Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-426/13/MK
z 12 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (wpływ do tut. Biura – 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia darowizny przekazanej za pomocą portalu aukcyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia darowizny przekazanej za pomocą portalu aukcyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zarejestrować się na portalu aukcyjnym, na którym będzie zawierał transakcje. Portal, oprócz umożliwiania zawierania transakcji pomiędzy użytkownikami, pozwala na dokonywanie darowizn na rzecz fundacji, uczelni wyższych oraz zarejestrowanych organizacji pożytku publicznego. Darowizny będą dokonywane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

W ramach programu promocyjnego portalu Wnioskodawca od zawartych transakcji będzie otrzymywał nagrody. Wnioskodawca będzie mógł również otrzymać podobną nagrodę za polecenie aukcji innej osobie (np. swojemu znajomemu, o którym wie, że poszukuje jakiegoś towaru), jeżeli ta osoba dokona transakcji. Wartość nagród określona jest jako procent od wartości transakcji i wynika z regulaminu portalu.

Na portalu aukcyjnym funkcjonuje również system bezpiecznych płatności. Użytkownicy w celu zmniejszenia ryzyka braku płatności oraz braku wysyłki mogą z niego skorzystać. System działa w ten sposób, że po zawarciu transakcji, kupujący przekazuje płatność wynikającą ze sprzedaży na konto portalu aukcyjnego. Sprzedawca otrzymuje informację o dokonanej płatności, a następnie dokonuje wysyłki towaru. Jeżeli kupujący potwierdzi otrzymanie przesyłki, sprzedawca może rozporządzać środkami wynikającymi z zapłaty.

Serwis posiada funkcję przekazania zgromadzonych w powyższy sposób środków w formie darowizny na rzecz wyżej wymienionych podmiotów zajmujących się działalnością pożytku publicznego.

Portal aukcyjny oferuje również inną funkcję, za pomocą której Wnioskodawca będzie mógł przekazać w formie darowizny środki uzyskane ze sprzedaży. Wnioskodawca będzie mógł wystawić towar na aukcji, z zastrzeżeniem, że środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przekazane organizacji zajmującej się działalnością pożytku publicznego. Płatność zostanie przekazana na rachunek portalu aukcyjnego. Wnioskodawca po otrzymaniu potwierdzenia wpłaty będzie wysyłał towar. Po potwierdzeniu przez kupującego otrzymania przesyłki, portal aukcyjny przekaże przelewem na rachunek podmiotu zajmującego się działalnością pożytku publicznego środki wynikające ze sprzedaży. Przelew zostanie opatrzony informacją o celu na jaki darowizna powinna zostać przeznaczona oraz informacją pozwalającą zidentyfikować transakcję sprzedaży, z której pochodzą środki stanowiące przedmiot darowizny.

Darowizny dokonywane w tej formie będą przekazywane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy. Darowizna ze zgromadzonych środków zostanie przelana na rachunek bankowy odpowiedniego podmiotu. Wnioskodawca będzie w posiadaniu potwierdzenia przelewu środków pieniężnych wynikających z takiej sprzedaży na rachunek bankowy obdarowanego ze wskazaniem danych obdarowanego, kwoty darowizny oraz celów na jakie przekazane środki powinny być przeznaczone wraz z informacją pozwalającą przypisać środki do konkretnej transakcji. W tytule przelewu będą znajdować się dane Wnioskodawcy umożliwiające jego identyfikację jako darczyńcy, tj. imię, nazwisko i adres. Będzie on posiadał również dokumenty wskazujące na to, iż to on dokonał sprzedaży danego przedmiotu, z której środki zostały następnie przekazane odpowiedniej fundacji. Na podstawie posiadanego potwierdzenia przelewu na rachunek bankowy, Wnioskodawca będzie odliczał od podstawy opodatkowania kwoty dokonanych darowizn.

Łączna kwota odliczeń nie będzie przekraczała w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obniżenie podstawy opodatkowania o kwotę darowizn przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie prawidłowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest dokonanie odliczenia od dochodu darowizn przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, gdyż spełnione są warunki dokonania takiego odliczenia, a mianowicie: darowizny, dokonywane będą na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy a Wnioskodawca będzie posiadał potwierdzenie wpłaty środków na rachunek bankowy.

Wnioskodawca, powołując treść art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, iż w przepisach podatkowych brak jest definicji darowizny. Instytucja darowizny uregulowana jest w przepisach Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Konstytutywnym elementem umowy darowizny, uprawniającym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący je nie świadczy nic w zamian ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie obdarowanego nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Wyłącznym celem leżącym u podstaw darowizny powinna być jedynie chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeśli podatnik dokonuje świadczenia, mając na celu uzyskanie w zamian w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, nie można mówić o darowiźnie.

Z treści art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  1. musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. obdarowanym musi być organizacja określona w art. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje w szczególności zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z takiego obliczenia jest status beneficjenta, który musi być organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Wnioskodawca uważa, iż stosowanie ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, zdaniem Wnioskodawcy, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia darowizn nie przysługuje w przypadku, gdy podmiotami obdarowanymi są: osoby fizyczne, a także prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu.

W myśl art. 26 ust. 7 pkt l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego - w przypadku darowizny pieniężnej.

W szczególności taki dowód stanowić będą potwierdzenia przelewu na rachunek bankowy właściwej organizacji.

Wnioskodawca podsumowując stwierdza, iż:

  • będzie dokonywał darowizn na cele wymienione w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy,
  • będzie posiadał potwierdzenia przelewu na rachunek bankowy powyższych organizacji z zaznaczeniem celów na jakie przekazane środki powinny być przeznaczone,
  • wysokość darowizn nie będzie przekraczała w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu,
  • darowizny nie będą dokonywane na rzecz podmiotów o których mowa w art. 26 ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a więc Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty przekazywanych darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy

-w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego. W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Natomiast z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu przekazanej darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • musi być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Stosownie do art. 26 ust. 5 ww. ustawy, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6 % dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych,
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Należy w tym miejscu odwołać się do treści przepisu art. 26 ust. 7 ww. ustawy, który odnosi się do sposobu dokumentowania wydatków na cele wymienione w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego - w przypadku darowizny pieniężnej.

Zatem właściwym dokumentem potwierdzającym dokonanie darowizny pieniężnej uprawniającym do skorzystania z ulgi, jest w oparciu o ww. przepis, bankowy dowód wpłaty dokonanej osobiście przez podatnika.

Należy zauważyć, iż użyte pojęcie „dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego” jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem rozmaite formy udowodnienia wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dla darczyńcy dowód, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie.

Dla możliwości zastosowania omawianego zwolnienia nie ma znaczenia to, że darowizny dokonywane są w taki sposób, że inne podmioty pośredniczą w przekazywaniu obdarowanym środków finansowych pochodzących od podatników, rzeczywistych darczyńców.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zarejestrować się na portalu aukcyjnym, na którym będzie zawierał transakcje. Portal oprócz umożliwiania zawierania transakcji pomiędzy użytkownikami, pozwala na dokonywanie darowizn na rzecz fundacji, uczelni wyższych oraz zarejestrowanych organizacji pożytku publicznego. Darowizny będą dokonywane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

Portal aukcyjny oferuje również inną funkcję, za pomocą której Wnioskodawca będzie mógł przekazać w formie darowizny środki uzyskane ze sprzedaży. Wnioskodawca będzie mógł wystawić towar na aukcji, z zastrzeżeniem, że środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przekazane organizacji zajmującej się działalnością pożytku publicznego. Płatność zostanie przekazana na rachunek portalu aukcyjnego. Wnioskodawca po otrzymaniu potwierdzenia wpłaty będzie wysyłał towar. Po potwierdzeniu przez kupującego otrzymania przesyłki, portal aukcyjny przekaże przelewem na rachunek podmiotu zajmującego się działalnością pożytku publicznego środki wynikające ze sprzedaży. Przelew zostanie opatrzony informacją o celu na jaki darowizna powinna zostać przeznaczona oraz informację pozwalającą zidentyfikować transakcję sprzedaży, z której pochodzą środki stanowiące przedmiot darowizny.

Darowizny dokonywane w tej formie będą przekazywane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy. Darowizna ze zgromadzonych środków zostanie przelana na rachunek bankowy odpowiedniego podmiotu. Wnioskodawca będzie w posiadaniu potwierdzenia przelewu środków pieniężnych wynikających z takiej sprzedaży na rachunek bankowy obdarowanego ze wskazaniem danych obdarowanego, kwoty darowizny oraz celów na jakie przekazane środki powinny być przeznaczone wraz z informacją pozwalającą przypisać środki do konkretnej transakcji. W tytule przelewu będą znajdować się dane darczyńcy umożliwiające jego identyfikację jako darczyńcy, tj. imię, nazwisko i adres. Będzie on posiadał również dokumenty wskazujące na to, iż to on dokonał sprzedaży danego przedmiotu, z której środki zostały następnie przekazane odpowiedniej fundacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z instytucją przekazania środków w ramach darowizny, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie czyni tego co prawda bezpośrednio darczyńca – Wnioskodawca – lecz zleca wykonanie przelewu innemu podmiotowi, którym jest portal aukcyjny. Są to jednak bezspornie środki Wnioskodawcy. To on zatem dokonuje darowizny.

Skoro zatem darowizny dokonywane w ww. formie:

  • będą przekazywane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy,
  • darowizna ze zgromadzonych środków zostanie przelana na rachunek bankowy odpowiedniego podmiotu,
  • Wnioskodawca będzie w posiadaniu potwierdzenia przelewu środków pieniężnych wynikających z takiej sprzedaży na rachunek bankowy obdarowanego ze wskazaniem danych obdarowanego, kwoty darowizny oraz celów na jakie przekazane środki powinny być przeznaczone wraz z informacją pozwalającą przypisać środki do konkretnej transakcji,
  • w tytule przelewu będą znajdować się dane darczyńcy umożliwiające jego identyfikację jako darczyńcy, tj. imię, nazwisko i adres,
  • Wnioskodawca będzie posiadał również dokumenty wskazujące na to, iż to on dokonał sprzedaży danego przedmiotu, z której środki zostały następnie przekazane odpowiedniej fundacji,
  • wysokość darowizn nie będzie przekraczała w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu,
  • darowizny nie będą dokonywane na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

to Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od dochodu kwot ww. darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj