Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-449/13/TS
z 22 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) uzupełnionym w dniach 9 i 19 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług o charakterze planistycznym i koncepcyjnym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 9 i 19 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług o charakterze planistycznym i koncepcyjnym.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Poniosła następujące wydatki na nabycie usług o charakterze planistycznym i koncepcyjnym związanych z planowaną realizacją projektu „B…” takie jak:


  • studium wykonalności inwestycji,
  • program funkcjonalno-użytkowy projektu,
  • zmiany planu zagospodarowania terenu do projektu koncepcyjnego.


Na skutek różnych przeszkód o charakterze obiektywnym, związanych z koniecznością poniesienia bardzo dużych kosztów dotyczących inwestycji, Gmina podjęła decyzję o wstrzymaniu planów budowy basenu. Gmina nie wyklucza jednak realizacji przedmiotowej inwestycji w przyszłości w przypadku pozyskania finansowania zewnętrznego. Do tej pory Gmina nie odliczała VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług, natomiast zamierza to zrobić poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 za okres, w którym Gmina otrzymała stosowne faktury.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że opisywane we wniosku wydatki o charakterze koncepcyjno-planistycznym Gmina poniosła w 2009 r. i dotychczas nie odliczała kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług z uwagi na mylne przeświadczenie o braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy dochodzi do czasowego wstrzymania realizacji inwestycji, która miała być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponowna analiza przedmiotowego zagadnienia, a w szczególności stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego (np.: z dnia 9 listopada 2012 r. sygn. IBPP2/443-839/12/ICz, z dnia 27 marca 2013 r. sygn. IPTPP2/443-7/13-4/PR) spowodowała zmianę podejścia Gminy w tym zakresie, czego rezultatem jest wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Ponadto wskazano, że intencją Wnioskodawcy było/jest, aby od momentu oddania do użytkowania planowanej inwestycji była ona wykorzystywana przez Gminę w celu wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Niemniej jednak, na obecnym etapie Gmina nie jest w stanie jednoznacznie rozstrzygnąć tego, jaka będzie forma wykorzystywania obiektu do działalności opodatkowanej po jego wybudowaniu. W szczególności Gmina nie jest w stanie obecnie wskazać, czy po ukończeniu planowanej inwestycji będzie ona osiągać obrót z tytułu działalności związanej z usługami basenu miejskiego (sprzedaż biletów, wynajem basenu użytkownikom instytucjonalnym), czy podjęta zostanie decyzja o zawarciu umowy cywilnoprawnej, na podstawie której Gmina wydzierżawi obiekt podmiotowi prywatnemu, osiągając z tego tytułu obrót opodatkowany VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z poniesieniem kosztów związanych z planowaną budową basenu Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami?


Gmina stoi na stanowisku, iż w związku z poniesieniem wskazanych kosztów związanych z planowaną budową basenu, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami. Podstawowym przepisem, który reguluje kwestię zasad odliczania podatku naliczonego przez czynnych podatników VAT jest art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada umożliwia zatem odliczenie podatku z tytułu nabyć towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej (np. do odpłatnego świadczenia usług dzierżawy), wyklucza natomiast możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Powyższa zasada jest powszechnie stosowana zarówno w praktyce rozliczeń podatników, jak i w wiążących interpretacjach podatkowych, w tym także odnoszących się do podatników VAT, będących jednostkami samorządu terytorialnego, czego przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 sierpnia 2012 r. sygn. IPTPP1/443-461/12-5/MH.

Gmina wskazała, iż na realizację jej prawa do „doliczenia” podatku naliczonego związanego z kosztami poniesionymi na planowaną budową basenu nie ma wpływu fakt, iż w chwili obecnej prace nad inwestycją zostały zawieszone do czasu uzyskania możliwości sfinansowania inwestycji. Prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego nie może być także ograniczone przez fakt braku praktycznej możliwości wskazania terminu, w którym inwestycja zostanie wznowiona. Istotne jest jedynie to, iż działalność związana z użytkowaniem basenu miejskiego jest działalności podlegającą VAT (i nie zwolnioną z VAT) – czy to poprzez indywidualny wstęp na basen poszczególnych korzystających (wstęp „biletowany”), czy to poprzez wydzierżawianie basenu użytkownikom instytucjonalnym (klubom sportowym, szkołom pływackim, organizatorom zawodów, itp.). Gmina pragnie wskazać, iż żaden z przepisów regulujących VAT nie warunkuje prawa do odliczenia podatku naliczonego od faktycznego wystąpienia opodatkowanego obrotu, a jedynie wskazuje na konieczność związku z działalnością opodatkowaną, która w opinii Gminy występuje w omawianym stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Na terminy, w jakich podatnik może skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, wskazują przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W art. 86 ust. 13 powołanej ustawy przewidziano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W tym miejscu należy zauważyć, że związek z czynnościami opodatkowanymi musi być znany w momencie nabycia towarów lub usług. Wynika to z ustanowionej w ustawie tzw. zasady niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia: jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone (oczywiście jeżeli nie wyłączają tego inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych).

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Podstawową przesłanką dla realizacji uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy). Związek ten zachodzi także, jeśli z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej działalności wynika, iż zakup został dokonany w celu wykorzystania w prowadzonej działalności.

Zatem towary i usługi przeznaczone do przyszłego wykorzystania do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności – należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając to na uwadze należy uznać, iż nawet gdy finalnie zakupy towarów i usług w sposób niezawiniony nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie powoduje to utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy przy tym podkreślić, iż konieczne staje się udowodnienie przez Wnioskodawcę takiego związku.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina, zarejestrowany podatnik VAT, poniosła wydatki na nabycie usług o charakterze planistycznym i koncepcyjnym związanych z budową basenu miejskiego. Na skutek przeszkód o charakterze obiektywnym (pozyskanie finansowania) Gmina podjęła decyzję o wstrzymaniu planów budowy. Jak wskazano we wniosku – prace nad inwestycją zostały zawieszone do czasu uzyskania możliwości sfinansowania inwestycji. Działalność związana z użytkowaniem basenu miejskiego jest działalności podlegającą VAT – przykładowo poprzez wstęp „biletowany” lub wydzierżawianie basenu użytkownikom instytucjonalnym (klubom sportowym).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro wydatki na nabycie usług o charakterze planistycznym i koncepcyjnym zostały rzeczywiście poniesione z zamiarem wykorzystania ich wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, a planowaną inwestycję (basen miejski) ostatecznie wstrzymano z przyczyn niezawinionych, tj. „przeszkód o charakterze obiektywnym związanych z koniecznością poniesienia bardzo dużych kosztów” - jak wskazano we wniosku, to Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia ww. wydatków, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w sytuacji, gdy Gmina nie odliczała dotychczas podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług, ma prawo złożyć korektę deklaracji na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, w którym wskazano, że przedmiotowe wydatki dotyczące planowanej inwestycji zostały poniesione z zamiarem wykorzystania ich wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, co oznacza, iż jeżeli zostanie ustalony odmienny stan faktyczny to interpretacja nie wywoła skutku prawnego. Nadmienić należy, że na podatniku spoczywa ciężar udokumentowania zamiaru sposobu wykorzystania przedmiotowej inwestycji na etapie jej realizacji, co powoduje, że powinien on znaleźć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj