Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-609/13-2/AA
z 21 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, reprezentowanego przez radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (wg daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 19.04.2012 r. o likwidacji jednostki budżetowej p.n. Izba Wytrzeźwień a z dniem 31.08.2012 r. zakończono działalność statutową Izby Wytrzeźwień a, natomiast zakończenie postępowania likwidacyjnego ustalono do dnia 30.09.2012 r.

W związku z niewypłaceniem likwidatorowi i 4 pracownikom Izby wynagrodzenia za okres pracy we wrześniu 2012 r., ostatecznie wypłaty tych wynagrodzeń dokonano 04.02.2013 r. przez Urząd Miejski. Prace związane z likwidacją zostały wykonane. Wypłaty wynagrodzenia dokonał Urząd Miejski, w związku z wykreśleniem jednostki (Izby Wytrzeźwień) z ewidencji płatników w Urzędzie Skarbowym, ZUS-e, bankach itp. Podatnik (Izba Wytrzeźwień), w dniu wypłaty tych wynagrodzeń, już nie istniał.

Z kolei, zgodnie z § 2 uchwały Rady Miejskiej „należności i zobowiązania likwidowanej jednostki wg stanu na dzień 31.08.2012 r. stają się zobowiązaniami i należnościami Urzędu Miejskiego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym powstaje pytanie, kto ma dokonać zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od tych ww. wypłaconych wynagrodzeń podczas postępowania likwidacyjnego, skoro wypłaty wynagrodzenia dokonał Urząd Miejski, w związku z wykreśleniem jednostki (Izby Wytrzeźwień) z ewidencji płatników w Urzędzie Skarbowym, ZUS-e. bankach itp. Podatnik bowiem, w dniu wypłaty tych wynagrodzeń, już nie istniał.


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 31 ustawy o pdof jednoznacznie określa rolę płatnika. Zgodnie z tym artykułem osoby fizyczne, prawne, oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane, jako płatnicy, obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej itp.

Zatem, Urząd Miejski nie jest płatnikiem w przypadku pracowników jednostek budżetowych. Jednak będzie takim płatnikiem, jeśli (tak, jak jest w przedmiotowej sprawie), zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej o likwidacji, Gmina, w osobie Urzędu Miejskiego, przejmuje zobowiązania i należności likwidowanej jednostki. Obowiązek przejęcia tych należności i zobowiązań po likwidowanej jednostce wynika również z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek wystawienia stosownych deklaracji PIT-11 oraz PIT-4R ciąży na Urzędzie Miejskim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z treści art. 31 powołanej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Z przepisu art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (…).

W tym miejscu należy wskazać, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy i obowiązek sporządzenia stosownych informacji, nie ustają w chwili likwidacji zakładu (w przedmiotowej sprawie Izby Wytrzeźwień), a Urząd Miejski na mocy uchwały Rady Miejskiej jest odpowiedzialny w czasie trwania postępowania likwidacyjnego za realizację obowiązków płatnika.

Tym samym Wnioskodawca jest zobowiązany do terminowego złożenia deklaracji podatkowych, jak również ma obowiązek niezwłocznego regulowania należności podatkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w związku z wykreśleniem jednostki (Izby Wytrzeźwień) z ewidencji płatników Urząd Miejski podczas postępowania likwidacyjnego wypłacił wynagrodzenia likwidatorowi i pracownikom. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej należności i zobowiązania likwidowanej jednostki stały się zobowiązaniami i należnościami Urzędu Miejskiego.

W konsekwencji – w związku z powołanym powyżej art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Wnioskodawca ma obowiązek od wypłacanych podczas postępowania likwidacyjnego wynagrodzeń pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z wykreśleniem jednostki (Izby Wytrzeźwień) z ewidencji płatników, to Urząd Miejski powinien dokonać zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych wynagrodzeń podczas postępowania likwidacyjnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj