Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-586/13-4/ALN
z 6 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i rozliczenia faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i rozliczenia faktury korygującej oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest osobą prawną, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność na terenie Gminy G. Właścicielem 100% majątku Spółki jest Gmina G. Podstawowym obszarem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków dla odbiorców oraz wykonywanie robót w zakresie budowy sieci i instalacji wodnokanalizacyjnych.

W zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków Spółka ma zawarte umowy na podstawie których wystawiane są faktury VAT w oparciu o zatwierdzone taryfy przez Radę Miejską. Taryfowa grupa odbiorców jest podzielona na gospodarstwa domowe i zakłady odprowadzające ścieki przemysłowe z podziałem na grupy wg wartości średnich stężeń ChZTcv.

Spółka posiada należności za 2012 r. na podstawie wystawionych FVAT dostawcy ścieków przemysłowych. FVAT wystawiono w oparciu o zatwierdzoną taryfę przez Radę Miejską. W III grupie taryfowej dostawca nie płacił otrzymanych faktur. Sprawa trafiła do sądu. Sąd wydał nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym. Spółka utworzyła odpis aktualizacyjny na koniec 2012 roku, który uznała za koszt podatkowy, ponieważ nastąpiło uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności uprzednio zaliczonej do przychodów należnych (wartość netto). Sprawozdanie finansowe za 2012 rok zostało zatwierdzone. W miesiącu lipcu 2013 roku po odwołaniach do Sądu przez dostawcę ścieków Sąd przyznał dostawcy zapłatę za FVAT Spółce wg II grupy taryfowej. W związku z tym faktem Spółka będzie zobowiązana przeliczyć FVAT wg II grupy taryfowej przez wystawianie korekt w 2013 roku. Spowoduje to zmniejszenie przychodów i podatku należnego. Spółka dokona korekt w oparciu o wyrok sądowy.

Faktura korygująca będąca przedmiotom wniosku dotyczy usług wymienionych w poz. 140 - 153 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 III 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z póź.zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postąpi prawidłowo wystawiając faktury korygujące w oparciu o paragraf 13-14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 III 2011r. w sprawie między innymi wystawiania faktur rozliczając korekty w momencie ich wystawienia tj. 2013 roku?

Zdaniem Wnioskodawcy: Faktury korygujące wystawia się w oparciu o paragraf 13-14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28-III-2011 roku w sprawie między innymi wystawiania faktur. Wraz z wystawieniem faktury korygującej podatnik musi zmniejszyć podstawę opodatkowania. Jak wynika z art. 29 ust. 4a ustawowo VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się między innymi zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach. Tak więc jeżeli na skutek korekty zmniejszono VAT należny w stosunku do pierwotnie wykazanego wystawca faktury korygującej ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego korekta jest wynikiem działań niezależnych od Spółki na dzień wystawienia faktury pierwotnej więc winna być rozliczona na bieżąco i ujmowana w rejestrze sprzedaży w dacie wystawienia Spółka nie miała możliwości przewidzenia okoliczności skutkujących obniżeniem taryfy i zakwalifikowaniem do niższej grupy taryfowej w momencie wystawienia faktury pierwotnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ww. ustawy w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Wykładnia językowa powyższego przepisu nie budzi wątpliwości, na jego podstawie odtworzyć można normę prawną nakazującą podatnikowi, zamierzającemu obniżyć podstawę opodatkowania uzyskanie dowodu doręczenia korekty faktury nabywcy towaru lub usługi, dla których wystawiono fakturę.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c cyt. ustawy).

Powołane wyżej regulacje stanowią zatem jasno, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego – dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia za wyjątkiem wykonywania czynności wymienionych w art. 29 ust. 4b.

Na mocy art. 29 ust. 4b ww. ustawy warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

  1. eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
  2. dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

W poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono:

140. 36.00.20.0 usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych;

141. 36.00.30.0 usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych;

142. ex 37 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków;

143. 38.11.1 usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu;

144. 38.11.2 usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu;

145. 38.11.6 usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne;

146. 38.12.1 usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych;

147. 38.12.30.0 usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu;

148. 38.21.10.0 usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia;

149. 38.21.2 usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne;

150. 38.22.19.0 usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych;

151. ex 38.22.2 usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0)

152. 39.00.1 usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem;

153. 39.00.2 pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń;

174. 81.29.12.0 usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu;

175. 81.29.13.0 pozostałe usługi sanitarne.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT (w tym faktur korygujących) uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

Według § 13 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 14 ust. 1 fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków dla odbiorców oraz wykonywanie robót w zakresie budowy sieci i instalacji wodnokanalizacyjnych.

W zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków Spółka ma zawartą umowy na podstawie których wystawiane są faktury VAT w oparciu o zatwierdzone taryfy przez Radę Miejską. Taryfowa grupa odbiorców jest podzielona na gospodarstwa domowe i zakłady odprowadzające ścieki przemysłowe z podziałem na grupy wg wartości średnich stężeń ChZTcv.

W III grupie taryfowej dostawca nie płacił otrzymanych faktur. Sprawa trafiła do sądu. W miesiącu lipcu 2013 roku po odwołaniach do Sądu przez dostawcę ścieków Sąd przyznał dostawcy zapłatę za fakturę Spółce wg II grupy taryfowej. W związku z tym faktem Spółka będzie zobowiązana przeliczyć faktury wg II grupy taryfowej przez wystawianie korekt w 2013 roku. Spowoduje to zmniejszenie przychodów i podatku należnego. Spółka dokona korekt w oparciu o wyrok sądowy.

Faktura korygująca będąca przedmiotom wniosku dotyczy usług wymienionych w poz. 140 - 153 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, zaś nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę. Warunek ten wynika z literalnego brzmienia cyt. powyżej przepisu art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro rzeczywista transakcja została potwierdzona fakturą, w związku z czym powstał obowiązek podatkowy, a wystawiona faktura została wprowadzona do obrotu gospodarczego i stała się prawidłowym dokumentem stwierdzającym dokonanie sprzedaży, to tym samym okoliczności uprawniające do obniżenia obrotu należy udokumentować fakturą korygującą i wprowadzić ją do obrotu prawnego. Wprowadzenie faktury korygującej do obrotu prawnego może nastąpić tylko wtedy, gdy zostanie ona odebrana przez nabywcę.

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi – zgodnie z art. 29 ust. 4b ustawy - nie stosuje się m.in. do sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wystawianie faktur korygujących regulują § 13 i § 14 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem faktury korygujące winny być wystawione w oparciu o te przepisy. Faktury korygujące, będące przedmiotem pytania, wystawione do faktur dokumentujących usługi wymienione w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, powinny być rozliczone w momencie ich wystawienia.

Pomimo innej argumentacji, to Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, dlatego też stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania i rozliczenia faktury korygującej. Natomiast w części wniosku dotyczącej stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj