Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-175/12-4/EWW
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-175/12-4/EWW
Data
2012.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek od towarów i usług
podatnik
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE), (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013), w latach 2012-2015, w sytuacji gdy nie jest on i nie będzie w przyszłości czynnym podatnikiem podatku VAT i dane zakupy nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej?



Wniosek ORD-IN 747 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania X, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o potwierdzenie dokonania opłaty do wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa na wybór lokalnej grupy działania, której celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Umowa Ramowa została podpisana dnia 26 czerwca 2009 r. Po podpisaniu tej umowy koszty funkcjonowania Wnioskodawcy są w 100% finansowane - w ramach PROW z ww. Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W związku z wyborem Wnioskodawcy do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach zagwarantowanych środków pokrywa on następujące rodzaje kosztów: koszty utrzymania biura (telefon, internet, koszty zatrudnienia pracowników, obsługi księgowej, zakupu komputerów, drukarek, materiałów biurowych itp.), promocji LSR i funduszy europejskich, szkoleń potencjalnych beneficjentów. Ponadto Wnioskodawca będzie mógł ze środków unijnych sfinansować projekt współpracy z innymi LGD, dotyczący wymiany doświadczeń lub realizacji wspólnego projektu dla dobra obszarów objętych LSR współpracujących stowarzyszeń.

Wnioskodawca nie był, nie jest i nigdy nie będzie czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie. Nie składał i nie składa on deklaracji podatkowej VAT-7.

Celem realizowanego projektu jest zapewnienie funkcjonowania lokalnej grupy działania, która pełni funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem, tj. Gminy. Do zadań Wnioskodawcy należy szkolenie, doradzanie potencjalnym beneficjentom, udzielanie pomocy w wypełnianiu wniosków, za które to czynności beneficjenci nie płacą. Poprzez prowadzenie działań promocyjnych, Wnioskodawca zachęca mieszkańców i instytucje do składania wniosków o przyznanie dofinansowania na realizację ich projektów. Następnie jest przeprowadzane postępowanie konkursowe, w wyniku którego zostają wybrane projekty, które spełniają warunki określone w LSR. Umowy o dofinansowanie wybranych projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez organ administracji rządowej - ARiMR oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, tj. Urząd Marszałkowski Województwa.

W latach 2012-2015, Wnioskodawca będzie wykonywał czynności edukacyjne i informacyjne dotyczące Osi 4 L. dla obszaru LSR. Celem tych czynności jest zapoznanie mieszkańców z ideą programu L., z LSR oraz przygotowanie ich do „możliwie najlepszego wykorzystywania zasobów społecznych, ekonomicznych, naturalnych, kulturowych i historycznych w rozwoju LGD i w efekcie poprawy jakość życia mieszkańców (cyt. z LSR)”.

Niniejsze czynności odpowiadają poz. 7, Usługi w zakresie edukacji - załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), i w związku z tym są zwolnione od podatku.

Wszelkie świadczenia (szkolenia, materiały promocyjne itp.) dla beneficjentów Wnioskodawcy są nieodpłatne, a ich kwota w latach 2012-2015 nie przekroczy kwoty wyrażonej w PLN odpowiadającej równowartości 10 000 Euro.

W latach 2012-2015 nie będą dokonywane zakupy mienia, a jedynie artykuły biurowe, promocyjne, informatory itp. potrzebne do szkoleń i promowania LGD i UE.

Zakupione mienie przez Wnioskodawcę umożliwiające realizację projektu pozostaje jego wyłączną własnością.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w ramach programu L. nie odpowiadają czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE), (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013), w latach 2012-2015, w sytuacji gdy nie jest on i nie będzie w przyszłości czynnym podatnikiem podatku VAT i dane zakupy nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja opisanego projektu nie prowadziła i nie będzie prowadziła w latach 2012-2015 do tego, że stanie się on czynnym płatnikiem podatku.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie może obniżyć kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w całości finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca w żadnym okresie swojej działalności nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dla 2012-2015.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa W. na wybór lokalnej grupy działania, której celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W związku z wyborem Wnioskodawcy do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - w ramach zagwarantowanych środków, pokrywa on następujące rodzaje kosztów: koszty utrzymania biura (telefon, internet, koszty zatrudnienia pracowników, obsługi księgowej, zakupu komputerów, drukarek, materiałów biurowych itp.), promocji LSR i funduszy europejskich, szkoleń potencjalnych beneficjentów.

W latach 2012-2015, Wnioskodawca będzie wykonywał czynności edukacyjne i informacyjne dotyczące Osi 4 L. dla obszaru LSR. Celem tych czynności jest zapoznanie mieszkańców z ideą programu L., z LSR oraz przygotowanie ich do „możliwie najlepszego wykorzystywania zasobów społecznych, ekonomicznych, naturalnych, kulturowych i historycznych w rozwoju LGD i w efekcie poprawy jakość życia mieszkańców”. Wszelkie świadczenia (szkolenia, materiały promocyjne itp.) dla beneficjentów Wnioskodawcy są nieodpłatne, a ich kwota w latach 2012-2015 nie przekroczy kwoty wyrażonej w PLN odpowiadającej równowartości 10 000 Euro. W latach 2012-2015 nie będą dokonywane zakupy mienia, a jedynie artykuły biurowe, promocyjne, informatory itp. potrzebne do szkoleń i promowania LGD i UE. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych przychodów.

Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym podatnikiem VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego. Nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnym zakresie. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji podatkowej VAT-7. Natomiast efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w ramach programu L., nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest i jak wskazał, nie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego w 100% ze środków funduszy europejskich (UE), (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013). Bowiem jak poinformował, nie jest on i nie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a dokonane przez niego zakupy nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej. W opisanej sprawie nie będą zatem spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur obejmujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków UE (Działanie 4.2 i 4.3 PROW na lata 2007-2013). Natomiast stan faktyczny w ww. zakresie rozpatrzony został w interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2012 r. nr ILPP4/443 175/12 3/EWW.

Ponadto należy poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest i jak wskazał, nie będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Dodatkowo, odnosząc się do kwestii dotyczącej terminu oczekiwania na odpowiedź w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zawartej w piśmie z dnia 20 kwietnia 2012 r., tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d Ordynacji podatkowej, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj