Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-548/11-4/MW
z 27 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-548/11-4/MW
Data
2011.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
inwestycje
podatnik czynny
prawo do odliczenia
projekt
zmiana przeznaczenia


Istota interpretacji
1. Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „…” w ramach projektu „…” Dom Środowisk, jako jednostka jedynie realizująca to zadanie posiada możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?
2. Jeśli nie ma takiej możliwości czy DŚ powinien dokonać korekty miesięcznych deklaracji, w których rozliczał VAT naliczony związany z nabywanymi towarami i usługami na potrzeby tej inwestycji?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Środowisk przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 październiku 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz konieczności dokonania korekty podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz konieczności dokonania korekty podatku VAT.

Wniosek uzupełniono w dniu 12 października 2011 r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Miasto (beneficjent projektu) realizuje projekt pn. „…” na podstawie umowy nr o dofinansowanie projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa została zawarta 11 sierpnia 2010r.

Projekt obejmuje realizację 5 zadań inwestycyjnych polegających na przebudowie śródmiejskich placów i ulic oraz na przebudowie obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze.

Do realizacji projektu beneficjent wyznaczył gminną samorządową jednostkę budżetową (Miejski Zarząd Dróg) oraz samorządową instytucję kultury (Dom Środowisk).

Jednostki te, pod własnymi nazwami i własnymi NIP oraz zgodnie z posiadanymi statutami, prowadzą działania formalno-prawne i organizacyjne związane z realizacją zadań w imieniu Miasta. Do najważniejszych z nich należą: ogłaszanie przetargów publicznych, podpisywanie umów czy przyjmowanie i rozliczanie faktur.

Dom Środowisk zgodnie ze statutem, jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest miasto. Nadzór sprawuje Prezydent Miasta. DŚ prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych w art. 27-29 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi są wpływy z prowadzonej działalności, w tym najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje z budżetu miasta, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. DŚ posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku VAT.

Dom Środowisk jest odpowiedzialny za realizację zadania inwestycyjnego pn. „..” i ponosi wydatki kwalifikowane w ramach realizowanego projektu.

Przedmiotem zadania jest przebudowa istniejących obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze. W przebudowanych obiektach mieścić się będą:

  • Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej,
  • Galeria Współczesnej Sztuki Użytkowej,

które będą świadczyły usługi wystawiennicze, edukacyjne, promocyjne i popularyzacyjne (w zakresie rzemiosła artystycznego). Koszty eksploatacyjne związane z funkcjonowaniem wytwarzanego majątku (przebudowanych obiektów) będą pokrywane z dotacji podmiotowej i celowej miasta oraz z tytułu sprzedaży biletów wejściowych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W trakcie przygotowania i realizacji zadania inwestycyjnego Dom Środowisk Twórczych dokonuje zakupów towarów i usług, tj. m.in. usługa na pełnienie funkcji inwestora zastępczego, roboty budowlano-montażowe i innych niezbędnych do powstania zaplanowanej infrastruktury, która po oddaniu do użytku miała być zarządzana przez DŚ, i z której DŚ miał w przyszłości generować przychody z tytułu sprzedaży biletów wejściowych.

Nakłady na zadanie inwestycyjne uzyskiwały możliwość odliczenia podatku VAT i dokonywane były na bieżąco, co ujmowano w miesięcznych rozliczeniach z urzędem skarbowym w deklaracjach VAT-7 i było zgodne z interpretacją indywidualną z dnia 13 lutego 2009r.

W roku 2011 miasto zdecydowało, że do zarządzania nową infrastrukturą (Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej oraz Galeria Współczesnej Sztuki Użytkowej) powoła nową samorządową jednostkę budżetową. Oznacza to, że Dom Środowisk stał się jedynie podmiotem realizującym to zadanie w imieniu gminy i nie będzie w przyszłości generować z tego tytułu przychodów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zmiana przeznaczenia infrastruktury będącej efektem realizacji projektu pn. „…” nastąpiła uchwała nr /2011 Rady Miasta z dnia 19 maja 2011r., która mówi o utworzeniu jednostki budżetowej o nazwie „…” zwane „…”. Siedziba „…” .

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „…” w ramach projektu „…” Dom Środowisk, jako jednostka jedynie realizująca to zadanie posiada możliwość odliczenia podatku od towarów i usług...
  2. Jeśli nie ma takiej możliwości czy DŚ powinien dokonać korekty miesięcznych deklaracji, w których rozliczał VAT naliczony związany z nabywanymi towarami i usługami na potrzeby tej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca nie będzie świadczył w przyszłości usług opodatkowanych (bilety wstępu) w nowych obiektach powstałych w wyniku zakończenia inwestycji, zwrot naliczonego podatku od towarów i usług związanego z dokonywanymi zakupami podczas realizacji zadania inwestycyjnego, nie jest możliwy

Podatek VAT naliczony w deklaracjach VAT-7 miesięcznych winien być skorygowany, z uwagi iż nabyte towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną (bilety wstępu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Miasto (beneficjent projektu) realizuje projekt pn. „…”. Do realizacji projektu beneficjent wyznaczył gminną samorządową jednostkę budżetową (Miejski Zarząd Dróg) oraz samorządową instytucję kultury (Dom Środowisk). Wnioskodawca zgodnie ze statutem, jest samorządową instytucją kultury. DŚ prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych w art. 27-29 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi są wpływy z prowadzonej działalności, w tym najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje z budżetu Miasta, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. DŚ posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za realizację zadania inwestycyjnego pn. „…” i ponosi wydatki kwalifikowane w ramach realizowanego projektu. Przedmiotem zadania jest przebudowa istniejących obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze. W trakcie przygotowania i realizacji zadania inwestycyjnego Dom Środowisk dokonuje zakupów towarów i usług, tj. m.in. usługa na pełnienie funkcji inwestora zastępczego, roboty budowlano-montażowe i innych niezbędnych do powstania zaplanowanej infrastruktury, która po oddaniu do użytku miała być zarządzana przez DŚ, i z której DŚ miał w przyszłości generować przychody z tytułu sprzedaży biletów wejściowych.

Nakłady na zadanie inwestycyjne uzyskiwały możliwość odliczenia podatku VAT i dokonywane były na bieżąco, co ujmowano w miesięcznych rozliczeniach z urzędem skarbowym w deklaracjach VAT-7 i było zgodne z interpretacją indywidualną z dnia 13 lutego 2009r.

W roku 2011 Miasto zdecydowało, że do zarządzania nową infrastrukturą (Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej oraz Galeria Współczesnej Sztuki Użytkowej) powoła nową samorządową jednostkę budżetową. Oznacza to, że Dom Środowisk stał się jedynie podmiotem realizującym to zadanie w imieniu gminy i nie będzie w przyszłości generować z tego tytułu przychodów.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym, jako „podatnicy VAT czynni”, składającym deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wprawdzie Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, jednakże dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…”

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Konieczność realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej np. towar został częściowo wykorzystany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub niepodlegających VAT - powoduje konieczność weryfikacji odliczenia podatku naliczonego. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego.

W początkowych założeniach mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu miało służyć czynnościom opodatkowanym tzn. miało w przyszłości generować przychody z tytułu sprzedaży biletów wejściowych do Ośrodka Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej oraz Galerii Współczesnej Sztuki Użytkowej. W związku z tym, iż nakłady na zadanie inwestycyjne uzyskiwały możliwość odliczenia podatku VAT, Wnioskodawca dokonywał ich na bieżąco, co ujmowano w miesięcznych rozliczeniach z urzędem skarbowym w deklaracjach VAT-7 i było zgodne z interpretacją indywidualną z dnia 13 lutego 2009r.

Zmiana przeznaczenia mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nastąpiła w roku 2011, kiedy to miasto zdecydowało, że do zarządzania nową infrastrukturą (Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej oraz Galeria Współczesnej Sztuki Użytkowej) powoła nową samorządową jednostkę budżetową. Oznacza to, że Dom Środowisk stał się jedynie podmiotem realizującym to zadanie w imieniu gminy i nie będzie w przyszłości generować z tego tytułu przychodów.

Zatem cel wykorzystania towarów i usług nabytych na potrzeby realizacji inwestycji, został zmieniony – zostały przeznaczone z czynności opodatkowanych podatkiem VAT na niepodlegające podatkowi VAT.

Mając na uwadze cytowany powyżej art. 86 ust 1 ustawy, należy wskazać, iż ze względu na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż dokonywał odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące realizacji inwestycji w trakcie jej trwania. Wnioskodawca pierwotnie nie przewidywał wykorzystania powstałego majątku do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. W treści wniosku wskazano, iż w początkowych założeniach mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu pierwotnie miało służyć czynnościom opodatkowanym.

Końcowe przeznaczenie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności nieopodatkowanych zobowiązuje do skorygowania odliczonego wcześniej przez Wnioskodawcę podatku.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 91 ust. 3 ustawy.

Ponadto, na mocy art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy art. 91 ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi ust. 7c powołanego artykułu, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Ponadto, w myśl art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż część nabytych towarów i usług związana z realizacją projektu, celem którego jest przebudowa istniejących obiektów powięziennych na funkcje muzealno-wystawiennicze, nigdy nie była wykorzystana do działalności opodatkowanej, tym samym, nastąpiła zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do budowy środka trwałego – zmiana ta została dokonana przed oddaniem wskazanego obiektu do użytkowania. Zatem, w niniejszej sytuacji powstaje konieczność dokonania korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wskazał, że podatek VAT naliczony w deklaracjach VAT-7 winien być skorygowany, przy czym należy podkreślić, że korekty podatku naliczonego należy dokonać na zasadach wskazanych w ww. art. 91 ust. 7d ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj