Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-826/13/AP
z 16 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia wartości początkowej nabytego na raty środka trwałego (pytania oznaczone we wniosku nr 1-3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia wartości początkowej nabytego na raty środka trwałego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 6 września 2013 r. Znak IBPBI/2/423-826/13/AP wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 19 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w miesiącu czerwcu 2013 r. nabył nieruchomość zabudowaną na potrzeby prowadzenia działalności statutowej. Stosownie do poszczególnych zapisów umowy sprzedaży, płatność za przedmiotową nieruchomość będzie uiszczona w następujący sposób: z chwilą zawarcia umowy Wnioskodawca uiścił pierwszą z dziesięciu rat, natomiast kolejne dziewięć rat będzie płatnych w terminie nie później niż do dnia trzydziestego września każdego roku, począwszy od 2014 r. do 2022 r. Ponadto każda z owych dziewięciu rat będzie powiększona o odsetki obliczone przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez NBP obowiązującej w dniu dokonania wpłaty kolejnej raty. Jednocześnie strony umowy sprzedaży zgodnie ustaliły, że Wnioskodawca ma prawo do wcześniejszej spłaty ww. rat.

Na podstawie zawartej umowy sprzedawca wystawił fakturę VAT obejmującą oprócz ceny sprzedaży również wartość całego oprocentowania w kwocie 256.467,21 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt sześć tysięcy czterysta sześćdziesiąt siedem złotych 21/100) obliczoną na podstawie aktualnej stopy redyskonta weksli stosowanej przez NBP.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. W jaki sposób ustalić, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową nabytej nieruchomości, która stanowić będzie środek trwały?
  2. Czy kwota odsetek naliczonych po dniu przyjęcia środka trwałego do używania powinna zostać zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów (finansowych)?
  3. Czy w związku ze sposobem zapłaty określonym w umowie (w szczególności zmienną wysokość odsetek), Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty wartości początkowej środka trwałego po dokonaniu zapłaty kolejnych rat?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Stosownie do treści art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów i systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji (...). Stosownie do treści ww. przepisu, odsetki naliczone a niezapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania wpływają na cenę nabycia a zatem również na wartość początkową środka trwałego.

Zatem przy ustalaniu wartości początkowej nabytego środka trwałego należy uwzględnić określone w umowie sprzedaży odsetki naliczone przy jej zawarciu, które ową wartość początkową zwiększą. Wysokość odsetek zgodnie z umową jest uzależniona od wysokości stopy redyskonta weksli stosowanej przez NBP, która na dzień podpisania przedmiotowej umowy wynosiła 3%.

W związku z powyższym, celem ustalenia wartości odsetek, które zwiększą wartość początkową środka trwałego należy zastosować następujący wzór:

Iloraz następujących kwot:

  • iloraz kwoty 256.467,21 zł (kwota stanowiąca łączną wartość odsetek od wszystkich dziewięciu umownych rat) oraz liczby rat tj. 9 (słownie: dziewięć)
  • liczby dni w roku, tj. 365 (słownie: trzysta sześćdziesiąt pięć)

Iloraz powyższych kwot należałoby następnie pomnożyć przez liczbę dni od dnia zakupu do dnia przekazania środka trwałego do używania i uzyskany w ten sposób iloczyn stanowiłby wartość odsetek, o jaką należy zwiększyć cenę nabycia środka trwałego.

Ad. 2

W związku z analizą przedstawioną w odpowiedzi do pytania 1 oraz w związku z treścią art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać, że kwoty odsetek naliczonych po dniu przyjęcia środka trwałego do używania powinny zostać przez podatnika zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia (faktycznej zapłaty).

Ad. 3

Stosownie do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, że wartość początkowa przedmiotowego środka trwałego zostanie ustalona w sposób przedstawiony przez podatnika w odpowiedzi na pytanie 1. W treści art. 16g nie została wymieniona okoliczność jaką jest zmienna wartość odsetek określonych w umowie sprzedaży. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobligowany do korygowania wartości początkowej środka trwałego, gdyż jak podniesiono w odpowiedzi na pytanie 2, wartość kolejnych odsetek (tj. po dniu przekazania środka trwałego do używania) stanowić będzie bezpośrednio koszt uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonał zakupu środka trwałego. Płatność została rozłożona na dziesięć rat. Wnioskodawca będzie uiszczać raty wynikające z harmonogramu w terminie nie później niż do trzydziestego września każdego roku. Każda z rat będzie powiększona o odsetki obliczone przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez NBP obowiązującej w dniu dokonania wpłaty kolejnej raty.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei z art. 16 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy wynika, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się naliczonych, lecz nie zapłaconych, albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). W związku z tym, kosztem uzyskania przychodów są odsetki, które zostały faktycznie zapłacone, oraz odsetki skapitalizowane (art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a updop), z wyjątkiem m.in. odsetek od pożyczek (kredytów) dotyczących inwestycji w okresie realizacji (art. 16 ust. 1 pkt 12).

Określona grupa wydatków, w tym związana z finansowaniem środków trwałych (ich nabyciem czy wytworzeniem) może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Wynika to z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

W świetle powyższego, każdy wydatek poniesiony przez podatnika w trakcie realizacji inwestycji musi być przeanalizowany pod kątem tego, czy będzie uznany za koszt uzyskania przychodów na ogólnych zasadach, czy też zostanie uznany za element wartości początkowej inwestycji i zaliczony do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 – 14, w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia. Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z treści cytowanego powyżej przepisu wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż odsetki od zobowiązania jako koszty związane ze środkami finansowymi zaangażowanymi w finansowanie nabycia środka trwałego stanowią element składowy wartości początkowej składnika majątku trwałego. Zatem przedmiotowe odsetki określone w umowie a naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania winny powiększać jego wartość początkową, a tym samym zostaną uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów w ramach odpisów amortyzacyjnych. Natomiast odsetki naliczone już po przyjęciu środka trwałego do używania powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonywania korekty ustalonej wartości początkowej nabytego środka trwałego.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawca z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. W związku z powyższym Organ nie odniósł się do przykładu liczbowego ujętego w przedstawionym we wniosku stanowisku do pytania oznaczonego nr 1.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj