie się własnością Gminy – będzie stanowić część jej majątku. Po zakończeniu prac budowlanych, odbiorze inwestycji oraz przekazaniu obiektu do użytku Gmina na podstawie uchwały Rady Gminy przekaże wybudowaną infrastrukturę wodociągową w nieodpłatne użytkowanie Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o., na którym spoczywa obowiązek utrzymania prawidłowego funkcjonowania tejże infrastruktury. Spółka ta jest powołana m.in. do realizacji obowiązków Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Wszelkie nakłady inwestycyjne nawet w przypadku już istniejących środków trwałych, w zakresie modernizacji, przebudowy, rozbudowy itp. poniesie Gmina. Natomiast Przedsiębiorstwo Komunalne będzie pobierać opłaty za dostarczenie wody dla ludności.

W przypadku ww. inwestycji wszystkie prace budowlane będą realizowane na terenie należącym do Gminy. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie Przedsiębiorstwu Komunalnemu w nieodpłatne użytkowanie infrastruktury wodociągowej wybudowanej w ramach realizowanej inwestycji) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego udostępnienia jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż nabywane usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku w szczególności dotyczące przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj