Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-722/12/DM
z 27 sierpnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-722/12/DM
Data
2012.08.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Słowa kluczowe
sprzedaż
złom
Istota interpretacji
Dostawa towarów zgrupowanych w PKUiW 38.11.58.0 korzysta z mechanizmu odwróconego opodatkownia
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy złomu - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 14 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy złomu. W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gromadzenia i sprzedaży złomu, w tym złomu aluminiowego, cynku, ołowiu, miedzi, stali. Od dnia 1 kwietnia 2011 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i dodaniu do treści art. 17 ust 1 - punktu 7, Wnioskodawca zarówno przy zakupie wskazanego złomu, jak i dalszej sprzedaży, w tym do hut (odbiorca końcowy) stosuje metodę tzw. odwróconego obciążenia (ang. reverse charge mechanizm), która polega na tym, że przy transakcji dostawy złomu pomiędzy dwoma czynnymi podatnikami VAT, którzy nie korzystają ze zwolnienia podatkowego, zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca złomu Taki sposób rozliczania podatku VAT przy zakupie i sprzedaży złomu aluminiowego, cynku, ołowiu, miedzi, stali podatnik kontynuuje także po dniu 1 lipca 2011 r., a zatem po zmianie treści art. 17 ust 1 pkt 7 ustawy o VAT. Podatnik uznał bowiem, iż świadczy „usługi” wymienione w załączniku nr 11, a zatem dokonuje na rzecz nabywców dostawy towarów opisanych w PKWiU ex 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal. W PKWiU z 2008 r. znajdują się jednak w tym samym dziale nr 38 podkategorie oznaczone symbolami:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w związku z umieszczeniem w załączniku nr 11 jako towarów zgrupowanych w pozycji PKWiU ex 38.11.58 0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, do sprzedaży złomu aluminiowego, cynku, ołowiu, miedzi, stali Wnioskodawca prawidłowo stosuje mechanizm odwróconego obciążenia w zakresie rozliczenia podatku VAT i pozostawia rozliczenie podatku VAT nabywcom złomu... Zdaniem Wnioskodawcy, dla pierwszych czterech poziomów PKWiU 2008 przyjęto jako kryterium podziału produktów ich pochodzenie zdefiniowane przez PKD 2007. W efekcie powoduje to, że każdy produkt będący wyrobem lub usługą powinien być przyporządkowany wyłącznie do jednego rodzaju działalności zaliczonego do określonej sekcji, działu, grupy i klasy Odpady i złom zostały sklasyfikowane w PKWiU 2008 w dziale 38 (Sekcja E) Usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów, odzysk surowców, który obejmuje odpady, usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem oraz usługi odzysku surowców wtórnych i surowce wtórne. Pozycje opisane w PKWiU symbolami 38.32.21.0, 38.32.22.0, 38.32.23.0, 38.32.24.0 i 38.32.25.0 znajdują się w klasie, która odpowiada symbolowi PKD 38.32.. Zgodnie z PKD klasa ta obejmuje odzysk surowców z materiałów segregowanych. Wnioskodawca nie zajmuje się odzyskiem surowców z materiałów segregowanych, bowiem w żadnym razie nie dokonuje jakiegokolwiek ich przetworzenia, co zgodnie z opisem do podklasy 38.32.Z PKD obejmuje tą klasę. Natomiast pozycja opisana w PKWiU symbolem PKWiU 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, znajduje się w klasie, która odpowiada symbolowi 38.11 PKD. Zgodnie z PKD klasa ta obejmuje zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne. Podklasa ta obejmuje m.in. zbieranie surowców wtórnych (38.11.Z PKD). Wskazać należy, iż art. 17 ust 1 pkt 7 ustawy o VAT nie jest adresowany do dokonujących dostawy, a do nabywców towarów określonych w załączniku nr 11. Do dokonujących dostawy adresowany jest art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, który mówi, iż w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Dla oceny zatem, czy dany towar wymieniony jest w załączniku nr 11 musimy uwzględnić cel nabycia towaru przez nabywcę, a nie fakt jego zbycia. Nadto, w celu maksymalnego zharmonizowania międzynarodowych klasyfikacji wyrobów na potrzeby statystyki produkcji z wcześniej opracowanymi międzynarodowymi klasyfikacjami towarów na potrzeby handlu zagranicznego - przy opracowywaniu klasyfikacji wyrobów posłużono się jako „blokami konstrukcyjnymi” pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN). Z tych względów, w PKWiU 2008 zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU 2008 odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN. Ich symbole podano w kolumnie 3 schematu klasyfikacji. I tak w kolumnie 3 schematu klasyfikacji dla pozycji PKWiU 38 11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal - podano następujące pozycje CN.
Z powyższego wynika, iż sprzedaż (dostawa) złomu na rzecz podatnika, spełniającego kryteria określone w art. 17 ustawy o VAT, który dokonuje nabycia w celu gromadzenia złomu, objęta jest mechanizmem odwróconego obciążenia w zakresie rozliczenia podatku VAT. Dostawa dotyczy bowiem towaru wymienionego w PKWiU ex 38 11 58 0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal - z rozszerzenia Combmed Nomenclature CN 2007 - obejmuje następujące surowce:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Zgodnie z brzmieniem art. 5a cyt. ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:
Należy podkreślić, iż wykaz towarów zawarty w załączniku nr 11 do ustawy objętych zasadą rozliczania w drodze tzw. reverse charge (samonaliczanie) jest katalogiem zamkniętym, a zatem towary w nim niewymienione nie podlegają regułom określonym w art. 17 ust 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ww. ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy). Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy o VAT). Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 68, poz. 360). Z przepisu § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:
Przepisy powyższe wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy. Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:
Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy towaru wymienionego w załączniku nr 11 nie mogą rozliczać VAT należnego z tytułu dostaw tych towarów. Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy. Ze złożonego wniosku wynika, że dokonując dostaw złomu aluminiowego, cynku, ołowiu, miedzi i stali - towary sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 38.11.58.0, zaś transakcje dokonywane są pomiędzy dwoma czynnymi podatnikami VAT – stosuje Pan metodę tzw. odwróconego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro dokonuje Pan dostaw towarów, tj. złomu aluminiowego, cynku, ołowiu, miedzi i stali sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, to w przypadku spełnienia pozostałych warunków nałożonych przez ustawodawcę w tym m.in. nie objęcia dostaw zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to w świetle brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towaru i usług zastosowanie znajdzie mechanizm odwróconego opodatkowania, a więc to na nabywcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji. W tym miejscu zwrócić należy jednak uwagę, że ustawodawca na potrzeby stosowania wskazanego we wniosku mechanizmu odwrotnego obciążenia usystematyzował wykaz towarów, odwołując się do klasyfikacji statystycznych - celem identyfikacji danej czynności, zgodnie z ww. art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem dla określenia, czy dokonywane dostawy mogą korzystać z ww. mechanizmu, należy uwzględniać czy towar mieści się w grupowaniu PKWiU wskazanym w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, nie zaś - jak wskazał Wnioskodawca - „cel nabycia towaru przez nabywcę”. Końcowo należy wskazać, ze niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o opodatkowaniu towarów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.32.21.0, 38.32.22.0, 38.32.23.0, 38.32.24.0, 38.32.25.0, gdyż nie było to przedmiotem zapytania. Ponadto z uwagi na to, że organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę jest prawidłowe. Należy bowiem zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.