Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-155/13-9/RR
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-155/13-9/RR
Data
2013.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
lokale
najem
odliczenie podatku


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utworzeniem lokali socjalnych



Wniosek ORD-IN Wniosek ORD-IN w formacie PDF 397 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26.03.2013 r. (data wpływu 02.04.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-155/13-2/RR z dnia 21.03.2013 r., pismem z dnia 29.04.2013 r. (data wpływu 06.05.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-155/13-4/RR z dnia 23.04.2013 r. oraz pismem z dnia 29.05.2013 r. (data wpływu 03.06.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-155/13-6/RR z dnia 22.05.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utworzeniem lokali socjalnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utworzeniem lokali socjalnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 26.03.2013 r. (data wpływu 02.04.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-155/13-2/RR z dnia 21.03.2013 r. (doręczone w dniu 25.03.2013 r.), pismem z dnia 29.04.2013 r. (data wpływu 06.05.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-155/13-4/RR z dnia 23.04.2013 r. (doręczone w dniu 25.04.2013 r.) oraz pismem z dnia 29.05.2013 r. (data wpływu 03.06.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-155/13-6/RR z dnia 22.05.2013 r. (doręczone w dniu 23.05.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (przedstawiony w piśmie z dnia 26.03.2013 r. – stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku):

Miasto na podstawie zawartego w dniu 31.10.2012 Aktu Notarialnego zawarło umowę zobowiązującą do sprzedaży Elektrowni X. S.A. zabudowaną budynkiem socjalnym nieruchomość za kwotę 1 777 600 zł. Warunkiem dodatkowym przetargu było pokrycie kosztów utworzenia przez Miasto lokali socjalnych w liczbie i o łącznej powierzchni użytkowej co najmniej równej liczbie i łącznej powierzchni użytkowej lokali socjalnych w budynku posadowionym na zbywanej nieruchomości, do której zostaną przeniesieni lokatorzy z budynku posadowionego na nieruchomości. Koszt utworzenia lokali socjalnych został ustalony na ryczałtową kwotę w wysokości 3 000 000 zł i wpłacony wraz z zapłatą za nieruchomość na konto Miasta 29.10.2012 r.

Wskazano również, że to na Mieście ciąży obowiązek utworzenia lokali socjalnych, gdyż umową cesji praw i przejęcia długu z 27.03.2012 za zgodą Banku Gospodarstwa Krajowego Miasto kupując nieruchomość od Gminy R., Miasto przejęło zobowiązanie wynikające z art. 10 ust 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 2004 r. o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 145, poz 1533). Elektrownia X. SA kupując ww. nieruchomość nie przejęła tego zobowiązania od Miasta Ostrołęki.

Z pisma z dnia 29.04.2013 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku dodatkowo wynika, że:

Kwotę 3 000 000 zł Miasto otrzymało od Elektrowni X. SA jako spełnienie dodatkowego warunku aktu notarialnego z tytułu zrekompensowania Miastu Ostrołęka kosztów utworzenia lokali socjalnych w liczbie i o łącznej powierzchni użytkowej co najmniej równej liczbie lokali socjalnych w budynku posadowionym na zbywanej nieruchomości, do których zostaną przeniesieni lokatorzy z budynku posadowionego na zbywanej nieruchomości.

Zakupy dokonywane przez Miasto są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi podatkowi VAT. We wniosku Strona pyta jedynie czy będzie mogła odliczyć VAT od zakupów ściśle związanych z utworzeniem lokali socjalnych na które Miasto wykorzysta środki otrzymane od Elektrowni X. S.A na pokrycie kosztów utworzenia lokali socjalnych.

W piśmie z dnia 29.05.2013 r. stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku wskazano:

Gmina R. sprzedając Stronie przedmiotową nieruchomość korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). W związku z tym, iż zakup ww. nieruchomości był zwolniony z podatku VAT i ww. nieruchomość służyła od momentu zakupu, tj. od kwietnia 2012 roku Miastu do czynności najmu również zwolnionych z VAT § 13 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 72 poz. 392) Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu ww. nieruchomości.

Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie nieruchomości przekraczające 30 % wartości początkowej tej nieruchomości.

Niestety budynek nie posiada nadanego symbolu PKOB dla tego budynku socjalnego, ale powierzchnia żadnego z lokali socjalnych nie przekracza 150 m2 i mieszkalnych lokali socjalnych ww. budynku jest więcej jak 3 szt.

Otrzymane pieniądze za sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jak i z tytułu warunku dodatkowego Miasto w części przeznaczy na modernizację i rozbudowę istniejącego budynku socjalnego przy ul. K. oraz na budowę nowego budynku przy ul. B.. W obu budynkach są i będą utworzone lokale w całości przeznaczone na cele mieszkaniowe i wynajmowane najemcom za wynagrodzeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 2 w złożonym wniosku):

Czy Miasto będzie mogło odliczyć VAT od zakupów i usług związanych z utworzeniem lokali socjalnych dla mieszkańców tego budynku...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Otrzymanie środków na pokrycie kosztów utworzenia przez Miasto lokali socjalnych będzie stanowiło obrót w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 i Miasto powinno opodatkować tę kwotę podatkiem 23 %, następnie spowoduje możliwość odliczenia przez Miasto podatku VAT od zakupów dokonanych na utworzenie ww. lokali socjalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę zobowiązującą Go do sprzedaży zabudowanej budynkiem socjalnym nieruchomości za kwotę 1 777 600 zł. Warunkiem dodatkowym przetargu było pokrycie kosztów utworzenia (przez Wnioskodawcę) lokali socjalnych w budynku posadowionym na zbywanej nieruchomości, do której zostaną przeniesieni lokatorzy z budynku posadowionego na nieruchomości. Koszt utworzenia lokali socjalnych został ustalony na ryczałtową kwotę w wysokości 3 000 000 zł i wpłacony wraz z zapłatą za nieruchomość. Kwotę 3 000 000 zł Miasto otrzymało od Elektrowni X. SA jako spełnienie dodatkowego warunku aktu notarialnego z tytułu zrekompensowania Miastu Ostrołęka kosztów utworzenia lokali socjalnych. Gmina R. sprzedając Stronie przedmiotową nieruchomość korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy. W związku z tym iż zakup ww. nieruchomości był zwolniony z podatku VAT i ww. nieruchomość służyła od momentu zakupu tj. od kwietnia 2012 roku Miastu do czynności najmu również zwolnionych z VAT. Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu ww. nieruchomości oraz Strona nie ponosiła wydatków na ulepszenie nieruchomości przekraczające 30 % wartości początkowej tej nieruchomości. Budynek nie posiada nadanego symbolu PKOB dla tego budynku socjalnego, ale powierzchnia żadnego z lokali socjalnych nie przekracza 150 m2 i mieszkalnych lokali socjalnych w ww. budynku jest więcej jak 3 szt. Otrzymane pieniądze za sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jak i z tytułu warunku dodatkowego Miasto w części przeznaczy na modernizację i rozbudowę istniejącego budynku socjalnego przy ul. K. oraz na budowę nowego budynku przy ul. B. W obu budynkach są i będą utworzone lokale w całości przeznaczone na cele mieszkaniowe i wynajmowane najemcom za wynagrodzeniem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy ma on prawo do odliczenia podatku od zakupów i usług związanych z utworzeniem lokali socjalnych

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 20 ww. ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy, a zatem do usług związanych z zakwaterowaniem, mieszczących się według PKWiU w grupowaniu 55.

Z przywołanych wyżej przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a przede wszystkim art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT wynika, że ustawodawca zwolnił od podatku świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości, po pierwsze o charakterze mieszkalnym, po drugie – na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy.

Jak wynika z opisu sprawy lokale socjalne w całości przeznaczone będą na cele mieszkaniowe i wynajmowane najemcom za wynagrodzeniem. Z powyższego wynika więc, że przedmiotowe lokale socjalne będą wykorzystywane dla wykonywania czynności zwolnionej od podatku od towarów i usług, na podstawie wskazanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Zatem w świetle przywołanego wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega odliczeniu podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług w celu realizacji ww. inwestycji związanej z budową przedmiotowych lokali socjalnych, gdyż przedmiotowe zakupu są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego Miasto nie może odliczyć podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z utworzeniem lokali socjalnych dla mieszkańców tego budynku.

W tym stanie rzeczy, mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj