Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-707/11/RM
z 6 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-707/11/RM
Data
2011.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
kapitał ludzki
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dot. skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 19 i 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania jako podstawy prawnej ww. zwolnienia:
    • art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe,
    • art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy –jest nieprawidłowe,
  • braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z ww. środków -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 września 2011r. Znak: IBPP4/443-1116/11/JP, IBPBI/1/415-707/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 19 i 20 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu „...”. Projekt ten realizowany jest na podstawie umowy z dnia 13 czerwca 2011 r. zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt ten polega na organizacji bezpłatnych szkoleń dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, które zamierzają pozyskać dotację na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Szkolenia kończą się przygotowaniem przez uczestników biznesplanów wraz z niezbędną dokumentacją wymaganą na etapie starania się o środki na otwarcie własnej firmy m.in. z Powiatowego Urzędu Pracy, z PO KL 6.2, z PROW 311 i 312. Wyżej wymieniony projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu 6 "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działania 6.3 "Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich".

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w formie dotacji na realizację ww. projektu w wysokości 100% wydatków kwalifikowanych określonych we wniosku. Wedle zapisów umowy dofinansowanie jest przekazywane podatnikowi na wyodrębniony rachunek bankowy jako zaliczka na realizację ww. projektu w wysokości 100% dofinansowania tj. 46.400 PLN, w tym:

  • płatność ze środków europejskich w kwocie 39.440 PLN
  • dotacja celowa z budżetu krajowego w kwocie 6.960 PLN

Zaliczka ta przeznaczona będzie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Wyżej wymieniona kwota stanowi całkowitą wartość projektu.

Cała kwota dofinansowania przeznaczona jest na pokrycie 100% poniesionych kosztów takich jak: wynajęcie sali szkoleniowej, wynagrodzenie wykładowców, wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem, koszty promocji projektu i zakup materiałów biurowych. Wynagrodzenie wykładowców i kadry zarządzającej projektem obejmuje m.in. koszt pracy osoby będącej wykładowcą i kierownikiem projektu, która jest właścicielem firmy.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 19 września 2011 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  • jest bezpośrednim beneficjentem otrzymanych środków, a zatem osobą która wykonując czynności związane z opisywanym projektem otrzymała na ten cel środki. Czynności te wykonuje zarówno w charakterze kierownika projektu jak i wykładowcy w projekcie. Wnioskodawca nie jest uczestnikiem projektu,
  • z dotacji zostały lub zostaną sfinansowane następujące wydatki: wynagrodzenie wykładowców, wynagrodzenie kierownika projektu, wynagrodzenie koordynator projektu, wynajem sali szkoleniowej, koszt promocji projektu (projekt plakatu i ulotki, wydruk plakatów i ulotek, mailing), zakup materiałów biurowych (papier, toner, segregatory). Środki te nie zostały i nie zostaną przeznaczone na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację ww. projektu stanowi przychód zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie w konsekwencji powyższego uznać należy, iż wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy wynagrodzenie wykładowcy i kierownika ww. projektu, którym jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

(pytania oznaczone we wniosku Nr 2 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie, które uzyskał na realizację wspomnianego projektu stanowi przychód zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wskazuje, iż wolne od podatku są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z rodzajów dotacji przewidzianej przez ustawę o finansach publicznych jest dotacja celowa. Art. 127 ustawy o finansach publicznych definiuje dotacje celowe jako środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (ust. 2 pkt 5). W związku z powyższym Wnioskodawca przyjął, iż dofinansowanie w części będącej dotacją celową z budżetu krajowego stanowi przychód zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wg art. 21 ust. 1 pkt 136 tejże ustawy wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego. Płatnościami takimi są m.in. środki otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zatem w zakresie w jakim płatność na realizację przedmiotowego projektu pochodzi ze środków europejskich, zdaniem podatnika korzysta on ze zwolnienia na podstawie wspomnianego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wg Wnioskodawcy konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww. środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych. Zgodnie bowiem z treścią art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie kierownika projektu i wykładowcy, który jest jednocześnie beneficjentem realizującym projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego artykułu wynika m.in., że wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jeśli zatem Wnioskodawca jako beneficjent pomocy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od dochodów uzyskanych z dotacji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136, realizując projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu, to sam fakt, że jest beneficjentem takiej pomocy świadczy o bezpośrednim wkładzie w realizację projektu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowania otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dofinansowania przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie wydatków innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dofinansowań w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

  • dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
    1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,
    (art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy),
    • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy),
    • dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),
    • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy),
    • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  • dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  • realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  • płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • dotacje celowe dla beneficjentów,
  • realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  • realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. W myśl art. 188 ust. 1 ww. ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem środki, otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej w dniu 13 czerwca 2011 r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy stał się beneficjentem środków na realizację projektu „...”. Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu 6 "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działania 6.3 "Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich". Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w formie dotacji na realizację ww. projektu w wysokości 100% wydatków kwalifikowanych określonych we wniosku. Ww. środki stanowią w części płatność ze środków europejskich oraz w części dotację celową z budżetu krajowego. Z ww. środków zostały lub zostaną sfinansowane takie wydatki jak: wynagrodzenie wykładowców, wynagrodzenie kierownika projektu, wynagrodzenie koordynator projektu, wynajem sali szkoleniowej, koszt promocji projektu (projekt plakatu i ulotki, wydruk plakatów i ulotek, mailing), zakup materiałów biurowych (papier, toner, segregatory). Środki te nie zostały i nie zostaną przeznaczone na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

W związku z powyższym ww. środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację projektu, o ile otrzymane są z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, wolne są od podatku dochodowego na podstawie cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast ww. środki otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy

Równocześnie, wskazane we wniosku wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż ww. otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w części przypadającej na Wnioskodawcę jako wykładowcę i kierownika ww. projektu nie stanowią dla Niego wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, jako podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków stwierdzić należy, iż brak jest podstaw prawnych, aby środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę jako wykładowcę i kierownika ww. projektu, które jak wskazano powyżej stanowią jego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ww. ustawy, były również zwolnione od podatku na podstawie innego przepisu ustawy (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy). Nawet gdyby w powyższej sytuacji ustawodawca dopuszczał możliwość zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46, to zauważyć należy, iż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę również nie podlegałyby zwolnieniu od podatku, bowiem środki te nie zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, stąd nie zostały spełnione warunki określone w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania jako podstawy prawnej ww. zwolnienia:
    • art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe,
    • art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy – jest nieprawidłowe,
  • braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z ww. środków - jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj