Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-383/13/ICz
z 8 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013r. (data wpływu 26 kwietnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013r. (data wpływu 23 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy przychody osiągane z tytułu sprzedaży usług jazd konnych korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. l pkt 32 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy przychody osiągane z tytułu sprzedaży usług jazd konnych korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. l pkt 32.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2013r. (data wpływu 23 lipca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 lipca 2013r. znak: IBPP2/443-383/13/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zakład Aktywności Zawodowej przy Konwencie .... w K. (dalej Zakład lub Z.) został wyodrębniony ze struktur Konwentu w 2004 roku Decyzją Wojewody, na podstawie art. 29 ust. l Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 1997 Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Tym samym stał się odrębną, samobilansującą się jednostką lokalną posiadającą NIP i subregon.

Głównym zadaniem statutowym Z. (sklasyfikowanym pod kodem PKD 88.10.Z.) jest pomoc osobom niepełnosprawnym w formie wydzielonego Zakładu.

Zakład zatrudnia osoby o znacznym oraz umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i ponosi w tym celu pozostałe koszty prowadzonej działalności celem ich rehabilitacji zawodowej i społecznej, w tym: doskonalenie samodzielności psychospołecznej, przygotowanie personelu do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia w otwartym środowisku oraz nabywanie kompetencji społecznych i zawodowych (punktualności, planowania, odpowiedzialności za działania własne i całego zespołu, oszczędności materiałów, poszanowania pracy ludzkiej).

Poniesione przez Zakład w/w koszty w większości pokrywane są z dotacji PFRON, Budżetu Wojewody i Urzędu Marszałkowskiego, w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Pozostała część kosztów pokrywana jest z odpłatnej działalności statutowej wykonywanej przez zatrudniany personel, tj. pomoc w działalności usługowej związanej z uprawami rolnymi i drobnej hodowli oraz sprzedaż usług jazd konnych. Działalność Zakładu nie jest nastawiona na zysk, a jedynie na pokrycie kosztów jego funkcjonowania. Nadwyżka przychodów nad kosztami zgodnie z obowiązującymi przepisami jest przekazywana na Zakładowy Fundusz Aktywności Zawodowej, czyli na wydatki związane z działalnością statutową.

OPIS USŁUG BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WNIOSKU

Usługi jazd konnych są jednym z rodzajów odpłatnej działalności statutowej. Mają charakter wspomagający główną działalność statutową i nie są ściśle związane z usługami podstawowymi. Odbiorcami usług są uczestnicy wolnego rynku, zainteresowani i chętni do podnoszenia kompetencji i umiejętności jeździeckich. Zajęcia odbywają się w formie zorganizowanych treningów grupowych i indywidualnych, w następujących konkurencjach sportów konnych: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, które to należą do konkurencji olimpijskich. W tym celu Zakład zatrudnia wykwalifikowaną kadrę, która przygotowuje uczestników do udziału w zawodach jeździeckich. Personel posiadający kompetencje trenerów jazd rekreacyjnych w tym Licencjonowaną Instruktor Szkolenia Podstawowego P. - instruktor rekreacji ruchowej zs jeździectwo, posiadającą złotą odznakę jeździecką P., III klasa sportowa w ujeżdżeniu, III klasa sędziowska, czynny sędzia. Przeszkolone osoby potwierdzają nabyte umiejętności w zawodach regionalnych oraz na państwowym egzaminie na odznaki (brąz, srebro, złoto) przed ... Związkiem .... Uczestnicy mają osiągi sportowe takie jak: Vice Mistrzostwo M. w kategorii Juniorów Młodszych - ...; II miejsce w klasyfikacji ogólnej Towarzyskiego Pucharu w rundzie brązowej ...; III miejsce e klasyfikacji Towarzyskiego Pucharu w rundzie srebrnej ...; w finałach zawodnicy zajmowali: 4 x I miejsca, 3 x II miejsca, 7 x III miejsca; 6 x udział w Towarzyskim Ujeżdżeniowym Pucharze; dwie zawodniczki zostały sklasyfikowane przez Związek Jeździecki w Pucharze ...: .... miejsce 11, ... miejsce 22-24. Zdawanie odznak P.: srebrna odznaka - ...., .... i ....; brązowa odznaka - ..., ..., ..., ..., ...

Zakład posiada w dyspozycji infrastrukturę sportową, tj: konie, padoki, ujeżdżalnię, sprzęt jeździecki, przeszkody, stajnię. Przychody z jazd konnych z pośród pozostałej odpłatnej działalności statutowej znajdują się na wyodrębnionym koncie księgowym 701-2 jazdy konne. Działalność jest zgodna z celem statutowym Zakładu: działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

W piśmie uzupełniającym z dnia 18 lipca 2013r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny i wyjaśnił, iż:

  1. Wnioskodawca nie posiada statusu podatnika VAT czynnego.
  2. Konwent .... w K. posiadający osobowość prawną został sklasyfikowany przez Wojewodę ako „inna organizacja społeczna" i na tej podstawie Decyzją nr (…) utworzono w jego strukturze jednostkę lokalną Z.. Na wyodrębnionych kontach księgowych ewidencjonowane są przychody i koszty odpowiadające usługom jazd konnych, określające ich wynik finansowy. Prowadząc zdywersyfikowaną działalność jednym z celów statutowych Z. jest „działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu", w ramach którego prowadzone są usługi jeździeckie. Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. l pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., ponieważ użyte w ustawie o sporcie określenie: „w szczególności w formie klubu sportowego” nie wyklucza prowadzenia usług sportowych w ramach innych form organizacyjno-prawnych, a zwolnienie z art. 43 ust. l pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług akcentuje rodzaj i charakter usług a nie konkretny typ podmiotowości dopuszczając zapis „i innych osób prawnych".
  3. Wnioskodawca posiada infrastrukturę sportową celem świadczenia usług jazd konnych tj.: konie, padoki, ujeżdżalnię, sprzęt jeździecki, przeszkody, stajnię, siodlarnię, stanowiska do przygotowania koni dojazd, która jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu konnego. Dodatkowo Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowaną kadrę, która przygotowuje uczestników zajęć do udziału w zawodach jeździeckich. Personel posiada kompetencje trenerów jazd rekreacyjnych w tym Licencjonowana Instruktor Szkolenia Podstawowego P. - instruktor rekreacji ruchowej ZS jeździectwo, posiadająca złotą odznakę jeździecką P., III klasa sportowa w ujeżdżeniu, III klasa sędziowska, czynny sędzia. Bez w/w infrastruktury oraz zaplecza personalnego nie byłoby możliwe świadczenie usług jazd konnych. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu konnego przez uczestników zajęć.
  4. Działalność Zakładu nie jest nastawiona na zysk, a jedynie na pokrycie kosztów jego funkcjonowania. Nadwyżka przychodów nad kosztami jest przekazywana na Zakładowy Fundusz Aktywności Zawodowej, czyli na wydatki związane z działalnością statutową, zgodnie z art. 29 ust. l pkt 3 ustawy „o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych” (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.)
  5. Jeździectwo uznane jest za dyscyplinę sportową przez Międzynarodową Federację Jeździecką. Zajęcia w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług jazd konnych odbywają się w formie zorganizowanych treningów grupowych i indywidualnych, w następujących konkurencjach: ujeżdżenie, skoki przez przeszkody, WKKW, które to należą do konkurencji olimpijskich. Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o Sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm), sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Odbiorcami usług jazd konnych świadczonych przez Wnioskodawcę są uczestnicy wolnego rynku, zainteresowani i chętni do podnoszenia kompetencji jeździeckich. Początkujący jeźdźcy uczestniczą w jazdach grupowych rekreacyjnych (podstawy jeździectwa). Kolejno w miarę usamodzielniania się i rozwoju umiejętności przechodzą do grupy sportowej lub na zajęcia indywidualne, skąd po zapoznaniu się z programem odpowiedniej konkurencji wyjeżdżają z prowadzącym instruktorem na zawody sportowe. Niezależnie od wyników zawodów weryfikują nabyte umiejętności na państwowym egzaminie na odznaki (brąz, srebro, złoto) przed ... Związkiem .... Jak przedstawiono we wniosku dotychczasowe osiągi uczestników zajęć jazd konnych to m.in.: Vice Mistrzostwo w kategorii Juniorów Młodszych - ....; II miejsce w klasyfikacji ogólnej Towarzyskiego Pucharu w rundzie brązowej...; III miejsce w klasyfikacji Towarzyskiego Pucharu w rundzie srebrnej ...; w finałach zawodnicy zajmowali: 4x I miejsca, 3 x II miejsca, 7x III miejsca; 6 x udział w Towarzyskim Ujeżdżeniowym Pucharze; dwie zawodniczki zostały sklasyfikowane przez M. Związek jeździecki w Pucharze : ...miejsce 11, Oliwia G. miejsce 22-24. Zdawanie odznak P.: srebrna odznaka - ..., ... i ...; brązowa odznaka - ...,..., ..., ..., ..., zamieszczone na oficjalnej stronie Związku ... . Zdaniem Wnioskodawcy w rozumieniu ustawowej definicji sportu oraz charakteru świadczonych usług, są one przeznaczone tylko dla osób uprawiających sport oraz pod kątem uprawiania konkurencji sportów konnych.
  6. Poniesione przez Zakład koszty jego funkcjonowania w większości pokrywane są z dotacji PFRON, Budżetu Wojewody i Urzędu Marszałkowskiego, w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Pozostała część kosztów pokrywana jest z odpłatnej działalności statutowej m.in. sprzedaż usług jazd konnych. Działalność Zakładu nie jest nastawiona na zysk, a jedynie na pokrycie kosztów jego funkcjonowania. Nadwyżka przychodów nad kosztami zgodnie z art. 29 ust. l pkt 3 ustawy „o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych" (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.) jest z mocy ustawy obowiązkowo w całości przekazywana na wydatki związane z działalnością statutową.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody osiągane przez Zakład Aktywności Zawodowej z tytułu "sprzedaż usług jazd konnych" korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. l pkt 32?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Zakład usługi jazdy konnej korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. l pkt 32, ponieważ:

  • jednym z celów statutowych Zakładu jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,
  • posiada specjalistyczną infrastrukturę sportową konieczną do wykonywania tego typu usług,
  • działalność Zakładu nie jest nastawiona na zysk, a przychody powstałe na odpłatnej działalności statutowej przeznaczane są na pokrycie kosztów działalności statutowej nieodpłatnej,
  • usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport - dyscyplina jeździectwo, konkursy Olimpijskie.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując konstrukcję obecnych zwolnień z VAT, przewidzianych w ustawie o VAT, należy wskazać, że poprzez odejście od odwołań do klasyfikacji statystycznych (obowiązujące do końca 2010r.), ustawodawca zdecydował, iż zakres zwolnień określany będzie przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową, która jest jednocześnie podstawową metodą wykładni przepisów prawa podatkowego, jeżeli przepisy o podatku od towarów i usług w tym zakresie nie powołują się na symbole statystyczne. Oznacza to, że znaczenie pojęć użytych w omawianych przepisach powinno być interpretowane w oparciu o ich powszechne rozumienie językowe (i definicje słownikowe). Dlatego nie ma znaczenia posiadany główny kod PKD Zakładu (88.10.Z), lecz faktycznie świadczone usługi - jeździectwo.

Zgodnie z definicją słownikową sport to każda forma aktywności (fizycznej i umysłowej) podejmowanej w celu rywalizacji zbiorowej lub indywidualnej, w różnych grach i dyscyplinach. Podobną definicję zawiera Ustawa o Sporcie, w której wskazano, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. W tak rozumianym pojęciu sportu mieści się również jeździectwo uznane za dyscyplinę sportową przez Międzynarodową Federację Jeździecką.

Dodatkowo usługi jeździeckie Zakładu nie są nastawione na zysk, a jedynie na pokrycie kosztów funkcjonowania całego Zakładu, wobec czego nie stanowią wykluczenia ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Powyższe uregulowania korespondują z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), na mocy którego państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku Trybunału (piąta izba) z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, wskazano, iż „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27)”.

Nadto wskazano, iż art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, iż „ art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Art. 2 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Zakład Aktywności Zawodowej przy Konwencie ...onifratrów w Konarach został wyodrębniony ze struktur Konwentu w 2004 roku Decyzją Wojewody M., na podstawie art. 29 ust. l Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym samym stał się odrębną, samobilansującą się jednostką lokalną posiadającą NIP i subregon.

Prowadząc zdywersyfikowaną działalność jednym z celów statutowych Z. jest „działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu", w ramach którego prowadzone są usługi jeździeckie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny należy stwierdzić, że z wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego, winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe, stowarzyszenia, związki samych stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Z okoliczności sprawy nie wynika aby Wnioskodawca był podmiotem wymienionym w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT - tj. klubem sportowym, związkiem sportowym czy też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych – mogącym korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

Należy bowiem zauważyć, że Wnioskodawca uzupełniając w piśmie z dnia 18 lipca 2013r. przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego wskazał, że jego zdaniem jest on podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ użyte w ustawie o sporcie określenie: „w szczególności w formie klubu sportowego” nie wyklucza prowadzenia usług sportowych w ramach innych form organizacyjno-prawnych, a zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług akcentuje rodzaj i charakter usług a nie konkretny typ podmiotowości dopuszczając zapis „i innych osób prawnych”, jednakże tego stanowiska Wnioskodawcy nie można uznać za słuszne. Przywołany wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w sposób jednoznaczny wymienia podmioty, które mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu, a mianowicie kluby sportowe, związki sportowe a także związki stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Wobec powyższego należy uznać, iż w związku z faktem, że Z. nie spełnia powyższego warunku w zakresie kryterium podmiotowego, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, bezprzedmiotowe będzie dalsze badanie, czy spełnione są pozostałe warunki określone w tym przepisie.

Wobec powyższego Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług jazd konnych nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj