Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-45/12-2/JK
z 6 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-45/12-2/JK
Data
2012.04.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
akcja
dochody uzyskiwane za granicą
Francja
programy
przychody z innych źródeł
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.



Wniosek ORD-IN 733 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa pracowników w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa pracowników w programie motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca wchodzi w skład grupy należącej do X Y S. A. z siedzibą we Francji („Akcjonariusz”).

W celu stworzenia akcjonariatu pracowniczego we Francji, prawo francuskie wprowadziło mechanizm bezpłatnego przyznawania akcji pracownikom i osobom na stanowiskach kierowniczych w ramach grupy. Artykuł L225-197 francuskiego kodeksu handlowego przewiduje, że w celu stworzenia planu przydziału bezpłatnych akcji walne zgromadzenie wspólników francuskiej spółki emitującej akcje musi upoważnić radę dyrektorów do przydzielania bezpłatnych akcji. Bezpłatne akcje, które mają zostać przydzielone, mogą być akcjami istniejącymi, znajdującymi się w posiadaniu spółki emitującej te akcje (tj. akcjami własnymi) lub akcjami, które mają zostać wyemitowane w przyszłości (poprzez zamianę rezerw na kapitał zakładowy).

Upoważnienie, o którym mowa powyżej zostało udzielone radzie dyrektorów Akcjonariusza przez walne zgromadzenie Akcjonariusza uchwałą z dnia 19 maja 2010 r., zastąpioną następnie przez uchwałę z dnia 18 maja 2011 r. Zgodnie z powyższym upoważnieniem, z przydziału bezpłatnych akcji Akcjonariusza skorzystać mogą nie tylko pracownicy i osoby na kierowniczych stanowiskach Akcjonariusza, ale również francuskich i zagranicznych spółek pośrednio i bezpośrednio zależnych, w których Akcjonariusz posiada określony procent akcji, w tym pracownicy i osoby na kierowniczych stanowiskach Wnioskodawcy.

Program Objęcia Bezpłatnych Akcji obejmuje dwa plany: tzw. Powszechny Plan Pracowniczy dla wszystkich pracowników oraz tzw. Plan Wykonania dla kadry kierowniczej. Akcje, które mają zostać przydzielone bezpłatnie przez Akcjonariusza pracownikom Wnioskodawcy w ramach Powszechnego Planu Pracowniczego, będą obejmowały wyłącznie akcje nowej emisji. Akcje podlegające przydziałowi na podstawie Planu Wykonania będą obejmowały istniejące akcje. Liczba Bezpłatnych Akcji, które mają zostać przydzielone bezpłatnie osobom na kierowniczych stanowiskach na podstawie Planu Wykonania zostanie określona na zasadzie uznaniowej, przede wszystkim na podstawie stażu pracy i stanowiska zajmowanego w spółce.

Rada dyrektorów Akcjonariusza korzystając z upoważnienia udzielonego uchwałą walnego zgromadzenia Akcjonariusza ustaliła szczegóły określające beneficjentów Powszechnego Planu Pracowniczego i Planu Wykonania oraz warunki na jakich bezpłatne akcje zostaną przydzielone.

Akcjonariusz poniesie koszt realizacji Programu Przydziału Bezpłatnych Akcji, oznacza to, że koszt nabycia bezpłatnych akcji nie będzie refakturowany na lokalne spółki zależne, w tym na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dochód uzyskany przez pracowników Wnioskodawcy w związku z nieodpłatnym objęciem lub nabyciem akcji Akcjonariusza podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych akcji...
  2. Czy w związku z nieodpłatnym objęciem lub nabyciem akcji Akcjonariusza przez pracowników Wnioskodawcy na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez pracowników Wnioskodawcy w związku z nieodpłatnym objęciem lub nabyciem akcji Akcjonariusza nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych akcji.

W momencie nieodpłatnego objęcia lub nabycia akcji Akcjonariusza przez pracowników Wnioskodawcy nie będą ciążyły na Zainteresowanym obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 11 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż u Wnioskodawcy funkcjonuje program akcji pracowniczych. W Programie tym akcje głównego akcjonariusza Wnioskodawcy są przydzielane nieodpłatnie określonym pracownikom oraz wybranym osobom zajmującym kierownicze stanowiska.

W ramach Programu:

  • pracownicy Wnioskodawcy spełniający określone kryteria oraz wybrani pracownicy Spółki zajmujący stanowiska kierownicze uzyskują prawo nieodpłatnego objęcia w przyszłości określonej liczby akcji Akcjonariusza;
  • powyższe prawa nie są zbywalne i niemożliwe jest dokładne określenie ich wartości;
  • przyznanie akcji jest uzależnione od spełnienia przez grupę kapitałową należącą do Akcjonariusza określonych parametrów (np. co do wyników finansowych na poziomie Akcjonariusza);
  • pracownicy Wnioskodawcy spełniający określone kryteria oraz wybrani pracownicy Spółki zajmujący stanowiska kierownicze obejmą akcje nowej emisji lub nabędą akcje już istniejące; emisja nowych akcji Akcjonariusza w ramach Programu, jak również nabycie istniejących akcji nastąpi w drodze uchwał walnego zgromadzenia Akcjonariusza, które upoważniły radę dyrektorów Akcjonariusza do szczegółowego ustalenia listy beneficjentów Powszechnego Planu Pracowniczego i Planu Wykonania oraz warunków na jakich bezpłatne akcje zostaną przydzielone,
  • parametry Programu zostały określone przez radę dyrektorów Akcjonariusza na podstawie szczegółowego upoważnienia udzielonego jej w drodze uchwał walnego zgromadzenia Akcjonariusza.

Mając zatem na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy stwierdzić, że po stronie pracowników Wnioskodawcy w momencie realizacji uprawnienia do nieodpłatnego otrzymania akcji niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe, ponieważ otrzymają oni akcje mające określoną wartość nie ponosząc kosztu ich nabycia. Należy jednak zauważyć, iż ustawodawca odroczył moment powstania obowiązku podatkowego dotyczącego dochodu uzyskanego z tytułu objęcia (nabycia) akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy). Natomiast stosownie do art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane powyżej przepisy art. 24 ust. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z powyższego wynika, że dochód uzyskany przez pracowników Wnioskodawcy z tytułu objęcia lub nabycia akcji Akcjonariusza nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia lub nabycia tych akcji, jeżeli Akcjonariusz ma siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz jeżeli akcje Akcjonariusza są obejmowane (nabywane) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Akcjonariusza.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie warunki zastosowania art. 24 ust. 11 i 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są spełnione z następujących powodów. Po pierwsze, pracownicy Wnioskodawcy obejmują lub nabywają akcje Akcjonariusza, który jest spółką z siedzibą na terytorium Francji, a więc z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej (art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Po drugie pracownicy Wnioskodawcy obejmują lub nabywają akcje Akcjonariusza na podstawie uchwał walnego zgromadzenia Akcjonariusza, które upoważniły Radę Dyrektorów Akcjonariusza do szczegółowego określenia warunków Programu.

Wprawdzie szczegółowe warunki Programu określone są przez uchwałę Rady Dyrektorów Akcjonariusza, jednakże następuje to wyłącznie w granicach upoważnienia udzielonego Radzie Dyrektorów uchwałami walnego zgromadzenia Akcjonariusza. Bez uchwał walnego zgromadzenia Akcjonariusza objęcie (nabycie) akcji Akcjonariusza nie byłoby możliwe. Rolę Rady Dyrektorów można by porównać do roli pełnomocnika działającego na rachunek i w imieniu mocodawcy stosownie do udzielonego mu upoważnienia.

W ocenie Wnioskodawcy nie zmienia to faktu, że pierwotną podstawą objęcia (nabycia) przez Jego pracowników akcji Akcjonariusza są uchwały walnego zgromadzenia Akcjonariusza. Natomiast uchwała Rady Dyrektorów ma raczej charakter techniczny. Dlatego też warunek określony w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy również uznać za spełniony. Podobnie przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (sygn. II FSK 1410/10).

Wobec tego dochód powstały w momencie realizacji prawa do nieodpłatnego nabycia akcji, w wysokości nadwyżki pomiędzy wartością rynkową objętych (nabytych) akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie będzie podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia lub nabycia akcji, również w przypadku gdy nadwyżka ta wynosić będzie 100% wartości akcji, tj. gdy akcje są obejmowane lub nabywane nieodpłatnie.

Na mocy art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, następuje odroczenie opodatkowania do momentu odpłatnego zbycia akcji. W momencie zbycia akcji przez osobę uprawnioną powstanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z kapitałów pieniężnych, z którego poszczególni uczestnicy programu winni rozliczyć się osobiście.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14 i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 ww. ustawy).

W terminie określonym, w art. 45 ust. 1, tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy). W tym samym terminie, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez pracowników Wnioskodawcy w związku z nieodpłatnym objęciem lub nabyciem akcji Akcjonariusza nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Oznacza to, że w momencie nieodpłatnego objęcia lub nabycia akcji Akcjonariusza przez pracowników Wnioskodawcy nie powstaje po ich stronie obowiązek podatkowy, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast pracownicy będą zobowiązani do samodzielnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych dopiero w momencie zbycia akcji objętych lub nabytych w ramach Programu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., określanej w dalszej części również jako: updof) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy Wnioskodawcy mogą przystąpić do udziału w programie motywacyjnym zorganizowanym przez Akcjonariusza Wnioskodawcy, mającego siedzibę na terytorium Francji. Udział w programie będzie polegał na nieodpłatnym objęciu bądź nabyciu akcji Akcjonariusza na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Akcjonariusza. Koszty programu poniesie Akcjonariusz, co oznacza, że koszt nabycia bezpłatnych akcji nie będzie refakturowany na Wnioskodawcę.

W myśl art. 3 ust. 1 updof, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy – w myśl art. 4a updof – stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej 20 czerwca 1975 r. w Warszawie (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5), części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, bez względu na to skąd pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższego przepisu wynika, iż wszelkie dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce nie wymienione wprost w innych przepisach wyżej wskazanej umowy podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Z uwagi na fakt, iż w powoływanej umowie międzynarodowej nie zostały określone przychody z tytułu otrzymania (przez osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski) akcji w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę z siedzibą na terytorium Francji w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie ww. art. 21 ust. 1 umowy, a więc ewentualne przychody z ww. tytułu będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 cyt. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a omawianej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Skoro w przedmiotowej sprawie pracownicy Wnioskodawcy obejmą bądź nabędą nieodpłatnie akcje w ramach udziału w programie motywacyjnym, stwierdzić należy, że po ich stronie – w momencie realizacji uprawnienia do ich nieodpłatnego otrzymania – dojdzie niewątpliwie do przysporzenia majątkowego, ponieważ otrzymają akcje określonej wartości nie ponosząc kosztów ich nabycia.

Tak więc skoro w momencie otrzymania akcji dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotnym jest ustalenie źródła tego przychodu.

W przepisie art. 10 updof polski ustawodawca zawarł katalog źródeł przychodów.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W punkcie 9 ww. ustępu 1 art. 10 updof, jako źródło przychodów wskazano natomiast inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z uwagi na fakt użycia przez ustawodawcę (zarówno w art. 12 jak i art. 20) sformułowania „w szczególności” stwierdzić należy, iż definicja przychodów ze stosunku pracy jak i przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w komentowanych przepisach.

Zatem otrzymanie akcji może zostać zaliczone jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 updof albo jako przychód z innych źródeł skonstytuowany w art. 20 cyt. ustawy.

Kwalifikowanie źródła uzyskania przychodu uzależnione jest od podmiotu, który ponosi koszty funkcjonowania programu motywacyjnego.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Akcjonariusz Wnioskodawcy (spółka z siedzibą na terytorium Republiki Francji) poniesie koszt realizacji Programu Przydziału Bezpłatnych Akcji (nie będzie on refakturowany na Wnioskodawcę). Tak więc uzyskany przychód nie jest przychodem, ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tytułu nieodpłatnego otrzymania akcji należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o którym mowa powołanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 11 ust. 1 ww. ustawy. Przychód ten należy rozpoznać w momencie przyznania akcji.

W myśl art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

   - podatku, zaliczki lub raty.

Stosownie natomiast do treści art. 31 updof, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów stwierdzić należy, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu. Skoro pracownicy Wnioskodawcy otrzymają nieodpłatnie akcje Jego francuskiego Akcjonariusza, to po stronie Wnioskodawcy nie wystąpią obowiązki płatnika z tytułu uzyskania przez Jego pracowników przychodu związanego z nieodpłatnym nabyciem akcji.

W tym miejscu należy wskazać na treść art. 24 ust. 11 updof, stosownie do którego dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

W myśl art. 24 ust. 12 cyt. ustawy powyższa zasada, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Stosownie do art. 24 ust. 12a updof, cyt. powyżej przepisy art. 24 ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z wykładnią językową wskazanych powyżej przepisów, a także zakazem rozszerzającego interpretowania przepisów zawierających preferencje podatkowe stwierdzić należy, iż przepisy te odraczają moment opodatkowania dochodu wynikającego z różnicy między wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), w sytuacji gdy spełnione są wskazane w nim warunki t.j.:

  • musi nastąpić objęcie (nabycie) akcji,
  • osoby obejmujące (nabywające) te akcje muszą być uprawnione do takiego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem.

Skoro z przedmiotowego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy Wnioskodawcy w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nieodpłatnie akcje spółki prawa francuskiego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tej spółki, stwierdzić należy, iż spełnione zostaną ustawowe kryteria określone w art. 24 ust. 11 updof, warunkujące odroczenie momentu opodatkowania przychodu z tytułu nabycia akcji do momentu odpłatnego zbycia tychże akcji.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przedstawionej sprawie w wyniku nieodpłatnego nabycia przez pracowników Wnioskodawcy akcji spółki z siedzibą na terytorium Republiki Francji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy tej spółki, w momencie przyznania (nabycia, objęcia) tych akcji powstanie przychód podatkowy ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 updof. Ponieważ nieodpłatne przyznanie akcji nastąpi z pominięciem obciążenia Wnioskodawcy kosztami programu motywacyjnego nie będą na Nim ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodów uzyskanych przez Jego pracowników z wyżej wymienionego tytułu. Z uwagi na brzmienie art. 24 ust. 11 cyt. ustawy moment opodatkowania przychodu z tytułu nabycia akcji zostanie odroczony do momentu zbycia przedmiotowych akcji.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj