Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-110/13/EK
z 5 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013r. (data wpływu 7 marca 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2013r. (data wpływu 15 maja 2013r.) oraz pismem z dnia 3 czerwca 2013r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia składników mienia w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę za zbycie przedsiębiorstwa i w związku z tym wyłączenia z opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia składników mienia w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę za zbycie przedsiębiorstwa i w związku z tym wyłączenia z opodatkowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2013r. oraz pismem z dnia 3 czerwca 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 27 lutego 2013r. została podjęta przez Radę Miejską w „X” uchwała w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego pod nazwą Y w „X” poprzez jego likwidację w celu utworzenia jednoosobowej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Ostatecznym dniem likwidacji zakładu w spółkę ma być dzień wpisania spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Przekształcenie nastąpi w trybie art. 22 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011r. Nr 45, poz. 236).

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, Zakład Budżetowy – Y w „X” będzie funkcjonował do momentu przekształcenia w spółkę z o. o. jako przedsiębiorstwo, zgodnie z definicją przedsiębiorstwa zawartą w art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 z późń. zm.), zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Wszystkie składniki majątkowe Zakładu budżetowego wchodzące w skład przedsiębiorstwa przed przekształceniem przejmie spółka z o. o., bez wyłączania elementów składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa przed jego likwidacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z o.o. ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2009r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) w trybie określonym w art. 22 i art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ust. 1, ust. 3, ust. 5 i ust. 7 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami) jest zbyciem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) i czy w związku z tym jest wyłączone z opodatkowania (nie podlega) VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z o. o. ma odbyć się zgodnie z art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej. Czynność przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę należy potraktować jako transakcję zbycia przedsiębiorstwa (art. 55 (1) Kodeksu cywilnego) w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm), która jest wyłączona z podatkowania podatkiem od towarów i usług. Nowopowstała spółka z o. o. będzie następcą podatkowym i prawnym zgodnie z art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z późn. zm.).

Powyższe zagadnienie dotyczące sukcesji podatkowej, jak wskazał w uzupełnieniu Wnioskodawca nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Uzasadnienie

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. „Transakcja zbycia” obejmuje wszystkie czynności, w ramach, których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel np.: sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego - aportu. Definicja przedsiębiorstwa nie występuje w przepisach prawa podatkowego, stąd trzeba posłużyć się definicją prawa cywilnego. Zgodnie z art. 55(1) K.c. przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z wyrokiem SN sygn. akt ICSK 703/09 z dnia 25 listopada 2011r. czynnikiem „konstytuującym” przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości.

Zakład budżetowy - Y posiada oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo czyli swoją nazwę. Zakład jest wyodrębniony organizacyjnie od Gminy, o czym świadczy uchwała Rady Miejskiej o powołaniu MZBM-u oraz to, iż Zakład został wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Gminy.

Na odrębność organizacyjną wskazuje również ściśle określony rodzaj działalności (tj. zarząd i administracja zasobem mieszkaniowym Gminy) a także zapisy statutu i regulaminu zakładu. Zakład jest również wyodrębniony pod względem finansowym. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami) samorządowy zakład budżetowy pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 dotyczącym dotacji. Podstawą gospodarki finansowej zakładu, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o finansach publicznych jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, koszty, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań, zatem zakład jako przedsiębiorstwo samodzielnie sporządza bilans. Przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego ma odbyć się zgodnie z art. 22 i art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ust. 1, ust. 3, ust. 5 i ust. 7 ustawy o finansach publicznych. Nowopowstała spółka z o.o. będzie następcą podatkowym i prawnym likwidowanego zakładu budżetowego w rozumieniu art. 93b Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z wyrokiem NSA w Warszawie sygn. akt II FSK 266/11 z dnia 19 lipca 2012r. pojecie przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z o. o., o którym mówi art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 3 gospodarki komunalnej nie oznacza likwidacji przedmiotowej i podmiotowej tego podmiotu lecz tylko zmianę formy organizacyjno - prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga jego likwidacji. Likwidacja zakładu budżetowego oznacza likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu Gminy w spółce prawa handlowego. Reasumując, przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z o. o. polegające na likwidacji zakładu budżetowego i natychmiastowe przeniesienie mienia pozostającego po zakładzie do spółki z o.o. należy traktować jako zbycie przedsiębiorstwa w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Ostatecznie mienie zakładu budżetowego przejęte przez spółkę prawa handlowego będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 ust. 6 ustawy).

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Stosownie bowiem do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Należy tu wskazać również art. 552 Kodeksu cywilnego, którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 ze zm.), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno - prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami powołanej ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (art. 22 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Natomiast art. 23 ust. 3 cyt. ustawy stanowi, iż spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Na mocy art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należy zatem uznać, że art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej wcale nie oznacza (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego. Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę.

W konsekwencji należy przyjąć, że przy przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego na podstawie art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym, bowiem wkładem do nowej spółki jest mienie będące w dyspozycji zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym, bowiem zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej. Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie zmianą formy prowadzenia gospodarki komunalnej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Rada Miejska w „X” podjęła uchwałę w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego pod nazwą Y w „X” poprzez jego likwidację w celu utworzenia jednoosobowej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Ostatecznym dniem likwidacji zakładu w spółkę ma być dzień wpisania spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Przekształcenie nastąpi w trybie art. 22 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej.

Biorąc pod uwagę opis sprawy i powołane przepisy stwierdzić należy, iż przeniesienie składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia Zakładu w Spółkę w trybie określonym w przepisach ustawy o gospodarce komunalnej, która – jak wskazano we wniosku – na bazie nabytego po Zakładzie majątku, będzie podmiotem, zdolnym do samodzielnego prowadzenia działalności i kontynuowania dotychczasowej działalności Zakładu, będzie stanowiło transakcję zbycia przedsiębiorstwa, która pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (nie podlega opodatkowaniu) na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj