Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-106a/12/JK
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-106a/12/JK
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
ewidencja
skład podatkowy


Istota interpretacji
Obowiązek weryfikacji ilości wyrobów akcyzowych wprowadzanych do składu podatkowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) sprecyzowanym pismem z dnia 10 maja 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku określania ilości wyrobów akcyzowych przyjmowanych do składu podatkowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku określania ilości wyrobów akcyzowych przyjmowanych do składu podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi skład podatkowy i rozlewa gaz o kodzie CN 2711 - z wyjątkiem 2711 11, 2711 21, 2711 29 - do butli 11kg i 33kg. Do końca 2011 r. Wnioskodawca stosował następującą procedurę przyjmowania gazu do składu podatkowego w procedurze zawieszonej akcyzy, nabywanego krajowo: zważenie pełnej cysterny w celu ustalenia tary, roztankowanie gazu do zbiorników w rozlewni, zważenie pustej cysterny, obliczenie na podstawie kwitów wagowych ilości faktycznej przyjętego gazu, potwierdzenie ustalonej ilości na dokumencie ADT, wypełnienie dokumentu sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, ale tylko wtedy, gdy dokument ADT nie posiadał informacji o objętości gazu, wypełnienie ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Czynność ważenia gazu odbywała się bez obecności pracownika urzędu celnego. Po wejściu w życie Systemu EMCS Spółka zobowiązana jest do potwierdzania przyjęcia wyrobów akcyzowych poprzez wysłanie komunikatu IE 818 - Raport odbioru.

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność o wyprowadzanie gazu na stacje autogazu, co wiąże się z obowiązkiem zapłaty należnej kwoty podatku akcyzowego. Spółka wskazuje, iż w tym przypadku sprawdzenie przesyłki nie będzie możliwe w dniu wprowadzenia jej do składu podatkowego, ponieważ firma nie posiada dodatkowych zbiorników przeznaczonych do magazynowania gazu przetankowywanego w celu stwierdzenia faktycznej ilości przyjmowanego gazu. Sprzedaż odbiorcom końcowym byłaby realizowana bezpośrednio z cysterny, którą gaz został dostarczony do składu podatkowego oraz trwałaby dłużej niż jeden dzień. W tej sytuacji kwota podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty byłaby obliczana na podstawie ilości gazu wykazanej w dokumencie e-AD, ponieważ, zdaniem Spółki, jest to ilość faktyczna gazu stwierdzona na podstawie ważenia cysterny pełnej oraz zatankowanej na zalegalizowanej wadze składu podatkowego wysyłającego. W przypadku otrzymania z Systemu informacji o planowanej kontroli, Spółka zobowiąże się do udostępnienia dodatkowej cysterny, która posłuży do zmagazynowania przetankowanego gazu podczas kontroli faktycznej ilości gazu.

Spółka wskazuje, że czynności ważenia gazu podczas kontroli faktycznej ilości gazu narażają firmę na dodatkowe koszty związane z opłatami za każdorazowe ważenie cysterny, oraz za paliwo, ponieważ waga jest oddalona od składu podatkowego o ok. 7 km. W przypadku gazu przeznaczonego do dalszej odsprzedaży, który musi być przetankowany do drugiej cysterny/dodatkowego zbiornika, każdorazowe ważenie cystern spowoduje dezorganizację polegającą na stracie czasu poświęcanego na przetankowywanie. W ocenie Spółki, dodatkowo podczas przetankowywania mogą powstać ubytki.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy biorąc pod uwagę procedury opisane w "Instrukcji dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL", podmiot odbierający wyroby akcyzowe powinien wypełniać dodatkowe dokumenty w formie papierowej - dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki w sytuacji, braku kontroli prowadzonej przez funkcjonariusza urzędu celnego...
  2. Czy w przypadku nie otrzymania z Systemu EMCS informacji o planowanej kontroli przyjęcia przesyłki, podmiot odbierający jest zobowiązany do ważenia cysterny przed i po rozładunku... Czy też podmiot może wprowadzić gaz do składu podatkowego oraz naliczyć kwotę podatku akcyzowego - którą winno być obciążone zabezpieczenie akcyzowe podmiotu - na podstawie ilości gazu wpisanej w dokumencie e-AD, zweryfikowanej podczas ważenia w składzie podatkowym wysyłającego...


Stanowisko Wnioskodawcy.


W ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie ma obowiązku wypełniania dokumentu sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, jeśli nie jest przeprowadzana kontrola w obecności pracownika urzędu celnego, biorąc pod uwagę również brak szczególnego nadzoru podatkowego. Jednostką miary stosowaną do naliczania podatku akcyzowego są kilogramy i w takiej jednostce jest podawana ilość gazu w dokumencie e-AD oraz w dokumentach towarzyszących (CMR, kwity wagowe z załadunku, itp).


Ponadto zdaniem Spółki, nie ma obowiązku każdorazowego ważenia cysterny, którą dostarczane są wyroby akcyzowe do składu podatkowego, ponieważ obliczenie kwoty podatku akcyzowego, której pobór ma być zawieszony, lub która przypadnie do zapłaty; może zostać dokonane na podstawie informacji z dokumentu e-AD. Dokument ten jest potwierdzony kwitami wagowymi z ważenia na zalegalizowanej wadze składu podatkowego wysyłającego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwana ustawą, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy, „System” to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15-15a ustawy, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei, dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone. Dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone, stosowany, gdy System jest niedostępny - art. 2 ust. 1 pkt 27-28 ustawy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy miedzy innymi ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju - art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.


Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jest:


  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu - w części objętej potwierdzeniem - art. 41 ust. 5 ustawy.

W myśl art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9. Natomiast, zgodnie z treścią art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 6 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 - z dniem powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia.


Zgodnie z art. 41b ust. 1 ustawy, jeżeli projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego oraz do:


  1. podmiotu odbierającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu odbierającego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu dokonywanego przez urząd celny wyprowadzenia znajdujący się w państwie członkowskim Unii Europejskiej.


W myśl art. 41e ust. 3 ustawy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do:


  1. podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo
  2. właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.


W momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym - art. 41e ust. 7 ustawy.

W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać - art. 41e ust. 8 ustawy.


Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:


  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.


Zgodnie bowiem z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 ze zm.) ewidencja powinna zawierać:


  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer identyfikacyjny wskazany w rubryce 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229) lub numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, na podstawie którego wyroby zostały wprowadzone do składu podatkowego lub wyprowadzone z tego składu;
  10. numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do składu podatkowego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub wyprowadzone ze składu podatkowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  11. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  12. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  13. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  14. informacje na temat wyrobów akcyzowych:
    1. wprowadzonych do składu podatkowego,
    2. zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
    3. wyprodukowanych w składzie
    4. magazynowanych w składzie podatkowym,
    5. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
    6. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
    7. wykorzystanych na własny użytek.


Ponadto, zgodnie z treścią art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe jest obowiązany między innymi podmiot prowadzący skład podatkowy.

Z opisu wniosku wynika, że Spółka zamierza rozszerzyć swoją działalność w prowadzonym składzie podatkowym o wyprowadzanie ze składu podatkowego gazu płynnego o kodzie CN 2711 na stacje autogazu, co wiąże się z obowiązkiem zapłaty należnej kwoty podatku akcyzowego. W ramach Systemu EMCS Wnioskodawca jest zobowiązany do potwierdzania przyjęcia wyrobów akcyzowych poprzez wysłanie komunikatu IE 818 - Raport odbioru. Wątpliwości Spółki dotyczą między innymi obowiązku każdorazowej kontroli ilości (masy) wyrobów akcyzowych przyjmowanych do składu podatkowego, w związku z ustaleniem kwoty podatku akcyzowego objętej zabezpieczeniem akcyzowym, bądź przypadającej do zapłaty.

Mając na uwadze opis zdarzenia przedstawiony we wniosku oraz powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Stwierdzić bowiem należy, iż w każdym przypadku Spółka jest obowiązana do ustalenia faktycznej ilości wyrobów akcyzowych (gazu płynnego) przyjmowanych do składu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Jak trafnie zauważył Wnioskodawca, w ramach Systemu EMCS Spółka jest obowiązana dokonać określonych czynności związanych z zakończeniem przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W raporcie odbioru - komunikat IE 818 - Spółka ma obowiązek wpisać poprzez użycie odpowiednich kodów, miedzy innymi, wynik odbioru wyrobów akcyzowych, np. odbiór bez zastrzeżeń, czy też odbiór z zastrzeżeniami. Wnioskodawca posiada również obowiązek wskazania niedoboru lub nadwyżki wyrobów akcyzowych jeżeli taki fakt został ujawniony podczas przyjęcia wyrobów do składu podatkowego. Wówczas należy wskazać w komunikacie ilość stwierdzonej nadwyżki lub niedoboru wyrażoną w jednostkach miary związanych z kodem wyrobu. Powyższe wymogi zostały określone w treści załącznika I „Komunikaty elektroniczne stosowane do celów przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy” - Noty wyjaśniające, w ramach wyjaśnień dotyczących sposobu wypełnienia komunikatu „RAPORT Odbioru/Wywozu” rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009.

Wskazać należy, że zobowiązanie podatkowe ciążące na wysyłającym wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje, a obowiązek podatkowy powstały w związku z wykonaniem jednej z czynności określonych w art. 8 ust. 1 ustawy wygasa wyłącznie w stosunku do ilości wyrobów akcyzowych objętej potwierdzeniem odbioru dokonanym przez Spółkę. W związku z powyższym, w stosunku do ilości wyrobów akcyzowych, której odbioru odbiorca (Spółka) na e-AD nie potwierdził, następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. w związku z nieotrzymaniem przez wysyłającego, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkuje obowiązkiem zapłaty należnej akcyzy od ilości wyrobów stanowiącej różnicę między ilością wskazaną na e-AD przez wysyłającego a ilością potwierdzoną na e-AD, jako odebraną przez Spółkę.

Konieczność weryfikacji ilości przyjmowanych do składu podatkowego wyrobów akcyzowych wynika także z obowiązku prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej wyrobów akcyzowych umożliwiającej, między innymi, ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury oraz wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Bez sprawdzenia w chwili przyjęcia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego - np. poprzez ważenie wyrobów akcyzowych - ilości faktycznie wprowadzanych do składu wyrobów nie będzie możliwe rzetelne rozliczenie podatku akcyzowego, w szczególności w przypadku ujawnienia przez Spółkę nadwyżki wyrobów akcyzowych, za którą odpowiedzialność podatkową ponosi kontrahent Wnioskodawcy. W takim przypadku nadwyżka wyrobów akcyzowych nie może być magazynowana razem z wyrobami objętymi procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto, Spółka bez weryfikacji ilości wprowadzanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego wyrobów akcyzowych może nieprawidłowo wskazać, w złożonym zabezpieczeniu akcyzowym w związku z prowadzeniem składu podatkowego, kwotę pokrywającą powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Zatem, mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przypadku wprowadzania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia obioru akcyzy do składu podatkowego Spółka powinna dokonać sprawdzenia ilości dostarczonych wyrobów. Obowiązek ten związany jest z koniecznością prawidłowego rozliczenia podatku akcyzowego przez Spółkę oraz przez jej kontrahenta, a także z obowiązkiem posiadania zabezpieczenia akcyzowego w wymaganej wysokości.

Końcowo wskazać należy, że odnośnie pytania 1 i stanowiska Spółki w tym zakresie wydano odrębne rozstrzygniecie o sygn. akt ITPP3/443-106b/12/JK.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj