Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1654b/11/MD
z 14 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1654b/11/MD
Data
2012.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
aport
jednostka budżetowa
odliczenie podatku
sukcesja


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę w związku z kontynuowaną inwestycją.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę w związku z kontynuowaną inwestycją - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez nowo utworzoną spółkę w związku z kontynuowaną inwestycją.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto wykonuje zadania publiczne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustawach szczególnych. Zadania te realizuje przy pomocy powołanych do tego celu jednostek budżetowych. Miasto prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług m. in. poprzez Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej OSiR). Wykonuje on zadania własne, obejmujące kulturę fizyczną i sport, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe. OSiR jest jednostką budżetową gminy, nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu miasta. Posiada swój REGON i jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla potrzeb swojej działalności OSiR wykorzystuje następujące zasoby, w stosunku do których Miasto jest właścicielem, m. in.: grunty, budynki, budowle, maszyny i urządzenia, programy i licencje komputerowe, narzędzia, itd.

Miasto zamierza zlikwidować jednostkę budżetową (nastąpi to po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Miejską) i w jej miejsce założyć jednoosobową spółkę z o.o. (dalej Spółka), prowadzącą tożsamą działalność gospodarczą, którą obecnie prowadzi OSiR. Spółka zostanie zawiązana na podstawie art. 9 i 10 ust. 1-3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) oraz art. 151 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Majątkiem nowo powstałej Spółki mają być składniki majątku wniesione aportem przez Miasto, dotychczas administrowane i zarządzane przez OSiR oraz grunt wraz z rozpoczętą przez jednostkę inwestycją. Miasto będzie posiadała 100% udziałów nowo utworzonej Spółki. Majątek będzie służył działalności opodatkowanej. Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Reasumując, zlikwidowany zostanie OSiR działający w formie jednostki budżetowej, a dotychczasową działalność oraz kontynuowanie inwestycji będzie prowadzić nowo utworzona Spółka, przy zaangażowaniu dotychczasowych składników majątku otrzymanych w formie aportu. OSiR zwróci majątek Miastu, a Miasto przekaże go aportem Spółce. Na moment wniesienia aportu do nowo utworzonej Spółki, OSiR nie będzie istnieć. Przed likwidacją ww. jednostkę należy uznać za przedsiębiorstwo ponieważ:


  • była jednostką organizacyjną Miasta, działającą na wydzielonym majątku - administrowała i zarządzała w imieniu Miasta tym majątkiem,
  • posiadała statut, który określa przedmiot działalności,
  • posiadała REGON i NIP nadany decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego,
  • była, tak samo jak Miasto, podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadziła działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • prowadziła odrębne księgi rachunkowe i była jednostką samobilansującą się,
  • składniki materialne i niematerialne pozostawały ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można było mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów, charakteryzowała ją odrębność organizacyjna.


Grunty i budynki, które planuje się przekazać do Spółki są własnością Miasta. Na podstawie decyzji administracyjnej Miasto przekazała je OSiR w trwały zarząd. Wyposażenie stanowi własność Miasta i jest również w trwałym zarządzie jednostki. Grunt pod realizowaną inwestycją w postaci budowy Parku Wodnego jest własnością Miasta. Na podstawie udzielonego upoważnienia i pełnomocnictwa, podmiotem realizującym inwestycję w imieniu beneficjenta jest Dyrektor OSiR. W ramach realizacji projektu powstanie wielofunkcyjny obiekt Parku Wodnego (...). Zaprojektowany w bryle południowo-wschodniej obiektu zespół basenowy oraz część centralna, która jest główną osią komunikacji pionowej i poziomej łączącą poszczególne zespoły funkcjonalne obiektu. Zlokalizowano w niej także basen dla niepływających, fitness i wellness - spa.

Faktury VAT związane z realizacją ww. inwestycji są wystawiane na OSiR. Po przekazaniu ww. inwestycji do Spółki, to ona będzie prowadziła dalsze rozliczenia kontynuowanej inwestycji (w tym otrzymywała faktury). Może wystąpić taka sytuacja, że faktura wystawiona na zlikwidowany OSiR trafi do Spółki i to ona dokona odliczenia podatku naliczonego. Spółka będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz będzie wykonywała w całości czynności opodatkowane.


Zgodnie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, „zorganizowana część przedsiębiorstwa" została zdefiniowana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część, przedsiębiorstwa musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Z treści tej definicji wynika, iż ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia wówczas, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:


  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania);
  • zespół ten musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;
  • wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nowo utworzona Spółka w przypadku sukcesji będzie mogła odliczać podatek naliczony od kontynuowanej inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy, nowo utworzona Spółka w drodze sukcesji będzie mogła odliczać podatek naliczony od kontynuowanej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) – zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei zasady przejmowania w ramach sukcesji praw i obowiązków regulowanych przepisami prawa podatkowego, określają przepisy działu III, rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


W myśl art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych
    1. wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


W myśl art. 93 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
    1. wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Zgodnie natomiast z treścią art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Miasto zamierza zlikwidować (po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Miejską) OSiR, działający w formie jednostki budżetowej, nieposiadającej osobowości prawnej. Jego dotychczasową działalność wraz z rozpoczętą inwestycją będzie kontynuować nowo utworzona spółka z o.o. OSiR zwróci majątek (ruchomości i nieruchomości, programy i licencje komputerowe) Miastu, a Miasto przekaże go aportem Spółce. Na moment wniesienia aportu do nowo utworzonej spółki OSiR nie będzie istnieć. Na podstawie udzielonego upoważnienia i pełnomocnictwa podmiotem realizującym ww. inwestycję w imieniu beneficjenta jest Dyrektor OSiR. Faktury VAT związane z realizacją tej inwestycji wystawiane są na OSiR. Po przekazaniu ww. inwestycji do Spółki, to ona będzie prowadziła dalsze rozliczenia kontynuowanej inwestycji (w tym otrzymywała faktury). Może wystąpić taka sytuacja, że faktura wystawiona na zlikwidowany OSiR trafi do Spółki i to ona dokona odliczenia podatku naliczonego. Spółka będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz będzie wykonywała w całości czynności opodatkowane.

Na tym tle Miasto powzięło wątpliwość dotyczącą możliwości odliczenia podatku naliczonego przez nowo utworzoną Spółkę w związku z kontynuowaną inwestycją.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje ogólnego prawa podatkowego potwierdzić należy pogląd Miasta, iż nowo utworzona Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z kontynuacją inwestycji, zainicjowanej przez OSiR. Spółka ta będzie bowiem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz „będzie wykonywała w całości czynności opodatkowane”. Niemniej w przypadku otrzymania przez Spółkę faktur, które zostaną wystawione na OSiR (będzie widniał na nich jako nabywca), Spółka nie będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z nich wynikającego. Taka bowiem sytuacja nie wiąże się z wystąpieniem tzw. uniwersalnej sukcesji podatkowej. Przekształcenia prawnomajątkowe opisane we wniosku nie pokrywają się z hipotezą żadnej z regulacji ustawy Ordynacja podatkowa, która odnosi się do tego rodzaju sukcesji.

W tym kontekście należy jednak wskazać, że w sytuacji gdy - poprzez stosowną korektę faktur - nastąpi zmiana danych nabywcy, tj. po korekcie Spółka będzie widniała na fakturach jako nabywca, będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją.

Końcowo informuje się, że kwestia możliwości wyłączenia od opodatkowania wkładu niepieniężnego obejmującego majątek zlikwidowanej jednostki budżetowej, została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr (...).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj