Interpretacja Ministra Finansów
DD9/033/459/KZU/2012/PK-1593
z 26 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 04 lipca 2012 r. nr ILPB2/415-357/12-2/ES wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym oraz udziału w gruncie będącym częścią wspólną tej nieruchomości, jest prawidłowe.


Uzasadnienie


Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 04 lipca 2012 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi meldunkowej. Interpretacja wydana została na ww. wniosek z dnia 01 kwietnia 2012 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, na podstawie aktu notarialnego zawartego w dniu 09 czerwca 2008 r. Wnioskodawca stał się właścicielem nieruchomości, czyli lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym (Wspólnota Mieszkaniowa) oraz udziału w gruncie, będącym częścią wspólną tejże nieruchomości. Lokal mieszkalny jest trwale związany z gruntem, na którym jest posadowiony. Nie ma możliwości sprzedaży samego lokalu mieszkalnego znajdującego się we Wspólnocie Mieszkaniowej lub samego gruntu. Zgodnie z ustawą o własności lokali Wnioskodawca był współwłaścicielem gruntu, w udziale określonym w akcie notarialnym. Następnie w dniu 9 maja 2011 r., na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca dokonał sprzedaży tej nieruchomości. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca skorzystał z ulgi meldunkowej, ponieważ w sprzedanej nieruchomości był zameldowany od dnia 8 maja 2006 r. do momentu jej sprzedania. W dniu 18 maja 2011 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym odpowiednie oświadczenie.

W rozliczeniu PIT-36 za rok 2011 Wnioskodawca wykazał podatek należny z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Wartość gruntu, będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, oszacował zgodnie z sugestią Urzędu Skarbowego, ponieważ w akcie notarialnym z dnia 9 maja 2011 r. nie wyodrębniono osobnych kwot sprzedaży lokalu i gruntu. Ponadto cały przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości został przeznaczony na zakup nowej nieruchomości.


W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca zadał pytania:


  1. Czy (…) można zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnić z opodatkowania cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości?
  2. Czy w takim wypadku słusznie rozliczyłem w PIT-36 przychód ze sprzedaży gruntu związanego z lokalem?

Zdaniem Wnioskodawcy, „(…) Prawo podatkowe nie definiuje nieruchomości, więc należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego, które zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, wskazuje na nierozerwalność budynku i związanego z nim gruntu. Zatem w myśl prawa cywilnego nie można dokonać odrębnej sprzedaży gruntu, na którym budynek został posadowiony. Jest to jedność, którą celem wykazania i określenia należnego podatku od gruntu, trzeba sztucznie rozdzielić. Argumentując swoje stanowisko pragnę powołać się na wyroki sądów, które we wskazanych poniżej sprawach orzekły, że zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 126 podlega cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, na którą składa się budynek mieszkalny oraz przynależący grunt:

  • sygn. akt II FSK 416/10, wyrok NSA z dnia 26.07.2011r.
  • sygn. akt III SA/Wa 2040/09,
  • sygn. akt III SA/Wa 727/10,
  • sygn. akt I SA/Gl 98/11,
  • sygn. akt I SA/Bk 222/11.

Uważam, że nieprawidłowo sporządziłem PIT-36 wykazując w pozycji 189 kwotę podatku należnego z tytułu sprzedaży gruntu.

Ponadto chciałbym dodać, że cała kwota uzyskana ze sprzedaży została przeznaczona na zakup nowej nieruchomości. Taka sprzedaż nieruchomości nabytej po 01.01.2009 r. jest całkowicie zwolniona z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131. W tym przypadku ustawodawca wskazał na zwolnienie od podatku dochodowego uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości bez rozdzielania na grunt i lokal.

W związku z powyższym uważam, iż ustawodawca w art. 121 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również miał na myśli nieruchomość, a zatem lokal jak i grunt i tak należy przepis interpretować.

Ponadto uważam, że wszystkie przepisy prawa podatkowego jak i cywilnego powinny być spójne i wzajemnie z siebie wynikać a nie wzajemnie wykluczać (…)”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 04 lipca 2012 r., Nr ILPB2/415-357/12-2/ES, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, stwierdzając m.in., że „(…) wartość sprzedanego wraz z lokalem mieszkalnym udziału w gruncie nie może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przychód uzyskany ze zbycia udziału w gruncie nie został wymieniony w ww. przepisie.

Tak więc uzyskany przez Wnioskodawcę dochód ze zbycia udziału w gruncie podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30e ww. ustawy. Zatem Wnioskodawca prawidłowo postąpił wykazując w PIT-36 za 2011 r. należny podatek dochodowy od dochodu uzyskanego z tego tytułu (…)”.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do art. 30e ust. 1 i ust. 2 ustawy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 w związku z art. 21 ust. 21 ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.), wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia oraz w ustawowym terminie złoży stosowne oświadczenie w urzędzie skarbowym.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, ma zastosowanie do przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. (art. 8 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.).

Aby skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, podatnik obowiązany jest spełnić łącznie warunki tj. musi być zameldowany w zbywanym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą odpłatnego zbycia oraz w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie złożyć w urzędzie skarbowym stosowne oświadczenie. Przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi z mocy prawa po spełnieniu wszystkich warunków ustawowych.

Odnosząc się zatem do opisanego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, że zostały spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z przynależnym udziałem w gruncie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy. Oznacza to, że w zeznaniu podatkowym PIT-36 podatek dochodowy wykazany został nienależnie.

Jednocześnie podkreślić należy, że zagadnienie związane z tzw. ulgą meldunkową znalazło odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, które nie było jednolite. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów w dniu 02 kwietnia 2012 r. podjął uchwałę sygn. akt II FPS 3/11, wskazując m.in., że: „(…) ulga meldunkowa przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a/ ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w stanie prawnym obowiązującym w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., obejmowała swoim zakresem nie tylko przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, ale także gruntu, na którym budynek ten został posadowiony (…) W art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a/ u.p.d.o.f. – jak już wyżej stwierdzono w oparciu o odwołanie do art. 21 ust. 21 u.p.d.o.f. – uregulowano tzw. "ulgę meldunkową", w której zakresie mieści się nieruchomość pojęta jako grunt wraz ze związanym z nim budynkiem mieszkalnym (art. 46 K.c.). Redakcja tego przepisu u.p.d.o.f. wskazuje, że normy prawa cywilnego, zawarte w art. 46 i art. 47 K.c., uzupełniają normę prawa podatkowego i stanowią budulec dla instytucji prawnopodatkowej tzw. "ulgi meldunkowej (…)".

Po podjęciu uchwały przez Naczelny Sąd Administracyjny ugruntowała się jednolita linia orzecznicza sądów administracyjnych stanowiąca, iż przedmiotowe zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych obejmuje również przychody uzyskane ze sprzedaży np. lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie np.: wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 1035/10; wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2612/10; wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 czerwca 2012 r. sygn. akt I SA/Po 455/12.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe. Natomiast wskazany przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2009 roku i nie ma zastosowania w opisanej przez Wnioskodawcę sprawie.

Minister Finansów, jeżeli stwierdzi nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, stosownie do art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej dokonuje, z urzędu, jej zmiany, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów administracyjnych.

W konsekwencji należało, z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż jest nieprawidłowa.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj