Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-139/13/BJ
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Rada Powiatu w dniu 17 grudnia 2012 r. podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej, będącej własnością Powiatu, położonej w miejscowości …., gmina ….

Rada Powiatu podjęła również uchwałę z dnia 24 stycznia 2013 r. w sprawie wyłączenia, rozwiązania oraz zamiaru likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół. Zamierza się zlikwidować z dniem 31 sierpnia 2013 r. szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół.

Zarząd Powiatu podjął uchwałę z dnia 12 marca 2013 r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości zabudowanej, będącej własnością Powiatu, położonej w ….

Zarząd Powiatu w dniu 15 marca 2013 r. w ogłoszeniu w sprawie sporządzenia wykazu nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży ustalił cenę sprzedaży w następujący sposób: w części …% nieruchomości zostanie zastosowana bonifikata w wysokości …% z uwagi na wpisanie tej części do rejestru zabytków, zgodnie z art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.).


Stan prawny nieruchomości:


  • budynek pałacu z parkiem zgodnie z decyzją Wojewody z dnia 19 sierpnia 1999 r. został przekazany na własność dla Powiatu (zgodnie z reformą administracji publicznej);
  • nieruchomość zabudowana oznaczona geodezyjnie …, o pow. … ha została zapisana w księdze wieczystej i jest położona w miejscowości ….;
  • właścicielem majątku szkoły jest Powiat, natomiast Zespół Szkół posiada tą nieruchomość w trwałym zarządzie i prowadzi zadania edukacyjne na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.);
  • w budynku szkoły wykonywane są zadania edukacyjne od 1 lipca 1972 r. (przed reformą administracji publicznej) pod nazwą szkoły, a od 1 stycznia 1999 r. po reformie pod nazwą Zespół Szkół;
  • w skład nieruchomości o pow. … ha wchodzą:


  1. park zabudowany budynkiem szkoły - pałacem wybudowanym ponad 100 lat temu oraz
  2. budynek sali gimnastycznej przekazany do użytkowania do Zespołu Szkół, zgodnie z protokołem przekazania-przejęcia środka trwałego, sporządzonym na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie przekazania środka trwałego do Zespołu Szkół


W związku z planowaną sprzedażą ww. nieruchomości, która ma nastąpić po 31 sierpnia 2013 r., wystąpiono do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wydanie pozwolenia na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu (w trwałym zarządzie Zespołu Szkół) oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki …, w miejscowości …., gmina …., stanowiącej część zespołu pałacowo-parkowo-folwarcznego wpisanego do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 21 listopada 1997 r., na której znajduje się park należący do zespołu i pałac wpisany do rejestru zabytków decyzją WKZ z dnia 29 września 1987 r. Nieruchomość została przeznaczona do sprzedaży w związku z likwidacją szkoły.

Wojewódzki Konserwator Zabytków, pozwoleniem z dnia 13 lutego 2013 r. udzielił pozwolenia na sprzedaż ww. nieruchomości, pod warunkiem zobowiązania w akcie notarialnym przyszłych właścicieli do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wnioskodawca zaznacza, że nie przeprowadzono ulepszenia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 b ustawy o VAT, a więc „inwestycji przekraczającej 30% wartości początkowej przedmiotowego środka trwałego”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości zabudowanej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, działa on w myśl ustawy o VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że decyzją Wojewody z dnia 19 sierpnia 1999 r. Skarb Państwa przekazał Powiatowi nieodpłatnie mienie będące we władaniu Zespołu Szkół. Istotne jest, że szkoła prowadzi zadania edukacyjne od 1972 r. i będzie je kontynuowała do momentu sprzedaży - likwidacji środka trwałego, jakim jest budynek szkoły.

Według Wnioskodawcy, przedmiot sprzedaży „nosi definicję towaru używanego”, albowiem zabytkowy pałac został wybudowany jeszcze przed wojną. Ponadto podkreśla, że nie poniósł nakładów inwestycyjnych na jego ulepszenie, „co mieści się w definicji art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT”. Jednocześnie wybudowany budynek sali gimnastycznej, oddany do użytkowania w 2003 r., zgodnie z protokołem przekazania-przejęcia środka trwałego sporządzonym na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie przekazania środka trwałego do Zespołu Szkół, „również spełnia przesłanki ww. przepisu”, ponieważ od momentu przekazania środka do użytkowania do obecnej chwili nie dokonano ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej tegoż środka trwałego.

Wnioskodawca twierdzi, że z przywołanego przepisu wynika także, iż sprzedaż towarów używanych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W przekonaniu Wnioskodawcy, nieruchomość gruntowa zabudowana również podlega zwolnieniu, gdyż posadowione na nim budynki „spełniają warunki do uznania je za towary używane”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Jak wynika z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi art. 43 ust. 7a ustawy.

W oparciu o przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).


W złożonym wniosku poinformowano, że Powiat planuje sprzedaż nieruchomości (oznaczonej geodezyjnie … o pow. … ha), w skład której wchodzi:


  • budynek szkoły (pałacu) z parkiem, będący własnością Powiatu na mocy decyzji Wojewody z dnia 19 sierpnia 1999 r. (zgodnie z reformą administracji publicznej);
  • budynek sali gimnastycznej przekazany do użytkowania do Zespołu Szkół. Sala gimnastyczna została oddana do użytkowania w 2003 r., zgodnie z protokołem przekazania-przyjęcia środka trwałego na rzecz zespołu Szkół.


Właścicielem majątku szkoły jest Powiat, natomiast Zespół Szkół posiada tą nieruchomość w trwałym zarządzie i prowadzi zadania edukacyjne na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.). We wniosku wskazano, że nie przeprowadzono ulepszenia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 b ustawy o VAT. Nie ponoszono nakładów inwestycyjnych na ulepszenie przedmiotu sprzedaży.

Wobec tego, odnosząc się na tle przedmiotowej sprawy do prezentowanego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż opisana we wniosku czynność sprzedaży, jako dokonana przez Powiat działający w charakterze podatnika (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy), nie będzie dokonana jako dostawa towaru używanego, albowiem – jak wynika z treści powołanego uprzednio przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 ustawy, zwolnienie objęte wskazaną normą stosuje się wyłącznie do rzeczy ruchomych. Tym samym, dostawa dokonana przez Wnioskodawcę na warunkach opisanych we wniosku nie może – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – korzystać ze zwolnienia na tej podstawie.

Ponadto, mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, brak jest podstaw, aby czynność sprzedaży opisanej nieruchomości korzystała ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie bowiem dostawa ta dokonana zostanie przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 omawianej ustawy. Jednocześnie w takim przypadku dostawa ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro – jak wskazują okoliczności sprawy – Powiat otrzymał nieruchomość w drodze decyzji Wojewody oraz nie ponoszono nakładów inwestycyjnych na ulepszenie przedmiotu sprzedaży, zaś Powiat oddał przedmiotową nieruchomość (przedmiot sprzedaży) w trwały zarząd szkole dla celów prowadzenia przez nią zadań edukacyjnych.

Reasumując należy stwierdzić, że przedmiotowa dostawa może korzystać ze zwolnienia od podatku, jednakże w oparciu o odmienną niż uważa Wnioskodawca podstawę prawną. Innymi słowy, czynność będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zwolnienie od podatku obejmować będzie także odpowiednio grunty, mając na względzie treść art. 29 ust. 5 ustawy. Z tych względów stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj