Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-264/13-2/PR
z 30 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o. o. przedstawione we wniosku sygnowanym datą 29 maja 2013 r. (data wpływu 5 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • sukcesji podatkowej – jest prawidłowe,
  • zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sukcesji podatkowej oraz zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność w Polsce w zakresie produkcji elementów dla przemysłu motoryzacyjnego. W celu usprawnienia działalności, Wnioskodawca zamierza połączyć się z belgijską spółką typu Naamloze Vennootschap/Societe Anonyme, odpowiadającą polskiej spółce akcyjnej („Spółka przejmowana”). Spółka przejmowana prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski poprzez oddział przedsiębiorcy zagranicznego, („Oddział”) zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.). Działalność Oddziału stanowi zagraniczny zakład w myśl art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Oddział posiada NIP i rozlicza się z podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce z tytułu swojej działalności gospodarczej. Obie spółki powiązane są kapitałowo poprzez wspólną spółkę-matkę (posiadającą większość udziałów / akcji w obu spółkach).

Spółki planują połączenie się na podstawie art. 491 § 11, 492 § 1 pkt 1 oraz art. 5161 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej „KSH”) w taki sposób, że Spółka przejmowana przeniesie cały majątek (w tym majątek Oddziału) na Wnioskodawcę jako Spółkę przejmującą. Stosownie do art. 493 § 2 KSH, połączenie nastąpi w dniu wpisania go do rejestru właściwego według siedziby Wnioskodawcy.

Zarówno Wnioskodawcy, jak i Oddziałowi udzielono – na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) – odrębnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Zezwolenie Oddziału („Zezwolenie”) udzielone zostało w dniu 17 sierpnia 2007 r.

Na podstawie art. 494 § 1 i 2 KSH, z dniem połączenia Zezwolenie udzielone Oddziałowi przejdzie na Spółkę. Po przejęciu Spółki przejmowanej, Wnioskodawca zamierza nadal prowadzić działalność objętą tym zezwoleniem na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz zakłada, że nie zaistnieją przesłanki do jego cofnięcia, ani nie będą miały miejsca inne okoliczności, które skutkowałyby utratą prawa do korzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zezwolenie nie zawiera zapisów ograniczających możliwość ani zakres sukcesji praw i obowiązków wynikających z zezwolenia w przypadku połączenia adresata zezwolenia z innym podmiotem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy z dniem połączenia Spółka wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki przejmowanej (w tym prawa i obowiązki wynikające z działalności Oddziału), w zakresie, w którym odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska nie stanowią inaczej?
  2. W szczególności, czy Spółce będzie przysługiwać prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do działalności objętej Zezwoleniem na działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej udzielonym Oddziałowi, które przejdzie na Spółkę w związku z połączeniem ze Spółką przejmowaną?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Z dniem połączenia wstąpi On we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki przejmowanej (w tym prawa i obowiązki wynikające z działalności Oddziału), w zakresie, w którym odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska nie stanowią inaczej.
  2. W szczególności będzie Mu przysługiwać prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do Zezwolenia na działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej udzielonego Oddziałowi, które przejdzie na Niego w związku z połączeniem ze Spółką przejmowaną.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie pytania 1.

Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Stosownie do art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych). Z powyższych przepisów wynika zasada tzw. uniwersalnej sukcesji podatkowej w przypadku połączenia spółek kapitałowych poprzez przejęcie jednej spółki przez drugą (inkorporacja), w wyniku którego cały majątek spółki przejmowanej przechodzi na spółkę przejmującą, a ta pierwsza traci swój byt prawny.

Mimo braku bezpośredniego odwołania ustawowego, zdaniem Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości, iż poprzez przejęcie należy rozumieć przejęcie w znaczeniu prawa handlowego, uregulowane w art. 492 § 1 pkt 1 KSH, tj. przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie) – czyli takie, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego.

Okoliczność, że Spółka przejmowana jest spółką zagraniczną prowadzącą działalność gospodarczą w Polsce poprzez Oddział nie zmienia tej oceny, gdyż spółki zagraniczne mogą być przejmowane przez polskie spółki kapitałowe na podstawie art. 491 § 11 KSH. Zgodnie natomiast z art. 494 § 1 KSH, Spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Również hipoteza art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej nie ogranicza zastosowania tego przepisu do polskich osób prawnych. W tym kontekście, należy uznać, iż art. 93 Ordynacji podatkowej, dotyczy również zagranicznych osób prawnych w zakresie, w jakim osoby te podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Jedyne ograniczenie zasady uniwersalnej sukcesji podatkowej przy połączeniu przez przejęcie, przewidziane przez Ordynację podatkową, wynika z art. 93e tej ustawy, zgodnie z którym, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej. Odrębne ustawy oraz wspomniana wyżej Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii nie ustanawiają ograniczeń w zastosowaniu art. 93 § 1 pkt 1 oraz 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej do zagranicznych osób prawnych. Przeciwnie, powołana Konwencja stanowi, iż belgijska osoba prawna może w określonych przypadkach podlegać opodatkowaniu w Polsce (np. przez zakład, jak to ma miejsce w opisanym stanie faktycznym).

Podsumowując, w świetle przytoczonych przepisów Ordynacji Podatkowej i KSH, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wskutek połączenia przez przejęcie Spółki przejmowanej (będącej osobą prawną w myśl prawa belgijskiego), stanie się on następcą prawnym wszystkich praw i obowiązków podatkowych Spółki przejmowanej w Polsce (w tym praw i obowiązków podatkowych wynikających z działalności Oddziału), w zakresie, w którym odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska nie stanowią inaczej. Mając na względzie powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W zakresie pytania 2.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są: „dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...)”. Warunkami korzystania z opisanego zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności gospodarczej są więc:

  • prowadzenie powyższej działalności na terenie specjalnej strefie ekonomicznej;
  • prowadzenie powyższej działalności na podstawie zezwolenia na działalność na terenie specjalnej strefie ekonomicznej.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zakłada, że po przejęciu Spółki przejmowanej kontynuować będzie działalność objętą zakresem Zezwolenia. Pierwszy z opisanych powyżej warunków będzie tym samym spełniony. Ponadto, Wnioskodawca jest zdania, iż wskutek połączenia ze Spółką przejmowaną stanie się sukcesorem prawnym Zezwolenia – spełniając tym samym drugi warunek dla korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Szczegółowe uzasadnienie dotyczące spełnienia drugiego warunku jest przedstawione poniżej.

W świetle art. 494 § 1 KSH, Spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Zgodnie z § 2 tegoż artykułu, na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Należy zauważyć, że w obecnym stanie prawnym, brak jest przepisów wyłączających z sukcesji na mocy przepisów KSH zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Co więcej, samo Zezwolenie udzielone Oddziałowi, również nie zawiera ograniczeń w tym zakresie. W konsekwencji, należy więc uznać, że na mocy art. 494 § 2 KSH, wskutek połączenia, Spółka wstąpi w prawa Oddziału jako adresat i beneficjent zezwolenia.

Również na gruncie polskiego prawa podatkowego, jak wykazano powyżej, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, z dniem połączenia, Spółka stanie się sukcesorem praw i obowiązków Spójki przejmowanej (w tym Oddziału).

W polskim porządku prawnym brak jest obecnie regulacji, które wyłączałyby z sukcesji uniwersalnej prawo do zwolnienia z opodatkowania CIT dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz z zezwolenia, które na mocy art. 494 § 1 i 2 KSH przechodzi na Spółkę przejmującą (Wnioskodawca). Również powołana wcześniej Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii nie przewiduje takiego ograniczenia. Wobec tego uprawnienia nie będzie mieć zatem miejsca żadne wyłączenie, które mogłoby wynikać z łącznego zastosowania art. 93e Ordynacji podatkowej oraz odrębnej ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Sukcesji nie stoi na przeszkodzie to, że Zezwolenie zostało udzielone oddziałowi zagranicznego przedsiębiorcy, gdyż, jak wspomniano w uzasadnieniu do pytania nr 1, wraz z przeniesieniem całości majątku Spółki przejmowanej przeniesieniu podlega również majątek Oddziału i wszelkie związane z nim prawa i obowiązki, w tym zezwolenia i inne prawa wyszczególnione w art. 494 § 2 KSH.

W konsekwencji, jako sukcesor prawny Zezwolenia udzielonego Oddziałowi, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie tego zezwolenia, w przypadku spełnienia warunków w nim określonych.


Spółka pragnie podkreślić, że jej stanowisko znajduje oparcie w ugruntowanej linii interpretacyjnej Ministra Finansów, w tym m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach – IBPBI/2/423-1230/12/AK z 27 grudnia 2012 r., IBPBI/2/423-788/12/MO z 28 września 2012 r. oraz we wskazanych poniżej interpretacjach:

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2012 r. sygn. ILPB3/423-390/12-2/AO:

„w związku z sukcesją generalną (wejściem we wszystkie prawa i obowiązki – także podatkowe – Spółki przejmowanej), zgodnie z właściwymi przepisami Ordynacji podatkowej oraz Kodeksu spółek handlowych, przejdą na Wnioskodawcę prawa i obowiązki Spółki przejmowanej wynikające z Zezwolenia C, a w szczególności Wnioskodawca będzie miał (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów pochodzących z działalności, którą obecnie na podstawie Zezwolenia C prowadzi Spółka przejmowana na terenie (...) SSE, a której prowadzenie będzie kontynuował Wnioskodawca w wyniku planowanego przejęcia Spółki C.”

(stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę, które tut. Organ uznał za prawidłowe w pełnym zakresie, odstępując od uzasadnienia interpretacji na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej).

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 września 2012 r. sygn. IBPBI/2/423-788/12/MO:

„Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl art. 93 § 2 tej Ordynacji, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Zatem w wyniku połączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 Ksh, na spółkę przejmującą bądź nowo zawiązaną przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, (łączącej się), lecz w drodze sukcesji uniwersalnej przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka ta posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Ponadto proces łączenia się spółek przez przejęcie bądź zawiązanie nowej spółki związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przejmująca / nowozawiązana wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

Zatem Spółka po połączeniu będzie uprawniona do korzystania z pomocy publicznej na podstawie zezwoleń uzyskanych przez Wnioskodawcę oraz spółkę X”.

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 lipca 2012 r. sygn. ILPB3/423-162/12-4/AO:

„Reasumując, w przypadku planowanego połączenia Wnioskodawcy i Y Wnioskodawca – jako spółka przejmująca – będzie sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej uzyskanego przez Y oraz wynikającego z niego prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na warunkach określonych w przepisach o SSE”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie sukcesji podatkowej,
  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50–126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64–100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj