Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-476/13-4/OS
z 8 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu „...”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Projekt „..” w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013 jest podzielony na trzy umowy: od 01.01.2013 do 30.06.2013, od 01.07.2013 do 30.06.2014 oraz od 01.07.2014 do 31.12.2014.

W dniu 14 lutego 2013 r. została zawarta pierwsza umowa, druga w dniu 01.07.2013 r. pomiędzy Uniwersytetem jako „Beneficjentem” i Władzą Wdrażającą Programy Europejskie umowa o dofinansowanie projektu „...” w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013.

Projekt jest zgodny z działaniami określonymi w celu operacyjnym Wzmocnienie możliwości działania przedstawicieli instytucji krajowych w zakresie organizowania i przeprowadzania powrotów, w tym w oparciu o współpracę z partnerami zagranicznymi, wyszczególnionym w programach rocznych 2011, 2012, 2013.

Projekt jest zgodny z następującymi działaniami:

  • organizacja szkoleń dotyczących międzynarodowego prawa migracyjnego w szczególności dla funkcjonariuszy służb publicznych,
  • realizacja studiów/projektów badawczych w zakresie polityki powrotowej, w szczególności diagnozujących stan realizacji polityki powrotowej przez Polskę.

Projekt jest także zgodny z Celami Funduszu wymienionych w Wytycznych dla Wnioskodawców w części – organizacja seminariów i szkoleń dla pracowników organów administracji poświęconych prawnym i praktycznym aspektom operacji wydalania migrantów.

Projekt składa się z dwóch komponentów - badawczego (naukowego) i praktycznego (dydaktycznego) - tym samym w projekcie wykorzystane zostaną dwa strategiczne obszary działania Uniwersytetu. W projekcie przeprowadzone zostaną studia podyplomowe (II edycje) dla funkcjonariuszy „..” oraz przeprowadzony zostanie projekt badawczy, którego owocem będzie publikacja z zakresu prawa migracyjnego i powrotowego.

W ramach studiów funkcjonariusze „...” będą mieli dostęp do specjalistycznej wiedzy i profesjonalnego kształcenia, co umożliwi im nabycie umiejętności w zakresie pracy z cudzoziemcami. W ramach organizacji komponentu praktycznego opracowany zostanie program studiów, przeprowadzona zostanie rekrutacja, zorganizowanych zostanie 16 zjazdów w dwóch edycjach, egzamin i graduacja oraz zapewniona zostanie obsługa administracyjna. W ramach komponentu naukowego zespół ekspertów podda analizie i badaniom migracje powrotowe. Działania komponentu badawczego przewidują powołanie zespołu ekspertów, badania naukowe (w tym pracę ekspertów, zakup publikacji, wyjazdy studyjne, udział w konferencjach, wyjazdy zagraniczne), wydanie publikacji naukowej i organizację seminarium promującego publikację. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2014. W ramach „....” są dokonywane zakupy towarów i usług już od początku trwania projektu tj.: przejazdy, noclegi, projektor, kserokopiarka, notebook, wyżywienie, materiały szkoleniowe, materiały promocyjne, opłaty notarialne, wynajem sali na seminarium, publikacje naukowe, indeksy i dyplomy. Władza Wdrażająca Programy Europejskie wymaga od Beneficjenta kopii indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towarów i usług, którą należy obowiązkowo dołączyć do Raportu Finansowego. Podatek od towarów i usług jest kwalifikowalny wówczas gdy realizując powyższy projekt Beneficjent nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (potwierdzenia zgłoszenia Zainteresowany podał w załączeniu).

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności podejmowane w projekcie mają charakter edukacyjny i naukowy, nie komercyjny.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy (Uniwersytetowi) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego towarów i usług zakupywanych w projekcie „...”?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca wskazał, iż na zadane pytanie „Czy Wnioskodawcy (Uniwersytetowi) na podstawie art. 86 ust l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów zakapowanych w projekcie „...” należy udzielić odpowiedzi negatywnej.

Zgodnie w wymogami projektu Uczelnia jako beneficjent musi wykazać „kwalifikowalność” podatku od towarów i usług, co oznacza, że jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta.

Nie ulega wątpliwości, że U. jako uczelnia posiadająca pełne prawa publicznych szkół wyższych korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto w świetle zapisów § 13 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 201l r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2013 Nr 247 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi są związane z kształceniem oraz świadczeniem usług i dostawą towarów z tym związanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku U. towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły takim czynnościom.

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy przepis art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdzie zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt „...” w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawione na Wnioskodawcę. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności podejmowane w projekcie mają charakter edukacyjny i naukowy, nie komercyjny.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „...”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych lecz służyć będą czynnościom zwolnionym od podatku. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie „wydatku kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do wydatków kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być wydatkiem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj