Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-768b/13/PSZ
z 7 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od dnia 29 marca 2001 r. prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. Dodatkowo od 1999 r. jest Pan wspólnikiem w spółce jawnej. Posiada Pan status małego podatnika. Przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest wynajem motocykli i przyczep kempingowych, bez kierowcy.

W marcu 2012 r. nabył Pan motocykl oraz inne akcesoria niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w celach wynajmu. Motocykl zaliczył do grupy 740 KŚT i skorzystał z jednorazowej amortyzacji w firmie prowadzonej na własne nazwisko.

Przychody w działalności gospodarczej rozlicza Pan tzw. metodą liniową, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Przychody za rok 2011 w jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 1.200.000 euro. Wartość początkowa motocykla wyniosła 54.000 zł. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupiony motocykl służył do czynności opodatkowanych - wynajmu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).


Czy ma Pan prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zakupione akcesoria konieczne do wynajmu motocykla (tj. np. specjalistyczna odzież motocyklowa damska i męska) oraz inne wydatki (tj. np. ubezpieczenie, naprawy, części zamienne)?


Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione akcesoria i materiały eksploatacyjne mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu jako koszty ściśle związane z prowadzoną działalnością w zakresie wynajmu motocykli.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.


Aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:


  1. wydatek został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie jest kosztem wymienionym w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wszystkie wymienione warunki zostały przez Pana spełnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.


Zatem, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów powinien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:


  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.


W przypadku źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały,

aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz, aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów

należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc

ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku

przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym

z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu - każdorazowo spoczywa na podatniku.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pan m.in. działalność gospodarczą w zakresie wynajmu motocykli. W marcu 2012 r. nabył Pan motocykl oraz akcesoria niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w celach wynajmu. Motocykl zaliczył do grupy 740 KŚT i skorzystał z jednorazowej amortyzacji w firmie prowadzonej na własne nazwisko.

Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, że wydatki na zakup odzieży motocyklowej na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej - wynajmu motocykli mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu.¬

Istotnym jednak jest aby podatnik udokumentował fakt, że poniesione wydatki związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą, oraz że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu

Ponadto, stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Z przepisu tego wynika, że niewykorzystywanie składnika majątku w prowadzonej działalności gospodarczej powoduje, iż nie ma możliwości zaliczenia wydatków na jego nabycie do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na eksploatację motocykla wykorzystywanego w działalności gospodarczej polegającej na jego wynajmie takich jak: koszty ubezpieczenia, naprawy, części zamienne, wskazać należy, że mogą one być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te służą bowiem uzyskiwaniu przychodu z działalności gospodarczej. Przy czym wyraźnie podkreślić należy, że kosztem uzyskania przychodów mogą być wyłącznie wydatki z tytułu jego wykorzystywania motocykla na potrzeby działalności gospodarczej, a ciężar udowodnienia tej okoliczności spoczywa na podatniku.

Należy również zauważyć, że jeżeli motocykl nie jest ujęty w ewidencji środków trwałych, wydatków tych nie trzeba rozliczać poprzez ewidencję przebiegu pojazdu. Do motocykli nie ma bowiem zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten przewiduje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w celu ustalenia limitu wyznaczającego kwotę wydatków faktycznie poniesionych z tytułu jego używania, które mogą być zaliczone do kosztów. Jednak ograniczenie to nie ma zastosowania do wszystkich pojazdów, a wyłącznie do samochodów osobowych.

Reasumując należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, jeżeli zostały właściwie udokumentowane, a także spełniają podstawowe przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (tj. które rzeczywiście służą działalności polegającej na wynajmie motocykla, a ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiąganego przychodu) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Przy spełnieniu ww. warunków kosztami uzyskania przychodów mogą być zatem:


  1. wydatki związane z eksploatacją motocykla (koszty ubezpieczenia, naprawy, części zamienne)
  2. wydatki związane z zakupem odzieży do jazdy motocyklem.


Podkreślić jednak ponownie należy, że wykazanie związku poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą oraz ich wpływu na wysokość osiągniętych przychodów spoczywa na podatniku, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj