Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-294b/13/PS
z 23 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości powstania dochodu związanego z gospodarką zasobami mieszkaniowymi z tytułu ujawnienia środka trwałego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości powstania dochodu związanego z gospodarką zasobami mieszkaniowymi z tytułu ujawnienia środka trwałego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi typową dla spółdzielni mieszkaniowych działalność w zakresie dostarczania i zarządzania lokalami mieszkalnymi, garażami, lokalami użytkowymi spółdzielczymi własnościowymi. Ponadto Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie własnych lokali użytkowych, wynajmie terenów, miejsc i powierzchni reklamowych itp. W związku z różnorodną działalnością Spółdzielnia uzyskuje dochody zwolnione oraz opodatkowane. W maju bieżącego roku Spółdzielnia od Gminy nabyła prawo własności działki nr 26/21, na której znajduje się budynek warsztatowo-magazynowy wybudowany w roku 1976 z nakładów Spółdzielni. Czyli został uporządkowany stan prawny, tj. Spółdzielnia stała się formalnym właścicielem budynku i działki. Budynek ten (zlokalizowany na nieruchomości przyległej do budynku biurowo-administracyjnego Spółdzielni) powstał czasowo w celu zabezpieczenia potrzeb warsztatowo-magazynowych w procesie budowy mieszkań w trakcie powstawania osiedla, po czym miał zostać rozebrany. Jednak do tego nie doszło i pozostał do dnia dzisiejszego. Budynek nie był ujęty w ewidencji środków trwałych spółdzielni, a tym samym nie był amortyzowany ani umarzany. Poza fragmentaryczną dokumentacją projektowo-kosztorysową w chwili obecnej Spółdzielnia nie posiada dokumentacji księgowej wyjaśniającej sposób sfinansowania przedmiotowego budynku oraz faktyczną wartość nakładów. Spółdzielnia zamierza wycenić za pośrednictwem rzeczoznawcy budynek i wraz z działką przyjąć na stan środków trwałych Spółdzielni. Ponadto przychód z tytułu tego budynku spółdzielnia zamierza odnieść na fundusz zasobowy i wartość jego umarzać (nie amortyzować). Budynek wykorzystywany jest jako budynek warsztatowo-magazynowy, w którym przechowywane są materiały i realizowane są prace konserwacyjno remontowe na rzecz utrzymania zasobów mieszkaniowych. Budynek nie jest nikomu wynajmowany. Zgodnie z interpretacją ogólną MF nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 z dnia 5 marca 2008 roku należy uznać, iż budynek ten (wraz z gruntem) jest zasobem mieszkaniowym. Jednakże przy wykorzystaniu tegoż budynku realizowane są przez spółdzielnię działania konserwacyjne, naprawcze i remontowe również na rzecz wynajmowanych lokali użytkowych, które dostarczają Spółdzielni od 2007 roku dochody opodatkowane.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółdzielnia może ustalić wartość budynku na podstawie wyceny rzeczoznawcy, a dochód uzyskany z tytułu ujawnienia środka trwałego, tj. budynku warsztatowo magazynowego uznać za dochód zwolniony (jako związany z gospodarką zasobami mieszkaniowymi)?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie możliwości powstania dochodu związanego z gospodarką zasobami mieszkaniowymi z tytułu ujawnienia środka trwałego. Wniosek Spółdzielni w pozostałej części zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany w związku z ujawnieniem środka trwałego, tj. budynku warsztatowo magazynowego powinien być dochodem zwolnionym. Budynek ten wybudowany został w roku 1976 z nakładów spółdzielni i na dodatek wydatki na jego wybudowanie nie miały wpływu na wysokość podatku dochodowego od osób prawnych. Spółdzielnia jest zdania, iż zgodnie z przytoczoną wcześniej interpretacją ogólną Ministra Finansów budynek należy do zasobów mieszkaniowych. Zdaniem Spółdzielni spełnione zostały dwie przesłanki kwalifikujące dochód jako zwolniony, tj. pochodzi on z majątku tutejszej Spółdzielni i pełni funkcję komplementarną tj. zaplecza techniczno-remontowego niezbędnego dla utrzymywania w należytym stanie zasobów mieszkaniowych. Dodatkowo należy podkreślić, iż wartość przedmiotowego budynku odzwierciedlona zostanie na funduszu zasobowym jako sfinansowanie umarzanych mieszkaniowych zasobów spółdzielczych (definiowanych zgodnie z przytoczoną wcześniej interpretacją ogólną Ministra Finansów).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W myśl art. 12 ust. 5 ustawy, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 5a ustawy, wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych rzeczy lub praw, ustaloną według zasad określonych w ust. 5, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu warto również wskazać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, jednakże z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątku, o których mowa w art. 16a - 16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Ujawnienie środka trwałego oznacza zatem wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w terminie późniejszym niż wynikający z cyt. art. 16d ust. 2.

W większości przypadków czynność polegająca na wprowadzeniu środków do ewidencji nie skutkuje powstaniem przychodu. W celu ustalenia czy w związku z ujawnieniem środka trwałego ewentualnie powstał przychód podatkowy niezbędne jest jednoznaczne ustalenie sposobu nabycia składników majątku.

Przychód podatkowy mógłby powstać, gdy w wyniku dokonanej inwentaryzacji zostanie ustalone, iż składnik majątku został nabyty nieodpłatnie, a przychód z tego tytułu nie został rozpoznany, przy czym moment ujawnienia środka trwałego nie zmienia daty powstania tego przychodu. Jeżeli składnik majątku został nabyty nieodpłatnie, przychód winien zatem być odniesiony do okresu w którym został on nabyty.

W przedmiotowej sprawie Spółdzielnia korzystała z budynku warsztatowo – magazynowego od 1976 roku, który zlokalizowany był na nieruchomości należącej do gminy. Stan prawny tej nieruchomości był nieuregulowany. Do dnia dzisiejszego nie jest znany sposób sfinansowania tego budynku i nie zachowała się również dokumentacja księgowa, która określałaby faktyczną wartość tego budynku. Spółdzielnia do momentu nabycia działki nie posiadała więc prawa własności tego budynku.

Na tle tak przedstawionych okoliczności nie sposób przesądzić, że Spółdzielnia otrzymała nieodpłatnie jakiejkolwiek wartości skutkujące wzrostem majątku, tym bardziej, że dopiero w maju bieżącego roku nabyła działkę wraz posadowionym na niej budynkiem.

W konsekwencji nie można jednoznacznie przesądzić, że wprowadzenie tego budynku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych prawnych związane będzie również z koniecznością rozpoznania przychodu podatkowego.

Reasumując, na tle tak przedstawionego stanu faktycznego nie sposób przesądzić, że w przedmiotowej sprawie Spółdzielnia powinna rozpoznać przychód podatkowy w związku z wprowadzeniem budynku warsztatowo – magazynowego do ewidencji środków trwałych.

W konsekwencji rozstrzyganie o możliwości powstania z powyższego tytułu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jest bezzasadne.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż stanowisko Spółdzielni jest nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj