Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-837/13-3/IGo
z 27 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.08.2013 r. (data wpływu 22.08.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia, że podstawą opodatkowania dostawy zestawu produktów spożywanych „na wynos” jest cena płacona przez klienta za cały zestaw następnie alokowana do każdego produktu (w oparciu o uzasadniony biznesowo klucz alokacji), pomniejszona o należny podatek VAT od każdego produktu do którego została przypisana – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia, że podstawą opodatkowania dostawy zestawu produktów spożywanych „na wynos” jest cena płacona przez klienta za cały zestaw następnie alokowana do każdego produktu (w oparciu o uzasadniony biznesowo klucz alokacji), pomniejszona o należny podatek VAT od każdego produktu do którego została przypisana.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski, polskim podatnikiem VAT. Wnioskodawca m.in. prowadzi różne punkty gastronomiczne (kawiarnie, bary, bistra, lodziarnie itd.), w których oferuje / sprzedaje produkty żywnościowe.


Klientami Wnioskodawcy są głównie osoby fizyczne (niestanowiące podmiotów / osób powiązanych z Wnioskodawcą).


W ofercie Wnioskodawcy znajdują się m.in. dania gotowe (sałatki, tortille), kanapki, ciasta i ciastka, napoje zimne, napoje gorące, koktajle mleczne itp., z tym zastrzeżeniem, iż niektóre produkty oferowane klientom mogą podlegać opodatkowaniu według obniżonych lub podstawowej stawki VAT (w zależności od produktu).

W punktach gastronomicznych prowadzonych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca zasadniczo proponuje swoim klientom dwa sposoby dostarczenia produktów żywnościowych - dostawa na miejscu i na wynos. Te sposoby dostarczania produktów różnią się między sobą zakresem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie zasad opodatkowania produktów (skomponowanych w zestaw) oferowanych dla konsumpcji na wynos.


Dostawa na wynos


Jeśli klient jest zainteresowany nabyciem produktów od Wnioskodawcy celem konsumpcji na wynos powinien ten fakt zadeklarować Wnioskodawcy w momencie zakupu produktów (w przypadku sprzedaży niektórych produktów, a w szczególności napojów gorących konieczne będzie ich przygotowanie przez obsługę Wnioskodawcy).


W takiej sytuacji klientowi, po zapłaceniu określonej ceny, przysługuje dany produkt w opakowaniu jednorazowego użytku do samodzielnego odbioru w lokalu (punkcie gastronomicznym) Wnioskodawcy.


Dostawa na wynos odrębnych produktów


Wnioskodawca ma w swojej ofercie produkty, które mogą być sprzedawane klientom odrębnie (tj. jako pojedyncze towary). W takiej sytuacji cena jest przypisana do każdego produktu i klient, płacąc tę cenę, płaci za dany produkt (w cenie zawiera się VAT należny według określonej stawki).


Dostawa na wynos zestawów produktów


Aktualnie Wnioskodawca rozważa wprowadzenie do swojej oferty zestawów składających się z kilku produktów (np. kanapka, ciasto, kawa), które to klient będzie mógł „skomponować” w zestaw i zapłacić za te produkty jedną łączną cenę (wynikającą z cennika i przypisaną do konkretnego zestawu, czyli kompozycji produktów).

Zestawy będą oferowane klientowi wtedy, kiedy będzie on zainteresowany nabyciem więcej niż jednego produktu znajdującego się w ofercie Wnioskodawcy. Zestawy będą tworzone celem realizacji określonych zadań biznesowych, w tym zwiększenia sprzedaży tych produktów, których samodzielna sprzedaż nie jest wysoka (produkty te, sprzedawane w zestawie z innymi produktami „popularnymi”, mogą być chętniej kupowane).

Zestawy te będą stanowić samodzielny produkt marketingowy mający określoną cenę oraz będą spełniać wszystkie wymagania (z perspektywy handlowej), aby zostać uznane za przedmiot sprzedaży. Stąd też, klient, decydując się na zakup zestawu, otrzyma wszystkie produkty z zestawu za jedną (łączną) cenę (która co do zasady jest niższa niż łączna cena poszczególnych produktów oferowanych samodzielnie). Co istotne, w ramach zestawów produktów nie będzie tzw. produktów wiodących, które warunkowałyby sprzedaż całego zestawu. Innymi słowy, każdy z produktów skomponowanych w zestaw będzie tak samo „istotny” w ramach zestawu, tj. żaden produkt nie będzie służył „lepszemu” korzystaniu z innego produktu (natomiast cena za wszystkie produkty będzie podana do informacji klienta jako cena łączna za wszystkie produkty).


Cena samodzielnych produktów a cena zestawu produktów


Jak wskazano powyżej, zestawy są tworzone m.in. celem zwiększenia sprzedaży niektórych produktów, a także celem realizowania określonych zadań biznesowych (m.in. osiąganie odpowiedniego poziomu sprzedaży danego produktu, osiąganie odpowiedniej marży na sprzedaży konkretnego produktu czy osiąganie odpowiedniego poziomu średniej marży na sprzedaży wszystkich produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy).

Z uwagi na fakt, iż klient, nabywając zestaw produktów, płaci jedną cenę, realizacja powyższych zadań biznesowych może następować np. poprzez alokację ceny płaconej przez klienta do poszczególnych produktów sprzedawanych w zestawie. Stąd też, w zależności od kryteriów biznesowych, Wnioskodawca może stosować różne metody alokacji ceny płaconej przez klienta do poszczególnych produktów znajdujących się w zestawie. Taka alokacja może następować np. w oparciu o klucz kosztów wytworzenia / nabycia produktów znajdujących się w zestawie bądź też może następować poprzez zastosowanie proporcji ilości produktów do ceny zestawu.

W związku z opisanymi powyżej (uzasadnionymi powyżej) alokacjami ceny zestawu do produktów, może dojść do sytuacji, w której wyższa cena w zestawie jest przypisywana produktom, które są opodatkowane niższą stawką VAT (kosztem produktów opodatkowanych wyższą stawką VAT) albo też wyższa cena w zestawie jest przypisywana produktom, które są opodatkowane wyższą stawką VAT (kosztem produktów objętych niższą stawką VAT). W efekcie, potencjalnie, cena pojedynczego produktu w zestawie może się różnić od ceny tego produktu oferowanego samodzielnie.


Poniżej Wnioskodawca przedstawia przykład liczbowy (przykładowe dane) dotyczący tego, jak mogą kształtować się ceny poszczególnych produktów oferowanych do konsumpcji na wynos samodzielnie oraz w zestawie.


<

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj