Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-944/12/KB
z 6 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 09 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży liści tytoniu. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 października 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-944/12/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 19 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, dokonującym dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej i korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podatnie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (nie zamierza rezygnować z tego zwolnienia). W swoim gospodarstwie rolnym, o pow. ok. 20 ha (w tym ok. 9 ha gruntów własnych, pozostałe użytkowane na podstawie dzierżawy) Wnioskodawca uprawia m.in. zboże, kukurydzę, warzywa oraz tytoń. W zakresie uprawy tytoniu Wnioskodawca ma zawartą umowę kontraktacji i dostarcza surowiec tytoniowy zatwierdzonemu pierwszemu przetwórcy. Od sprzedanego tytoniu nie płacił akcyzy. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedawać surowiec tytoniowy (nieprzetworzone liście tytoniu) także innym odbiorcom krajowym (osobom fizycznych i przedsiębiorcom), w tym z wykorzystaniem handlu elektronicznego (sprzedaż za pośrednictwem Internetu). Przedmiotem sprzedaży byłyby nieprzetworzone liście tytoniu pochodzące wyłącznie z upraw z gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Przy czym, Wnioskodawca uprawia tytoń różnych odmian. Zamierza sprzedawać zainteresowanym nabywcom nieprzetworzone całe liście surowego tytoniu (niepodsuszane), a także nieprzetworzone całe suszone liście tytoniu o wilgotności 15%-25%. Sprzedaż liści tytoniu (surowych lub suszonych i nawilżonych do wskazanej wilgotności) obejmowałaby bale o wadze ok. 5-30 kg lub mniejsze ilości, według zamówień zainteresowanych odbiorców. Wnioskodawca w swoim gospodarstwie posiada suszarnię liści tytoniu z paleniskiem na drewno (podczas suszenia liście tytoniu nabierają zapachu dymu drzewnego, którego nie da się usunąć bez obróbki przemysłowej). Surowe liście tytoniu sprzedawane byłyby w całości w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane). Także suszone liście tytoniu sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym, nawilżone wodą do wilgotności 15%-25%, pozwalającej na ich transport i sprasowanie do celów transportu w bale. Liście tytoniu przed ich sprasowaniem w bale nie podlegają żadnej obróbce polegającej na cięciu, dzieleniu, skręcaniu, są nieprzefermentowane, nie są także odżyłowane, nie są poddawane jakiejkolwiek obróbce chemicznej, ani parowaniu glikolem. Zarówno surowe liście, jak i suszone do wilgotności 15%-25% są tak sprasowane, że nie nadają się do palenia bez przetwarzania przemysłowego. Surowe liście tytoniu oraz suszone liście tytoniu nawilżone następnie do wilgotności 15%-25% byłyby towarem nieprzetworzonym, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu, a czynność nawilżania jest niezbędna, aby możliwy był ich transport i sprasowanie w tym celu w bale. Ponadto w takiej postaci liście tytoniu podatne są na grzyby i pleśń. Przeznaczone do sprzedaży liście (surowe i nawilżone), nie stanowią i nie będą stanowić odpadów tytoniowych, gdyż te (pozostałości liści z procesu suszenia, tj. pyły i połamane fragmenty liści), są przez Wnioskodawcę utylizowane jako nawóz do gleby. Wnioskodawca, jako rolnik ryczałtowy nie jest czynnym podatnikiem VAT, a liście tytoniu mieszczą się w kategorii tytoniu nieprzetworzonego, dla którego właściwe jest grupowanie PKWiU 01.15.10. Z kolei według klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej, tytoń nieprzetworzony ma kod CN 2401, w ramach którego tytoń nieodżyłowany, oznaczony jest kodem CN 2401 10, tytoń suszony ogniowo – rurowo ma kod CN 2401 10 85, a tytoń pozostały kod CN 2401 10 95.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 16 października 2012 r., wskazano, iż:

  • rozsadę, sadzonki tytoniowe przygotowuje się w tunelach foliowych nieogrzewanych,
  • okres wzrostu od nasiona do sadzonki wynosi 90 dni, potem sadzonki wysadza się w pole i tam do pełnej dojrzałości dochodzą również w 90 dni,
  • przygotowanie rozsady odbywa się w tunelach foliowych, zwykle o powierzchni od 5 do 10 arów, uprawa odbywa się w polu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychody, jakie Wnioskodawca osiągałby ze sprzedaży liści tytoniu pochodzących wyłącznie z upraw z własnego gospodarstwa rolnego (nieprzetworzonych, całych liści tytoniu, surowych lub nawilżonych do wilgotności 15%-25%) odbiorcom detalicznym lub hurtowym (przedsiębiorcom), będą stanowić przychody z działalności rolniczej, do której zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się tej ustawy, a w konsekwencji, czy dochody Wnioskodawcy z takiej sprzedaży nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieprzetworzonych liści tytoniu w warunkach opisanych powyżej, pochodzących z upraw z Jego gospodarstwa rolnego, stanowi działalność rolniczą, dochód z takiej sprzedaży nie będzie podlegał podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej (…). Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych (…) w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw. Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, polegającą na prowadzeniu uprawy m.in. tytoniu. Uprawy te prowadzi na gruntach własnych i dzierżawionych na cele rolnicze (uprawy na gruntach dzierżawionych stanowią używanie gruntu w sposób związany z rolnictwem, na potrzeby uprawy roślin i mieszczą się w pojęciu działalności rolniczej). Podstawową cechą działalności rolniczej jest zatem wytwarzanie produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Przez wytwarzanie należy rozumieć działalność, która skutkuje powstaniem produktów roślinnych, a produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Produkt roślinny ma pochodzić z własnej uprawy, przez którą rozumie się samodzielną i na swój rachunek prowadzoną uprawę. Działania polegające na poddaniu produktów suszeniu, jeżeli produkty te pozostaną nadal w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), nie wykraczają poza zakres działalności rolniczej, o której mowa w ww. ustawie. Wnioskodawca stwierdza także, iż z punktu widzenia przepisów tej ustawy, fakt użycia specjalistycznych maszyn i urządzeń, czy też poddanie czynnikom naturalnym powodującym suszenie produktów pochodzących wyłącznie z własnych upraw, pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym. Zamierza sprzedawać uprawiane w swoim gospodarstwie (prowadzonym samodzielnie i na swój rachunek) liście tytoniu (surowe lub suszone do wilgotności 15%-25%), będące produktem rolnym nieprzetworzonym. Suszenie jakiemu poddawane są liście tytoniu nie wykracza poza pojęcie działalności rolniczej. Poza suszeniem i nawilżaniem do ww. wilgotności, w celu sprasowania w nadające się do transportu bale, bez zmiany zasadniczego stanu liści, Wnioskodawca nie poddaje liści tytoniu żadnym dodatkowym działaniom, czy obróbce chemicznej (nie kruszy, liście są niepocięte, nieodżyłowane). W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż nieprzetworzonych liści tytoniu z własnych upraw zainteresowanym odbiorcom indywidualnym i hurtowym, stanowić będzie działalność rolniczą, z której dochód nie będzie podlegał podatkowi dochodowego od osób fizycznych.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołał odpowiedź na interpelację poselską z dnia 04 kwietnia 2003 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Natomiast działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Przy czym, stosownie do art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Z powyższych przepisów wynika, iż regulacji zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do przychodów uzyskanych z działalności rolniczej, o ile nie stanowi ona działów specjalnych produkcji rolnej, w tym m.in. ze sprzedaży wytwarzanych produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym. Przy czym, za stan nieprzetworzony należy uznać taki stan ww. produktów, który nie różni się w sposób istotny od stanu, w jakim znajdowały się one bezpośrednio po wytworzeniu, tj. nie nabrały one nowych cech, czy właściwości. Zatem poddanie wytworzonych produktów procesom suszenia, czy też nawilżania (niezależnie od tego, czy odbywać się one będą przy zastosowaniu czynników naturalnych, czy też specjalistycznych maszyn i urządzeń) jeżeli w wyniku tych procesów ww. produkty nie nabędą nowych cech fizycznych, czy użytkowych, nie pozbawia tych produktów charakteru „produktów nieprzetworzonych”.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, który prowadzi gospodarstwo rolne na gruntach własnych oraz dzierżawionych. W ramach tego gospodarstwa uprawia m.in. różne odmiany tytoniu. Rozsadę oraz sadzonki przygotowuje w tunelach foliowych nieogrzewanych, natomiast dalsza uprawa odbywa się w polu. Okres wzrostu od nasiona do sadzonki wynosi 90 dni, a po wysadzeniu w pole do pełnej dojrzałości kolejne 90 dni. Wnioskodawca zamierza sprzedawać liście tytoniu odbiorcom hurtowym i detalicznym, w tym także za pośrednictwem internetu. Przedmiotem sprzedaży będą liście surowego tytoniu w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane), a także całe suszone liście tytoniu, nawilżone wodą do wilgotności 15%-25%, sprzedawane w balach. Nawilżenie suszonych liści umożliwia sprasowanie ich do celów transportu w bale, zaś przed ich sprasowaniem liście te nie podlegają żadnej obróbce polegającej na cięciu, dzieleniu, skręcaniu, są nieprzefermentowane, nie będą także odżyłowane, ani poddawane jakiejkolwiek obróbce chemicznej, czy też parowaniu glikolem. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż zarówno liście surowe, jak i suszone a następne nawilżone, nie nadają się do palenia bez przetwarzania przemysłowego.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie uprawiane przez Wnioskodawcę liście tytoniu, poza opisanym we wniosku procesem suszenia i nawilżenia, nie będą poddawane innej obróbce, a w wyniku ich suszenia i nawilżenia nie nabiorą nowych cech, to dochodów z ich sprzedaży nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż do ww. suszenia i nawilżania, będzie wykorzystywał specjalistyczny sprzęt, a także, że sprzedaż liści tytoniu pochodzących z własnych upraw będzie prowadzona na rzecz osób fizycznych i odbiorców hurtowych, w tym także za pośrednictwem internetu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj