Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-299/13-2/JK
z 22 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2013 r. (data wpływu 28.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnego organizowania imprez rekreacyjnych,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnego udostępniania basenu.


UZASADNIENIE


W dniu 28.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych nieodpłatnie usług.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową, realizującą zadania z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji określone w statucie. Zgodnie z pismem skierowanym do Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 06.12.2011 r. dzieci ze szkół Miasta i Gminy w ramach lekcji wychowania fizycznego korzystają z basenu bezpłatnie.

Ośrodek organizuje ponadto ogólnie dostępne imprezy rekreacyjne również nieodpłatnie (uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat, wstęp na widownię jest darmowy). W powyższych przypadkach wydatki z zakresu utrzymania obiektu dokonywane są ze środków na wydatki otrzymywanych z budżetu Gminy ujętych w Planie Finansowym (GOSiR nie jest fundatorem nagród).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. W jaki sposób do celów podatku VAT ustalać wartość sprzedaży z tytułu korzystania z basenu przez dzieci?
  2. Czy organizacja imprez podlega podatkowi VAT?
  3. Jak ustalić wartość sprzedaży z tytułu organizacji imprez sportowych?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca przyjmuje, że usługa korzystania z basenu przez dzieci z terenu Miasta i Gminy jest usługą realizowaną pomiędzy jednostkami budżetowymi - Dz.U. 73 z 2011 r. poz. 392 § 13 (pomiędzy GOSiR a Zespołem Edukacyjno-Administarcyjnym Szkół i Przedszkoli) i jest to usługa zwolniona. Wartość tej sprzedaży do celów podatku VAT Wnioskodawca ustala jako sumę ilości dzieci, które będą korzystały z basenu w danym miesiącu, wynikającą ze zgłoszenia (grafiku) składanego przez dyrekcję szkoły określającego liczbę dzieci i stawki za minutę zawartą w zatwierdzonym cenniku obowiązującym na dany okres. Organizację imprez jako działalność statutową nie podlegającą podatkowi VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnego organizowania imprez rekreacyjnych,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnego udostępniania basenu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, realizującą zadania z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji określone w statucie. Wnioskodawca bezpłatnie udostępnia basen dzieciom ze szkół Miasta i Gminy, które korzystają z niego w ramach lekcji wychowania fizycznego. Ponadto Wnioskodawca nieodpłatnie (uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat, wstęp na widownię jest darmowy) organizuje ogólnie dostępne imprezy rekreacyjne.

Jak wskazał Wnioskodawca jest on jednostką budżetową, realizującą zadania z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji określonych w statucie. Zatem należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnianie basenu oraz organizowanie ogólnie dostępnych imprez rekreacyjnych ma związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Tym samym w przedmiotowym przypadku nie ma zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że zarówno nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę polegających na udostępnianiu basenu na rzecz szkół Miasta i Gminy jak i organizowaniu imprez rekreacyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Świadczone nieodpłatnie przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią bowiem odpłatnego świadczenia usług z uwagi na nieodpłatność oraz fakt, iż świadczone są w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnego organizowania imprez rekreacyjnych oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług nieodpłatnego udostępniania basenu.

Odnosząc się natomiast do pytań dotyczących ustalania wartości sprzedaży w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług polegających na udostępnianiu basenu oraz organizowaniu imprez rekreacyjnych wskazać należy, iż stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W analizowanym przypadku, jak wskazano powyżej, przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią odpłatnego świadczenie usług na terytorium kraju a w konsekwencji nie mamy do czynienia ze sprzedażą. Zatem rozstrzyganie kwestii ustalania wartości sprzedaży stało się bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj