Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1448/12/AŚ
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 7 grudnia 2012r.) oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 7 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT celem ustalenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia przy realizacji projektu pn. „...”.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT oraz możliwości zastosowania proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT celem ustalenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia przy realizacji projektu pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu
7 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 listopada 2012r. znak: IBPP3/443-1048/12/AŚ oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 7 stycznia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 6 grudnia 2012r.):

Wnioskodawca na podstawie umowy o udzielenie wsparcia z dnia 29 lutego 2012r. świadczy (w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego) usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Odbywa się to w ramach realizacji projektu systemowego PARP „....” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Świadczenie usług odbywa się zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Wnioskodawcę pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011r. nr 233, poz. 1384). W związku ze świadczeniem usług ponoszone są wydatki, które następnie kwalifikowane są w projekcie, z tym, że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych finansowane jest z dotacji PARP.
  2. Do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych finansowane jest z dotacji PARP, a pozostałą część (min. 10%) finansują z wkładu własnego odbiorcy usług - przedsiębiorcy lub osoby fizyczne zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą, co dokumentowane jest wystawianymi przez podatnika na ich rzecz fakturami VAT.

  1. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054), podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowalny.
  2. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych, mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług), w związku z tym na podstawie przywołanego w pkt 1 przepisu ustawy, co od zasady, podatnikowi, przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 grudnia 2011r. znak: ITPP2/443-1514/11/RS. W konsekwencji zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doradczymi nie będzie kwalifikowalny.
  3. Otrzymane przez podatnika dofinansowanie z PARP stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych w związku z tym stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja, nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe oraz interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011r. znak: ILPP2/443-1428/11-2/AK.
  4. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  5. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe. W związku z tym podatnik winien wystawiać faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług, co jest zgodne z Interpretacją Indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010r. znale ITPP1/443-702/10/BK. Jednakże przy zastosowaniu założonej w projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy, powinna być
    wystawiona na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem VAT). W związku z tym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy:
  1. obrotem będzie 8,13% wartości usługi,
  2. obrót zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku (23%), co stanowić będzie z kolei 1,87% wartości usługi,
  3. łącznie obrót i podatek złożą się na sumę wniesionego wkładu własnego, tj. 10% wartości usługi.

Uzupełnienie do opisu stanu faktycznego zgodnie z wezwaniem z dnia 27 listopada 2012r.:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
  2. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054), podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
  3. Usługi Informacyjne świadczone są nieodpłatnie.
  4. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych, mają związek z wykonywaniem czynnościami opodatkowanych (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług).
  5. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady . zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.
  6. Świadczenie usług doradczych i informacyjnych dla podmiotów i osób fizycznych prowadzących lub zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, jest jednym z rodzajów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności.
  7. Otrzymana z PARP dotacja (dofinansowanie) na pokrycie kosztów, stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.
  8. Wnioskodawca nie ma możliwości, co do niektórych zakupów, wyodrębnienia tych, które są związane ze świadczeniem usług informacyjnych, doradczych oraz pozostałych świadczonych przez spółkę, wśród których również są takie usługi, które podlegają opodatkowaniu oraz takie, które są zwolnione z opodatkowania, i wreszcie takie, które nie podlegają opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy przysługują prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych wyłącznie ze świadczeniem usług doradczych? Czy podatnikowi nie przysługuje, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych wyłącznie ze świadczeniem usług informacyjnych? - (pytanie ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 28 grudnia 2012r.)
  2. Czy realizując projekt zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w punkcie 68, podatnik może na podstawie art. 90 ust. 2, wyliczyć proporcję towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje? (pytanie ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 6 grudnia 2012r.)

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 6 grudnia 2012r.):

  1. Podatnikowi, w odniesieniu do usług doradczych, na podstawie art. 86 ust. l ustawy, przysługuje w tej części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Usługi doradcze mają związek z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ podatnik wystawia faktury VAT za usługi doradcze finansowane z wkładu własnego odbiorców usług. Podatnikowi, w odniesieniu do usług informacyjnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie przysługiwać, w tej części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Usługi informacyjne nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
  2. Realizując projekt zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w punkcie 68, podatnik może na podstawie art. 90 ust. 2 wyliczyć proporcję towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje oraz biorąc pod uwagę tą proporcję, stwierdzić, że prawna możliwość do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub do zwrotu podatku naliczonego ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tak wyliczonej proporcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT celem ustalenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia przy realizacji projektu pn. „Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formule one-stop-shops”.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „...”. W ramach projektu Wnioskodawca będzie świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Usługi informacyjne będą świadczone nieodpłatnie, natomiast usługi doradcze będą odpłatne, albowiem Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzących od odbiorców usług. Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast towary i usługi nabywane na potrzeby świadczenia usług doradczych mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z powyższego opisu wynika, że Wnioskodawca w ramach projektu będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz niepodlegające regulacjom ustawy o podatku VAT. Treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług związanych wyłącznie ze świadczeniem usług doradczych oraz zakupu towarów i usług związanych wyłącznie ze świadczeniem usług informacyjnych.

Wobec powyższego należy wskazać, że w omawianej sprawie w stosunku do towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. projektu związanych wyłącznie z usługami doradczymi znajdzie zastosowanie generalna zasada regulująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, a wyrażona w cytowanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby transakcji opodatkowanych.

Zatem w odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług doradczych opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w tym zakresie.

Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie z nieodpłatnym świadczeniem przez Wnioskodawcę usług informacyjnych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem tych usług, bowiem nie zostanie w ich przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą, generującą podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując:

  • w odniesieniu do usług doradczych, na podstawie art. 86 ust. l ustawy Wnioskodawcy przysługuje w prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy
  • w odniesieniu do usług informacyjnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnej kwestii, dotyczącej odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem z zastosowaniem proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2 należy zauważyć, że przepis ten znajduje zastosowanie w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku”. Sformułowanie to nie obejmuje zatem tych czynności, które nie podlegają w ogóle podatkowi.

W świetle powyższych unormowań prawnych, w sytuacji, z którą mamy do czynienia w rozpatrywanej sprawie, gdzie Wnioskodawca realizuje projekt polegający na świadczeniu usług doradczych, opodatkowanych podatkiem VAT oraz usług informacyjnych nieodpłatnych, nie znajdzie zastosowania art. 90 ustawy o VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, natomiast art. 90 znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy podatnik dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Wkład własny klienta w wysokości 10% stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za usługę doradczą. Jednocześnie należy wskazać, iż dofinansowanie 90% wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją PARP nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku VAT.

Zatem pobierany przez Wnioskodawcę wkład własny stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Świadczenie usług doradczych nie jest objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem obrót z tytułu świadczenia usług doradczych jest w całości opodatkowany, a w konsekwencji zakupy związane ze świadczeniem usług doradczych będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, więc również nie znajdzie zastosowanie art. 90 ustawy o VAT.

Podsumowując z tak przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami zwolnionymi od podatku. Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że realizując projekt zgodnie z opisanym stanem faktycznym podatnik może na podstawie art. 90 ust. 2 wyliczyć proporcję towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje oraz biorąc pod uwagę tą proporcję, stwierdzić, że prawna możliwość do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub do zwrotu podatku naliczonego ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tak wyliczonej proporcji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, uznać należy za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT celem ustalenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia przy realizacji projektu pn. „....”.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. W przedmiotowej interpretacji odniesiono się wyłącznie do prawa do odliczenia i zwrotu różnicy podatku VAT oraz możliwości zastosowania proporcji celem ustalenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia w związku z realizacją ww. projektu. Zaznaczyć należy, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z całą działalnością Wnioskodawcy. Zagadnienia przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „....” zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Natomiast w części dotyczącej oceny czy kwota wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług może być kwotą brutto (zawierającą VAT) (pyt. Nr 4 wniosku ORD-IN z dnia 7 sierpnia 2012r.) wydane zostało w dniu 27 listopada 2012r. odrębne rozstrzygnięcie nr IBPP3/443-1297/12/AŚ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj