Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-159/12/ENB
z 12 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-159/12/ENB
Data
2012.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
podstawa opodatkowania
sprzedaż nieruchomości
umowa sprzedaży
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy planowana sprzedaż nieruchomości zostanie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 1 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 2012 r. planuje Pan dokonać transakcji sprzedaży nieruchomości rolnej na rzecz nabywcy, który zamierza ją zabudować na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Na tym tle powziął Pan wątpliwość co do opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotem wniosku jest niezabudowana nieruchomość gruntowa wpisana do ewidencji budynków i gruntów, sposób użytkowania - grunty rolne, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Sprzedaż będzie obejmowała 100% udziałów we własności ww. nieruchomości.

Wskazana nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast uchwałą Rady Miasta z dnia 26 maja 2010 r. zostało przyjęte Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta K., zgodnie z którym przedmiotowa nieruchomość należy do Strefy VII (Strefy Polityki Przestrzennej), będącej strefą aktywizacji gospodarczej z ograniczoną zabudową mieszkalną. Nabywca wystąpił już z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na dzień złożenia niniejszego wniosku decyzja nie została jeszcze wydana.

Obecna polityka Miasta wspiera plany inwestycyjne obejmujące Pana nieruchomość. Jeśli transakcja sprzedaży dojdzie do skutku, będzie to największa inwestycja na lokalnym rynku. Przyjęta w 2010 r. przez Gminę Miasto K. koncepcja zmiany przeznaczenia gruntu na inwestycyjny (strefa przemysłowa) ma związek z budową autostrady (przebiegającej w odległości około 5 km od przedmiotowej działki) oraz oddaną do użytku w grudniu 2007 r. obwodnicą Miasta K. Nieruchomość, o której mowa, leży bowiem obecnie w rozwidleniu dawnej drogi krajowej przebiegającej przez Miasto K. i nowej obwodnicy.

W czasie nabycia ww. nieruchomości przez jej obecnych właścicieli, gminne plany w zakresie aktywizacji gospodarczej tego terenu nie były jeszcze znane.

Pan oraz żona jesteście właścicielami ww. nieruchomości w udziale 1/1. Nieruchomość nabyta została w 1994 r., co potwierdzono aktem notarialnym. Zamiarem nabycia tej nieruchomości było jej użytkowanie wyłącznie na cele rolne, ewentualnie osobiste. Nie miał Pan wraz z żoną zamiaru jej odsprzedaży oraz nie uwzględniał potencjalnej możliwości zmiany przeznaczenia tego gruntu. Przedmiotowa nieruchomość była dotychczas użytkowana przez Pana i żonę wyłącznie na cele rolne.

Ani Pan, ani żona nie jesteście zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, nie prowadzicie działalności gospodarczej ujawnionej w ewidencji przedsiębiorców, a także szeroko rozumianej działalności handlowej, której przedmiotem byłaby sprzedaż nieruchomości i nie planujecie prowadzenia takiej działalności w najbliższej przyszłości.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu wyjaśnił Pan, że przedmiotowe grunty wchodzą w skład Pana gospodarstwa rolnego i w chwili dokonania czynności sprzedaży będą stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Nabywca ww. grunty zamierza przeznaczyć na cele inwestycyjne (budowę zakładu produkcyjnego).


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy planowana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zostanie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na brak statusu podatnika podatku od towarów i usług po stronie jej obecnych właścicieli (sprzedających) i w konsekwencji będzie ona opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej natomiast w myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem ust. 2, przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 2 pkt 4 wskazanej ustawy, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

    1. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    2. (uchylone),
    3. umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


    Przepis ten ustanawia zasadę, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrót zawodowy (profesjonalny) objęty został podatkiem od towarów i usług. Z jego treści wynika zasada rozgraniczenia obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych od obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, jak również zasada wzajemnego wykluczenia tych obowiązków. Powyższe oznacza, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, których dokonanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

    Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

    Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2012 r. planuje Pan dokonać transakcji sprzedaży nieruchomości rolnej na rzecz nabywcy, który zamierza ją zabudować na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotem wniosku jest niezabudowana nieruchomość gruntowa wpisana do ewidencji budynków i gruntów, sposób użytkowania - grunty rolne, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Sprzedaż będzie obejmowała 100% udziałów we własności ww. nieruchomości.

    Przedmiotowe grunty wchodzą w skład Pana gospodarstwa rolnego i w chwili dokonania czynności sprzedaży będą stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

    W odniesieniu do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego, w wydanej na Pana wniosek interpretacji indywidualnej, potwierdzającej stanowisko przedstawione we wniosku wskazano, że czynność sprzedaży będzie stanowiła działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

    Powyższe oznacza, że w sytuacji opisanej we wniosku, czynność sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź też zwolnieniu z tego podatku, a w konsekwencji nie będzie miało również zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    Jednakże zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.


    Analiza ww. przepisu wskazuje, iż warunkiem zwolnienia jest wystąpienie jednej z poniższych okoliczności:


    1. przenoszona nieruchomość musi stanowić gospodarstwo rolne, bądź
    2. przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym, jednak w połączeniu z nieruchomością nabywcy (np. wskutek osiągnięcia norm obszarowych) możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
    3. przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.


    Wobec tego należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

    Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


    Stosownie natomiast do postanowień § 68 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:


    1. grunty orne,
    2. sady,
    3. łąki trwałe,
    4. pastwiska trwałe,
    5. grunty rolne zabudowane,
    6. grunty pod stawami,
    7. rowy.


    Wskazać, należy, że w postanowieniach art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odesłano do definicji gospodarstwa rolnego w ustawie o podatku rolnym, która ma charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów rolnych. Nie ma zatem żadnego znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Istotne jest natomiast to, że dla możliwości korzystania z tego zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych przedmiotem czynności cywilnoprawnej musi być gospodarstwo rolne, a w sytuacji gdy nieruchomość, własność której jest przenoszona, nie jest gospodarstwem rolnym musi takie gospodarstwo utworzyć lub zostać włączona do gospodarstwa nabywcy.

    Biorąc zatem pod uwagę, że nieruchomości będąca przedmiotem sprzedaży w chwili zawarcia umowy będzie stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, uznać należy iż przedmiotowa czynność będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy.

    Niezależnie jednak od powyższego wskazać należy, że ponieważ w podatku od czynności cywilnoprawnych w myśl art. 4 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy ciąży wyłącznie na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, zatem przedmiotowa sprzedaż nie może rodzić dla Pana skutków podatkowych w zakresie tego podatku.


    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj