Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-894/12/AZb
z 3 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2012r. (data wpływu 20 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy usługi świadczone nieodpłatnie przez Wnioskodawcę stanowią działalność zwolnioną z opodatkowania czy niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 16 sierpnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie uznania, czy usługi świadczone nieodpłatnie przez Wnioskodawcę stanowią działalność zwolnioną z opodatkowania czy niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2012r. (data wpływu 20 listopada 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-894/12/AZb z dnia 8 listopada 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy Miasto R. objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, działającą w oparciu o art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca w imieniu beneficjenta - Gminy Miasto R. rozpoczyna realizację projektu pn. „R" w ramach programu Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013, Oś I Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, Działanie 1.3 Regionalny system innowacji. Projekt ma charakter inwestycyjny, zakłada realizację robót budowlanych [rozbudowa budynków, przebudowa (adaptacja) pomieszczeń] oraz dostawę wyposażenia dydaktycznego (zakup nowoczesnych maszyn, urządzeń i oprogramowania). Realizacja projektu została rozpoczęta w roku bieżącym, zakończenie planowane jest na 2013r. Zasadnicze wydatki inwestycyjne będą ponoszone w latach 2012 i 2013. W wyniku realizacji projektu powstanie 11 nowoczesnych pracowni kształcenia praktycznego.

Zgodnie z zasadami kwalifikowalności kosztów (Podręcznik kwalifikowania wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, z dnia 3 lipca 2012r.) „podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się w świetle ustawy o VAT”. W związku z powyższym Wnioskodawca dokonał analizy możliwości odzyskania podatku VAT na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, i na tym tle pojawiły się wątpliwości.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 września 2010r. w pełnym zakresie, poza czynnościami w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Do chwili obecnej Wnioskodawca prowadził dwa rodzaje działalności:

  • działalność statutową w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty,
  • działalność gospodarczą usługową i produkcyjną stanowiącą działalność pomocniczą.

W ramach dotychczasowej działalności możliwe było wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Przychody uzyskane w ramach działalności gospodarczej odprowadzane są na rachunek Gminy.

Dotychczasowa działalność gospodarcza nie będzie wykonywana na infrastrukturze powstającej w ramach projektu. Na nowo powstałej infrastrukturze, realizowanej w ramach projektu, zgodnie z celami wymienionymi w umowie o dofinansowanie prowadzone będą dwa rodzaje działalności:

  • działalność statutowa, tj. działalność nieodpłatna w ramach systemu oświaty,
  • odpłatna dzierżawa tejże infrastruktury operatorom zewnętrznym wyłonionym w drodze przetargu (zakłada się uzyskanie od operatora przychodu w postaci czynszu dzierżawnego).

W związku z tym, że do tych dwóch rodzajów działalności będzie wykorzystywana ta sama infrastruktura (budynki i wyposażenie dydaktyczne) nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Działalność Wnioskodawcy w ramach systemu oświaty nie jest działalnością odpłatną, w związku z czym nie ma możliwości ustalenia wartości obrotu z tytułu wykorzystywania posiadanej infrastruktury na ten cel. Planowana działalność gospodarcza polegająca na dzierżawie pracowni kształcenia praktycznego dotyczyć będzie infrastruktury, która dopiero powstanie w wyniku realizacji projektu, w związku z czym w poprzednim roku podatkowym obroty z tego tytułu w ogóle nie wystąpiły. Dlatego też kwota obrotu, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT byłaby niereprezentatywna. Realizowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu usługi kształcenia praktycznego nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca posiada akredytację na podstawie decyzji nr … z dnia 11 czerwca 2008r. wydanej przez Kuratora Oświaty w zakresie prowadzonego kształcenia w formie kursu „ ...”. Zgodnie z art. 68b ust. 1 ustawy o systemie oświaty akredytacja dotyczy kształcenia w formach pozaszkolnych i w związku z tym, że taka działalność nie będzie prowadzona na infrastrukturze powstającej w ramach projektu, posiadana akredytacja nie ma związku z przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji.

Fragment statutu Wnioskodawcy przyjętego Uchwałą Nr ...Rady Pedagogicznej Centrum ... z dnia 25 czerwca 2010r., dotyczący realizowanych zadań i celów statutowych:

„ II.Cele i zadania Centrum.

§ 4.

Centrum jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą powołaną do realizacji zadań z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych wynikających z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu, a także zadań zleconych przez szkoły i Organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.

§ 5.

Do zadań Centrum należy w szczególności:

  1. Organizowanie zająć praktycznych, praktyk zawodowych, zajęć specjalistycznych, a także zajęć w oparciu o modułowe programy nauczania dla uczniów i słuchaczy zasadniczych szkół zawodowych, techników, szkół ponadgimnazjalnych i policealnych w pełnym zakresie programowym, bądź w zakresie wybranych treści programowych.
  2. Organizowanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  3. Organizowanie przysposobienia do pracy dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów uczęszczających do klas przysposabiających do pracy zawodowej.
  4. Realizowanie innych zadań edukacyjnych, w tym zleconych przez Organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze oraz osoby prywatne, a w szczególności:
    1. organizowanie specjalistycznego doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznej nauki zawodu w zakresie nowoczesnych technik i technologii wytwarzania,
    2. organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje (przekwalifikowanie) na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
    3. organizowanie kursów nauki jazdy,
    4. organizowanie egzaminów kwalifikacyjnych dla uczestników pozaszkolnych form kształcenia w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
    5. organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych przez zakłady pracy w celu przygotowania zawodowego,
    6. organizowanie działalności różnych zespołów powołanych do rozwiązywania problemów edukacji zawodowej, prowadzenie badań efektywności dydaktycznej kształcenia zawodowego, tworzenie banku informacji dla szkół zawodowych.
  5. W ramach prowadzonych zajęć, realizowanie pod kierunkiem nauczycieli zawodu, usług (produkcji) w branżach: mechaniczna, elektryczna, elektroniczna, samochodowa, budowlana, w zakresie swoich możliwości technicznych.
  6. Przeprowadzanie egzaminów kwalifikacyjnych po zakończeniu każdej formy kursowej pozwalających ocenić poziom opanowania wybranej kwalifikacji zawodowej:
    1. egzamin przeprowadza komisja powołana przez organizatora kształcenia,
    2. w skład komisji wchodzą: przewodniczący oraz dwóch członków,
    3. z przeprowadzonego egzaminu komisja sporządza protokół.”


Przedmiotem zapytania są wyłącznie usługi świadczone nieodpłatnie na rzecz uczniów szkół zawodowych (technika i zasadnicze szkoły zawodowe) w ramach systemu oświaty na nowopowstałej infrastrukturze realizowanej w ramach projektu. Zgodnie ze statutem będzie to realizacja zadania z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu.

Kształcenie praktyczne na bazie nowopowstałej infrastruktury realizowane będzie w ramach systemu oświaty, jako realizacja obowiązku nauki w ramach działalności Wnioskodawcy. Sprzęt i wyposażenie posłuży do kształcenia uczniów szkół zawodowych w ramach realizacji programu nauczania, z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawca jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, działającą w oparciu o art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).

Sformułowanie „działalność w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty” oznacza realizację zadania wymienionego w statucie z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu bez pobierania z tego tytułu opłat.

Przedmiotowe usługi świadczone nieodpłatnie będą wykonywane wyłącznie na rzecz uczniów szkół zawodowych (technika i zasadnicze szkoły zawodowe).

Przedmiotowe usługi nie będą stanowić usług świadczonych na cele osobiste Wnioskodawcy lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

Przedmiotowe usługi świadczone będą jedynie do celów statutowych. Usługi te nie stanowią działalności gospodarczej podatnika.

Przedmiotowe usługi wykonywane będą w ramach działalności statutowej.

Wnioskodawca na infrastrukturze powstającej w ramach realizowanego projektu, świadczył będzie wyłącznie usługi, będące przedmiotem zapytania, w ramach systemu oświaty (nieodpłatnie) na rzecz uczniów szkół zawodowych. Będzie to realizacja zadania z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, w rozumieniu art. 43 ust. l pkt 26 ustawy o VAT.

Oznacza to, iż przedmiotowe usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę na nowopowstałej infrastrukturze w ramach projektu, nie będą stanowić usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Na pytania zawarte w wezwaniu tut. organu nr IBPP1/443-894/12/AZb z dnia 8 listopada 2012r. nr 9, 10 i 11:

  • Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem zapytania stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych,
  • Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem zapytania stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane nie w całości lecz w co najmniej 70% ze środków publicznych,
  • W przypadku jeśli przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą finansowane ze środków publicznych należy wskazać, kto (jaki podmiot) ubiegał się o dofinansowanie, z jakich środków pochodzi to dofinansowanie, jaki jest dokładnie przepływ tych środków publicznych, kto, komu i za co płaci,

Wnioskodawca stwierdził, że udzieleniem negatywnej odpowiedzi na pytanie zawarte pod nr 8, odpowiedzi na pytania nr 9, 10 i 11 są bezzasadne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 listopada 2012r.):

Czy działalność Wnioskodawcy w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty na rzecz uczniów szkół zawodowych, które będą świadczone wyłącznie na nowopowstałej infrastrukturze realizowanej w ramach projektu, należy traktować jako zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czy też jako niepodlegającą temu podatkowi?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 16 listopada 2012r.) działalność w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty na rzecz uczniów szkół zawodowych, które będą świadczone wyłącznie na nowopowstałej infrastrukturze realizowanej w ramach projektu, należy uznać za działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. l ustawy o VAT, gdyż nieodpłatne świadczenie usług nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w powołanym artykule.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w uznaje się w za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy Miasto R objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, działającą w oparciu o art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).

Zgodnie ze statutem przyjętym Uchwałą Nr ...Rady Pedagogicznej z dnia 25 czerwca 2010r., Wnioskodawca jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą powołaną do realizacji zadań z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych wynikających z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu, a także zadań zleconych przez szkoły i Organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.

Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

  1. Organizowanie zająć praktycznych, praktyk zawodowych, zajęć specjalistycznych, a także zajęć w oparciu o modułowe programy nauczania dla uczniów i słuchaczy zasadniczych szkół zawodowych, techników, szkół ponadgimnazjalnych i policealnych w pełnym zakresie programowym, bądź w zakresie wybranych treści programowych.
  2. Organizowanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  3. Organizowanie przysposobienia do pracy dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów uczęszczających do klas przysposabiających do pracy zawodowej.
  4. Realizowanie innych zadań edukacyjnych, w tym zleconych przez Organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze oraz osoby prywatne, a w szczególności:
    1. organizowanie specjalistycznego doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznej nauki zawodu w zakresie nowoczesnych technik i technologii wytwarzania,
    2. organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje (przekwalifikowanie) na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
    3. organizowanie kursów nauki jazdy,
    4. organizowanie egzaminów kwalifikacyjnych dla uczestników pozaszkolnych form kształcenia w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
    5. organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych przez zakłady pracy w celu przygotowania zawodowego,
    6. organizowanie działalności różnych zespołów powołanych do rozwiązywania problemów edukacji zawodowej, prowadzenie badań efektywności dydaktycznej kształcenia zawodowego, tworzenie banku informacji dla szkół zawodowych.
  5. W ramach prowadzonych zająć, realizowanie pod kierunkiem nauczycieli zawodu, usług (produkcji) w branżach: mechaniczna, elektryczna, elektroniczna, samochodowa, budowlana, w zakresie swoich możliwości technicznych.
  6. Przeprowadzanie egzaminów kwalifikacyjnych po zakończeniu każdej formy kursowej pozwalających ocenić poziom opanowania wybranej kwalifikacji zawodowej:
    1. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez organizatora kształcenia,
    2. W skład komisji wchodzą: przewodniczący oraz dwóch członków,
    3. Z przeprowadzonego egzaminu komisja sporządza protokół.”


Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 września 2010r. w pełnym zakresie, poza czynnościami w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Do chwili obecnej Wnioskodawca prowadził dwa rodzaje działalności:

  • działalność statutową w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty,
  • działalność gospodarczą usługową i produkcyjną stanowiącą działalność pomocniczą.

Jednocześnie Wnioskodawca w imieniu beneficjenta - Gminy Miasto R rozpoczyna realizację projektu pn. „R” w ramach programu Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 - 2013, Oś I Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, Działanie 1.3 Regionalny system innowacji.

Projekt ma charakter inwestycyjny, zakłada realizację robót budowlanych [rozbudowa budynków, przebudowa (adaptacja) pomieszczeń] oraz dostawę wyposażenia dydaktycznego (zakup nowoczesnych maszyn, urządzeń i oprogramowania). Realizacja projektu została rozpoczęta w roku bieżącym, zakończenie planowane jest na 2013r. Zasadnicze wydatki inwestycyjne będą ponoszone w latach 2012 i 2013. W wyniku realizacji projektu powstanie 11 nowoczesnych pracowni kształcenia praktycznego.

Na bazie nowopowstałej infrastruktury Wnioskodawca realizował będzie kształcenie praktyczne w ramach systemu oświaty, jako realizację obowiązku nauki w ramach działalności Wnioskodawcy. Sprzęt i wyposażenie posłuży do kształcenia uczniów szkół zawodowych w ramach realizacji programu nauczania, z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania.

Realizacja zadania wymienionego w statucie z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu prowadzona będzie bez pobierania z tego tytułu opłat. Przedmiotowe usługi świadczone nieodpłatnie będą wykonywane wyłącznie na rzecz uczniów szkół zawodowych (technika i zasadnicze szkoły zawodowe).

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy jego działalność w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty na rzecz uczniów szkół zawodowych, które będą świadczone wyłącznie na nowopowstałej infrastrukturze realizowanej w ramach projektu, należy traktować jako zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czy też jako niepodlegającą temu podatkowi.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca wskazane we wniosku usługi w zakresie przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych, będzie świadczył nieodpłatnie. W konsekwencji w sprawie nie ma zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie nieodpłatne świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że przedmiotowe usługi świadczone będą jedynie do celów statutowych (wykonywane będą w ramach działalności statutowej). Z przytoczonych przez Wnioskodawcę postanowień statutu wynika natomiast, że do zadań Wnioskodawcy należy realizacja zadań z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych wynikających z programów nauczania zajęć praktycznych w zakresie nauczania zawodu, a także zadań zleconych przez szkoły i Organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.

Tym samym w przedmiotowej sprawie brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług w zakresie przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych jako odpłatnego świadczenia usług. Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT i ww. świadczenia nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie usług w zakresie przygotowania praktycznego młodzieży wynikającego z programów nauczania zajęć praktycznych, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, ponieważ świadczenie to będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż działalność w zakresie usług świadczonych nieodpłatnie w ramach systemu oświaty na rzecz uczniów szkół zawodowych, które będą świadczone wyłącznie na nowopowstałej infrastrukturze realizowanej w ramach projektu, należy uznać za działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, że w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z czynnościami opodatkowanym oraz niepodlegającymi opodatkowaniu wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj