Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1595/12/SK
z 15 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 21 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych przyznanych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych przyznanych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opodatkowanym na „zasadach ogólnych”. Zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane tym podatkiem. W dniu 30 listopada 2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu "(…)" w ramach Działania 8.4 „Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie „ostatniej mili”” Osi priorytetowej 8. „Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki”, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Realizacja projektu rozpoczęła się 01 listopada 2012 r., a ma się zakończyć 31 października 2014 r. Całkowity koszt projektu wynosi 335.630,02 zł. Kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wynosi 272.869,93 zł.

Wartość dofinansowania na realizację projektu wynosi 191.008,95 zł, co stanowi 70% wartości netto projektu, na który składa się:

  • płatność z budżetu środków europejskich w kwocie 162 357,60 zł stanowiąca 85% kwoty całkowitego dofinansowania oraz
  • dotacja celowa pochodząca z publicznych środków krajowych w kwocie 28.651,35 zł stanowiąca 15 % kwoty całkowitego dofinansowania.

Wkład własny wynosi 81.860,98 zł i stanowi 30% kwoty całkowitych wydatków netto. Otrzymane środki są przeznaczone na zakup i montaż 180 stacji klienckich do podłączenia szerokopasmowego internetu dla użytkowników końcowych oraz wykonanie 18 radiolinii, 99 punktów dostępowych, 24 mostów P2P, 34 punktów dystrybucyjnych oraz infrastruktury obejmującej 1 serwer zarządzający i 1 zaawansowany switch centralny. Po przekazaniu do użytkowania, składniki te będą stanowiły środki trwałe wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja na zakup środka trwałego jest przychodem w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
  2. Czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej stanowią na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy koszt uzyskania przychodu tylko w 30% tj. w wysokości wkładu własnego? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), środki otrzymane na pokrycie zakupu środków trwałych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie są przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 2.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie środków trwałych zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie, a zatem również w formie wyżej wymienionej dotacji. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż kosztem uzyskania będzie tylko miesięczny odpis amortyzacyjny odpowiadający 30% wniesionego wkładu własnego. Natomiast nie można do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć odpisów amortyzacyjnych w części odpowiadającej otrzymanej dotacji. Z tego też względu, z kwoty miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, Wnioskodawca wyodrębnia tą część, która proporcjonalnie odpowiada otrzymanej dotacji i ta część nie stanowi kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż co do zasady, wszelkie dofinansowanie otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej. W dniu 30 listopada 2012 r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach Działania 8.4, „Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie „ostatniej mili”” Osi priorytetowej 8. „Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki”, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Realizacja projektu rozpoczęła się 01 listopada 2012 r., a ma się zakończyć 31 października 2014 r. Otrzymane w ramach ww. projektu środki Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na zakup środków trwałych. Środki te pochodzą w 85% ze środków europejskich oraz w 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Wkład własny wynosi 81.860,98 zł i stanowi 30% kwoty całkowitych wydatków netto.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż skoro otrzymana dotacja została przeznaczona na zakup środków trwałych, nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej sfinansowanych częściowo z otrzymanej dotacji zauważyć należy, iż stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż grunty lub prawo wieczystego użytkowania gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...).

Zatem w świetle ww. przepisu, wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w momencie nabycia lub wytworzenia nie mogą bezpośrednio stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być co do zasady odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a–22o, z uwzględnieniem art. 23. Stosownie do treści art. 22f ust. 1 i 3 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1–3 oraz w art. 22b. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h–22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h–22m albo jednorazowo – w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym. Przy czym, w myśl art. 22d ust. 1 ww. ustawy podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, iż jeżeli zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej został sfinansowany zarówno z otrzymanej na ten cel dotacji, jak i ze środków własnych podatnika, niepodlegających refundacji, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej możliwe jest zaliczenie odpisów amortyzacyjnych, jednakże jedynie w wysokości odpowiadającej tej części wartości początkowej składnika majątku trwałego, która została sfinansowana ze środków własnych podatnika (nie zwróconych mu w jakiejkolwiek formie).

Zauważyć bowiem należy, iż zwrot dokonany w jakiejkolwiek formie, a więc również w formie pomocy finansowej stanowiącej dotacje na zakup środka trwałego, czy też zwrot określonej części nakładów poniesionych na cele inwestycyjne, powoduje, iż wartość odpisów od tej części wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, która została przekazana lub zwrócona podatnikowi, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.

Otrzymanie pomocy w formie dotacji na zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmującej część poniesionych z tego tytułu wydatków, jak również w formie zwrotu części poniesionych nakładów inwestycyjnych, stanowi przesłankę do wydzielenia części odpisów amortyzacyjnych, odpowiadającej otrzymanej dotacji lub otrzymanemu zwrotowi i nie zaliczania tak wydzielonej części odpisów do kosztów uzyskania przychodów, bądź ich późniejszego zmniejszenia.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż odpisy amortyzacyjne dokonane od tej części wartości początkowej środków trwałych, która:

  • została sfinansowana ze środków pochodzących z otrzymanej dotacji - nie może zostać zaliczona do kosztów uzysków uzyskania prowadzonej działalności gospodarczej,
  • została sfinansowana ze środków własnych (o ile nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie) - mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3-4 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia. Jednocześnie wskazać należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia dotycząca przyjętej metody amortyzacji wskazanych we wniosku środków trwałych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj