Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-103/13-5/AO
z 6 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 04 marca 2013 r. (data wpływu 07 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2013 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwała Rady Miasta z dnia 30 maja 2012 r. w sprawie opłat, zwolnień i ulg w opłatach za usługi przewozowe komunikacją miejską oraz sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych i opłaty manipulacyjnej z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt w § 2.1. ustala cyt.:

„Do korzystania z przejazdów bezpłatnych na wszystkich liniach uprawnieni są:

  1. pracownicy, emeryci i renciści Miejskiego Zakładu Komunikacji w zakresie ustalonym w załączniku do regulaminu wynagradzania - na podstawie biletu upoważniającego do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską, ze zdjęciem posiadacza, wydanego przez Miejski Zakład Komunikacji”.

Regulamin Wynagradzania uchwalony został Uchwałą Zarządu Spółki z dnia 31 grudnia 2012 r. Uchwała weszła w życie 01 stycznia 2013 r.

Załącznik nr 2 do Regulaminu - Wykaz osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów w zakresie zbiorowego transportu osobowego środkami komunikacji miejskiej w ramach usług przewozowych świadczonych przez Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. zgodnie z obowiązującą Uchwałą Rady Miasta ustala cyt.:

„ § 1. W Miejskim Zakładzie Komunikacji Sp. z o.o. bezpłatne bilety okresowe na przejazdy tramwajami i autobusami otrzymują:

1. Pracownicy Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy oraz wymiarze co najmniej połowa etatu.

3. Emeryci (renciści) i pracownicy przechodzący na świadczenie przedemerytalne, którzy w okresie 5 lat bezpośrednio przed przejściem na emeryturę (rentę) bądź świadczenie przedemerytalne byli zatrudnieni w Miejskim Zakładzie Komunikacji lub w Miejskim Zakładzie Komunikacji Sp. z o.o. w pełnym wymiarze czasu pracy, bądź w wymiarze co najmniej połowy etatu, jeśli było to dla pracownika jedyne źródło utrzymania. Warunek przepracowania 5 lat nie jest wymagany, jeżeli pracownik przeszedł na rentę inwalidzką wskutek wypadku przy pracy zaistniałego w wyniku pracy w Miejskim Zakładzie Komunikacji lub w Miejskim Zakładzie Komunikacji Sp. z o.o., bądź choroby zawodowej nabytej w związku z pracą w Miejskim Zakładzie Komunikacji lub w Miejskim Zakładzie Komunikacji Sp. z o.o.

§ 2. Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w zakresie transportu osobowego środkami komunikacji miejskiej w zakresie świadczonym przez Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. nie przysługują pracownikom korzystającym z urlopu bezpłatnego, bądź wychowawczego trwającego powyżej jednego miesiąca”.

W związku z powyższym, że uprawnienia do korzystania z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską ustala Rada Miasta, Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. realizuje tylko postanowienia Uchwały Rady Miasta w tym zakresie.

W sytuacji zabrania przez Radę Miasta ww. bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską Spółka nie będzie przyznawać nadal uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Pracownicy, emeryci i renciści wskazani w Uchwale Rady Miasta zobowiązani będą do odpłatności za przejazdy komunikacją miejską. Zapisy Regulaminu Wynagradzania przestaną obowiązywać z mocy zmiany Uchwały Rady Miasta - zabranie bezpłatnych uprawnień.

Uchwałą Rady Miasta z dnia 30 maja 2012 r. z dniem 01 stycznia 2013 r. zlikwidowany został zakład budżetowy Miejski Zakład Komunikacji w celu przekształcenia w spółkę Miejski Zakład Komunikacji spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka powstała w celu realizacji zadania własnego Miasta polegającego na zapewnieniu przewozów komunikacją miejską oraz gminach, z którymi zawarte jest Porozumienie Komunalne. Składniki mienia przekształconego zakładu stają się majątkiem Spółki i stanowią pokrycie kapitału. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu.

Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową z dnia 31 grudnia 2012 r. z Miastem - Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, przyjął do realizacji zadanie polegające na dystrybucji biletów uprawniających do przejazdów środkami lokalnego publicznego transportu zbiorowego w imieniu i na rzecz Organizatora, tj. Miasta. Przychody ze sprzedaży biletów są przychodami Miasta. Wnioskodawca w ramach zawartej umowy, zobowiązany jest do przechowywania na wydzielonym rachunku bankowym środków pieniężnych Organizatora z tytułu wpływów ze sprzedaży biletów, z zastrzeżeniem, że nie mogą być one wykorzystywane przez Spółkę. Środki te Spółka przekazuje następnie w wyznaczonych umową terminach na konto.

Spółka wystawia fakturę VAT wewnętrzną na wartość wydanych biletów uprawniających do korzystania z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską naliczając od nich podatek VAT należny. Podatek od towarów i usług VAT należny, naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego od wydanych biletów, Spółka księguje w koszty swojej działalności operacyjnej.

Dodatkowo, w uzupełnienia wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. Spółka wskazała w części E.3. druku ORD-IN, iż przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) na podstawie których w powiązaniu z przedstawionym stanem faktycznym formułuje normę indywidualną są art. 12 ust. 1 - 4 i art. 16 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca w sytuacji korzystania z przejazdów bezpłatnych na podstawie biletu przez Jego pracowników, emerytów i rencistów, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta, powinien wartość wydanych bezpłatnych biletów doliczyć do przychodu podatkowego i odprowadzić od nich podatek dochodowy od osób prawnych...
  2. Czy podatek VAT należny (naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego) od wydanych biletów uprawniających do bezpłatnych przejazdów zgodnie z Uchwałą Rady, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

Natomiast wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 06 czerwca 2013 r. nr ILPB3/423-103/13-4/AO.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT należny od biletów uprawniających do bezpłatnych przejazdów na podstawie Uchwały Rady Miasta nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, gdyż mieści się w katalogu wymienionym w art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo, w uzupełnienia wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił sprzeczność wynikającą z własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania oznaczonego we wniosku nr 2 stwierdzając, że Jego zdaniem, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu uzyskania przychodu z wyjątkami wymienionymi w tym przepisie.

Zdaniem Spółki, podatek VAT należny od biletów uprawniających do bezpłatnych przejazdów na podstawie Uchwały Rady Miasta nie dotyczy przypadków wymienionych w pkt 46 lit. b) cyt. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się m.in. - stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podatku od towarów i usług.

Od zasady nieuznawania podatku od towarów i usług za koszt uzyskania przychodów ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki.

I tak, na mocy art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek od towarów i usług należny stanowi koszt uzyskania przychodów wyłącznie:

  • w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
  • w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości.

Z opisanego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż pracownicy, emeryci i renciści Spółki, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta, w zakresie ustalonym w załączniku do Regulaminu Wynagradzania uchwalonym Uchwałą Zarządu Spółki, są uprawnieni na podstawie biletów do korzystania z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Wnioskodawca zgodnie z zawartą umową z Miastem - Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, przyjął do realizacji zadanie polegające na dystrybucji biletów uprawniających do przejazdów środkami lokalnego publicznego transportu zbiorowego w imieniu i na rzecz Organizatora, tj. Miasta. Przychody ze sprzedaży biletów są przychodami Miasta. Spółka w ramach zawartej umowy zobowiązana jest do przechowywania na wydzielonym rachunku bankowym środków pieniężnych Organizatora z tytułu wpływów ze sprzedaży biletów. Środki te Spółka przekazuje następnie w wyznaczonych umową terminach na konto Miasta. Spółka wystawia fakturę VAT wewnętrzną na wartość wydanych biletów uprawniających do korzystania z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską naliczając od nich podatek VAT należny. Podatek od towarów i usług VAT należny, naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego od wydanych biletów, Spółka księguje w koszty swojej działalności operacyjnej.

W świetle opisanego stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy podatek VAT należny (naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego) od wydanych biletów uprawniających do bezpłatnych przejazdów zgodnie z Uchwałą Rady Miasta, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc cytowany wyżej przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż żadna z sytuacji umożliwiających zaliczenie podatku VAT należnego do kosztów uzyskania przychodów nie ma miejsca w przypadku Wnioskodawcy.

Reasumując, podatek VAT należny (naliczony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego) od wydanych biletów uprawniających do bezpłatnych przejazdów zgodnie z Uchwałą Rady, nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodów Spółki, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj