Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-783/12/AŚ
z 25 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012r. (data złożenia 27 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia18 września 2012r. (data złożenia 19 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 września 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. ....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Operacja pn. ... miały na celu promocję lokalnych walorów - odrestaurowanego dworku, jak i podniesienie jakości życia społeczności lokalnej, poprzez umożliwienie aktywnego uczestnictwa w imprezie o wysokim poziomie artystycznym.

Wnioskodawca przeprowadził bezpłatne tygodniowe warsztaty interpretacji piosenki poetyckiej dla młodzieży z rejonu LSR.. Grupa objęta warsztatami - ok. 16 osób. Grupę docelową stanowiła młodzież w wieku od 13 do 25 lat zainteresowana piosenką poetycką - wyłoniona w drodze rekrutacji.

W marcu 2012r. zostały przygotowane materiały informacyjne na temat działań. W okresie kwiecień 2012 - maj 2012 pracownik odbył szereg spotkań promujących projekt. Polegały one na tym, że w lokalnych ośrodkach kultury pracownik wyjaśnił cel warsztatów, umieścił plakat informacyjny o projekcie, przedłożył listę rekrutacyjną, do wypełnienia dla wszystkich osób z grupy docelowej zainteresowanych udziałem w przesłuchaniu rekrutacyjnym. 19 maja 2012 odbyły się eliminacje kwalifikujące do udziału w warsztatach wokalnych. W ich wyniku wyłoniona została grupa 16 osób zaproszona do udziału w warsztatach. Każda osoba zapisana na liście rekrutacyjnej wykonała w obecności komisji rekrutacyjnej piosenkę. Fundacja na ten cel zapewniła sprzęt nagłaśniający. Komisja oceniła poziom artystyczny każdego występu, biorąc pod uwagę następujące kryteria. W dniach 2-7 lipca 2012 roku odbyły się warsztaty wokalne. W ciągu tygodnia każdego dnia młodzież uczestniczyła w 8 godzinach warsztatów dotyczących takich zagadnień, jak: rozśpiewanie, oddech, ćwiczenia dykcyjne, interpretacja piosenki i wiersza, ruch sceniczny, praca z mikrofonem, problemy związane z budowaniem postaci, podstawowe zagadnienia teatru poezji, znaczenie i użycie gestu i rekwizytu w piosence, informacje o festiwalach. W pracy towarzyszył młodzieży pianista jako akompaniator piosenek. 7 lipca odbył się koncert finałowy uczestników warsztatów oraz recital prowadzącego X wraz pianistą i gitarzystą.

W sumie okres realizacji operacji to marzec 2012 - lipiec 2012r. Wszystkie działania były dla beneficjentów nieodpłatne. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 (zwolnienie z art. 113, ustęp 1 ustawy o VAT).

Wnioskodawca poniósł następujące wydatki na realizację projektu:

  • wynagrodzenie członków komisji - rekrutacyjnej
  • wynagrodzenie dla osoby wykonującej nagłośnienie w czasie przesłuchań rekrutacyjnych (wynajem i obsługa sprzętu)
  • wynagrodzenie prowadzącego warsztaty wokalisty
  • wynagrodzenie akompaniatora
  • koszt związany z wypożyczeniem instrumentu - pianino elektryczne
  • koszt związany z wypożyczeniem sprzętu nagłaśniającego na czas warsztatów
  • koszt związany z zakwaterowaniem prowadzącego warsztaty i akompaniatora
  • koszt usługi wyżywienia dla prowadzącego warsztaty i akompaniatora
  • honorarium dla wykonawcy recitalu autorskiego - wokalista
  • honorarium dla wykonawcy recitalu autorskiego - pianista
  • honorarium dla wykonawcy recitalu autorskiego - gitarzysta
  • koszt zakwaterowania gitarzysty koszt wyżywienia gitarzysty
  • wynagrodzenie dla osoby wykonującej nagłośnienie i oświetlenie w czasie koncertu (wynajem i obsługa sprzętu)
  • wynagrodzenie dla konferansjera w czasie koncertu
  • koszt związany z usługą nagrania wideo koncertu - rejestracja na kamerze cyfrowej i zapis na płycie DVD.
  • wynagrodzenie dla grafika za projekt plakatu
  • koszt druku plakatów
  • wynagrodzenie dla osoby wykonującej dystrybucję plakatów i spotkania promujące projekt.

W piśmie z dnia 18 września 2012r. uzupełniono opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Koncert finałowy uczestników warsztatów oraz recital prowadzącego X wraz z pianistą i gitarzystą był bezpłatny dla wszystkich uczestników.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie były w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą: ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pod nazwą.: ...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przeprowadził bezpłatne tygodniowe warsztaty interpretacji piosenki poetyckiej dla młodzieży z rejonu LSR.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Koncert finałowy uczestników warsztatów oraz recital prowadzącego X wraz z pianistą i gitarzystą był bezpłatny dla wszystkich uczestników.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie były w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj