Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-383/13/PS
z 24 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 czerwca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Klub jest stowarzyszeniem, które jest zarejestrowane w Ewidencji Stowarzyszeń Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego. Działalność prowadzona jest nieodpłatnie. Klub uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 Lider, działanie 4.1 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” z zakresu małych projektów, na przedsięwzięcie pn. „xxx”. Głównym celem operacji jest popularyzacja, promocja żeglarstwa deskowego i aktywnego trybu życia poprzez organizację szkoleń o charakterze edukacyjnym i warsztatowym z windsurfingu. Szkolenia prowadzone były nad jeziorem w okresie od dnia 1 czerwca 2012 r. do dnia 30 września 2012 r. Do projektu zgłosiło się 38 uczestników z terenu powiatu. Udział w szkoleniach był bezpłatny. Instruktor, który prowadził zajęcia z windsurfingu posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji i prowadzeniu szkoleń. Zajęcia prowadzone były w grupach 10 osobowych, w sumie 96 godzin. Zapoczątkowane zostały tematyką z zakresu teorii i pierwszej pomocy. Następnie prowadzone były zajęcia na wodzie. Podsumowaniem szkoleń były regaty kończące projekt i były doskonałą okazją do zaprezentowania efektów jakie przyniosły szkolenia. Na zakończenie rozdane zostały uczestnikom szkolenia dyplomy oraz pamiątki. Do przeprowadzenia szkoleń zakupiono 10 pędników do desek posiadanych przez Klubu, pianki, sprzęt do komunikacji pomiędzy uczestnikami szkolenia, a instruktorem, zestaw do koszykówki wodnej, środki asekuracyjne, lornetkę i radiostację. W ramach projektu powstała strona internetowa Klubu. Całkowite koszty projektu to 35.026,09 zł, w tym 8.000,00 zł to wkład w postaci rzeczowej. Dotacja Urzędu Marszałkowskiego to kwota w wysokości 23.100,00 zł. Środki własne pochodziły z dotacji z Urzędu Miejskiego w kwocie 2.000,00 zł, dotacja ze Starostwa Powiatowego wyniosła 1.000,00 zł. Pozostałe środki własne pochodziły z budżetu Stowarzyszenia. Z tytułu realizacji projektu Klub nie uzyskał żadnego przychodu. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji „płatników” tego podatku. W związku z realizacją zadania nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturach dotyczących realizacji zadania. Projekt został zrealizowany w jednym etapie, który zakończył się złożeniem wniosku o płatność końcową do Urzędu Marszałkowskiego, jako Instytucji zarządzającej. Do wniosku Klub jest zobowiązany dostarczyć interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy poniesiony przez Klub koszt podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Klubowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a zrealizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj