Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-238/12-4/AF
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-238/12-4/AF
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
nierezydent
połączenie
spółki
Wielka Brytania


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż przyjmując za Wnioskodawcą, że w wyniku połączenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału spółki przejmującej, tj. H., planowane połączenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. A zatem bezpodstawne jest rozpatrywanie wniosku pod kątem art. 1 ust. 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 491 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10.08.2012 r. (data nadania 10.08.2012 r., data wpływu 13.08.2012 r.) na wezwanie z dnia 31.07.2012 r. Nr IPPB2/436-238/12-2/AF (data doręczenia 06.08.2012 r.) oraz pismem z dnia 17.08.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych planowanego połączenia spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych planowanego połączenia spółek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

H.(dalej: H. lub Spółka) jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Wielkiej Brytanii i będącą brytyjskim rezydentem podatkowym. H. należy do międzynarodowej grupy spółek z branży motoryzacyjnej (dalej: Grupa).

W ramach Grupy planowane są zmiany organizacyjne, w wyniku których H. ma pełnić rolę podmiotu dominującego, odpowiedzialnego m.in. za centralną organizację dystrybucji pojazdów produkowanych przez Grupę oraz części zamiennych w poszczególnych krajach. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie kosztów związanych z utrzymywaniem lokalnych spółek dystrybucyjnych.

W związku ze wskazanymi działaniami w zakresie zmian organizacyjnych planowane jest dokonanie połączenia H. z innymi spółkami z Grupy, w tym m.in. H. P. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: H. P.) oraz H. L. Sp. z o.o. z siedzibą w Pniewach (dalej: H. L. ) (łącznie Spółki Zależne), będącymi podatnikami PDOP i podlegającymi nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie handlu dystrybucji pojazdów i części zamiennych produkowanych przez inne podmioty z Grupy.

Na moment połączenia jedynym udziałowcem H. P. oraz H. L. będzie H.. Omawiane połączenie zostanie dokonana przez przejęcie w taki sposób, że H. będzie spółką przejmującą, a H. P. oraz H. L. - spółkami przejmowanymi (dalej: Spółki zależne). Połączenie transgraniczne przeprowadzone zostanie na podstawie właściwych przepisów w szczególności zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 491 § 11, art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 5161 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej KSH).

Zasadniczo przeniesienie majątku Spółek Zależnych na spółkę przejmującą następuje w zamian za wydanie udziałów spółki przejmującej wspólnikom spółki przejmowanej, niemniej jednak, ze względu na to, że w momencie przejęcia H. będzie jedynym udziałowcem Spółek Zależnych, w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne udziały. W związku z planowanym połączeniem, H., jako udziałowcowi Spółek Zależnych, nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce.

Konsekwencją dokonanych połączeń spółek byłaby tzw. sukcesja generalna przez Spółkę praw i obowiązków Spółek Zależnych. Regułę tę statuuje art. 494 § 1 KSH, według którego spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

W następstwie planowanego połączenia działalność prowadzona dotychczas przez Spółki zależne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przeniesiona do H.. Po połączeniu ze Spółkami Zależnymi H. będzie kontynuować działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału bądź oddziałów utworzonych przez H. przed połączeniem, które w wyniku połączenia przejęłyby majątek H. P. i H. L. .

Obecnie H. nie jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce niemniej przed dokonaniem połączenia taka rejestracja będzie miała miejsce. Zatem na moment połączenia H. będzie podatnikiem VAT w Polsce.

Pismem z dnia 31.07.2012 r. Nr IPPB2/436-238/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez uzupełnienie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, czy w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie znajdował się rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba Wnioskodawcy, jeżeli jego rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując, iż w chwili dokonania czynności prawnej rzeczywisty ośrodek zarządzania Wnioskodawcy będzie znajdował się na terytorium Wielkiej Brytanii. Działalności Wnioskodawcy w Polsce do momentu połączenia nie będzie związana z istnieniem rzeczywistego ośrodka zarządzania w Polsce (będzie on zlokalizowany w Wielkiej Brytanii), a po połączeniu działalność prowadzona w Polsce będzie miała formę oddziału Wnioskodawcy, gdzie wybrani pracownicy będą sprawowali pewne funkcje zarządcze i kontrolne dotyczące tej działalności – niemniej jednak będą oni podlegali pod zarząd Wnioskodawcy znajdujący się w Wielkiej Brytanii i będą związani poleceniami / instrukcjami otrzymywanymi z Wielkiej Brytanii.

Pismem z dnia 17.08.2012 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe wskazując, iż w wyniku połączenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału spółki przejmującej, tj. H.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy realizacja opisanego powyżej transgranicznego połączenia H. z H. P. oraz H. L. będzie neutralna dla Spółki na gruncie przepisów ustawy o PDOP...
  2. Czy planowane połączenie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla H. na gruncie ustawy o VAT oraz / lub ustawy o PCC...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w świetle art. 93-93d Ordynacji podatkowej, H. wejdzie na zasadzie sukcesji generalnej we wszelkie prawa i obowiązki podmiotów przejmowanych (Spółek zależnych) przewidziane w przepisach prawa podatkowego...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opinii H. planowane połączenie nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla Spółki na terytorium Polski na gruncie ustawy o VAT ani ustawy o PCC.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie działalność gospodarcza określana jest jako obejmująca wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów, zdaniem Spółki w ramach rozważanej operacji, Spółka nie będzie występować w charakterze podatnika podatku VAT i tym samym nie wykona żadnej czynności, która mogłaby podlegać opodatkowaniu. Podejście takie znajduje oparcie zarówno w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE (np. C-497/01 Zita Modes) jak i wyrokach polskich sądów administracyjnych (patrz np. III SA/Wa 934/07, III SA/Wa 666/08, III SA/Wa 729/08).

Jednocześnie nawet gdyby uznać takie stanowisko za niewłaściwe (co jak podkreśla Spółka nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach), zgodnie z art. 6 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W świetle powyższego, mając na uwadze fakt, iż w ramach planowanego połączenia dojdzie do efektywnego „przejścia” całości majątku Spółek zależnych (co należy utożsamiać z przedsiębiorstwami poszczególnych spółek) do Spółki (oddziałów Spółki w Polsce), zdaniem Spółki planowane połączenie ze Spółkami Zależnymi nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla Spółki na gruncie VAT.

Jednocześnie, zdaniem H. w odniesieniu do planowanego połączenia Spółki ze Spółkami Zależnymi nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o PCC. W szczególności, zgodnie z przepisami ustawy o PCC opodatkowaniu PCC podlegają umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania PCC. Jednocześnie zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o PCC umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego. W świetle powyższego, w związku z faktem, że ani rzeczywisty ośrodek zarządzania, ani siedziba H. nie znajdują się w Polsce, wskazane przepisy nie będą miały zastosowania w odniesieniu do Spółki. Brak przy tym w ustawie o PCC innych przepisów, które mogłyby nakładać jakikolwiek obowiązek podatkowy na Spółkę na gruncie PCC w związku z omawianym połączeniem.

W związku z powyższym, zdaniem H. planowane połączenie Spółki ze Spółkami Zależnymi nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla H. na terytorium Polski na gruncie ustawy o VAT ani ustawy o PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się: przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
  2. siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (dalej: H. lub Spółka) jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Wielkiej Brytanii i będącą brytyjskim rezydentem podatkowym. H. należy do międzynarodowej grupy spółek z branży motoryzacyjnej (dalej: Grupa). W ramach Grupy planowane są zmiany organizacyjne, w wyniku których H. ma pełnić rolę podmiotu dominującego, odpowiedzialnego m.in. za centralną organizację dystrybucji pojazdów produkowanych przez Grupę oraz części zamiennych w poszczególnych krajach. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie kosztów związanych z utrzymywaniem lokalnych spółek dystrybucyjnych. W związku ze wskazanymi działaniami w zakresie zmian organizacyjnych planowane jest dokonanie połączenia H. z innymi spółkami z Grupy, w tym m.in. H. P. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: H. P.) oraz H. L. Sp. z o.o. z siedzibą w Pniewach (dalej: H. L. ) (łącznie Spółki Zależne), będącymi podatnikami PDOP i podlegającymi nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie handlu dystrybucji pojazdów i części zamiennych produkowanych przez inne podmioty z Grupy. Na moment połączenia jedynym udziałowcem H. P. oraz H. L. będzie H.. Omawiane połączenie zostanie dokonana przez przejęcie w taki sposób, że H. będzie spółką przejmującą, a H. P. oraz H. L. - spółkami przejmowanymi (dalej: Spółki zależne). Połączenie transgraniczne przeprowadzone zostanie na podstawie właściwych przepisów w szczególności zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 491 § 11, art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 5161 i następnych ustawy Kodeks Spółek Handlowych. Zasadniczo przeniesienie majątku Spółek Zależnych na spółkę przejmującą następuje w zamian za wydanie udziałów spółki przejmującej wspólnikom spółki przejmowanej, niemniej jednak, ze względu na to, że w momencie przejęcia H. będzie jedynym udziałowcem Spółek Zależnych, w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne udziały. W związku z planowanym połączeniem, H., jako udziałowcowi Spółek Zależnych, nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce. Konsekwencją dokonanych połączeń spółek byłaby tzw. sukcesja generalna przez Spółkę praw i obowiązków Spółek Zależnych. Regułę tę statuuje art. 494 § 1 KSH, według którego spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. W następstwie planowanego połączenia działalność prowadzona dotychczas przez Spółki zależne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przeniesiona do H.. Po połączeniu ze Spółkami Zależnymi H. będzie kontynuować działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału bądź oddziałów utworzonych przez H. przed połączeniem, które w wyniku połączenia przejęłyby majątek H. P. i H. L. . W chwili dokonania czynności prawnej rzeczywisty ośrodek zarządzania Wnioskodawcy będzie znajdował się na terytorium Wielkiej Brytanii. Działalności Wnioskodawcy w Polsce do momentu połączenia nie będzie związana z istnieniem rzeczywistego ośrodka zarządzania w Polsce (będzie on zlokalizowany Wielkiej Brytanii), a po połączeniu działalność prowadzona w Polsce będzie miała formę oddziału Wnioskodawcy, gdzie wybrani pracownicy będą sprawowali pewne funkcje zarządcze i kontrolne dotyczące tej działalności – niemniej jednak będą oni podlegali pod zarząd Wnioskodawcy znajdujący się w Wielkiej Brytanii i będą związani poleceniami / instrukcjami otrzymywanymi z Wielkiej Brytanii. W wyniku połączenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału spółki przejmującej, tj. H.

Reasumując należy stwierdzić, iż przyjmując za Wnioskodawcą, że w wyniku połączenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału spółki przejmującej, tj. H., planowane połączenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. A zatem bezpodstawne jest rozpatrywanie wniosku pod kątem art. 1 ust. 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj