Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-551/13-4/MK
z 28 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korekty obrotu i podatku należnego zaewidencjonowanego na kasie rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korekty obrotu i podatku należnego zaewidencjonowanego na kasie rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej leków i produktów farmaceutycznych w aptece.

Cała sprzedaż rejestrowana jest przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Gdy nabywca otrzymał paragon fiskalny, a następnie zażądał wystawienia faktury, ma obowiązek zwrócić wydany wcześniej paragon. Zdarzają się sytuacje związane ze zwrotem towarów. Najczęstszą tego przyczyną jest pomyłka przy wydawaniu leków. Ze względu na nieczytelność recept, sprzedawca nie zawsze prawidłowo odczyta dawkę leku lub ilość opakowań. Źle wydany lek jest wprowadzany na stan magazynowy, a wydanie prawidłowego leku jest potwierdzane poprzez jego fiskalizację.

W sytuacji gdy błędna sprzedaż została udokumentowana fakturą, wystawiana jest faktura korygująca lub faktura zostaje anulowana.

Takiej możliwości nie ma jednak przy rejestracji obrotu w kasie fiskalnej. Dane zostają bowiem zapisane w pamięci fiskalnej na stałe i nie ma fizycznej możliwości, aby wprowadzić w niej jakiekolwiek zmiany. Zgodnie z przepisami pamięć fiskalna kasy rejestrującej stanowi urządzenie umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości likwidacji oraz wielokrotny odczyt danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

W ww. sytuacji sporządzany jest protokół anulowania sprzedaży z kasy fiskalnej, podpisany przez sprzedawcę, zawierający następujące dane:

  • datę i miejsce wystawienia;
  • numer;
  • przyczynę korekty;
  • nazwę artykułu korygowanego;
  • ilość korygowaną;
  • wartość netto sprzedaży korygowanej;
  • stawkę podatku VAT;
  • wartość podatku VAT;
  • wartość brutto sprzedaży korygowanej.

Do takiego protokołu anulowania sprzedaży z kasy fiskalnej dołączone jest zestawienie zwrotów ze sprzedaży/zestawienie wprowadzonych korekt, generowane ze zintegrowanego systemu informatycznego, który jest ściśle powiązany z drukarkami fiskalnymi.

Do tej pory zmniejszenie obrotu oraz kwoty podatku należnego było dokonywane tylko w stosunku do tych pozycji, na które Spółka dysponowała oryginałem paragonu fiskalnego. Brak paragonu fiskalnego powodował brak możliwości skorygowania wartości obrotu oraz podatku należnego.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, iż Spółka będzie prowadziła odrębną ewidencję dotyczącą zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów za pomocą zintegrowanego systemu informatycznego ściśle powiązanego z drukarkami fiskalnymi.

Ewidencja ta odpowiada wymogom zawartym w par. 3 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r., tj. zawiera następujące dane:

  1. datę sprzedaży
  2. nazwę towaru pozwalającą na jego jednoznaczną identyfikację
  3. termin dokonania zwrotu/reklamacji towaru
  4. wartość brutto zwracanego/reklamowanego towaru oraz wartość podatku VAT
  5. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży
  6. protokół przyjęcia zwrotu/reklamacji towaru podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży będzie oryginał paragonu fiskalnego, a w przypadku jego braku wycena recepty wraz z pokwitowaniem wypłaty gotówki za zwrócony towar, podpisanym przez sprzedawcę i nabywcę. Wycena recepty jest dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, zawierającym następujące dane: datę i miejsce wystawienia, nazwę, postać, dawkę oraz rodzaj opakowania zwracanego towaru, jego wartość brutto, wartość refundacji, nazwisko osoby wydającej towar oraz numer pacjenta.

Pokwitowanie wypłaty jest również dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, na którym znajdują się następujące informacje: data i miejsce wystawienia, kwota zwrotu, podpis osoby otrzymującej gotówkę oraz podpis osoby dokonującej wypłaty gotówki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest w świetle ustawy o VAT zmniejszenie obrotu oraz kwoty podatku należnego, zaewidencjonowanego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku zwrotu towaru, gdy Spółka nie posiada oryginału paragonu fiskalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. ,nr 177, poz.1054 z późn. zm.), obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż wyżej cytowany przepis nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez Spółkę oryginału paragonu z kasy fiskalnej potwierdzającego zakup towaru.

Zdaniem Spółki, w przypadku zmniejszenia, zgodnie z treścią art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, kwoty należnej ze sprzedaży towarów zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej o wartość zwróconych towarów, stosownie do treści art. 180 par. 1 Ordynacji podatkowej, można tę okoliczność udokumentować każdym dowodem potwierdzającym zwrot towarów.

W przypadku Spółki mogą to być dwa komplety dokumentów dołączone, do protokołu anulowania sprzedaży z kasy fiskalnej, o którym mowa powyżej:

  1. „protokół przyjęcia zwrotu towaru” (generowany przez system informatyczny ściśle powiązany z drukarkami fiskalnymi, zawierający: datę i miejsce wystawienia, datę korygowanej transakcji, nazwę zwracanego towaru, przyczynę zwrotu, podpis osoby zwracającej towar, podpis osoby przyjmującej towar) oraz „pokwitowanie wypłaty” (generowany przez drukarkę fiskalną dokument niefiskalny, zawierający: datę i miejsce wystawienia, kwotę wypłaty, podpis osoby otrzymującej zwrot gotówki oraz podpis osoby dokonującej wypłaty);

lub

  1. „wycena recepty” (generowany przez drukarkę fiskalną dokument niefiskalny, zawierający: datę i miejsce wystawienia, nazwę, postać, dawkę oraz rodzaj opakowania zwracanego towaru, jego wartość, wartość refundacji, nazwisko osoby wydającej towar oraz numer pacjenta) oraz „pokwitowanie wypłaty" (generowany przez drukarkę fiskalną dokument niefiskalny, zawierający: datę i miejsce wystawienia, kwotę wypłaty, podpis osoby otrzymującej zwrot gotówki oraz podpis osoby dokonującej wypłaty).

Protokół przyjęcia zwrotu towaru, wydruk wyceny recepty oraz wydruk pokwitowania wypłaty są wystarczające do udowodnienia przez Spółkę zwrotu towaru do magazynu. Zawierają dane, o których mowa w par. 3 pkt 4 rozporządzenia MF z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady ewidencji przy pomocy kas rejestrujących od dnia 1 kwietnia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję każdej sprzedaży oraz w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 winni wydać nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.

Przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (§ 2 ust. 12).

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 11 ww. rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. przez pamięć fiskalną kasy rozumie się urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, niezmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.

Ww. cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Czynności takie należy objąć odrębną ewidencją, prowadzoną zgodnie z wymogami zawartymi w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, tj. podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Ponadto w myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, należy ująć w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Zgodnie § 37 ww. rozporządzenia do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogli prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy obowiązującymi na dzień 31 marca 2013 r.

Do dnia 31 marca 2013 r przepisy określające prowadzenie ewidencji przy pomocy kas rejestrujących regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338).

W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 obowiązującego do 31 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów kasa fiskalna musi zawierać pamięć fiskalną. Pamięć fiskalna kasy to urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia (§ 2 pkt 10 ww. rozporządzenia).

Z kolei od dnia 1 października 2013 r. kryteria i warunki jakie musi spełniać kasa fiskalna określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 sierpnia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 1076)

W myśl § 5 ust. 1 pkt 2 kasa posiada pamięć fiskalną wbudowaną w miejscu niedostępnym dla użytkownika kasy, umieszczoną w gnieździe związanym nierozłącznie z obudową, zalanym twardą nieprzezroczystą masą oraz zabezpieczoną w sposób powodujący jego zniszczenie w momencie jego naruszenia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że możliwość pomniejszenia obrotu m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru jest prawnie dopuszczalny i zwroty te zostały udokumentowane. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru oraz jego wartości w wyniku odstąpienia od umowy sprzedaży.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny to dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku np. zwrotu towaru. W przypadku dokonania zwrotu towaru podatnik powinien zatrzymać paragon fiskalny. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie przez klienta paragonu fiskalnego.

Jednocześnie można zauważyć, iż paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego.

Wprawdzie obowiązujące przepisy prawa nie przewidują możliwości skorygowania sprzedaży i podatku należnego zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej (tak jak jest to w przypadku faktur VAT), jednakże brak regulacji prawnych w tym zakresie, nie może pozbawić podatnika możliwości dokonania korekty, jeżeli możliwe jest wykazanie, że obrót z danej transakcji był inny niż kwota figurująca na paragonie bądź też dokonano zwrotu lub reklamacji zakupionego towaru. Zakaz zmiany treści paragonu jest jedynie warunkiem stosowania kas rejestrujących i nie może on zmieniać zasady wynikającej z art. 29 ust. 1 i 4 ustawy, bowiem obrotem jest kwota rzeczywiście należna, a nie kwota figurująca na paragonie fiskalnym.

W związku z tym, że kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), to w takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu. Ewidencja taka nie ma określonego wzoru, ale wg § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. winna zawierać ściśle określone elementy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej leków i produktów farmaceutycznych w aptece. Cała sprzedaż rejestrowana jest przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury. Zdarzają się sytuacje związane ze zwrotem towarów, których przyczyną jest pomyłka przy wydawaniu leków ze względu na nieczytelność recept. Sprzedawca nie zawsze prawidłowo odczyta dawkę leku lub ilość opakowań. Źle wydany lek jest wprowadzany na stan magazynowy, a wydanie prawidłowego leku jest potwierdzane przez jego fiskalizację. W sytuacji gdy błędna sprzedaż została udokumentowana fakturą, wystawiana jest faktura korygująca lub faktura zostaje anulowana. Takiej możliwości nie ma jednak przy rejestracji obrotu przy pomocy kasy fiskalnej. Dane zostają bowiem zapisane w pamięci fiskalnej na stałe i nie ma fizycznej możliwości , aby wprowadzić w niej jakiekolwiek zmiany.

W ww. sytuacji sporządzany jest protokół anulowania sprzedaży z kasy fiskalnej, podpisany przez sprzedawcę, zawierający następujące dane:

  • datę i miejsce wystawienia;
  • numer;
  • przyczynę korekty;
  • nazwę artykułu korygowanego;
  • ilość korygowaną;
  • wartość netto sprzedaży korygowanej;
  • stawkę podatku VAT;
  • wartość podatku VAT;
  • wartość brutto sprzedaży korygowanej.

Do takiego protokołu dołączane jest zestawienie zwrotów ze sprzedaży/zestawienie wprowadzonych korekt, generowane ze zintegrowanego systemu informatycznego, który jest ściśle powiązany z drukarkami fiskalnymi.

Spółka będzie prowadziła odrębną ewidencję dotyczącą zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów za pomocą zintegrowanego systemu informatycznego ściśle powiązanego z drukarkami fiskalnymi. Ewidencja ta odpowiada wymogom zawartym w par. 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. Dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży będzie oryginał paragonu fiskalnego, a w przypadku jego braku wycena recepty wraz z pokwitowaniem wypłaty gotówki za zwrócony towar, podpisanym przez sprzedawcę i nabywcę. Wycena recepty jest dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, zawierającym następujące dane: datę i miejsce wystawienia, nazwę, postać, dawkę oraz rodzaj opakowania zwracanego towaru, jego wartość brutto, wartość refundacji, nazwisko osoby wydającej towar oraz numer pacjenta. Pokwitowanie wypłaty jest również dokumentem niefiskalnym, generowanym przez drukarkę fiskalną, na którym znajdują się następujące informacje: data i miejsce wystawienia, kwota zwrotu, podpis osoby otrzymującej gotówkę oraz podpis osoby dokonującej wypłaty gotówki.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy możliwa jest korekta podstawy opodatkowania i zmniejszenie podatku należnego w sytuacji jeśli klient nie dysponuje oryginałem paragonu fiskalnego, a na podstawie innych zdarzeń i dokumentów można udokumentować podstawę do dokonania zmniejszenia podstawy opodatkowania i zmniejszenia kwoty podatku należnego.

W oparciu o przywołane przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy, stwierdzić należy, że w związku z zaistniałymi zdarzeniami (tj. zwrotami towarów), Wnioskodawcy, będzie przysługiwać uprawnienie do korekty obrotu i podatku należnego w przypadku braku oryginału paragonu fiskalnego, pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję zwrotów i reklamacji i ewidencja ta zawierać będzie dane, o których mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają możliwości pomniejszania obrotu od posiadanych przez podatnika oryginałów paragonu fiskalnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj