Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-238/13-4/AJ
z 20 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28.03.2013 r. (data wpływu 02.04.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.06.2013 r. (data nadania 12.06.2013 r., data wpływu 14.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu podatkowego z dnia 05.06.2013 r. (data doręczenia 07.06.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów cypryjskiej spółki z tytułu dywidendy wypłacanej przez polską spółkę kapitałową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów cypryjskiej spółki z tytułu dywidendy wypłacanej przez polską spółkę kapitałową.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawcą jest osobą fizyczną rozważającą utworzenie spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze posiadającej certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez właściwe władze Cypru, a zatem będącej cypryjskim rezydentem podatkowym (dalej: „Spółka cypryjska”).


Spółka cypryjska zamierza następnie wejść w posiadanie udziałów / akcji w kapitale spółek z o.o. / spółek akcyjnych mających siedzibę i podlegających obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski (dalej: „Spółki polskie”).


Udział spółki cypryjskiej w kapitale Spółek polskich nie będzie przekraczał 10%.


Planowane jest, iż Spółki polskie będą wypłacać swoim akcjonariuszom / udziałowcom (w tym Spółce cypryjskiej) dywidendę, w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.


Nie jest wykluczone, iż wypłata pierwszej dywidendy nastąpi wkrótce po tym jak Spółka cypryjska nabędzie udziały / akcje Spółek polskich.


Podstawą do wypłaty dywidendy, których Spółka cypryjska będzie odbiorcą oraz właścicielem, będą odpowiednie dokumenty i uchwały podjęte przez organy Spółek polskich.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto planowaną nazwę i adres spółki cypryjskiej oraz wyjaśnił, iż poprzez sformułowanie „wejść w posiadanie” udziałów akcji spółek polskich przez Spółkę cypryjską rozumie ich nabycie przez Spółkę cypryjską. Tym samym Spółka cypryjska stanie się właścicielem udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością / akcji spółek akcyjnych z siedzibą w Polsce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym, wypłata dywidendy przez poszczególną Spółkę polską na rzecz Spółki cypryjskiej posiadającej mniej niż 10% w kapitale poszczególnej Spółki polskiej przez okres krótszy niż 12 miesięcy będzie opodatkowana w Polsce podatkiem u źródła według stawki 5% ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata przez poszczególną Spółkę polską dywidendy spółce cypryjskiej będącej właścicielem mniej niż 10% udziałów / akcji w kapitale Spółki polskiej będzie opodatkowane 5% stawką podatku u źródła.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej updop), dochody z dywidend wypłacanych przez osoby prawne mające swoją siedzibę lub zarząd na terenie Polski są opodatkowane podatkiem dochodowym w wysokość 19% przychodu.


Jednocześnie art. 22a updop stanowi, że przepis art. 22 updop stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Na mocy art. 10 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523 ze zm. – dalej „umowa DTT”), dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Zgodnie z ustępem 2 artykułu 10, dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy przez nieprzerwany 24 miesięczny okres;
  2. 5 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Jak wynika z powyższych zapisów Umowy DTT zwolnienie z opodatkowania podatkiem u źródła dywidendy wypłaconej przez kapitałową spółkę polską do kapitałowej spółki cypryjskiej uzależniona jest od okresu posiadania akcji / udziałów spółki polskiej oraz czasu posiadania tych akcji.


Wobec niespełnienia warunku posiadania 10% akcji / udziałów spółki polskiej przez nieprzerwany okres 24 miesięcy dywidendy wypłacone na rzecz spółki cypryjskiej podlegają opodatkowaniu 5% stawką podatku u źródła.


Jak zatem wynika z powyższego, zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 2 pkt b) umowy DTT opodatkowanie 5% podatkiem i źródła stosuje się niezależnie od okresu posiadania przez spółkę cypryjską akcji / udziałów spółki polskiej oraz niezależnie od wartości udziału w kapitale zakładowym Spółki polskiej wypłacającej dywidendę.

W przedstawionym przyszłym stanie faktycznym podano, że Spółka cypryjska na moment wypłaty dywidendy będzie akcjonariuszem / udziałowcem poszczególnej Spółki polskiej w okresie krótszym niż 24 miesiące oraz będzie posiadała mniej niż 10% udziałów / akcji Spółki polskiej wypłacającej dywidendę.


W takiej sytuacji, jak wynika z przedstawionych przepisów umowy DTT (art. 10 ust. 2 pkt b), dywidenda wypłacona Spółce cypryjskiej przez Spółkę polską będzie w takiej sytuacji opodatkowana w Polsce podatkiem u źródła w wysokości 5%.


Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 26 ustawy o pdop celem zastosowania stawki podatku wynikającej z Umowy DTT wymagać będzie przedstawienia Spółce polskiej wypłacającej dywidendę certyfikatu rezydencji podatkowej podmiotu otrzymującego dywidendę (certyfikatu rezydencji podatkowej Spółki cypryjskiej).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj