Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-177/13-4/DS
z 21 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradztwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradztwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym, pismem z dnia 31 maja 2013 r., Nr IPTPB1/415-177/13-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 czerwca 2013 r., natomiast w dniu 12 czerwca 2013 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego 10 czerwca 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Spółką umowę o pracę i na tej podstawie pełnić obowiązki członka zarządu Spółki. Zgodnie z umową o pracę, do obowiązków członka zarządu należałoby wyłącznie wykonywanie funkcji członka zarządu określonych przepisami ustawy Kodeks spółek handlowych, ograniczonych do następujących czynności: reprezentowania Spółki na zewnątrz zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie spółek handlowych, podpisywania umów w imieniu Spółki z kontrahentami, pracownikami i innymi osobami trzecimi, zwoływania Zgromadzeń Wspólników, zwoływania posiedzeń zarządu, sporządzania protokołów ze Zgromadzeń Wspólników oraz z posiedzeń Zarządu, prowadzenia księgi udziałów Spółki, przygotowywania listy wspólników Spółki oraz zgłaszania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego wszelkich zmian dotyczących Spółki.

Jednocześnie Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Spółką osobną umowę o świadczenie usług w ramach wykonywanej przez Niego działalności gospodarczej. Usługi świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług będą miały charakter doradczy, będą świadczone na zlecenie Spółki i nie będą obejmowały czynności określonych umową o pracę. Świadczone usługi będą miały charakter wyłącznie doradczy i będą polegały na: doradztwie w zakresie weryfikacji zakresu projektu i wsparciu przy tworzeniu budżetu projektu, doradztwie w prawach wyboru architektów, inżynierów i doradców budowlanych, weryfikacji i negocjacjach umów na usługi związane z projektem, uczestnictwie w spotkaniu z projektantami dotyczącym realizacji projektu, braniu udziału w spotkaniach na placu budowy i raportowaniu na temat postępów inwestycji, doradztwie w zakresie koordynowania zamknięcia projektu, zebraniu dokumentów końcowych oraz przeprowadzeniu ostatecznych rozliczeń, doradztwie przy nabywaniu nieruchomości oraz doradztwie w zakresie pozyskiwania najemców. Przedmiot umowy nie będzie obejmował kierowania (zarządzania) przedsiębiorstwem Spółki lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie tegoż przedsiębiorstwa.

Usługi będą świadczone według wskazówek dostarczonych przez Spółkę. Spółka będzie miała prawo w każdym czasie dokonywać kontroli wykonywania usług przez Wnioskodawcę. Czynności doradcze nie będą wykonywane pod kierownictwem Spółki, Spółka nie będzie narzucała czasu i miejsca wykonywania tych czynności (zgodnie z umową, usługi będą świadczone w siedzibie Wnioskodawcy, w siedzibie Spółki lub poza tymi siedzibami w zależności od charakteru danej czynności). Wnioskodawca będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami doradczymi oraz będzie samodzielnie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie zleconych mu czynności. Wnioskodawca, zgodnie z umową o świadczenie usług, będzie mógł powierzyć wykonywanie usług osobom trzecim oraz nie będzie ograniczony w przyjmowaniu zleceń od innych podmiotów. Wnioskodawca na mocy umowy będzie zobowiązany do wykonywania wynikających z niej usług z należytą starannością wymaganą od przedsiębiorcy, zgodnie ze standardami przyjętymi przy wykonywaniu tego rodzaju umów, przy pełnym wykorzystaniu swojej wiedzy i umiejętności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 30c oraz art. 9a ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca będzie mógł zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia w ramach własnej pozarolniczej działalność gospodarczej usług doradczych na rzecz Spółki, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, stawkę liniową podatku w wysokości 19%, biorąc pod uwagę, że usługi doradcze świadczone na rzecz Spółki w ramach działalności gospodarczej, nie odpowiadają czynnościom związanym z pełnieniem przez Wnioskodawcę funkcji członka zarządu Spółki na podstawie umowy o pracę i nie mają charakteru właściwego dla umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z tytułu świadczenia na rzecz Spółki, w której jest On jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, usług doradczych, nieodpowiadających czynnościom określonym umową o pracę i niemających charakteru właściwego dla umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie mógł być opodatkowany stawką liniową podatku w wysokości 19%.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z treścią definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnik z zastrzeżeniem ust. 3 może wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy.

W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskiwanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatnik jest obowiązany do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie działalności w ciągu roku - do dnia poprzedzającego rozpoczęcie tej działalności, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jednocześnie, deklarując wybór 19% podatku liniowego, podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ww. ustawy.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w danym roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c tej ustawy i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku obliczonych przy zastosowaniu skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Tak więc, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ww ustawy jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy:

  1. uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w danym roku podatkowym, które są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonuje na rzecz tego pracodawcy w ramach zawartego stosunku pracy,
  2. uzyskują przychód na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeśli ww. umowy zawierane są w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podkreślił, iż zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej jest całkowicie odmienny od zakresu czynności, jakie będzie świadczyć na rzecz Spółki w ramach stosunku pracy jako członek zarządu. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, wyżej wymienione usługi doradcze, z uwagi na swój zakres, nie mogą być uznane za właściwe dla umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest bowiem zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko. Zauważyć także należy, że z zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć Mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania). Jest to bowiem szereg czynności, których istotą jest doradztwo, i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi na innej podstawie prawnej usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. W ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych, nie jest Wnioskodawcy również zlecane zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.

Reasumując, zakres czynności doradczych, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz Spółki, nie będzie się pokrywał z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę, ani też z uwagi na zakres tych czynności doradczych, nie mogą one zostać uznane za czynności zarządcze. Dlatego Wnioskodawca jest zdania, iż dochody uzyskane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu opisanych wyżej usług doradczych świadczonych na rzecz Spółki będą mogły podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki liniowej, gdyż negatywne przesłanki wynikające z art. 9a ust. 3 oraz art. 13 pkt 9 tej ustawy nie znajdują w przypadku Wnioskodawcy zastosowania.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe, między innymi:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2011 r.;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2011 r.;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 lipca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej mają charakter umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj